Lyme paard symptomen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Lyme paard symptomen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 13:30

Wie heeft een paard met Lyme en welke symptomen had het paard?

Wij zijn al even zoekende bij ons ruintje en laatst is bloed uitgebreid gecontroleerd. Kwam niks uit en nu wordt hij vanwege de klachten ook op lyme getest.

Ik word wat wanhopig vanwege het beeld en het zoeken, dus ben vooraf van uitslag toch wel benieuwd wat de klachten waren van de paarden met lyme.

marleen_usar

Berichten: 24657
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:53

Is er ook op leverbot getest?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 15:46

marleen_usar schreef:
Is er ook op leverbot getest?


Hoezo?

Ik vraag specifiek of mensen een paard hebben met lyme en wat de symptomen zijn. Niet wat hier symtpomen zijn of wat er gedaan is. Daar is de veearts mee bezig, inmiddels zelfs meerdere.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Lyme paard symptomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 17:54

Ik heb gisteren resultaten bloedonderzoek gehad en daaruit blijkt dat mijn merrie een lyme infectie heeft (antistoffen gevonden tegen borrelia)
Ze is vermagerd en komt moeilijk weer aan (beetje stress en kilo's vliegen er gelijk af)
en ze heeft heel veel jeuk, verder heb ik nog niets aan haar gemerkt.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Lyme paard symptomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:03

Ja, hier ook een lymer gehad.
Het was altijd een te dikke pony. Maar toen de lyme actief was, ging er flink veel voer in om haar dik te houden. Ze is nooit schraal of mager geweest.
De belangrijkste symptomen bij mijn pony waren:
* soms dagen super lopen en dan weer dagen stijf. Niet kreupel, maar ook zeker niet rad.
* dikke gewrichten. In alle gewrichten zat vocht. Eigenlijk dacht ik zelf aan spat. Maar nadat alle kogels en spronggewrichten op de foto goed waren. Vroeg de dierenarts of hij op lyme mocht testen. Omdat alles dik was en op de foto wel goed.
* Wisperturig karakter, ze kon uit het niets ineens heel angstig worden.

Behandeling was nog een heel traject. Maar uiteindelijk is ze lyme "vrij" getest. Dus er waren veel minder antistoffen in het bloed.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Lyme paard symptomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:06

Ik heb tijdens de behandeling met veel klinieken contact gehad en daaruit bleek dat er veel verschil zit in behandel methode en test methode.
En ook qua prijs zijn de verschillen per kliniek mega.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Lyme paard symptomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 22:31

Wat zijn jullie ervaringen met behandeling en het traject?
Mijn DA durft nu even geen antibiotica-kuur in gang te zetten, aangezien mijn merrie heel mager stond en nog maar juist wat aan het bekomen is, dus ze is fysiek wat te zwak om alle bijwerkingen aan te kunnen.
Alleen vraag ik mij af of het wel slim is om te wachten met behandelen?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Lyme paard symptomen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 23:14

Heel wisselend dus. Ik denk zelf niet dat het lyme is, maar vanwege een aantal klachten bij elkaar en omdat er toch al bloed was afgenomen, wordt daarop getest. Uit de rest komen geen rare dingen.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Lyme paard symptomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 23:58

Ik heb gelukkig zelf geen lyme paard gehad maar verschillende in mijn omgeving en de symptomen lopen behoorlijk uiteen, wat het ook zo lastig maakt.

Eentje had hele slechte knieen en was niet meer vruchtbaar, andere kon zich ineens laten vallen en lag dan even helemaal stijf om vervolgens weer op te staan alsof er niks aan de hand was, weer een ander was extreem gevoelig op aanraking met vlagen...
Vaak zijn het wel onverklaarbare kreupelheden ed.

Op het moment dat de lyme actief is zie je wel vermagering en doffe huid.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 00:02

Mijn pony is eerst behandeld met 12 dagen ab spuiten in het bloed. Dit heeft helaas onvoldoende gewerkt.

Daarna dus nog vier maanden op de orale ab gestaan. Pony kreeg gelukkig geen diarree. Heb totaal niet het idee gehad dat de pony geleden heeft van zo lang op ab staan. We zagen haar namelijk gewoon echt opknappen en dikker worden tijdens de kuur.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Lyme paard symptomen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 01:01

Wij wachten nog op de uitslag. Duurt een dag of 5, dus we weten het nog niet. Maar als ik alles van de afgelopen tijd en voorgaande jaren bij elkaar optel komen we ook niet tot een duidelijke diagnose. Als het lyme is, hebben we iig antwoorden.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Lyme paard symptomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 07:03

@superpony, wat zijn de klachten / symptomen? Want mijn rijtje was uiteraard langer. Maar dit echt de belangrijkste.

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Lyme paard symptomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 09:27

Pony van een vriendin heeft dit. Jarenlang getob met onduidelijke kreupelheden gaven uiteindelijk de diagnose Lyme. Lyme kan sluimeren waardoor niet altijd antistoffen in het bloed te zien zijn.
Het beeld was vooral wisselend kreupel en stijf.

NN44
Berichten: 1787
Geregistreerd: 06-06-05

Re: Lyme paard symptomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 09:31

Die van mij heeft het ook gehad. Ze werd heel sloom met rijden. Verder liep ze vaak ook heel stijf. Ze werd ook magerder. Uiteindelijk heeft ze echt een flink lange antibiotica kuur gehad. Daarna hebben ze nog een keer bloed afgenomen en mochten we stoppen met de antibiotica. Ik moet wel zeggen dat ze tot nu toe nooit helemaal zoals vroeger is geworden.

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Lyme paard symptomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 09:51

Hier ook een paard gehad dat Lyme had. Uiteindelijk hier ook aan overleden. Paard was wisselend kreupel en stijf. Vertoonde ook wat symptomen van ataxie. Ook schoot zijn nek af en toe op slot bij het eten van de grond (hooi of gras). Soms ook bij het eten uit de voorbak. Bij opleving van lyme werd hij dof in zijn vacht en vermagerde hij. Had geregeld ook gekke symptomen zoals in een aantal keer een dikke schouder. Verder wisselde zijn conditie nogal. Op goede dagen super fit en vrolijk en op slechte dagen sloom. Paard was super braaf, maar op een gegeven moment was de lyme helaas ook zijn hoofd aangekomen. Tijdens het rijden kon hij onverwacht helemaal doordraaien van angst. Wij hebben hem toen met pensioen gestuurd. Helaas heeft dat niet lang mogen duren. Want van een paard wat nergens bang van was en super relaxt en dapper werd het een paard dat echt van alles compleet overstuur raakte. Zelfs in zijn eigen vertrouwde stal werd hij doodsbang. We hebben toen dan ook de beslissing moeten maken om hem te laten inslapen. Dit was geen paardwaardig bestaan meer. Dit paard heeft een kapitaal aan behandelingen gekost want we hebben echt alles geprobeerd om hem er bovenop te helpen. Het enige wat lange tijd hielp was hem constant aan de doxycycline te houden. In goede periodes een lage dosering en in slechte een hoge. Zo hebben we toch nog een aantal jaren van hem mogen genieten. Overigens hebben wij hem altijd laten testen door een Duits laboratorium. Daar kregen we ook een gradatie in activiteit van de infectie. Uit de Nederlandse laboratoriumtest kwam de infectie niet eens uit terwijl het bij de hertest door het Duitse laboratorium een heftige lyme infectie was.

Fleuribelle
Berichten: 773
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Lyme paard symptomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:32

Onze Fries heeft ook Lyme gehad. Zij had diverse klachten waaronder veel koortspieken. Merrie heeft in Utrecht gestaan en daar kwam Lyme uit. Het bloed was ook naar Duitsland opgestuurd. Mijn merrie heeft lang op antibiotica gestaan. Ook had ze medicatie voor maagzweren. Merrie is twee jaar geleden overleden maar was wel genezen van Lyme.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 15:16

Sussie85 schreef:
Hier ook een paard gehad dat Lyme had. Uiteindelijk hier ook aan overleden. Paard was wisselend kreupel en stijf. Vertoonde ook wat symptomen van ataxie. Ook schoot zijn nek af en toe op slot bij het eten van de grond (hooi of gras). Soms ook bij het eten uit de voorbak. Bij opleving van lyme werd hij dof in zijn vacht en vermagerde hij. Had geregeld ook gekke symptomen zoals in een aantal keer een dikke schouder. Verder wisselde zijn conditie nogal. Op goede dagen super fit en vrolijk en op slechte dagen sloom. Paard was super braaf, maar op een gegeven moment was de lyme helaas ook zijn hoofd aangekomen. Tijdens het rijden kon hij onverwacht helemaal doordraaien van angst. Wij hebben hem toen met pensioen gestuurd. Helaas heeft dat niet lang mogen duren. Want van een paard wat nergens bang van was en super relaxt en dapper werd het een paard dat echt van alles compleet overstuur raakte. Zelfs in zijn eigen vertrouwde stal werd hij doodsbang. We hebben toen dan ook de beslissing moeten maken om hem te laten inslapen. Dit was geen paardwaardig bestaan meer. Dit paard heeft een kapitaal aan behandelingen gekost want we hebben echt alles geprobeerd om hem er bovenop te helpen. Het enige wat lange tijd hielp was hem constant aan de doxycycline te houden. In goede periodes een lage dosering en in slechte een hoge. Zo hebben we toch nog een aantal jaren van hem mogen genieten. Overigens hebben wij hem altijd laten testen door een Duits laboratorium. Daar kregen we ook een gradatie in activiteit van de infectie. Uit de Nederlandse laboratoriumtest kwam de infectie niet eens uit terwijl het bij de hertest door het Duitse laboratorium een heftige lyme infectie was.


Ken een vergelijkbaar verhaal van een paard wat ook uiteindelijk is ingeslapen. Hij kreeg uiteindelijk ook een zichtbare bult op zijn hoofd, raakte atactisch en was niet meer te redden. Had allemaal hele rare klachten die opeens op zijn plek vielen.

Heel veel sterkte met je paard TS, hopelijk kom je snel tot een diagnose.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Lyme paard symptomen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 16:59

Onze pony had al langer hele vage klachten die niet echt ergens op duiden. Bleef ook fit. Er is een aantal keren een veearts bij geweest en dan was het echt te vaag, maar ik zag en merkte wel wat.
Ik vond zijn buik te massief, hij had af en toe spier trillen rond flanken. Daarvoor magnesium moeten geven en ontzettend veel echt keiharde darmgeluiden.

Nog een keer hier na verhuizen een nieuwe/vreemde veearts laten kijken. Achterhand slap, stevige buik en soms wat trillen op de flanken. Ook die keiharde darmgeluiden aangegeven. daarop is er bloed afgenomen. Veearts van iets verder weg. Had ook tanden en kiezen in April gedaan.

Vorige week leek het op koliek en had hij erg veel gas. Maar na een hele heftige nacht was het ook aardig verstopt bleek na eerste keren mesten. Dit was de dienstdoende veearts van deze regio. 3x pijnstiller gehad. Pas laatste werkte. En sindsdien op metacam.

Hij begon weer te mesten, maar toonde erg slecht. Een collega van veearts van verder weg is geweest en we hebben hem op paraffine gezet, heeft pijnstiller gegeven. Bloed laten testen op lyme.

Pony gaat steeds slechte lopen, lijkt dronken. Ik dacht aan spierbevangen, maar werd weggewuifd. Ga hem nu wel zo behandelen.

Heb geprobeert contact te leggen, filmpjes gestuurd etc, maar wordt afgwimpeld, dus ben echt pissig. Moet maar wachten op lyme uitslag.

Ik heb twijfels over wormen, maar mest is altijd laag laatste keren en heeft vd winter wel pramox gehad, dus kon niet..........Ga nu hier wel mest wegbrengen.

Er werd gezegd; osteo behandeling, maar dan zoeken we wel even een andere........Ben met die praktijk wel klaar. Ook omdat paarden na gebitsbehandeling niet optimaal waren en er niet werd geluisterd.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Lyme paard symptomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:10

Heeft je paard koorts? Bij lyme zijn ze vaak erg sloom en hebben bloedarmoede.
Ook zijn ze vaak stijf.
Ontwormen kan trouwens geen kwaad als dat 8 maanden geleden voor het laatst was.
Paard kan negatief zijn op lyme maar het toch hebben.Word er een ELISA test gedaan?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Lyme paard symptomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:11

Kun je het filmpje hier plaatsen ?

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Lyme paard symptomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:45

Lyme is zo verraderlijk en lastig te diagnosticeren.
Bij elk paard zijn de symptomen zo verschillend.
Mijn pony is bijvoorbeeld nooit sloom geweest, en koorts hebben we ook nooit kunnen ontdekken.

Wat het nog eens moeilijk maakt is dat de dierenartsen er ook verschillend in staan en verschillende grenswaarden aanhouden.

Mijn ervaring is ook dat de Duitse laboratorium betrouwbaarder zijn qua uitslag dan de Nederlandse.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 18:27

geerke schreef:
Heeft je paard koorts? Bij lyme zijn ze vaak erg sloom en hebben bloedarmoede.
Ook zijn ze vaak stijf.
Ontwormen kan trouwens geen kwaad als dat 8 maanden geleden voor het laatst was.
Paard kan negatief zijn op lyme maar het toch hebben.Word er een ELISA test gedaan?


Geen bloedarmoede, wel koorts 38,7.

Ik ga mest wegbrengen morgen ochtend bij dierenarts hier. Veearts zei gewoon; heb je pramox gegeven? Ow, dan heeft ie geen wormen.............tja. En dat is dan iemand met een "goede" naam.

Nee, kan ik hier niet plaatsen. Gaat me ook niet om een diagnose via internet/bokt, maar denk als ik het zo lees dat het geen lyme is.

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Lyme paard symptomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:57

Ik weet dat Lyme verschillende symptomen kan geven. Maar wat jij omschrijft lijkt ook wel een beetje op vergiftiging (het dronken lopen).

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-20 00:40

Babootje schreef:
Ik weet dat Lyme verschillende symptomen kan geven. Maar wat jij omschrijft lijkt ook wel een beetje op vergiftiging (het dronken lopen).


Dat is haast niet mogelijk. Ten eerste heeft hij dus al lange tijd zeer vage klachten, maar was wel fit. En ten tweede kan hij niet alles meer goed eten en zal echt niet snel iets verkeerds eten. Staan hier ook met zn 5en, eerst 6en en de anderen hebben dat niet.
Het is geen obesitas of vreet shet en in de 20jr dat wij hem hebben nog nooit hb geweest.

Heeft ook mooie slanke benen, sowieso nergens zwelllingen, plast en mest goed.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:26

superpony schreef:
Babootje schreef:
Ik weet dat Lyme verschillende symptomen kan geven. Maar wat jij omschrijft lijkt ook wel een beetje op vergiftiging (het dronken lopen).


Dat is haast niet mogelijk. Ten eerste heeft hij dus al lange tijd zeer vage klachten, maar was wel fit. En ten tweede kan hij niet alles meer goed eten en zal echt niet snel iets verkeerds eten. Staan hier ook met zn 5en, eerst 6en en de anderen hebben dat niet.
Het is geen obesitas of vreet shet en in de 20jr dat wij hem hebben nog nooit hb geweest.

Heeft ook mooie slanke benen, sowieso nergens zwelllingen, plast en mest goed.



Maar goed,de laatste wormkuur was 8 maanden geleden...vergeet dat niet :)