Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 10 [ 237 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

 
Profiel   

Interessant topic.

Vraagje aan de mensen met een paard met ECVM, ik zie klachten als licht onregelmatig, slap, hupsjes en struikelen...wat waren de bepaalde klachten of gedrag waardoor jullie in deze richting zijn gaan zoeken? Want ik zie vooral in de beginfase geloof ik niet zoveel duidelijke aanwijzingen? Ik zie nl heel veel dingen langskomen die ook op wat anders kunnen wijzen en kan me voorstellen dat ook een DA en misschien jullie zelf eerst aan andere problemen dachten. Dus ben heel benieuwd op welk punt jullie bij de hals zijn uitgekomen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 15:13 



 
Profiel   

Ninx schreef
Bij aankoop had mijn ruin een 'hupje'..... slapte, jong paard.... niks zorgelijks gaven de keurend arts aan. Iemand die ik zelf had ingeschakeld en ook keurend dierenarts op wedstrijden is.

Uiteindelijk na veel gedoe (paard bleef scheef, hupje bleef terugkeren, erg hypermobiel, struikelig) naar de Lingehoeve gegaan. Ja hoor C6-7....
Buiten zijn predispositie voor dit probleem (te hypermobiel en weinig steun in dit gebied/ ontbrekende nekband), was hij door zijn eerste eigenaar precies verkeerd gemanaged: te jong belast, te kort in de hals gereden, op ijzers met scheve voeten, teveel binnen staan.... alles wat je verkeerd kunt doen dus.

We zijn jaren verder..... en hij doet het geweldig. Ook door schade en schande, fouten die ik vervolgens nog heb gemaakt, en alles wat nog onbekend was toen.

Geen vergelijking met enkele paarden hier die vanaf jong paard (nog onbelast) al zulke enorme problemen hebben.
Maar het heeft me de ogen geopend: we fokken paarden met steeds meer beweging, dieren worden steeds meer hypermobiel, staan hele dagen in een krappe ruimte, worden op ijzers gezet en hebben scheve, te lange of slechte voeten, worden te kort in de hals gereden en veel te vroeg ingereden.

Dus er is het primaire probleem van de fokkerij die steeds meer van dit soort lappen poppen creëert, en er is secundair het probleem van mensen die 3-jarigen in rijden en ze tegen de tijd dat ze een beetje uitgegroeid zijn (6 a 7 jaar) al flink in de sport rijden.
Verder het continue binnen houden waardoor balans en proprioceptie verstoord raakt. En tenslotte het voetenwerk wat echt een probleem is. Al die paarden op scheve cola-blikken van hoeven en ondergeschoven pootjes... niet een paar, maar zoveel paarden staan zo slecht en scheef op hun voeten.

Ik zag nu een webinar voorbij komen dat een interessant onderwerp had: kreupelheden door zenuwbeknelling in het schoudergebied door scheve voeten. Er is zoveel wat we niet weten, maar er is al zoveel kennis die je nu tot je kunt nemen waardoor je een paard dat niet ideaal in elkaar gezet is nog een kans kunt geven.

Ik las hier ook ergens de vraag hoe je een paard in de bespiering kunt houden wanneer je hem niet rond kunt rijden. Dit soort zaken weten we inmiddels toch wel? Dat is toch niet eens nodig?
Of een kliniek die je adviseert te revalideren met een bijzet terwijl het een halsprobleem betreft. Daar moet ik echt wel van huilen.

Op de kliniek gaven ze me niet heel veel kans: "kijk maar hoe ver je komt". We zijn nu 8 jaar verder, en hij is fitter dan ooit. Of dat zo zal blijven weet ik niet, maar hoe je ermee omgaat kan echt bepalend zijn voor het verdere verloop.
Nogmaals: niet te vergelijken met de jonge paarden die nog niet eens belast zijn en grote problemen hebben. Maar zeker wel met paarden die best een goede kans hebben, maar echt in de poeier geholpen worden door verkeerd management.


Van ijzers krijgen paarden geen last van ecvm. Van op jonge leeftijd belasten en trainen ook niet. Van verkeerd rijden zelfs niet. Het is een erfelijk probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 18:14 



 
Profiel   

Dreamboy schreef
Ik kwam dit topic toevallig tegen en ik herken ineens zoveel in mijn paard. Veel struikelen, gedrag wat veranderd, slap. Zelfs een paar keer te horen gekregen dat hij licht atactisch is. Niet over balken kunnen draven, een hupje bij het aandraven, ontzettend scheef enz. Toen ik hem kocht was hij een paar jaar niet of nauwelijks gereden dus ik gaf de schuld aan weinig balans en geen spieren. Nu rij ik hem al een poosje niet meer om andere redenen dus ik weet niet hoe hij nu onder het zadel is. Is dit een aangeboren afwijking of kunnen ze dit op latere leeftijd ook krijgen?


Het is aangeboren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 20:21 



 
Profiel   

Benzz schreef
Ninx schreef
Bij aankoop had mijn ruin een 'hupje'..... slapte, jong paard.... niks zorgelijks gaven de keurend arts aan. Iemand die ik zelf had ingeschakeld en ook keurend dierenarts op wedstrijden is.

Uiteindelijk na veel gedoe (paard bleef scheef, hupje bleef terugkeren, erg hypermobiel, struikelig) naar de Lingehoeve gegaan. Ja hoor C6-7....
Buiten zijn predispositie voor dit probleem (te hypermobiel en weinig steun in dit gebied/ ontbrekende nekband), was hij door zijn eerste eigenaar precies verkeerd gemanaged: te jong belast, te kort in de hals gereden, op ijzers met scheve voeten, teveel binnen staan.... alles wat je verkeerd kunt doen dus.

We zijn jaren verder..... en hij doet het geweldig. Ook door schade en schande, fouten die ik vervolgens nog heb gemaakt, en alles wat nog onbekend was toen.

Geen vergelijking met enkele paarden hier die vanaf jong paard (nog onbelast) al zulke enorme problemen hebben.
Maar het heeft me de ogen geopend: we fokken paarden met steeds meer beweging, dieren worden steeds meer hypermobiel, staan hele dagen in een krappe ruimte, worden op ijzers gezet en hebben scheve, te lange of slechte voeten, worden te kort in de hals gereden en veel te vroeg ingereden.

Dus er is het primaire probleem van de fokkerij die steeds meer van dit soort lappen poppen creëert, en er is secundair het probleem van mensen die 3-jarigen in rijden en ze tegen de tijd dat ze een beetje uitgegroeid zijn (6 a 7 jaar) al flink in de sport rijden.
Verder het continue binnen houden waardoor balans en proprioceptie verstoord raakt. En tenslotte het voetenwerk wat echt een probleem is. Al die paarden op scheve cola-blikken van hoeven en ondergeschoven pootjes... niet een paar, maar zoveel paarden staan zo slecht en scheef op hun voeten.

Ik zag nu een webinar voorbij komen dat een interessant onderwerp had: kreupelheden door zenuwbeknelling in het schoudergebied door scheve voeten. Er is zoveel wat we niet weten, maar er is al zoveel kennis die je nu tot je kunt nemen waardoor je een paard dat niet ideaal in elkaar gezet is nog een kans kunt geven.

Ik las hier ook ergens de vraag hoe je een paard in de bespiering kunt houden wanneer je hem niet rond kunt rijden. Dit soort zaken weten we inmiddels toch wel? Dat is toch niet eens nodig?
Of een kliniek die je adviseert te revalideren met een bijzet terwijl het een halsprobleem betreft. Daar moet ik echt wel van huilen.

Op de kliniek gaven ze me niet heel veel kans: "kijk maar hoe ver je komt". We zijn nu 8 jaar verder, en hij is fitter dan ooit. Of dat zo zal blijven weet ik niet, maar hoe je ermee omgaat kan echt bepalend zijn voor het verdere verloop.
Nogmaals: niet te vergelijken met de jonge paarden die nog niet eens belast zijn en grote problemen hebben. Maar zeker wel met paarden die best een goede kans hebben, maar echt in de poeier geholpen worden door verkeerd management.


Van ijzers krijgen paarden geen last van ecvm. Van op jonge leeftijd belasten en trainen ook niet. Van verkeerd rijden zelfs niet. Het is een erfelijk probleem.


Dat staat er dan ook niet.

Het punt is dat deze aandoening gradaties kent, en helaas bij steeds meer rassen voorkomt. De manier waarop wij paarden houden en trainen kan het vervolg maken of breken....
Dus ja, kritisch kijken naar de fokkerij, maar ook naar de rijderij en het houden van paarden......

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 20:56 



 
Profiel   

Interessant dat dit topic ineens weer boven komt drijven.
Heftig om te lezen hoeveel paarden dit probleem hebben.
Zoals eerder gezegd konden we bij mijn paard, waarover ik dit topic startte, helaas de c6-c7 niet op de foto krijgen en troffen we hoger in de hals+klinisch beeld al voldoende om er niet verder mee te gaan.
Ik lees nog veel herkenbare dingen, en wil even inhaken op het "te kort in de hals rijden": mijn paard kon alleen lang en laag op lengte komen, zodra de neus op borsthoogte kwam ging z'n kin naar de borst, het voelde dan alsof hij z'n hals tussen z'n schouders wilde duwen (weet het niet anders te omschrijven).

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 21:24 



 
Profiel   

0000 schreef
Interessant topic.

Vraagje aan de mensen met een paard met ECVM, ik zie klachten als licht onregelmatig, slap, hupsjes en struikelen...wat waren de bepaalde klachten of gedrag waardoor jullie in deze richting zijn gaan zoeken? Want ik zie vooral in de beginfase geloof ik niet zoveel duidelijke aanwijzingen? Ik zie nl heel veel dingen langskomen die ook op wat anders kunnen wijzen en kan me voorstellen dat ook een DA en misschien jullie zelf eerst aan andere problemen dachten. Dus ben heel benieuwd op welk punt jullie bij de hals zijn uitgekomen.


Bij mijn paard was de aanleiding vooral het onregelmatige lopen. Dat ging op een gegeven moment over in echt kreupel en staken, waarvan een deel ook aan hoefproblemen lag. En ja hij was erg scheef, had moeite met galop, sprong vaak overkruisd aan, bokte af en toe met galopperen. En dan de gedragsdingetjes natuurlijk zoals schrikachtig, plotseling explosief (niet als ik er op zat gelukkig). Allemaal wel dingen die ook ergens anders aan hadden kunnen liggen. Bij mij was het dus echt een lange weg van dingen uitsluiten, vandaar ook de hoge kosten. Al met al ben ik 1,5 jaar bezig geweest. Bij de lokale dierenarts lag de nadruk eerst vooral op het voorbeen waar hij onregelmatig liep. Bij het eerste kliniekbezoek werd meteen gezegd dat ze vermoedden dat het onder uit de hals kwam. Toen de nekgewrichten aan alle kanten ingespoten waren en het nog niet verbeterde ging ik er vanuit dat daar niets meer kon zitten heb ik ook nog de hele achterkant laten onderzoeken. Toen daar eigenlijk geen antwoord uit kwam is het tot scintigrafie en een CT scan gekomen, met daar dus het antwoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 22:00 



 
Profiel   

Lastig zeg, ik kan me inderdaad ook voorstellen dat het gewoon niet het eerste (of tweede) is waar je aan denkt. En ook super naar dat je dan dus hele hoge kosten hebt, al die tijd de spanning en zorgen en uiteindelijk iets vind waar je niks aan kan doen. Heftig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 22:14 



 
Profiel   

CitrusBliss schreef
0000 schreef
Interessant topic.

Vraagje aan de mensen met een paard met ECVM, ik zie klachten als licht onregelmatig, slap, hupsjes en struikelen...wat waren de bepaalde klachten of gedrag waardoor jullie in deze richting zijn gaan zoeken? Want ik zie vooral in de beginfase geloof ik niet zoveel duidelijke aanwijzingen? Ik zie nl heel veel dingen langskomen die ook op wat anders kunnen wijzen en kan me voorstellen dat ook een DA en misschien jullie zelf eerst aan andere problemen dachten. Dus ben heel benieuwd op welk punt jullie bij de hals zijn uitgekomen.


Bij mijn paard was de aanleiding vooral het onregelmatige lopen. Dat ging op een gegeven moment over in echt kreupel en staken, waarvan een deel ook aan hoefproblemen lag. En ja hij was erg scheef, had moeite met galop, sprong vaak overkruisd aan, bokte af en toe met galopperen. En dan de gedragsdingetjes natuurlijk zoals schrikachtig, plotseling explosief (niet als ik er op zat gelukkig). Allemaal wel dingen die ook ergens anders aan hadden kunnen liggen. Bij mij was het dus echt een lange weg van dingen uitsluiten, vandaar ook de hoge kosten. Al met al ben ik 1,5 jaar bezig geweest. Bij de lokale dierenarts lag de nadruk eerst vooral op het voorbeen waar hij onregelmatig liep. Bij het eerste kliniekbezoek werd meteen gezegd dat ze vermoedden dat het onder uit de hals kwam. Toen de nekgewrichten aan alle kanten ingespoten waren en het nog niet verbeterde ging ik er vanuit dat daar niets meer kon zitten heb ik ook nog de hele achterkant laten onderzoeken. Toen daar eigenlijk geen antwoord uit kwam is het tot scintigrafie en een CT scan gekomen, met daar dus het antwoord.


Was er niets te zien op gewone halsfoto’s dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 22:17 



 
Profiel   

Babootje - behalve een zeer mild mal-alignment zichtbaar bij flexie- extensie foto's niet. Dat werd klinisch niet relevant gevonden. Of op die foto's niet toch al wat van de ECVM te zien was ga ik van uit van niet maar weet ik niet zeker, ik heb de foto's wel maar kan ze zelf niet beoordelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 10:00 



 
Profiel   

Slechte zaak. Als een paard coordinatieproblemen laat zien in combinatie met een mild mal alignment zou er toch wel een kwartje moeten vallen bij zo'n veearts. Dat lijkt me klinisch echt wel relevant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 10:17 



 
Profiel   

Babootje schreef
Slechte zaak. Als een paard coordinatieproblemen laat zien in combinatie met een mild mal alignment zou er toch wel een kwartje moeten vallen bij zo'n veearts. Dat lijkt me klinisch echt wel relevant.


Tjsa.. misschien valt het kwartje niet altijd meteen bij artsen omdat het nog niet persé erkend wordt als klinisch relevante afwijking, maar als een anatomische variatie? En er dus gewoon nog niet genoeg over bekend is? Het is jammer dat ik er zelf ook nog nooit van gehoord had. Had ik mezelf 6000 euro en een hoop tijd kunnen besparen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 14:03 



 
Profiel   

Oh en er zat wel facetgewricht synovitis van C4 tot T1 aan beide kanten hè. Ik denk dat ze ervan uit gingen dat het probleem gevonden was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 14:05 



 
Profiel   

Misschien gekke vraag (ben de hengstenkeuring aan het volgen), worden er tijdens keuring van de hengsten ook gekeken naar röntgenfoto’s afwijkingen hals / ECVM? In algemene zin, KWPN of andere stamboeken. Iemand die dit weet? Kan het zo niet terugvinden waar ze bij hengsten precies op keuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 15:58 



 
Profiel   

biancaaaa schreef
Misschien gekke vraag (ben de hengstenkeuring aan het volgen), worden er tijdens keuring van de hengsten ook gekeken naar röntgenfoto’s afwijkingen hals / ECVM? In algemene zin, KWPN of andere stamboeken.

Nee, terwijl er allang meerdere keren flink aan de bel is getrokken mbt dit onderwerp omdat het zo erfelijk is.

In Duitsland zie je wel bij advertenties dat er bij staat dat een hengst ECVM vrij is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 16:00 



 
Profiel   

ik vraag me echt af of er al voldoende onderbouwing voor dit fenomeen is om dat soort verregaande conclusies aan te verbinden. En dat is er op selecteren in de fokkerij wel. Een verregaande keuze.
Hoeveel is er bijvoorbeeld bekend over klinisch gezonde paarden? Daar worden over het algemeen ook geen/bijna geen specifieke op ECVM foto's van gemaakt.

En die erfelijkheid? Daar hebben ze zich bij OCD ook eerst grondig op stukgebeten voor ze dat opgenomen hebben in het fokprogramma. En dan nog alleen voor bepaalde gebieden.

En hier iets meer info over die keuringen: https://www.edigit.nl/keuren/kwpn-keuringen

https://www.edigit.nl/keuren/hengstenke ... stamboeken

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 16:25 



 
Profiel   

Daar ben ik ook benieuwd naar Pol. Mijn tweejarige heeft slechte foto’s maar is klinisch (nog) goed. Ik zie helaas vooral verhalen met slechte afloop. De dierenartsen die ik spreek durven niets te zeggen, te weinig ervaring/opvolging van paarden met slechte halsfoto’s zonder klinische klachten.

Overigens vind ik het wel vreemd dat de hengsten niet volledig op de foto gaan voor de keuring, maar wel voor de select sale (als ik het goed lees)

Hengsten aangewezen voor de Select Sale dienen naast een recente volledige röntgenologische keuring eventueel aangevuld met hals- en rugfoto's ook altijd een cornage-onderzoek en klinische keuring te ondergaan.”

Ik ben het met je eens dat over de klinische relevantie voor de sport gediscussieerd kan worden, maar daarmee (in het geval van hengsten op grote schaal) fokken lijkt mij niet wenselijk? Of in ieder geval informatie om mee te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 16:37 



 
Profiel   

CitrusBliss schreef
Oh en er zat wel facetgewricht synovitis van C4 tot T1 aan beide kanten hè. Ik denk dat ze ervan uit gingen dat het probleem gevonden was.


Dat zou zomaar kunnen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 16:45 



 
Profiel   

Benzz schreef
biancaaaa schreef
Misschien gekke vraag (ben de hengstenkeuring aan het volgen), worden er tijdens keuring van de hengsten ook gekeken naar röntgenfoto’s afwijkingen hals / ECVM? In algemene zin, KWPN of andere stamboeken.

Nee, terwijl er allang meerdere keren flink aan de bel is getrokken mbt dit onderwerp omdat het zo erfelijk is.

In Duitsland zie je wel bij advertenties dat er bij staat dat een hengst ECVM vrij is.


Hoe kunnen ze dat nu zeggen, terwijl het gen voor EVCM nog niet is gevonden?.
Zolang dat zo is, kunnen ze hooguit zeggen dat het familiair is, maar niet of het werkelijk erfelijk is.
Dus hooguit dat de hengst zelf geen EVCM heeft en zijn nakomelingen ook niet. Maar niet dat hij EVCM vrij is

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 16:48 



 
Profiel   

pol013 schreef
ik vraag me echt af of er al voldoende onderbouwing voor dit fenomeen is om dat soort verregaande conclusies aan te verbinden. En dat is er op selecteren in de fokkerij wel. Een verregaande keuze.
Hoeveel is er bijvoorbeeld bekend over klinisch gezonde paarden? Daar worden over het algemeen ook geen/bijna geen specifieke op ECVM foto's van gemaakt.

En die erfelijkheid? Daar hebben ze zich bij OCD ook eerst grondig op stukgebeten voor ze dat opgenomen hebben in het fokprogramma. En dan nog alleen voor bepaalde gebieden.

En hier iets meer info over die keuringen: https://www.edigit.nl/keuren/kwpn-keuringen

https://www.edigit.nl/keuren/hengstenke ... stamboeken


Dat komt omdat er een D-OC gen is gevonden waarop kan worden getest.
En bij/in bepaalde gebieden kunnen OC-OCD ook veroorzaakt worden door trauma. Dus het is niet altijd te zeggen dat de OC(D) die gevonden wordt ook erfelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 16:50 



 
Profiel   

biancaaaa schreef
Daar ben ik ook benieuwd naar Pol. Mijn tweejarige heeft slechte foto’s maar is klinisch (nog) goed. Ik zie helaas vooral verhalen met slechte afloop. De dierenartsen die ik spreek durven niets te zeggen, te weinig ervaring/opvolging van paarden met slechte halsfoto’s zonder klinische klachten.

Overigens vind ik het wel vreemd dat de hengsten niet volledig op de foto gaan voor de keuring, maar wel voor de select sale (als ik het goed lees)

Hengsten aangewezen voor de Select Sale dienen naast een recente volledige röntgenologische keuring eventueel aangevuld met hals- en rugfoto's ook altijd een cornage-onderzoek en klinische keuring te ondergaan.”

Ik ben het met je eens dat over de klinische relevantie voor de sport gediscussieerd kan worden, maar daarmee (in het geval van hengsten op grote schaal) fokken lijkt mij niet wenselijk? Of in ieder geval informatie om mee te nemen.


In jouw geval (omdat je 2-jarige goed is) zou ik echt verder gaan kijken of a) de OCD's operabel zijn en b) of er sprake is van EVCM die kan verslechteren, dmv een CT scan.
Als je ze laat zitten is de kans 99% dat je paard daar problemen van gaat krijgen in de toekomst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 16:53 



 
Profiel   

Ik snap wel dat er niet op wordt gekeurd. De erfelijkheid is allemaal nog hypothetisch, voor zover ik weet zijn er geen harde bewijzen.
Wat zou er gebeuren als ze nu paarden er op gaan afkeuren, en over 10 jaar blijkt dat een groot deel van de paarden met een afwijking geen klachten ontwikkeld, of dat een groot deel het niet vererft. Dat wordt 1 grote chaos van boze fokkers en hengsten houders dat hun goede hengst is afgekeurd.

Natuurlijk zou het een goed iets zijn als het wordt vermeldt zodat fokkers zelf een bewuste keus kunnen maken, maar voor een verplichting vanuit het stamboek is meer bewijs nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 16:56 



 
Profiel   

Babootje schreef
biancaaaa schreef
Daar ben ik ook benieuwd naar Pol. Mijn tweejarige heeft slechte foto’s maar is klinisch (nog) goed. Ik zie helaas vooral verhalen met slechte afloop. De dierenartsen die ik spreek durven niets te zeggen, te weinig ervaring/opvolging van paarden met slechte halsfoto’s zonder klinische klachten.

Overigens vind ik het wel vreemd dat de hengsten niet volledig op de foto gaan voor de keuring, maar wel voor de select sale (als ik het goed lees)

Hengsten aangewezen voor de Select Sale dienen naast een recente volledige röntgenologische keuring eventueel aangevuld met hals- en rugfoto's ook altijd een cornage-onderzoek en klinische keuring te ondergaan.”

Ik ben het met je eens dat over de klinische relevantie voor de sport gediscussieerd kan worden, maar daarmee (in het geval van hengsten op grote schaal) fokken lijkt mij niet wenselijk? Of in ieder geval informatie om mee te nemen.


In jouw geval (omdat je 2-jarige goed is) zou ik echt verder gaan kijken of a) de OCD's operabel zijn en b) of er sprake is van EVCM die kan verslechteren, dmv een CT scan.
Als je ze laat zitten is de kans 99% dat je paard daar problemen van gaat krijgen in de toekomst.


Vandaag hier weer een dierenarts over gesproken en die raden operatie nog steeds af, zonder klinische problemen, omdat de slagingspercentage erg laag zijn (50%). Met ook risico (de andere 50%) waarbij problemen verergeren. In Nederland wordt de operatie ook niet uitgevoerd. Het is niet gezegd dat hij hier problemen mee krijgt, en ze durven er ook geen % aan te hangen. Daarvoor is niet genoeg onderzoek gedaan. Natuurlijk is het alles behalve fijn dat deze problemen er zijn, en het risico dat hij problemen krijgt veel groter.

Heb jij onderbouwing dat 99% van deze paarden problemen krijgt? Oprechte vraag want ik ben op dit momenten vooral informatie aan het verzamelen en alle opties aan het overwegen.

Vandaag is paard weer klinisch kort gecheckt (ivm verdoving voor gebitsbehandeling) en advies was paard “normaal” behandelen en bedacht blijven op symptomen. Hij wordt uiteraard gevolgd door de dierenarts en volgend jaar wil ik ook weer foto’s maken (ook voor mijn eigen lering).

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 17:04 



 
Profiel   

pol013 schreef
ik vraag me echt af of er al voldoende onderbouwing voor dit fenomeen is om dat soort verregaande conclusies aan te verbinden. En dat is er op selecteren in de fokkerij wel. Een verregaande keuze.
Hoeveel is er bijvoorbeeld bekend over klinisch gezonde paarden? Daar worden over het algemeen ook geen/bijna geen specifieke op ECVM foto's van gemaakt.


Ik denk dat die onderbouwing idd er idd nog niet voldoende is.
Nog niet zo heel lang geleden was het helemaal nog niet gebruikelijk om hals/rug foto's te maken.
Inmiddels is dat wel veranderd, maar zie je ook dat het nog niet zo eenvoudig is om er een etiket "probleem" aan te hangen. En dat het klinisch beeld nog altijd het belangrijkste is. M.a.w. niet 1 paard is perfect.
Ik heb bv een heel talentvol paard gekocht die op 1 plek in de rug onder het zadel 2 doornuitsteeksels milde KS had. Zonder nog onder het zadel te zijn geweest. Gewoon positief aankoopadvies. Het gros van de jonge paarden heeft wel iets in die richting. Hij is nu 5 en er is nog niks veranderd. Hij is spijkerhard en nergens last van. Verzekering accepteerde ook gewoon en dat is altijd wel mijn maatstaf.
Er is geen paard perfect en als de risico's wat betreft de verzekering binnen de perken zijn dan prefaleert het klinische beeld.
Als een paard milde afwijkingen heeft in de vorm van de halswervels, maar klinisch top is kan ik me voorstellen dat dat ook als acceptabel wordt beoordeeld. Want dan is er in het vertrebrale deel van de facetgewrichten nog geen afwijking. Maar over hoe progressief dat is is er bij de rug volgens mij meer ervaring dan bij de hals.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 17:15 



 
Profiel   

biancaaaa schreef
Heb jij onderbouwing dat 99% van deze paarden problemen krijgt? Oprechte vraag want ik ben op dit momenten vooral informatie aan het verzamelen en alle opties aan het overwegen.

Vandaag is paard weer klinisch kort gecheckt (ivm verdoving voor gebitsbehandeling) en advies was paard “normaal” behandelen en bedacht blijven op symptomen. Hij wordt uiteraard gevolgd door de dierenarts en volgend jaar wil ik ook weer foto’s maken (ook voor mijn eigen lering).


Ik heb alleen ervaring met OCD, waarvan in het verleden vaak gezegd werd: Als hij er last van krijgt kun je opereren. Maar dan ben je meestal wel te laat, want op het moment dat het paard er last van krijgt (en hopelijk merk je dat dan op tijd) is er schade, anders krijgt hij geen last ervan.
Dus sinds die tijd geldt voor mij: Ik koop niks met inoperabele OCD's, OCD is geen probleem maar ik laat ze eruit halen.
Ik weet niet of je al een keer een 2nd opinion hebt laten doen bij een kliniek die daar wel veel ervaring mee heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 17:22 



 
Profiel   

Drie verschillende dierenartsen (waarvan 1 chirurg en een universiteitskliniek) die het mij hebben afgeraden op dit moment. Ik wil hem sowieso tot 3 de kans geven om te ontwikkelen en er zelf nog iets van “te fabriceren”. Na 3 jaar zijn de halswervels ongeveer uitontwikkeld, en dan nogmaals foto’s te maken. Wellicht daarmee ook naar Equitom te gaan voor advies.

In de tussentijd introduceren we spelenderwijs wat dingen zoals longeren (aan halster) en keer singeltje om. Ook om te kijken hoe hij daarop reageert. Tot zover allemaal prima. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk informatie in te winnen.

Ik blijf dus ook met veel interesse dit topic volgen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 17:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 10 [ 237 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen