ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine78
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 08:59

De omschrijving van de boer is zo gek nog niet. Zo zal het er echt uit zien.
Nu kan elk paard wel eens heel vrolijk zijn in de wei, maar ze horen natuurlijk niet zomaar op hun rug te vallen.
Ik zou echt eens met Zefanja contacten, zij heeft echt heel veel kennis.
Die van mij is gelukkig nog niet in een stadium van uitval, maar bereidt me wel voor.
Het inspuiten zal helpen voor de artrose maar zal de vernauwing natuurlijk niet weg nemen. En wat Zefanja je ook zal vertellen zullen deze dingen even helpen, maar zal niet het resultaat geven wat je graag wilt.
Ik geef die van mij gemalen citroen melisse en kamille voor wat minder stress. Daarnaast wat passive physio voor paarden.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:13

daffie1986 schreef:
Ik zou zeggen, neem contact op met Sharon May Davis. Ze mag er graag meer over vertellen, maar is idd al vaak bedreigd.
De afwijking is niet te vinden bij wilde paarden die ze onderzocht heeft.
Je kunt (kon?) haar op Facebook vinden.



Er is net een prachtige site mbt dit onderwerp online gezet: https://nl.ecvmallbreeds.com/
Bijzonder hierop is de samenwerking zowel landelijk als internationaal.

Diep triest hoe hoog het percentage is met afwijkingen.
==========================================

In 2013 kwam Australische onderzoeker Sharon May-Davis naar Nederland en leerde ons over het bestaan van ECVM - oftewel Equine Complex Vertebral Malformation. Deze aandoening in het lage hals gebeid van het paard is buitengewoon complex van aard en daarom is verder onderzoek gewenst.



Het doel van deze website viervoudig:
- Een informatief platform bieden
- Onderzoek bevorderen door het opzetten van een wereldwijde database
- Het verbinden van experts en professionals wereldwijd
- Om zorgvuldige fokkerij te promoten om het welzijn van het paard te verbeteren.

Op deze website staan tal van wetenschappelijke artikelen, webinars & podcasts over ECVM.



Voor verdere onderzoeksinspanningen kunt u uw paard ook bij ECVM registreren in een wereldwijde database. We hopen dat we door het opbouwen van deze database:

- Meer bekendheid creëren

- Diagnostische methoden

- Updaten genen pool, om een nog zorgvuldiger keuzes te kunnen maken in de fokkerij


Ten slotte vindt u ook een lijst met wereldwijde professionals en experts die ruime kennis en
ervaring hebben met ECVM paarden. Deze experts kunnen u helpen bij het bieden van informatie, management-, therapie- en trainingsoplossingen om uw ECVM paard op de best mogelijke manier
te managen. We hopen de lijst van experts en professionals regelmatig uit te breiden!

Lukasje
Berichten: 11260
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 23:04

Een erg late reactie maar ik vind dit topic nu pas.
Vraagje: valt een “mal alignment” (zo noemde de DA het) onder een malformatie ?

Janine78
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-11-20

Re: ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 03:01

Hoi Lucasje,

Dit zijn 2 verschillende dingen. Als je op internet zoekt kun je wel wat vinden. Malalignment is een verkeerde beenstand, letterlijke vertaling "slechte uitlijning". Malformatie is een misvorming van de halswervel.

Lukasje
Berichten: 11260
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 16:33

Janine78 schreef:
Hoi Lucasje,

Dit zijn 2 verschillende dingen. Als je op internet zoekt kun je wel wat vinden. Malalignment is een verkeerde beenstand, letterlijke vertaling "slechte uitlijning". Malformatie is een misvorming van de halswervel.


De mal alignment is de term die de DA bij de halswervels van mijn paard gebruikt heeft, vandaar de vraag of we dan over hetzelfde praten.

Janine78
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-11-20

Re: ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 16:49

Oké, ik heb dat woord daar nog niet eerder voorbij horen komen. Maar dan moet je even kijken of de nieuwe site van Zefanja Vermeulen. Misschien staat er iets over vermeld. En anders haar eens mailen, ze beantwoord je vragen graag.

https://nl.ecvmallbreeds.com

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:41

Pytje schreef:
Het is te zien op een rontgenfoto, maar hij moet wel wat schuin van onderen worden geschoten.

Paarden staan ook vaak met een (dezelfde) voorvoet naar voren. Tenzij ze de malformatie aan beide kanten hebben. Het gedrag wordt ook slechter naarmate het paard ouder wordt. Vooral na hun 8ste jaar.

Dit vind ik even een interessant iets. Ik ben altijd bezig met hoe je bij parden ziet dat er iets mis kan zijn. en ik ben altijd benieuwd naar waarom sommige paarden altijd met een voorbeen buiten de massa staan. Dus idd wat naar voren plaatsen. Maar dat kan hierdoor dus?
Een beetje zoals dit paard staat, maar dan soms nog wat meer.
Afbeelding

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:49

Ja inderdaad! Een been naar voren zie je dan bij een malformatie aan 1 kant van de wervel. Het naar voren zetten van een been, kan verschillende oorzaken hebben. De malformatie is daar een van.

Lukasje
Berichten: 11260
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:05

Earth schreef:
Pytje schreef:
Het is te zien op een rontgenfoto, maar hij moet wel wat schuin van onderen worden geschoten.

Paarden staan ook vaak met een (dezelfde) voorvoet naar voren. Tenzij ze de malformatie aan beide kanten hebben. Het gedrag wordt ook slechter naarmate het paard ouder wordt. Vooral na hun 8ste jaar.

Dit vind ik even een interessant iets. Ik ben altijd bezig met hoe je bij parden ziet dat er iets mis kan zijn. en ik ben altijd benieuwd naar waarom sommige paarden altijd met een voorbeen buiten de massa staan. Dus idd wat naar voren plaatsen. Maar dat kan hierdoor dus?
Een beetje zoals dit paard staat, maar dan soms nog wat meer.
[ Afbeelding ]


Ik zie geen foto ?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:52


Janine78
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:11

Peetstap,
Noor heeft een heel mooi stuk geschreven en ben het daar ook mee eens.
Alleen is ECVM een aangeboren misvorming en niet kapot gereden. Nu is het alleen nog zaak dat er in de fokkerij beter opgelet wordt zodat er een stop komt op een erfelijke afwijking.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 16:48

Janine78 schreef:
Peetstap,
Noor heeft een heel mooi stuk geschreven en ben het daar ook mee eens.
Alleen is ECVM een aangeboren misvorming en niet kapot gereden. Nu is het alleen nog zaak dat er in de fokkerij beter opgelet wordt zodat er een stop komt op een erfelijke afwijking.


Klopt hoor, er wordt alleen volop modern gereden met deze afwijkingen en de nodige gevolgen.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:48

Ik schop dit topic even omhoog omdat mijn merrie momenteel mee doet in genetische klinische studie hiernaar. Helaas heb ik voor ik het wist met haar een veulen gefokt... het geluk bij een ongeluk hier is dat ik het veulen nog in bezit heb.

Het heeft zeker met bepaalde bloedlijnen te maken en daarom ben ik benieuwd welke bloedlijnen de paarden hebben die de diagnose hebben gehad.

TS heeft jou paard de diagnose uit eindelijk gehad?

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Re: ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:13

Ben ik wel benieuwd naar. Hoe lang gaat die studie duren tirzasarah10?

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:33

Babootje schreef:
Ben ik wel benieuwd naar. Hoe lang gaat die studie duren tirzasarah10?


Ik moet even wachten tot de foto's van mijn veulen bekeken zijn en dan moet ik manen haren gaan trekken. Als mijn veulen het wel zou hebben gaan van beide paarden haar monsters mee en anders alleen van mijn merrie.
Hoe lang dit precies allemaal gaat duren durf ik niet te zeggen, voor nu reageren ze super snel en leggen alles duidelijk uit.
Het is heel jammer dat hier in NL de kennis zo weinig is want volgens de kliniek waar ik de foto's heb laten maken had mijn paard een lichte vorm. Volgens de mensen van de studie is het juist geen lichte vorm maat heel zwaar. Niet alleen c6 is misvormd maar bij c7 is zelfs de eerste rib vervorming aanwezig. Ze hebben mij gevraagd of ze de foto's voor opleidingen mogen gebruiken omdat ze deze slechte vorm nog nooit op röntgenfoto's hebben gevonden...

Mocht ik de resultaten hier niet mogen delen kan ik de mensen die het graag willen later een pb sturen. :)

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 09:56

De arts die mijn paard heeft onderzocht had nog niet echt van ECVM gehoord, en kreeg de c6-c7 niet goed op de foto door de spiermassa.
Echter kwam er bij c4-c5 al een probleem uit: vernauwing+lichte artrose.
Ook is mijn paard atactisch.
Ik vraag me nog steeds wel af of er bij c6-c7 ook wat te vinden is, maar ik ga het in principe niet meer laten onderzoeken, heel misschien als het in zijn bloedlijnen voorkomt.
Ik kon hem in laten spuiten met corticosteroiden, dit heb ik niet laten doen omdat hij a. Al vanaf dat ik hem heb wat wijd loopt achter en draait in zijn spronggewrichten (toen dacht ik gewoon slapte door leeftijd), en makkelijk viel als hij te hard een bocht wilde maken.
Daarnaast heb ik vanaf het inrijden op 4,5jr leeftijd altijd een rare scheefheid gemerkt, alsof ik op 2 verschillende paarden zat links-rechts.
Ik geloof dus niet dat een injectie na zoveel jaar het probleem op gaat lossen, en wellicht zit er verder in het lijf nog meer.

Maar ik vind het wél verdomd lastig wat ik er nu mee moet, hij is belachelijk knap en topfit.
Hij staat nu bijna een jaar stil, maar ziet eruit of hij dagelijks getraind wordt.
Uit handen geven wil ik niet, te bang dat hij toch weer gereden gaat worden.
Maar tot zijn 20e/25e houden om naar te kijken is eigenlijk ook geen optie...

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:31

Ik slinger dit topic weer eens aan!

Ik ben met name benieuwd wat mensen met hun paarden doen? Hoe ze ze juist door middel van training in een goede conditie houden.
En op welke manier er getraind wordt....

RenateHidden
Berichten: 137
Geregistreerd: 02-04-14
Woonplaats: Waalwijk

Re: ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:50

Mij is geadviseerd om mijn paard niet meer aan het werk te zetten, alleen laten bewegen op eigen initiatief, wandelen mag bijvoorbeeld wel gewoon, omdat hij dan zelf de juiste houding kan bepalen. Erop rijden mag echt nooit meer, omdat hij extreem gevaarlijk gedrag vertoond door deze afwijking. Dus mijn paard staat gewoon lekker buiten met zijn vriendin.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:21

Mijn merrie heb ik afgelopen zomer verdrietig genoeg laten inslapen. Naast de ecvm had ze een kapot SI, het SI gewricht gaf haar zoveel ongemak dat de buurman die niets van paarden(of mijn merrie) wist vroeg of ze pijn had. Ook werd door de ecvm haar coördinatie heel snel slechter, zo schrok ze en viel ze om of zette ze haar voet perongeluk op mijn voet. Toen ik haar heb laten inslapen waren na het inslapen haar ogen gelijk heel gek, de DA gaf aan dat ze waarschijnlijk ook druk op haar hersenen heeft gehad. Achteraf mag ik haar heel dankbaar zijn, ik ben een tijdje met haar aan het proberen geweest terwijl ze gewoon mega veel pijn gehad moet hebben. Ondanks haar extreme gedrag is ze eigenlijk altijd heel lief voor mij geweest. Nu ze er niet meer is mis ik haar aanwezigheid heel erg. Haar dochter moet nog steeds op de foto gezet worden maar door een enorme kostenpost van mij shet en een verhuizing nog niet gedaan.

Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:03

Omdat ik een oproepje tegen kwam via de facebook pagina van Zefanja vermeulen. Bijdeze.
Afbeelding

IlonavL

Berichten: 1163
Geregistreerd: 21-02-07

Re: ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:15

Hoewel ik weet dat het misschien nog heel lang zou kunnen duren, zou dit wel een hele mooie ontwikkeling zijn!

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Re: ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 19:20

Ach wat verdrietig TirzaSarah. Ik denk dat je gelijk hebt met het feit dat je een erg lief paard hebt gehad. Maar neem jezelf niets kwalijk. Als paarden zo incasseren, kun je als eigenaar onmogelijk weten hoe het er voor staat. Sterkte!

CitrusBliss
Berichten: 29
Geregistreerd: 27-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 15:33

Hoi allemaal, ik weet dat dit een oud topic is maar ik kan geen andere topics hierover vinden en hoop hier wat ervaringsdeskundigen te vinden. Mijn paard van 7 heeft ECVM rechts aan C6 met transpositie naar C7 links. Ook heeft hij milde artrose in zijn SI gewrichten en heup. Hij loopt al jaren regelmatig onregelmatig, de ene keer is het beter dan de andere keer. Volgens de dierenarts kan hij alleen nog maar nog licht bereden worden, denk aan stappen en draven in het bos. Ik vind dat zelf na eigen onderzoek naar ECVM niet meer verantwoord. Ik wil er niet onder komen te liggen al hij opeens struikelt bijvoorbeeld. Ik doe veel grondwerk met hem, maar loop er tegen aan dat er geen doel is. Dit wordt nooit meer beter, en ik weet ook niet in hoeverre ik hem goed houd met oefeningen doen of dat ik hem net zo goed met rust kan laten. Hij is qua gedrag altijd aan de heftige kant geweest, ik dacht dat dat gewoon bij hem hoorde. Hij schrikt ook snel in vergelijking met andere paarden. Maar hij is nooit gevaarlijk geweest. Achteraf zelfs erg lief, wetende wat ik nu weet. De grote vraag waar ik mee zit is: wanneer is het genoeg? Hoe bepaal je dat, of een ECVM paard nog een paardwaardig leven heeft of niet? Hij hoeft in principe niets, maar ik vind het lastig om te beoordelen of hij nu lekker buiten staat te genieten of dat hij bijvoorbeeld toch pijn heeft. Juist doordat hij niets hoeft vind ik het moeilijk te zien, met rijden was het zichtbaar dat hij pijn had. De komende jaren gaat hij natuurlijk alleen maar slechter worden, maar wanneer is het te slecht? Als hij bijvoorbeeld stokkreupel door de wei zou lopen, of me aan zou vallen met het opdoen van een deken zou het duidelijk zijn. Maar dat is dus niet zo. Wat was voor jullie de druppel?

jsofie

Berichten: 424
Geregistreerd: 14-09-10

Re: ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 14:13

Ik kom ook binnen vallen. Mijn paard heeft van de week een dergelijke diagnose gehad.
Ben ook zoekende wat te doen. Wat is paardwaardig?
Hoop hier ook verhalen te horen van ervaringsdeskundigen over het verloop en perspectieven.

CitrusBliss
Berichten: 29
Geregistreerd: 27-03-22

Re: ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 17:42

Wat vervelend jsofie. Wat voor symptomen heeft jouw paard? En hoe oud is hij? Ik ben eigenlijk ook wel heel benieuwd wat je dierenarts er over te zeggen had? Ik moest de diagnose er zelf een beetje uittrekken tijdens de uitleg. Werd me ook verteld dat er nog niet echt consensus is in de dierenartswereld over hoe relevant het is klinisch gezien. Wat ik zelf trouwens absoluut niet begrijp... Als een paard scheef is en nooit recht zal worden lijkt het me niet meer dan logisch dat dit uiteindelijk ongemak en pijn door compensaties oplevert. Ondanks dat ik blij ben dat ik nu weet wat er aan de hand is, is het al met al heel verdrietig... want wat moet je ermee? Ik zag hem vandaag weer licht onregelmatig in stap door de wei lopen, en dan vraag ik me af of het paardwaardig is.