Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 10 [ 237 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

 
Profiel   

biancaaaa schreef
Drie verschillende dierenartsen (waarvan 1 chirurg en een universiteitskliniek) die het mij hebben afgeraden op dit moment. Ik wil hem sowieso tot 3 de kans geven om te ontwikkelen en er zelf nog iets van “te fabriceren”. Na 3 jaar zijn de halswervels ongeveer uitontwikkeld, en dan nogmaals foto’s te maken. Wellicht daarmee ook naar Equitom te gaan voor advies.

In de tussentijd introduceren we spelenderwijs wat dingen zoals longeren (aan halster) en keer singeltje om. Ook om te kijken hoe hij daarop reageert. Tot zover allemaal prima. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk informatie in te winnen.

Ik blijf dus ook met veel interesse dit topic volgen.


Dat pak je het goed aan volgens mij. Ben ook benieuwd hoe het verder gaat met jouw veulen
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 17:53 



 
Profiel   

Ik ben heel erg benieuwd of er paardrn bekend zijn met ECVM die alleen 'milde' gedragsproblemen hebben?

Mijn 4 jarige is een braaf paard maar soms zonder aanleiding enorm explosief. Van 0 naar 100 zonder (pijn)signalen te laten zien. In zn moment boeit het hem ook niet of hij dan zn mond kapot trekt of andere pijn veroorzaakt. Verder kan hij erg goed balkjes draven nog nooit een pas kreupel gelopen. Sociaal vriendelijk naar mens en paard. Hij is eigenlijk nooit schrikachtig (geweest). Nu lees ik alleen bij de rest dat de paarden ook andere klachten hebben...
Tot nu zijn het eigenlijk nog nooit vaste momenten geweest. Soms met lopen aan de hand. Soms met longeren. Soms met grondwerken masr heel vaak ook niet.

Hij heeft nu het fenwick liquid titanium calming mask en dat helot zeker maar juist bij 'makkelijke' (meelopen aan halster bijv. ) situaties gaat het alsnog fout en juist bij 'moeilijkere' dubbele longe oefeningen is het oke (aanleuning, schouder binnenwaarts etc.)

Na zn uitbarsting/error is hij in enkele seconden ook weer helemaal zen en in staat om zonder enkele hulpteugel over zn rug te ontspannen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 19:28 



 
Profiel   

Blaze1994 schreef
Ik ben heel erg benieuwd of er paardrn bekend zijn met ECVM die alleen 'milde' gedragsproblemen hebben?

Mijn 4 jarige is een braaf paard maar soms zonder aanleiding enorm explosief. Van 0 naar 100 zonder (pijn)signalen te laten zien. In zn moment boeit het hem ook niet of hij dan zn mond kapot trekt of andere pijn veroorzaakt. Verder kan hij erg goed balkjes draven nog nooit een pas kreupel gelopen. Sociaal vriendelijk naar mens en paard. Hij is eigenlijk nooit schrikachtig (geweest). Nu lees ik alleen bij de rest dat de paarden ook andere klachten hebben...
Tot nu zijn het eigenlijk nog nooit vaste momenten geweest. Soms met lopen aan de hand. Soms met longeren. Soms met grondwerken masr heel vaak ook niet.

Hij heeft nu het fenwick liquid titanium calming mask en dat helot zeker maar juist bij 'makkelijke' (meelopen aan halster bijv. ) situaties gaat het alsnog fout en juist bij 'moeilijkere' dubbele longe oefeningen is het oke (aanleuning, schouder binnenwaarts etc.)

Na zn uitbarsting/error is hij in enkele seconden ook weer helemaal zen en in staat om zonder enkele hulpteugel over zn rug te ontspannen..


Als je iets van zekerheid wil hebben kun je de hals op de foto laten zetten. Wat ik ervan weet is dat plotseling schijnbaar uit niets explosief zijn wel een symptoom kan zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 19:59 



 
Profiel   

Blaze1994 schreef
Ik ben heel erg benieuwd of er paardrn bekend zijn met ECVM die alleen 'milde' gedragsproblemen hebben?

Mijn 4 jarige is een braaf paard maar soms zonder aanleiding enorm explosief. Van 0 naar 100 zonder (pijn)signalen te laten zien. In zn moment boeit het hem ook niet of hij dan zn mond kapot trekt of andere pijn veroorzaakt. Verder kan hij erg goed balkjes draven nog nooit een pas kreupel gelopen. Sociaal vriendelijk naar mens en paard. Hij is eigenlijk nooit schrikachtig (geweest). Nu lees ik alleen bij de rest dat de paarden ook andere klachten hebben...
Tot nu zijn het eigenlijk nog nooit vaste momenten geweest. Soms met lopen aan de hand. Soms met longeren. Soms met grondwerken masr heel vaak ook niet.

Hij heeft nu het fenwick liquid titanium calming mask en dat helot zeker maar juist bij 'makkelijke' (meelopen aan halster bijv. ) situaties gaat het alsnog fout en juist bij 'moeilijkere' dubbele longe oefeningen is het oke (aanleuning, schouder binnenwaarts etc.)

Na zn uitbarsting/error is hij in enkele seconden ook weer helemaal zen en in staat om zonder enkele hulpteugel over zn rug te ontspannen..


Dit soort explosies kunnen natuurlijk ook ergens anders uit het lichaam komen. Of is hij verder helemaal op de foto geweest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 19:59 



 
Profiel   

Earth schreef
Blaze1994 schreef
Ik ben heel erg benieuwd of er paardrn bekend zijn met ECVM die alleen 'milde' gedragsproblemen hebben?

Mijn 4 jarige is een braaf paard maar soms zonder aanleiding enorm explosief. Van 0 naar 100 zonder (pijn)signalen te laten zien. In zn moment boeit het hem ook niet of hij dan zn mond kapot trekt of andere pijn veroorzaakt. Verder kan hij erg goed balkjes draven nog nooit een pas kreupel gelopen. Sociaal vriendelijk naar mens en paard. Hij is eigenlijk nooit schrikachtig (geweest). Nu lees ik alleen bij de rest dat de paarden ook andere klachten hebben...
Tot nu zijn het eigenlijk nog nooit vaste momenten geweest. Soms met lopen aan de hand. Soms met longeren. Soms met grondwerken masr heel vaak ook niet.

Hij heeft nu het fenwick liquid titanium calming mask en dat helot zeker maar juist bij 'makkelijke' (meelopen aan halster bijv. ) situaties gaat het alsnog fout en juist bij 'moeilijkere' dubbele longe oefeningen is het oke (aanleuning, schouder binnenwaarts etc.)

Na zn uitbarsting/error is hij in enkele seconden ook weer helemaal zen en in staat om zonder enkele hulpteugel over zn rug te ontspannen..


Dit soort explosies kunnen natuurlijk ook ergens anders uit het lichaam komen. Of is hij verder helemaal op de foto geweest?


Nee niet helemaal helaas. Maar het revalidatie centrum waar hij staat die paarden met gebroken bekken, hetige kissing spines en andere conplexen problemen oplossen hebben dit gedrag nog nooit meegemaakt. Vandaar dat we daar niet aan denken maar zou natuurlijk kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 20:47 



 
Profiel   

Hij staat o p een revalidatiecentrum zei je? Waarvoor is hij gerevalideerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 10:44 



 
Profiel   

Babootje schreef
Hij staat o p een revalidatiecentrum zei je? Waarvoor is hij gerevalideerd?


Oja sorry vergeten te melden. Hij had geen revalidatie nodig maar hun manier van training spreekt mij goed aan. Ze vinden het belangrijk dat het paard zonder dwang en hulpteugels ontspannen kan werken. Daarom wilde ik hem dat meteen zo aanleren om problemen te voorkomen ipv genezen

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 13:13 



 
Profiel   

Blaze1994 schreef
Babootje schreef
Hij staat o p een revalidatiecentrum zei je? Waarvoor is hij gerevalideerd?


Oja sorry vergeten te melden. Hij had geen revalidatie nodig maar hun manier van training spreekt mij goed aan. Ze vinden het belangrijk dat het paard zonder dwang en hulpteugels ontspannen kan werken. Daarom wilde ik hem dat meteen zo aanleren om problemen te voorkomen ipv genezen


Oke, ik dacht al... Dat kan meespelen.

Bij ECVM kan er doordat 1 of meer wervels een afwijkende vorm hebben; de wervels sluiten dan niet mooi op elkaar aan. Dit kan een plotselinge beknelling van de zenuwbaan kan geven, welke ook plotseling weer weg kan zijn. Die vorm van pijn is behoorlijk heftig en je kunt je voorstellen dat een paard dan van braaf naar gevaarlijk kan omslaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 13:36 



 
Profiel   

Blaze1994: Ik denk dat ik weet om welk paard/trainingscentrum dit gaat.
Je zegt dat hij makkelijk balkjes kan draven, maar kan hij dat ook als de balkjes dichter bij elkaar liggen?
En nooit kreupel kan prima, mijn paard (waar dit topic voor gestart is) kon heel goed balkjes draven en fantastisch springen, maar wel groot...
De balkjes lagen (gemeten!) 1.90m uit elkaar, kleiner kon hij amper.
Ook springen kon hij alleen groot.
Paard is nooit kreupel geweest, wel werd z'n gedrag (het heftige schrikken) door de jaren heen erger.
Zoals eerder geschreven kon ECVM bij hem niet vastgesteld worden, maar wel een halsprobleem halverwege de hals, waarbij zenuwbeknellingen zeker mogelijk waren.
Laat je paard aub op de foto zetten!
Er zijn rille, schrikachtige paarden maar paarden met EVCM cq zenuwbeknellingen hebben echt een andere reactie dan gezonde paarden, ik weet niet hoe ik het moet omschrijven maar het lijkt of ze niet leren dat bepaalde dingen niet eng zijn, ook niet na veelvuldig herhalen.
En ze schrikken(of hebben pijn) van de meest bizarre dingen (die wij vaak niet eens zien, maar schrikken ze of krijgen ze een pijnscheut?).
Deze paarden hebben een aangeboren afwijking, ze kennen niets anders qua gevoel, waardoor je bijvoorbeeld niet altijd een duidelijke "painface" ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 09:26 



 
Profiel   

different1 schreef
Blaze1994: Ik denk dat ik weet om welk paard/trainingscentrum dit gaat.
Je zegt dat hij makkelijk balkjes kan draven, maar kan hij dat ook als de balkjes dichter bij elkaar liggen?
En nooit kreupel kan prima, mijn paard (waar dit topic voor gestart is) kon heel goed balkjes draven en fantastisch springen, maar wel groot...
De balkjes lagen (gemeten!) 1.90m uit elkaar, kleiner kon hij amper.
Ook springen kon hij alleen groot.
Paard is nooit kreupel geweest, wel werd z'n gedrag (het heftige schrikken) door de jaren heen erger.
Zoals eerder geschreven kon ECVM bij hem niet vastgesteld worden, maar wel een halsprobleem halverwege de hals, waarbij zenuwbeknellingen zeker mogelijk waren.
Laat je paard aub op de foto zetten!
Er zijn rille, schrikachtige paarden maar paarden met EVCM cq zenuwbeknellingen hebben echt een andere reactie dan gezonde paarden, ik weet niet hoe ik het moet omschrijven maar het lijkt of ze niet leren dat bepaalde dingen niet eng zijn, ook niet na veelvuldig herhalen.
En ze schrikken(of hebben pijn) van de meest bizarre dingen (die wij vaak niet eens zien, maar schrikken ze of krijgen ze een pijnscheut?).
Deze paarden hebben een aangeboren afwijking, ze kennen niets anders qua gevoel, waardoor je bijvoorbeeld niet altijd een duidelijke "painface" ziet.


Kan je mij een pb doen of we over hetzelfde paard en stal praten? :)
Mijne kan kort en lang balkjes draven en springen, schouderbinnenwaart en buitenwaarts aan de longe, geen enkele halsbuiging geeft de reactie.

Had jouw paard een bepaald patroon wanneer ze de reacties gaf?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 17:22 



 
Profiel   

Is de Facebook pagina van sharon may - davis al genoemd ?De botten dame ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 19:33 



 
Profiel   

office schreef
Is de Facebook pagina van sharon may - davis al genoemd ?De botten dame ?


Ja, al vrij aan t begin van dit topic

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 08:05 



 
Profiel   

Ook ik meld me.
Ik heb een Spaanse merrie van bijna 11.
Voor mij vallen, na het lezen van artikelen over ECVM, heel veel puzzelstukjes op hun plek.
Vraag is alleen, hoe ga je het managen?
Mijn merrie heeft verschillende symptomen.
Van wisselende kreupelheden op beide voorbenen, boos met deken op doen, op echo is afwijking aan halswervels te zien (is ontdekt met behandeling van synovitis), staat met links voor altijd iets naar voren, heeeel erg gevoelig voor alles, enorm schrikkerig.
Ik rijd haar niet meer maar doe grondwerk met haar onder begeleiding van een trainer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-23 07:36 



 
Profiel   

Wat zegt je DA ervan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-23 09:34 



 
Profiel   

Babootje schreef
Wat zegt je DA ervan?


Die vind inderdaad veel dingen wel passend, maar ook passend bij andere dingen.
Tuurlijk, veel symptomen passen ook bij iets anders.
Het is niet zo zwart/wit soms.
13e heb ik een afspraak met haar om een door te spreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-23 12:56 



 
Profiel   

Heb je al een afspraak staan om foto's te laten maken? Dan is je diagnose wel zwart wit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-23 14:31 



 
Profiel   

Mocht je iets van revalidatie/training willen proberen zou je even kunnen kijken bij Thirza Hendriks. Die is blijven hangen omdat we naam genoot zijn :+
Maar ze is 1 van de eerste die zich enorm verdiept heeft in de manier van trainen van een ecvm paard. Zie ook vaak bij zefanja vermeulen haar naam voorbij komen.

Paar posts terug heb ik een fb groep geplaatst waar ook veel info te vinden is.

Mocht je foto's maken en het komt er idd uit dat je paard ecvm heeft, zorg dat je goed overleg met de DA waar je uitval(coördinatie probelemen) aan kan herkennen. Gezien de klachten die je omschrijf is dat geen luxe. Goed dat je DA het kent en mee wil denken. Succes en sterkte met je paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-23 17:43 



 
Profiel   

Revalidatie heeft niet zoveel zin bij deze aandoening, het is meer in leven houden tot het echt niet meer kan en wanneer het echt niet meer kan ligt geheel aan de eigenaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-23 18:28 



 
Profiel   

Benzz schreef
Revalidatie heeft niet zoveel zin bij deze aandoening, het is meer in leven houden tot het echt niet meer kan en wanneer het echt niet meer kan ligt geheel aan de eigenaar.


Geen enkel paard wat er "oud" mee wordt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-23 19:37 



 
Profiel   

Natuurlijk wel, het is niet levensbedreigend dus ze kunnen net zou oud worden als ieder ander paard.
Of je ze dat aan moet willen doen is de vraag, zo vaak/altijd zenuwpijn is hels...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-23 19:54 



 
Profiel   

different1 schreef
Natuurlijk wel, het is niet levensbedreigend dus ze kunnen net zou oud worden als ieder ander paard.
Of je ze dat aan moet willen doen is de vraag, zo vaak/altijd zenuwpijn is hels...

Stokkreupel van zenuwpijn en ze dan oud willen laten worden? Dan doe je het echt alleen voor jezelf!!

Ze zullen niet dood neer vallen, maar de pijn is ondraaglijk waardoor ze vaak niet ouder worden dan 8, en dat is al met jaren gedokter en pijnstilling.
De dag dat de mijne op jonge leeftijd kreupel ging lopen en we binnen 1 dag de diagnose hebben gekregen hebben we 1 ding geprobeerd. Dat sloeg niet aan, daarna gelijk in laten slapen. Een hel om een paard zoveel pijn te zien lijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-23 19:58 



 
Profiel   

Benzz schreef
different1 schreef
Natuurlijk wel, het is niet levensbedreigend dus ze kunnen net zou oud worden als ieder ander paard.
Of je ze dat aan moet willen doen is de vraag, zo vaak/altijd zenuwpijn is hels...

Stokkreupel van zenuwpijn en ze dan oud willen laten worden? Dan doe je het echt alleen voor jezelf!!

Ze zullen niet dood neer vallen, maar de pijn is ondraaglijk waardoor ze vaak niet ouder worden dan 8, en dat is al met jaren gedokter en pijnstilling.
De dag dat de mijne op jonge leeftijd kreupel ging lopen en we binnen 1 dag de diagnose hebben gekregen hebben we 1 ding geprobeerd. Dat sloeg niet aan, daarna gelijk in laten slapen. Een hel om een paard zoveel pijn te zien lijden.


Niet ouder worden dan 8 klopt niet helemaal. Het is allemaal afhankelijk van de ernst maar over het algemeen is het een heel verloop van vage dingen. Meestal beginnen de klachten/blessures(compensatie) met 7 jaar waardoor ze stil gezet worden, spieren in rap tempo minder worden(waarna ook coördinatie) en meestal is 11/12 jaar het eind station. Het blijft echt puur geval afhankelijk maar zo is wel het meest voorkomende. Mensen met voor kennis en als de da die het paard ziet er verstand van heeft zullen het paard eerder laten gaan, puur omdat ze de kennis hebben.

Zoals Benzz al aangeeft kan je echt aan je paard zien dat het onwijs pijn doet. Ik ervaar zelf iedere dag zenuw pijn in mijn enkel en als ik zie hoe braaf de meeste nog zijn mogen we echt in onze handen knijpen met zulke lieve dieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-23 20:19 



 
Profiel   

Ik heb een nekhernia en weet hoe raar je kunt zijn. Het is dat mijn paard ineens kreupel liep, want zowel ik als arts ( jaarlijkse APK) en staleigenaar ( meervoudig olympiade ruiter) hebben altijd getwijfeld. Is het karakter of is het medisch. Maar zolang ze super lopen, onder een zeer goede profesionele ruiter... ga je niet zoeken. Moederlief was ook een rare snuiter qua karakter dus je gooit het snel daarop. Tot de dag dat ze niet helemaal fris liep, 3 dagen later was de veearts er en liep ze stokkreupel, gelijk naar de kliniek en daar was het met een paar fotos duidelijk. Ik heb serieus getwijfeld om haar in Duitsland te laten opereren, maar daarmee moest het wel een sportpaard worden en geen weidepaard en het percentage van slagen was te klein voor mij. Plus dat ik haar echt geen dag langer met deze pijn wilde laten lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-23 20:45 



 
Profiel   

13 januari komt de DA foto's maken van de hals.
Als daar uit komt dat ze het heeft wil ik een goed gesprek met de DA en daar vanuit een beslissing nemen.
Gelukkig kent zij mijn paard ook door en door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-23 21:24 



 
Profiel   

Goedenavond mede bokkers… ik lees al even mee in het topic, getwijfeld om zelf te reageren omdat ik het gewoon een lastige kwestie vind..

Hoe is het inmiddels met jullie viervoeters?

Ik heb mijn 7 jarige enkele weken geleden op de foto laten zetten.. waar het opzich redelijk goed leek bij bezoek, kwam de uitslag als een slag in ons gezicht

Ik kreeg de uitslag dat ;
er lichte artrose c3/5 en 6 zit
Facetgewricht c4/5 5/6 6/7 onregelmatig
En botnieuwvorming achterhoofd…
En als ‘kers op de taart’ ecvm bilateraal c6 en c7…

Het ene advies was, laat maar inslapen, na een second opinie van de foto’s en een fijn gesprek met een arts, het advies ; zolang er geen klinische relevantie is, is ze nog “comfortabel” genoeg om paard te zijn ( rijden hebben we nooit echt consistent kunnen doen door allerlei factoren, paard is vanaf 3,5 zadelmak, heeft nooit meer dan 3x per week iets gedaan of longe werk of grondwerk of een keer 15 min er op en dit afwisselend van elkaar, hoewel ik andere ambities heb, heb ik me aangepast naar het paard).

Zijn er meer mensen met ervaring met paard met ecvm die hun weg willen delen?
Wanneer houdt het op, wanneer maak je de keuze om te stoppen? Ik merk dat ik dit onwijs lastig vind omdat ik me mega verantwoordelijk voel tegenover haar om haar alles te geven en bieden wat ze verdient ( en meer) .. maar ik absoluut niet met de roze bril wil kijken, haar welzijn staat altijd voorop..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-23 22:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 10 [ 237 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen