ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:56

Emmeloord Astrid Bos kan echt perfecte foto's maken. Ik heb mazzel en mijn veulen is nogmaals op de foto geweest, ondanks dat moeders zo slecht was is mijn veulen op 1 kant na C6 nihil afwijkend. De afwijking op C6 is aan de ene kant is zo klein dat ze zelfs voor het lopende onderzoek niet interessant, helemaal top voor mij :D

Er is een (vrij nieuw) pdf te vinden van het protocol waarop duidelijk te vinden is hoe de foto's gemaakt moeten worden, in theorie zou iedere da die daar naar wil kijken ze dus moeten kunnen maken. Als je de foto's laat maken laat ze dan wel checken door het team wat ook de protocol heeft gemaakt want ondanks dat de grades staan uitgelegd denken nog artsen toch nog dat de beoordeling niet van toepassing is op klachten. Dat het slecht erkend word is puur financieel omdat ze durven het niet 100% zeker te zeggen en dan worden veel mensen op kosten gejaagd terwijl het niet nodig zou zijn. Staat mijn mening met dik 10k dierenarts kosten iets anders tegenover maargoed snap dat ze hun eigen boterham verdedigen :)

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 11:19

IwanLuver schreef:
Helaas erkent Wolvega ECVM niet... ondanks de eventuele reistijd, zou ik naar Heesch rijden.


Ze erkennen het wel en kunnen het dus ook wel op foto's aantonen, maar ze zien niet het verband met de klachten die een paard heeft. Dat is inderdaad niet handig voor degene die er om vroeg, niet slim van me.
Hier staat trouwens een hele lijst van klinieken die er net zo over denken en waar je dus misschien beter niet naar toe zou kunnen gaan m.b.t. ECVM: https://www.horses.nl/welzijn/veterinai ... over-ecvm/ .

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:20

Jet schreef:
IwanLuver schreef:
Helaas erkent Wolvega ECVM niet... ondanks de eventuele reistijd, zou ik naar Heesch rijden.


Ze erkennen het wel en kunnen het dus ook wel op foto's aantonen, maar ze zien niet het verband met de klachten die een paard heeft. Dat is inderdaad niet handig voor degene die er om vroeg, niet slim van me.
Hier staat trouwens een hele lijst van klinieken die er net zo over denken en waar je dus misschien beter niet naar toe zou kunnen gaan m.b.t. ECVM: https://www.horses.nl/welzijn/veterinai ... over-ecvm/ .


Mijn ervaring met het SMDC (welke wel aangeraden wordt) ook erg voorzichtig is met het verband tussen het klinisch beeld en de foto’s.
Voor mij was het overduidelijk een verklaring voor veel problemen die mijn paard had, maar de arts bleef zeggen dat ze het niet voldoende verklaring vond dus wilde ze CT. Dat heb ik niet meer gedaan ivm een hele lange ellendige medische voorgeschiedenis waardoor sowieso de kans op pijnvrij worden niet groot meer was. Voor mij waren de foto’s, de pijn die ze had en alles wat ik er zelf over gelezen had voldoende om de knoop door te hakken en afscheid te nemen.

Daarnaast heb ik ook iemand doorgestuurd omdat paard erg heftige klachten had. Dit bleek inderdaad ecvm incl ribafwijkingen. Echter als ik de eigenaar mag geloven hebben ze weinig verteld over wat voor gevolgen dit heeft en vonden ze de ontsteking op dat moment de verklaring voor de klachten. De afwijking zelf kon paard gewoon mee functioneren is gezegd.
Dat vind ik dan toch wel lastig want dit paard vertoonde echt heel extreem gedrag en had ook duidelijke balans/coordinatieproblemen welke naar mijn idee niet enkel vanuit ontsteking te verklaren zijn.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:40

Juist een ontsteking kan die klachten dus wel alleen veroorzaken. Mijne had geen ecvm, maar wel ontsteking en die had precies alle klachten die hier voorbij komen. Omdat die ontsteking dus de zenuwen ook kann beknellen. En door de ontsteking ook afwijkingen aan de wervels kan ontstaan, zenuwschade waardoor er ataxie ontstaat en noem maar op.

Die ontsteking zal je toch moeten behandelen, want zelfs als een deel van de klachten door iets anders komen kan het voor enorm veel ongemak of gewoon vreselijke pijn en extra schade zorgen.

Juist balans en coördinatie problemen en extreem gedrag door die zenuwpijn. Dat is typisch iets voor ontstekingen daar ook. Dus eerst dat behandelen om te kijken hoe het klinische beeld daarna is is dan juist slim, toch? Als het nog niet op het punt van inslapen is. Gewoon niks aan de ontsteking doen is geen optie imo.

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 15:25

MWM, dat ben ik helemaal met je eens. Ontstekingen geven ook zwelling, waardoor zenuwen ook bekneld kunnen raken, als die ontstekingen dan weg zijn kan het klinisch beeld inderdaad een stuk verbeterd zijn.

Lauke, natuurlijk kunnen er meer zaken spelen zoals bij jouw paard, maar dan nog lijkt het me goed om het te onderzoeken. Als er echt heel veel problemen aan de hand zijn, waar dan ook door, snap ik dat een CT-scan geen toegevoegde waarde meer voor je heeft.
Overigens dacht ik dat ze dat gebied niet op CT kunnen krijgen, maar misschien kan dat tegenwoordig wel hoor.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:23

Jet schreef:
IwanLuver schreef:

Ze erkennen het wel en kunnen het dus ook wel op foto's aantonen, maar ze zien niet het verband met de klachten die een paard heeft. Dat is inderdaad niet handig voor degene die er om vroeg, niet slim van me.
Hier staat trouwens een hele lijst van klinieken die er net zo over denken en waar je dus misschien beter niet naar toe zou kunnen gaan m.b.t. ECVM: https://www.horses.nl/welzijn/veterinai ... over-ecvm/ .


Mijn ervaring met het SMDC (welke wel aangeraden wordt) ook erg voorzichtig is met het verband tussen het klinisch beeld en de foto’s.
Voor mij was het overduidelijk een verklaring voor veel problemen die mijn paard had, maar de arts bleef zeggen dat ze het niet voldoende verklaring vond dus wilde ze CT. Dat heb ik niet meer gedaan ivm een hele lange ellendige medische voorgeschiedenis waardoor sowieso de kans op pijnvrij worden niet groot meer was. Voor mij waren de foto’s, de pijn die ze had en alles wat ik er zelf over gelezen had voldoende om de knoop door te hakken en afscheid te nemen.

Daarnaast heb ik ook iemand doorgestuurd omdat paard erg heftige klachten had. Dit bleek inderdaad ecvm incl ribafwijkingen. Echter als ik de eigenaar mag geloven hebben ze weinig verteld over wat voor gevolgen dit heeft en vonden ze de ontsteking op dat moment de verklaring voor de klachten. De afwijking zelf kon paard gewoon mee functioneren is gezegd.
Dat vind ik dan toch wel lastig want dit paard vertoonde echt heel extreem gedrag en had ook duidelijke balans/coordinatieproblemen welke naar mijn idee niet enkel vanuit ontsteking te verklaren zijn.



Ja hier hetzelfde maar iets betere ervaring(ik raad idd ook zeker aan) . Ook ecvm en ontstekingen, konden we in laten spuiten maar dan risico op muscle memory en dan zijn de botvervormingen niet weg. En toch idd ook het advies voor CT maar dan meer op te kunnen zien hoe erg het is. Klinisch is het op dat moment natuurlijk hetzelfde. Aangezien mijn paard veel gevaarlijk was, was inspuiten geen optie. Samen verongelukken als de injectie uitgewerkt is zag ik niet zo zitten.. Maar ze komen niet met de conclusie van je paard kan niet meer bereden worden ofzo. Als jij op een levensgevaarlijk paard wil zitten dan veel plezier zo leek het. En ook weinig info over het verdere verloop Etc. Maar dat wist ik wel zelf al maar als je dat niet weet en je denkt die kan nog 20 jaar met pensioen..

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:28

Mijn ruin is afgelopen vrijdag samen met mijn merrie (30)ingeslapen. Hij is nog geen 6 jaar geworden ;( Hij was echt mijn soulmate en hij deed alles voor mij, in zoverre dat met zijn lichaam ging. :(

Hij ging de laatste tijd qua coördinatie achteruit ook met zijn achterbenen. Ook heeft hij momenten gehad dat hij met z'n nek geknikt en z'n hoofd schuin de andere kant op als een malloot door de wei ging, staart zwiepend en oren plat in z'n nek. Hij was afhankelijk van mijn oude merrie als rots in de branding als hij een pijnscheut of iets eng vond. Ik wilde het voorkomen dat hij over de kop door de wei zou gaan. Mijn merrie ging achteruit en werd niet meer beter. Dus ze zijn samen naar de groene weides gegaan.

Het feit dat hij heel rustig is ingeslapen is voor mij ook een teken dat hij er klaar voor was

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:36

Heel verstandig besluit geweest dan, Blaze1994!

Jouw quote van je reactie ervoor klopt alleen niet helemaal denk ik ;) . Je quote mij wel, maar niet wat ik schreef..

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:13

Veel sterkte Blaze!
En ik begrijp ook wel dat Heesch geen duidelijke uitspraken doet of er wel of niet meer gereden kan worden. Dit is zo afhankelijk van het beeld van het paard en of het beter wordt na behandeling van de ontstekingen.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:01

IwanLuver schreef:
Veel sterkte Blaze!
En ik begrijp ook wel dat Heesch geen duidelijke uitspraken doet of er wel of niet meer gereden kan worden. Dit is zo afhankelijk van het beeld van het paard en of het beter wordt na behandeling van de ontstekingen.


Denk dat je een beetje of verkeerd geschreven heb of verkeerd begrepen :o , het paard is een tikkende tijdbom. De ontsteking is weg maar voor hoelang want je weet niet of de vervorming zorgde voor de ontsteking en zoja ga je op een tikkende tijdbom zitten want wanneer is de ontsteking terug? Juist.. als je keihard gelanceerd word. Denk dat het meest grillige aan ecvm is dat de klachten zo extreem zijn en per dag enorm kunnen verschillen, rijden ook, de ene dag Denk je mah gaat toch echt wel en de andere dag mag je blij zijn zonder ongelukken af te stappen.

Het niet willen toegeven of aangeven van een da is puur omdat ze te weinig kennis hebben en het doel van een da is om je paard beter te maken. Persoonlijk ken ik maar een mini percentage da die daadwerkelijk voor het dier kijken en kiezen, meeste toch voor lappen om het lappen en dokteren.


Heel veel sterkte Blaze1994

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 00:19

Ik ben ook zeker van mening dat de ontsteking bestreden moet worden voordat je verdere conclusies kan trekken. Maar ik vind wel dat dierenartsen een rol hebben in het bewust maken van eigenaren welke gevolgen een dusdanig grote afwijking kan hebben en waar rekening mee te houden.
Dit paard is na behandeling van de ontsteking nog steeds erg onzeker over de benen en heeft nog steeds flinke coördinatieproblemen. Met een dusdanig grote afwijking is de vraag wanneer de ontsteking terug gaat komen. En zoals Thirza hierboven dan ook zegt, je mag als eigenaar dan wel erg voorzichtig zijn met ieders gezondheid. Want een gevaarlijk paard is voor iedereen triest…

Het is gewoon wel echt een hele vervelende aandoening, zeker omdat het vaak onderschat wordt.

Voor mij vielen zo veel puzzelstukjes op zijn plek (en bij mijn paard was enkel bilaterale transpositie te zien zonder enige vorm van ontsteking) en heeft dit ongemerkt wel jaren ongemak veroorzaakt. En dat vind ik persoonlijk wel erg en ik neem het mijzelf ook enigszins kwalijk dat ik dat destijds niet opgemerkt heb. Mijn paard was immers “gewoon lomp” en “een beetje dom”. Terwijl ze gewoon keihard riep dat ze het niet kon. En dat ging over simpele dingen als op de juiste manier een keer om zetten.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 21:52