Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 10 [ 237 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

 
Profiel   

Die van mij is er inmiddels niet meer...

Ik vond het ook een erg lastig vraagstuk, wanneer is het genoeg. Bij mijn paard kan ik niet zeggen dat hij duidelijk achteruit was gegaan ofzo. Wat dat betreft had ik het jaren eerder kunnen doen, toen wist ik alleen nog niet wat er speelde. Wetende hoe het er allemaal uitzag van binnen heb ik besloten hem nog 1 laatste keer mee te nemen naar de kliniek, en weer kreupelheidsonderzoek laten doen ivm het (licht) onregelmatige lopen in stap. In de hoop dat het misschien toch nog niet iets hoefgerelateerds was ofzo. Na uitverdoven bleek dat het toch echt niet uit de hoeven kon komen. De dierenarts vertelde me ook dat de manier waarop hij onregelmatig liep (wat korter rechts voor vanuit de schouder zegmaar) eigenlijk altijd duidde op een nekprobleem. En dat hij bij iedere stap zenuwpijn moest voelen. De conclusie dat hij dan dus geen paardwaardig bestaan zou hebben op de wei en dat het beter zou zijn hem in te laten slapen moest ik er wel een beetje uit trekken hoor, ik denk niet dat dit nieuws is dat ze graag of snel geven. Zeker als het over een jong paard gaat. Des te meer zou ik het advies van je eerste dierenarts waarderen.

Ik ben dus geneigd om het eens te zijn met jouw eerste dierenarts. Misschien niet wat je wil horen, maar ik vind dat een heel eerlijk en realistisch antwoord wat ik graag eerder had gehad. Je wil je toch gesterkt voelen in de moeilijke keuze die je moet maken. Ik kreeg dat antwoord steeds niet duidelijk, tussen de regels door begreep ik wel dat het niet veel meer zou worden maar toch hou je dan ergens hoop dat je paard misschien nog wel een goed leven op de wei kan hebben met wat grondwerk erbij.

Ik heb even getwijfeld of ik zou reageren, want eigenlijk wil ik er niet meer teveel mee bezig zijn. Maar ik vind het toch een belangrijk onderwerp. Ik zie in de Duitse Facebook groep die in dit topic genoemd is soms dingen voorbij komen die ik erg ver vind gaan. Behandelingen, operaties, 'management'... ik geloof best dat er ECVM paarden zijn die tot op zekere hoogte en tot een zekere leeftijd gemanaged kunnen worden en een acceptabel leven kunnen leiden, maar zodra een paard ondanks allerlei behandelingen zichtbaar ongemak ervaart valt er voor mij niets meer te 'managen' hoor. Behalve je eigen verdriet en niet uitgekomen verwachtingen.

En ja klinisch relevant, 'comfortabel'... ik weet niet wat voor problemen je met je paard hebt, maar ik neem aan dat je niet voor niets bij de dierenarts terecht gekomen bent. Zodra je die stap moet nemen met je dier lijkt mij dat het ook klinisch relevant is, als alles goed ging was je tenslotte thuis plezier aan het maken in plaats van klinieken aan het bezoeken. Mijn ervaring met dierenartsen is dat ze uiteraard heel graag alles willen scannen, behandelen en nog een keer behandelen tot er écht niets meer te doen is. Logisch natuurlijk, en prima want ik kon mijn paard ook niet laten gaan zonder echt alles geprobeerd te hebben. Maar denk goed na over hoe ver je hierin wil gaan. En probeer heel goed en objectief naar je paard te kijken. Ik had op de mijne ook nog wel door het bos kunnen rijden, en ondanks dat een buitenstaander waarschijnlijk niets geks aan hem had gezien was dat absoluut niet eerlijk geweest naar hem toe.

Ik ben ondertussen weer op zoek naar een nieuw paard, en heb al heel wat filmpjes gezien van paarden waarvan ik sterk vermoed dat ze ECVM hebben. Precies dezelfde lichte onregelmatigheid in stap die mijn paard had. Ik ga daar dan al niet eens kijken natuurlijk, maar ik denk dat als zo'n paard min of meer functioneert en M dressuur ofzo loopt heel veel mensen het niet klinisch relevant vinden, want hij loopt toch mooi. Ik denk dan, als ík het al kan zien (ok niet helemaal meer als leek ondertussen maar toch), vind ik het absoluut klinisch relevant :)

Dus ja, kijk heel goed naar je paard, wees eerlijk, en mocht het nodig zijn neem rustig de tijd om afscheid te nemen maar laat hem niet onnodig lijden. Ondanks dat ik mijn paard natuurlijk mis en het heel verdrietig was om hem in te laten slapen kan ik oprecht zeggen dat het gevoel wat overheerste nadat het gebeurd was opluchting was.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 10:23 



 
Profiel   

ik ben het wel eens met CitrusBliss. Het is niet meer alleen ecvm maar meer van alles. En dan kun je het beste eerlijk zijn naar jezelf en het paard. Dat comfortabel zijn, tja.. Een paard kan niet praten. En in hoeverre het paard nog comfortabel op de wei staat is lastig te beoordelen als hij het zn hele leven al heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 11:46 



 
Profiel   

Hi, nog nooit eerder iets op Bokt gezet dus mocht de regels overtreden of iets doen wat niet de bedoeling is dan hoor ik het graag.

Reden dat ik toch reageer is dat ik ook een jonge merrie met ecvm heb. Zelf gefokt, sterker nog - nu met terugwerkende kracht denk ik dat haar moeder (mijn grote soulmate) ook ecvm had. Als ik dat eerder had geweten natuurlijk nooit met haar gefokt. Bobbie is van mei 2018, officieel 5 (kwpn) maar ze is dus van mei.

Vorig jaar juni de diagnose ecvm gekregen nadat ik fotos heb laten maken bij SMDC. Bobbie liep op de rem en vertoonde soms wat gek gedrag. Niet heel specifiek en heel minimaal, stalgenoten vonden het normaal gedrag voor een jong paard. Maar ik ken haar natuurlijk vanaf haar geboorte en het zat me niet lekker. Toen ze me er een keer op een heel a-typische manier af had gegooid heb ik gelijk een afspraak in Heesch gemaakt. Ze heeft me er nl echt heel naar afgegooid, uit het niets .. zonder opbouw van spanning of iets dergelijks. Achteraf zou het ook nog iets met een heftige wormbesmetting (wormaneurysma) te maken kunnen hebben gehad (het zit ons niet echt mee) en in dat geval is het misschien zelfs een toevalsbevinding. Omdat ik vanuit de opfok geen fotos had laten maken heb ik gevraagd of ze haar sowieso helemaal op de foto wilden zetten. SMDC heeft toen op eigen initiatief (waar ik heel blij mee was) ook fotos vanuit de specifieke hoek voor ecvm diagnose gemaakt.

Daar kwam uit: een bilaterale transpositie van de laminae van c6 naar c7 en daarbij mist ze ook nog eens aan weerskanten haar eerste ribben. Ook is er een step te zien bij de laatste halswervels.

Ik heb sindsdien veel onderzoek gedaan, mensen gesproken (oa Zefanja Vermeulen) en (vooral Duitse) webinars gevolgd. Het enige wat vlgs mij heel duidelijk is, is dat elk geval anders is. Of beter gezegd, de impact van de afwijkingen is voor elk paard anders. In training houden schijnt wel erg belangrijk te zijn voor alle ecvm paarden (mits nog verantwoord), dat heb ik bij Bobbie ook gemerkt. Gek genoeg schijnen veel ecvmers ook pssm2 te hebben.. overigens nog geen wetenschappelijk verband aangetoond (überhaupt is de pssm2 test niet formeel gevalideerd).

Naja, ik zou er een boek over kunnen schrijven. Bob loopt niet kreupel en is een heel vrolijk paard. Wel heeft ze echt moeite met haar balans. Ben dus ook begonnen met in-hand werk om haar vooral vanaf de grond op te bouwen. Ik rij haar echt heel af en toe, heel simpel en max 15 minuten ... wat onze toekomst is, is heel onduidelijk. Ik maak er maar het beste van door vooral plezier te hebben met grondwerk en liberty training. De reden dat ik er nog zoveel tijd, energie en geld (!) in steek is omdat ik haar zelf heb gefokt, ze nog goed functioneert en ik het ook wel een heel leerzaam en daardoor ook een leuk traject vind. Hoe lang Bob goed blijft is niet duidelijk ... de tijd zal het leren.


Ik hou het hele proces een beetje bij op insta dmv posts en stories (op therapeutische basis want het is ook best ingewikkeld :)). Je kan ons volgen op @bobbie_and_mi mocht je het interessant vinden....

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 12:27 



 
Profiel   

Babootje schreef
ik ben het wel eens met CitrusBliss. Het is niet meer alleen ecvm maar meer van alles. En dan kun je het beste eerlijk zijn naar jezelf en het paard. Dat comfortabel zijn, tja.. Een paard kan niet praten. En in hoeverre het paard nog comfortabel op de wei staat is lastig te beoordelen als hij het zn hele leven al heeft.



@cutrusbliss… dat is inderdaad het lastige… ik heb dus voordat ik het wist een veulen gefokt… die ik straks dus ook laat checken.. het feit wat ik wel of niet wil horen doet er voor mij absoluut niet toe gezien ik werkelijk hemel en aarde beweeg om haar welzijn ten alle tijde te waarborgen ( vanaf dat we haar hebben al) het is ontzettend hard maar inderdaad als dat de boodschap is… dan laat ik haar gaan, in haar belang … wat ik al aangaf ik heb al 4 jaar altijd geschikt naar haar nooit mijn eigen dromen nagejaagd omdat ik merkte dat dit niet was waar zij gelukkig van werd.. de rede dat ik ben gaan onderzoeken ( wat ik achteraf natuurlijk anders had gedaan qua tijdlijn) is dat ze altijd al wat chaotisch en ja pittig gedrag liet zien, maar altijd bij anderen, vrij eenkennig paard, maar ik kon er wel prima mee werken op de grond ( onder het zadel altijd een extreme vluchter geweest,geen rem en stuur meer hebben) tot we verhuisd zijn naar een veel fijnere locatie voor haar, en sinds toen leek het bergafwaarts te gaan, steigeren, je de box/ paddock uit meppen, rennen, aan de hand wandelen ging niet meer want omhoog komen en gericht maaien naar je , gewoon ineens de kolder in de kop krijgen en een soort van “bezeten” ogen…
Na enkele dagen da erbij foto’s hals rug ed ivm ecvm verdenking… en bang voor kissing spines maar die zagen er perfect uit.. maagzweer kuur gegeven maar hielp uiteraard niks ( sucralfaat en omeprazole)… toen de uitslag kwam, op advies contact opgenomen met arts en na wat vragen ed dus het advies; klinische relevantie in het oog houden … nu zijn er buigproeven gedaan… geen herstelpas nodig kwam er met meer dan vlag en wimpel doorheen… maar na dat we dus nu een betere periode hadden ( wat grondwerk of af en toe aan de longe gewoon wat ze zelf aangeeft geen bijzet en dat soort ongein gewoon basis zelf) is sinds eergisteren het gedrag dus weer extremer aan het worden.. vandaar dat het van borrelt wanneer trek ik de stekker eruit… want ik ben als de dood… dat ik dus een verkeerde keus maak naar haar toe ( ik voel me dan mega schuldig naar haar toe, en echt niet uit het gevoel ik wil haar bij me houden want dat is echt niet van belang)…

Ik wil je onwijs veel sterkte nog wensen met het verlies van je maatje… :knuffel:

@babootje Jaa dat klopt, konden ze maar praten… maar helaas… dus zullen wij onze taak als eigenaar/maatje zeer serieus moeten nemen en constant blijven checken, analyseren, kijken, luisteren, en voelen … iets wat ik elke dag weer doe al 4 jaar lang…

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 12:45 



 
Profiel   

@ Dark7 ik vind dit toch wel heftig klinken hoor. Je moet ook aan jezelf en je eigen veiligheid blijven denken! Ik heb gelukkig geen ervaring met zulk heftig gedrag. Ik kan me voorstellen dat als er aan de buitenkant geen onregelmatigheid te zien is de beslissing nog moeilijker is. Maar er is ook geen haast hè, tenzij er echt een hele snelle verslechtering te zien is. Tussen de diagnose en het laten inslapen van mijn paard hebben een paar maanden gezeten waarin ik hem goed heb kunnen observeren en langzaam afscheid heb kunnen nemen. Achteraf misschien toch egoïstisch, voor hem was het wellicht beter geweest als ik de beslissing sneller had genomen. Maar op deze manier had ik het gevoel dat ik echt alles voor hem had gedaan wat mogelijk was en had ik er vrede mee. Nu alles achter de rug is vind ik het vooral erg verdrietig dat hij jaren lang pijn heeft gehad, dus als ik me ergens schuldig over voel is het dat ik daar niet veel eerder iets aan heb kunnen doen.

Ik kan natuurlijk alleen maar voor mezelf spreken, maar toen ik zo bezig was met wanneer genoeg genoeg was wist ik eigenlijk al wel dat het niet meer ging, en dat het gewoon klaar was. Maar het duurde toch nog even voordat ik dat echt kon accepteren. Ik denk dat je naar je paard toe geen verkeerde keuze kunt maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 16:54 



 
Profiel   

Wat het veulen betreft.. Dat ECVM erfelijk is, is nog niet bewezen. Onderzoeken daarnaar lopen nog. Het kan, maar het hoeft niet. Net als D-OC. Er is een gen, dat is wel bewezen bij D-OC (en dat is bij ECVM nog niet eens gevonden), maar er worden net zoveel veulens geboren met dat gen als zonder die OCD ontwikkelen. Het is van zoveel factoren afhankelijk. Artrose in de hals kan zoveel andere oorzaken hebben. Veulens slaan nogal eens over de kop in de opfok met spelen. Daarom neem ik altijd hals/rugfoto's als ik een paard aanschaf. Je weet het gewoon nooit.

Ik zou zeggen: kijk of je veulen gezond is, en als het dat is en je merrie heeft goede papieren kun je altijd nog een veulentje fokken. Anders zou ik het niet doen en je merrie laten gaan hoe moeilijk dat ook is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 17:06 



 
Profiel   

@dark7 heftig hoor. Als het gedrag zo heftig is dan is dat wel een duidelijk teken dat ze veel pijn heeft. Dus ik denk dat je er goed aan doet om na te denken over of het nog wel verder moet. Hoe pijnlijk ook...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 17:11 



 
Profiel   

@Dark7, zorg voor je eigen veiligheid en laat het niet zo ver komen dat je een hekel aan je paard krijg. Je heb je al keurig netjes heel veel aangepast wat je onwijs siert, veel mensen kunnen dat niet. Het gevoel van schuld herken ik enorm , het is natuurlijk een hele definitieve beslissing. Besef je ook dat als ze coördinatie problemen heeft deze in de loop van de tijd kunnen verergeren, vraag jezelf dan af stel de stal eigenaar of iemand anders dan jezelf loopt er mee en komt er onder, is dat het mij waard?
Het is een grillige aandoening die vele vormen aanneemt, de 1 heftiger als de ander. De fb die CitrusBliss benoemde vind ik juist heel interessant en er zit veel kennis, je moet alleen de zwaar overdreven verhalen er uit vissen. Er zitten 2 dames op die pagina die enorm veel kunde hebben en 1 daarvan is een dierenarts. Heb toch veel paarden gezien die met cortisonen injecties in de wervels iets opknapt, ja het is lappen om het lappen maar snap dat mensen het doen.

Ik heb toen ik de keuze voor mijn merrie had gemaakt filmpjes gemaakt van haar uitspattingen naar mij toe, als ik dan twijfels kreeg door andere (nare reacties) keek ik ze terug en wist ik dat ik voor ons beide de juiste keuze had gemaakt. Als je 5 artsen vraag wat is een goede keuze en 4 zeggen er inslapen maar de 5de zegt, dit of dat is mogelijk blijf je twijfelen.. Volg je eigen gevoel en weeg alles goed af, veel sterkte met deze moeilijke afwegingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 17:45 



 
Profiel   

@citrusbliss bedankt voor je antwoord, het is ook onwijs lastig… ik weet denk ik diep van binnen wel dat het einde verhaal is… ik wil inderdaad alles wat mogelijk is gedaan hebben, puur omdat ze het verdient, het is geen makkelijke geweest, maar wel echt m’n soulmate.. ondanks dat ik dus alles heb gelaten om haar tegemoet te komen… maar ik denk dat ik inderdaad langzamerhand ( afhankelijk hoe ze het stelt uiteraard) afscheid neem en daar onbewust ook al mee bezig was… het is gewoon heel naar :o voor iedere eigenaar en ieder paard.. maar dit paard moet nog 7 worden in mei.. niet dat leeftijd er toe doet hoor begrijp me niet verkeerd alsjeblieft. Ik wil je enorm bedanken voor je reactie terwijl je aangaf het eigenlijk los te willen laten :o


@babootje ja dat had ik al begrepen inderdaad, maar volgens de arts is ze of drager van ecvm of heeft het zelf… ik hou m’n hart vast voor over een 1.5 jaar..
wat betreft je laatste onderwerp, mijn merrie is voor mij enorm waardevol, maar ik weet dat ze pijn heeft, en vind een veulen fokken met een paard wat pijn heeft niet ethisch verantwoord, ik zou mezelf niet meer aan kunnen kijken in de spiegel als ik ( of een ander) dat zou doen.

@earth dankjewel voor je reactie, dat is zeer zeker een groot punt… de arts van second opinie vroeg ook om wat voor paard het ging ivm gedrag, en beaamde dat uiteraard binnen de perken ( dus niet het extreme wat ze vertoont ) hij het vaker ziet bij dit type paard, dat die zeer zeker niet ‘makkelijk’ zijn en zich enorm snel druk kunnen maken, is wat hij in de praktijk ook veel meemaakt.. maar dit gedrag is buitenproportioneel, en hoewel ik dat diep van binnen wel wist, hield ik me vast aan de gedachte; het ligt nooit aan het paard, ik doe iets niet goed, ik moet een andere manier proberen of heb signalen gemist en ging zo dus elke keer opzoek naar een weg om samen te bewandelen..

@tirzhasarah onwijs lief je reactie! Ik begrijp heel goed wat je zegt, dit is ook de rede dat alleen ik met dit paard om ga, en er dus niemand anders mee kon en wilde lopen, ze vertrouwd enkel mij, we hebben eens een stalhouder gehad die eigenwijs was en van de harde aanpak en die ging het wel even doen,.. mijn merrie dacht daar anders over en heeft de desbetreffende persoon klem geduwd en flink uitgehaald met haar achterbenen ( ze is ook loeisnel) vervolgens gaf de persoon in kwestie haar en klap , en viel de merrie de persoon aan.. tot zover “ dat varkentje was ik wel even”.. het is daarbij ook een imponerend paard die voor de duvel niet bang is.. dit was dan ook eens en nooit meer iemand die met haar gaat lopen oid… dat heb ik altijd zelf gedaan omdat ze mij vertrouwd.. maar het is natuurlijk niet normaal dat dit zo moet, maar op een gegeven moment ga je het normaliseren ofzo klinkt wellicht heel stom, maar als ik er “alles” mee kan, en bij een ander is het direct bal, dan zegt ze iets en voel ik me verplicht naar haar te luisteren..
Het is echt een once in a lifetime paard… helaas is die lifetime niet zo lang als ik gewild en gehoopt had… maar zoals hierboven aangegeven, ben ik onbewust al even aan het voorbereiden op het moment wat ik weet dat komen gaat… en vaak slaat de twijfel toe, maar diep in m’n hart weet ik waar ik voor haar het beste aan doe… en dat is het enige wat telt… mijn verdriet en hart pijn worden “minder” … haar pijn wordt alleen maar erger.. :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 18:58 



 
Profiel   

Dark7 schreef
@babootje ja dat had ik al begrepen inderdaad, maar volgens de arts is ze of drager van ecvm of heeft het zelf… ik hou m’n hart vast voor over een 1.5 jaar..
wat betreft je laatste onderwerp, mijn merrie is voor mij enorm waardevol, maar ik weet dat ze pijn heeft, en vind een veulen fokken met een paard wat pijn heeft niet ethisch verantwoord, ik zou mezelf niet meer aan kunnen kijken in de spiegel als ik ( of een ander) dat zou doen.


Als ze pijn heeft als je niets met haar doet, moet je het niet doen natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 07:39 



 
Profiel   

het blijft toch weer in mijn hoofd voorbij gaan, "wat als?"

Dus ik meld mij weer. Zijn er mensen waarbij het paard echt geen enkele pijnsignalen aangaf, glanzend in zijn vel, goed in de bespiering maar toch ECVM bleek te hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 16:36 



 
Profiel   

Heb je ook geen klachten tijdens het rijden?
Bijvoorbeeld zo in één keer tegen de aanleuning ingaan?
Of coördinatie problemen met bijvoorbeeld balkjes lopen of tijdens het aflopen van een heuveltje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 18:49 



 
Profiel   

IwanLuver schreef
Heb je ook geen klachten tijdens het rijden?
Bijvoorbeeld zo in één keer tegen de aanleuning ingaan?
Of coördinatie problemen met bijvoorbeeld balkjes lopen of tijdens het aflopen van een heuveltje?


Ja dat is het enige.. De aan leuning en het uit het niks aan de kletter en echt van God los gaan. Op de poetsplaats heeft hij echt dagen dat hij niet een pijn gezicht heeft maar heel gek kijkt. Maar de aan leuning is per dag/week/fase dus heel wisselend. Hij heeft hele goed weken en hele slechte dagen en hele goede dagen. Af en toe hele diepe dalen. Hij komt wel uit een bloedlijn waar "aparte" paarden uit komen maar stel dat al deze paarden ECVM hebben, zonder dat iemand het weet?

Met balkjes of coördinatie heeft hij geen problemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 19:25 



 
Profiel   

Dat zijn wel tekenen... zou ook Step kunnen zijn.
Deze gedragingen lijken mij wel de moeite waard om de hals te onderzoeken.

In Heesch zijn ze daar heel goed in. Ze hebben daar software om tijdens het klinische beeld (kleine) afwijkingen in de beweging te kunnen waarnemen.
Daarnaast maken ze foto's van de hals in 3 verschillende posities, zodat er goed gekeken kan worden wat de halswervels doen.

Het paard van een vriendin van mij heeft Step. Dit kwam ten uiting tijdens het rijden, dat die ook zo in eenkeer van de aanleuning afkomt met en hele grove verstoring. Je ziet dat paard in eenkeer blokkeren.
Tijdens een reguliere sportkeuring in een andere kliniek volledig goedgekeurd voor de sport, terwijl Step echt wel een afwijking is, waarbij je over het algemeen niet echt ver kan komen in de sport, vanwege de afwijkingen/beperkingen in de hals.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 19:29 



 
Profiel   

Ik ga even kijken of ik meer info kan vinden over Step.

Is dat SMDC in heesch? Zie mezelf nog wel een afspraak maken bij de verkeerde kliniek :+

Hij kan ook in dezelfde training wisselend zijn dus daarom is het zo vreemd. Waarom heb je zulke goede dagen en weken waarin de aan leuning goed is..als er iets mis is met je hals.. Dat is bij mij echt enige raadsel eigenlijk

Bedankt voor de reactie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 21:06 



 
Profiel   

Ja, SMDC! Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 05:36 



 
Profiel   

Wil toch graag wat advies vragen bij jullie.

Ik kan woensdag in heesch terrecht voor onderzoek naar ecvm circa 600 tot 900 euro incl sedatie, orthopedisch onderzoek vooraf en de foto's evt echo

Maar ik heb ook met een orthopeed van de kliniek in Someren gebeld. Zij zeggen het onderzoek ook te kunnen doen maar dat ze "blanco" beginnen. Dus ze gaan eerst kijken met het verhaal van de symptomen en zijn stap en draf. Dan palperen ze zijn hals en rug op reacties. Dan gaan ze waar hij reageert foto's van maken ("gewone richting") en mochten ze aanleiding hebben dan vanuit de hoeken die je maakt bij het maken van ecvm. Hij zei dat je ecvm soms wel kan zien bij normale halsfotos... Vond dit tegenstrijdig. Ook zegt hij deze symptomen ook veroorzaakt kunnen worden door andere dingen, losse fragmenten, ontstoken facetgewrichten noemde hij. Hij heeft een gok gedaan met hoeveel foto's en zegt misschien meer nodig misschien minder. Voor 525euro.

Iets in mij zegt ga naar Heesch daar zit je zeker goed. Iets in mij zegt ga naar someren want wellicht heeft hij gelijk en zit er idd iets anders (maar dat zien ze in Heesch misschien ook wel?) someren is voor ons om de hoek en Heesch is een 1.15 minuten. Kan de foto's laten beoordelen in de Facebook groep natuurlijk ook om meer meningen te weten.


Help :wave:

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 16:19 



 
Profiel   

Heb je al eens halsfoto's laten maken of ander onderzoek gedaan? Er kan inderdaad veel meer aan de hand zijn in een hals dan alleen ECVM.

Wij hadden ook een paard met rare klachten die is onderzocht bij de Lingehoeve. Oa halsfoto's (opnieuw) gemaakt (ook al bij aankoop een jaar eerder). DA gaf aan geen afwijkingen te zien en toen hebben we nog specifiek gevraagd naar ECVM en hij kon toen ook wel de randjes aanwijzen waar het om ging en dat die er goed uitzagen.
Het is wel zo dat je goede apparatuur moet hebben om door dat dikke deel van de hals te komen. En ik denk dat ze dan bij twijfel nog andere hoeken toevoegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 16:42 



 
Profiel   

Nee geen andere foto's en ander onderzoek want het paard heeft nooit 1 pas kreupel gelopen. Heb nu (weer) gebeld met Heesch en zij zeggen met het onderzoek naar ECVM onderzoeken ze ook naar elke andere halsafwijking dus als hij daar op de foto is geweest kan het echt niet uit zijn hals komen. of wel natuurlijk als de foto's dat zeggen. Er schijnen ook niet alle afwijkingen met röntgen te zien en dan kom je uit op een CT maar dat wil ik niet doen.

Heb het gevoel bij Someren dan als ik daar dalijk sta en hij zegt nou geen enkele aanwijzing voor ECVM en dan die foto's niet wil maken en ik dan moet benadrukken dat ik die foto's wil..

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 16:59 



 
Profiel   

Ik zou toch naar Heesch gaan. Die doen vast ook eerst een algeheel onderzoek en kreupelheidsonderzoek. Ze weten heel veel van ECVM, maar ook van alle andere mogelijke problemen die een paard kan hebben. Ik zou dan liever gelijk in één keer bij de beste kliniek hiervoor gaan, dan eerst naar een kliniek die met deze materie iets minder bekend is.
En voor hetzelfde geld vinden ze het in Heesch heel snel en zijn de kosten daar toch lager dan ze nu hebben doorgegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 17:02 



 
Profiel   

Jet schreef
Ik zou toch naar Heesch gaan. Die doen vast ook eerst een algeheel onderzoek en kreupelheidsonderzoek. Ze weten heel veel van ECVM, maar ook van alle andere mogelijke problemen die een paard kan hebben. Ik zou dan liever gelijk in één keer bij de beste kliniek hiervoor gaan, dan eerst naar een kliniek die met deze materie iets minder bekend is.
En voor hetzelfde geld vinden ze het in Heesch heel snel en zijn de kosten daar toch lager dan ze nu hebben doorgegeven.



Ja dat idee had ik dus ook. Ze doen inderdaad voorafgaand een orthopedisch onderzoek. Ja ik weet niet of ze alle foto's in een keer maken en dan kijken of dat ze elke keer een foto (of een paar) maken en dan kijken of ze er iets op zien. Maar ik heb in ieder geval alle vertrouwen in Heesch. Heel fijn contact ook met de assistentes aan de telefoon. Weten al mijn vragen snel te beantwoorden dat is altijd erg fijn. Zelf nog nooit bij een paardenkliniek geweest (gelukkig) dus ben heel benieuwd (en zenuwachtig natuurlijk)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 17:44 



 
Profiel   

Ik zou gaan voor de kliniek waar je het beste gevoel bij hebt.
Naast kennis en kunde is vertrouwen ook erg belangrijk.
Denk dat je de keuze dan al gemaakt hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 18:19 



 
Profiel   

Jet schreef
Ik zou toch naar Heesch gaan. Die doen vast ook eerst een algeheel onderzoek en kreupelheidsonderzoek. Ze weten heel veel van ECVM, maar ook van alle andere mogelijke problemen die een paard kan hebben. Ik zou dan liever gelijk in één keer bij de beste kliniek hiervoor gaan, dan eerst naar een kliniek die met deze materie iets minder bekend is.
En voor hetzelfde geld vinden ze het in Heesch heel snel en zijn de kosten daar toch lager dan ze nu hebben doorgegeven.

Sorry maar Heesch profileert zich als de beste kliniek op dit gebied. Maar er zijn zat andere artsen die net zoveel verstand ervan hebben. Schalkwijk heeft ook een zeer deskundige orthopeed aan de kliniek verbonden die hier heel veel kennis van heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 19:13 



 
Profiel   

Benzz, het gaat nu niet om Schalkwijk, maar om wat Blaze zelf het beste vindt om te kiezen: Someren of Heesch en dan lijkt me in dit geval Heesch de beste keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 20:37 



 
Profiel   

Weten jullie wat ze allemaal doen bij het orthopedische onderzoek?
Kan mij voorstellen dat hij recht uit moet draven over het harde bijvoorbeeld? Ik bedenk mij alleen nu dat ik zoiets nog nooit met hem geoefend heb :+ door zijn gevoeligheid kun je ook niet even zomaar even iemand vragen met een zweepje "aan te drijven". Dan vlieg ik er als een vlaggetje achteraan het terrein over.. Maar heb nog 2 dagen om evt dingen te oefenen. Dus kan iemand nog herrineren wat ze allemaal willen zien? Longeren kan hij prima maar bijvoorbeeld in een open ruimte. Zeker een nieuwe ruimte daar heeft hij er veel moeite mee.

Slaap er ondertussen al nachten slecht van dus kan inmiddels niet wachten tot woensdag na de uitslag. Goed of slecht dan is er duidelijkheid na maanden vraagtekens
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 21:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 10 [ 237 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen