Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 10 [ 237 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

 
Profiel   

Blaze1994 schreef
Weten jullie wat ze allemaal doen bij het orthopedische onderzoek?
Kan mij voorstellen dat hij recht uit moet draven over het harde bijvoorbeeld? Ik bedenk mij alleen nu dat ik zoiets nog nooit met hem geoefend heb :+ door zijn gevoeligheid kun je ook niet even zomaar even iemand vragen met een zweepje "aan te drijven". Dan vlieg ik er als een vlaggetje achteraan het terrein over.. Maar heb nog 2 dagen om evt dingen te oefenen. Dus kan iemand nog herrineren wat ze allemaal willen zien? Longeren kan hij prima maar bijvoorbeeld in een open ruimte. Zeker een nieuwe ruimte daar heeft hij er veel moeite mee


Ik moest vorig jaar in Utrecht stappen en draven op een rechte lijn op een verhard stuk en op een verharde volte. Stap, draf en galop in een binnenbak op het zand. Buigproeven werden bij paardlief ook gedaan en helemaal afgevoeld over zijn wervelkolom. Overigens geen specifiek ECVM onderzoek bij hem.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 21:12 



 
Profiel   

Blaze1994 schreef
Weten jullie wat ze allemaal doen bij het orthopedische onderzoek?
Kan mij voorstellen dat hij recht uit moet draven over het harde bijvoorbeeld? Ik bedenk mij alleen nu dat ik zoiets nog nooit met hem geoefend heb :+ door zijn gevoeligheid kun je ook niet even zomaar even iemand vragen met een zweepje "aan te drijven". Dan vlieg ik er als een vlaggetje achteraan het terrein over.. Maar heb nog 2 dagen om evt dingen te oefenen. Dus kan iemand nog herrineren wat ze allemaal willen zien? Longeren kan hij prima maar bijvoorbeeld in een open ruimte. Zeker een nieuwe ruimte daar heeft hij er veel moeite mee.

Slaap er ondertussen al nachten slecht van dus kan inmiddels niet wachten tot woensdag na de uitslag. Goed of slecht dan is er duidelijkheid na maanden vraagtekens


Een achtje stappen op bestrating
Longeren op een zachte ondergrond
Longeren op een harde ondergrond
Rechtuit stappen op harde en zachte ondergrond
Rechtuit draven op harde en zachte ondergrond
Buigproeven

Het is er daar helemaal op ingericht, dus ik zou me er niet te druk om maken :)

Als je paard niet kan wachten op de trailer mag je gebruik maken van de wacht stallen. Daarna kan je je melden bij de receptie en wordt je opgehaald door de arts

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 22:21 



 
Profiel   

Ik lees hier al een tijdje mee. Geen ervaring, gelukkig, met ecvm. Wel met een ander halsprobleem op die wervels.
Wij zijn bij de da terecht gekomen die nu bij heesch werkt en rijden dus al jaren met alle problemen bijna anderhalf uur naar Heesch toe vanwege de kennis.

Het is daar idd volledig ingericht op het klinische gedeelte. Longeerbakken op harde en zachte, straatjes op harde en zachte. En achtjes uitgetekend op de grond zodat je zelf de lijnen kan volgen :') assistentes zijn ook heel behulpzaam en ze helpen op een manier dat jouw paard nodig heeft. Bij de ene dus wel drijven, bij de ander niks of ze lopen zelf met het paard als de eigenaar dat wilt.
Daarnaast filmen ze alles. Heel fijn want dan kan je een volgende keer vergelijken.
Zo kwamen wij met vorige paard met halsproblemen en met klinische gedeelte konden wr door filmpjes al zien dat hij precies hetzelfde beeld liet zien als toen we die problemen net ontdekte. Dus alleen een echo hoeven doen om in te kunnen spuiten en niet opnieuw weer de hele beeldvorming.
Hier hebben ze idd telkens gekeken of er al iets uit kwam en daarna weer door met volgende als het nodig was.

Ik heb maar ervaring met 1 arts in principe (oké 2, maar wij gaan altijd naar dezelfde). Daar gingen we al naartoe toen hij nog op lingehoeve werkte en zijn meegegaan naar smdc. Ook nieuwe paard daar laten keuren en nog steeds bij problemen rijden we daarheen. Juist door goede ervaringen en ook dat je als eigenaar erg serieus genomen wordt. Dat is helaas wel eens anders. Mijn ervaring is dat het ook niet duurder was als andere klinieken waar ik geweest ben.

Door vorige paard heb ik wel interesse in alle halsproblemen. Vond het echt vreselijk en als ik hier mee lees lijkt het me idd net zo vreselijk. Bij ons kwam het door trauma, was volledig gezond op hals en rug daarvoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 05:19 



 
Profiel   

Dankjewel voor de uitgebreide reacties. Ik ben nu zeker meer gerust gesteld. Ben heel benieuwd of ze klinisch al iets zien wat wellicht eerder gemist is. We zijn in ieder geval in goede handen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 08:03 



 
Profiel   

Nog 1 tip, als je aankomt, zet gelijk je paard in een box en ga je daarna pas aanmelden. Hoeft ie niet in de trailer te blijven staan, is wel zo fijn

Succes woensdag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 09:14 



 
Profiel   

IwanLuver schreef
Nog 1 tip, als je aankomt, zet gelijk je paard in een box en ga je daarna pas aanmelden. Hoeft ie niet in de trailer te blijven staan, is wel zo fijn

Succes woensdag!


Ja de super behulpzame assistente zij dat inderdaad ook van zet hem gerust eerst in een van de stallen. Dankjewel! Ben zelf nog nooit jij een paardenkliniek geweest maar in Heesch ben ik in goede handen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 09:56 



 
Profiel   

Blaze1994 schreef
Dankjewel voor de uitgebreide reacties. Ik ben nu zeker meer gerust gesteld. Ben heel benieuwd of ze klinisch al iets zien wat wellicht eerder gemist is. We zijn in ieder geval in goede handen

Hoe is het gegaan gisteren? Ik ben erg benieuwd naar de bevindingen (mag ook per PB)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 09:23 



 
Profiel   

Lief dat je het vraagt, helaas niet goed.

- zijn ruggenmerg loopt op 2 plekken niet in een rechte lijn dus met een knik erin
-2 vergrote wervels (c6 en c7)
- een milde ontsteking aan beide kanten..
- step vorming bij c6, c7 en t1.
- onregelmatige botbelijning bij c6 en c7
- wel zei ze dat het nog mild is Maa hij is natuurlijk ook pas 5 en we weten niet hoe erg de vervorming aan de binnenkant van de wervels is, misschien wel dramatisch. Wel vind ze mijn verhaal en het klinische beeld helemaal passen bij wat ze op de röntgen en echo zag. Hij loopt namelijk gewoon 100% rad op zowel harde en zachte ondergronden

Hij liet daar het neurologische beeld ook goed zien. Dus overkruist galopperen zonder te corrigeren en flink struikelen maar ook het heuveltje in een bocht viel hij bijna te pletter. De benen overkruist neer zetten corrigeert hij ook niet. Dat besefte ik mij ineens van dat klopt dat doet hij vaker op de poetsplaats dan zet hij z'n benen gekruist of op elkaar neer en dan blijft hij zo staan.

Ik kon:
- de ontsteking weg laten spuiten en met fysio aan de gang maar ik zag het nut daar niet van in want z'n bot is vervormd. En hij kan het niet subtiel aangeven dat iets pijnlijks is. Dus dan verongeluk ik als de ontsteking terug is?
- CT scan (2000 euro) om de binnenkant van z'n vervormde gewricht te zien. Maar de behandeling zou hetzelfde zijn. Wel of niet inspuiten van de ontsteking (tenzij het echt helemaal misvormd zou zijn binnenin)

Mocht iemand geïnteresseerd zijn in het hele rapport dan wil ik dat gerust delen. Wellicht kunnen we er iemand mee helpen.

Hij mag wel balkjes gaan lopen aan de longe maar absoluut geen eten boven kniehoogte/grond hebben want dat is de enige houding waarin z'n hals wervels "normaal" lopen. En zit er aan te denken om hem voor dissectie op te geven. Iemand meer die dat heeft gedaan?

Ik ga sowieso contact opnemen met de mensen en de fb groep die hier genoemd worden


Laatst bijgewerkt door Blaze1994 op 01-06-23 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:43 



 
Profiel   

Oeh, die ontsteking zou ik zeker nog over nadenken. Ik zou die namelijk wel in laten spuiten. Die kan namelijk voor nog meer vervorming zorgen en dus nog meer klachten en problemen. Het gaat niet om oplossen, maar wel erger voorkomen en wat ongemak verhelpen.

Bij de mijne was er namelijk niks aan de hand, volledig gezond, tot er een ontsteking in hals kwam en die pas een jaar later behandeld werd. Toen was er botwoekering aan halswervel enndaardoor de zenuwen bekneld wat idd nooit meer beter is geworden. Door die beknelde zenuwen ook ataxie gekregen. Maar door inspuiten het proces wel afgeremd en alsnog wel een hoop ongemak weggehaald. Want die ontsteking deed achteraf toch pijn, ookal zagen anderen dat niet.

Verder moest ik hem continu in het werk houden. Geen vakanties oid geven en heel bewust trainen door ataxie en hals. Idd opletten met bepaalde dingen zoals een hooinet. De fysio was erg fijn om door te lopen wat oefeningen waren die wel heel goed waren voor hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:56 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Oeh, die ontsteking zou ik zeker nog over nadenken. Ik zou die namelijk wel in laten spuiten. Die kan namelijk voor nog meer vervorming zorgen en dus nog meer klachten en problemen. Het gaat niet om oplossen, maar wel erger voorkomen.

Bij de mijne was er namelijk niks aan de hand, volledig gezond, tot er een ontsteking in hals kwam en die pas een jaar later behandeld werd. Toen was er botwoekering aan halswervel enndaardoor de zenuwen bekneld wat idd nooit meer beter is geworden. Door die beknelde zenuwen ook ataxie gekregen. Maar door inspuiten het proces wel afgeremd en alsnog wel een hoop ongemak weggehaald. Want die ontsteking deed achteraf toch pijn, ookal zagen anderen dat niet.

Verder moest ik hem continu in het werk houden. Geen vakanties oid geven en heel bewust trainen door ataxie en hals. Idd opletten met bepaalde dingen zoals een hooinet. De fysio was erg fijn om door te lopen wat oefeningen waren die wel heel goed waren voor hem.



Hmm ze heeft niet gezegd dat als ik het niet laat inspuiten het erger wordt en ook niet als ik hem niet aan het werk hou. Want bij hem is zijn ideale houding graashouding dus eigenlijk hals strekken kan alleen. Ze zei dat het een milde ontsteking was. Spoot jij die ontsteking meerdere keren weg?

Ik denk nu meer ik kan dat wel in laten spuiten maar rijden gaat sowieso niet lukken. Ze had er geen problemen mee dat besloot het (op dat moment) niet in te spuiten en hem niet meer als rijpaard te gebruiken. Dus zolang hij grasmaaier kan zijn wil ik best er over denken om hem grofweg "in leven te houden" maar hij gooit zelf met loodzware voerbakken dus hoe snel is die ontsteking dan wel niet terug? En is hij wel blij zonder aan het werk gezet te worden. (kan natuurlijk altijd grondwerk enzo met hem doen maar hij wil eigenlijk elke dag aan de slag) dat zijn dingen die ik moet gaan onder vinden. Als hij depressief in de wei staat laat ik hem sowieso gaan. Ik zal de laatste zijn die een paard weg doet of in laat slapen doordat ze niet aan mijn eisen meer voldoen maar 2 grasmaaiers (heb ook nog een merrie van 29) en dan nog een 3e sportpaard... Terwijl hij er niet happy mee is..

Ook heeft hij in training gestaan op een plek waar ze de meest kapotte paarden kunnen oplappen maar hij laat zich niet begeleiden naar de voor hem correcte houding dus het is zo extreem moeilijk om hem aan het werk te houden want hij heeft energie voor 100 en hij is ZO sterk. Hij trekt heel je lijf uit elkaar dat ik zelf dalijk elke week bij de fysio zit. Plus zij zeiden ook dat de ontsteking zelf weg kan trekken maar dit heb ik nog niet met de dierenarts overlegd wat haar mening daar over is

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 12:08 



 
Profiel   

Blaze1994 schreef
Lief dat je het vraagt, helaas niet goed.

- zijn ruggenmerg loopt op 2 plekken niet in een rechte lijn dus met een knik erin
-2 vergrote wervels (c6 en c7)
- een milde ontsteking aan beide kanten..
- step vorming bij c6, c7 en t1.
- onregelmatige botbelijning bij c6 en c7
- wel zei ze dat het nog mild is Maa hij is natuurlijk ook pas 5 en we weten niet hoe erg de vervorming aan de binnenkant van de wervels is, misschien wel dramatisch. Wel vind ze mijn verhaal en het klinische beeld helemaal passen bij wat ze op de röntgen en echo zag. Hij loopt namelijk gewoon 100% rad op zowel harde en zachte ondergronden

Hij liet daar het neurologische beeld ook goed zien. Dus overkruist galopperen zonder te corrigeren en flink struikelen maar ook het heuveltje in een bocht viel hij bijna te pletter. De benen overkruist neer zetten corrigeert hij ook niet. Dat besefte ik mij ineens van dat klopt dat doet hij vaker op de poetsplaats dan zet hij z'n benen gekruist of op elkaar neer en dan blijft hij zo staan.

Ik kon:
- de ontsteking weg laten spuiten en met fysio aan de gang maar ik zag het nut daar niet van in want z'n bot is vervormd. En hij kan het niet subtiel aangeven dat iets pijnlijks is. Dus dan verongeluk ik als de ontsteking terug is?
- CT scan (2000 euro) om de binnenkant van z'n vervormde gewricht te zien. Maar de behandeling zou hetzelfde zijn. Wel of niet inspuiten van de ontsteking (tenzij het echt helemaal misvormd zou zijn binnenin)

Mocht iemand geïnteresseerd zijn in het hele rapport dan wil ik dat gerust delen. Wellicht kunnen we er iemand mee helpen.

Hij mag wel balkjes gaan lopen aan de longe maar absoluut geen eten boven kniehoogte/grond hebben want dat is de enige houding waarin z'n hals wervels "normaal" lopen. En zit er aan te denken om hem voor dissectie op te geven. Iemand meer die dat heeft gedaan?

Ik ga sowieso contact opnemen met de mensen en de fb groep die hier genoemd worden

Dat is een heftige diagnose, vooral alles bij elkaar opgeteld.
Ik wens je veel wijsheid toe de komende tijd.
En dissectie zou ik in dit geval ook doen, voldoende studenten en dierenartsen die wat kunnen leren van deze aandoeningen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 12:18 



 
Profiel   

Ontsteking zelf wegtrekken geloof ik niet meer zo in. En met erger worden bedoel ik dat ontsteking voor extra botwoekering kan zorgen. Mijne had namelijk perfecte wervels tot die ontsteking die te laat ontdekt is. Toen was er botaanmaak op die plekken die onregelmatig was eb daardoor de zenuwen afknelden. Dus en de botwoekering knelde af maar de ontsteking ook. En dat gaf pijn in bepaalde houdingen en bepaalde momenten. Na het inspuiten was natuurlijk niet alles weg, maar wel vele malen beter.
We hebben hem een aantal keer laten inspuiten over een aantal jaar. De 1e keer kreeg hij pas weer meer last na 1,5 jaar dacht ik.

Maar juist het gedrag wat jij beschrijft komt mij bekend voor. Niemand zag wat aan het paard, gewoon regelmatig. Ik voelde alleen iets en hij kon in 1 klap omslaan en heftig reageren. En vervolgens weer normaal doorgaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 14:40 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Ontsteking zelf wegtrekken geloof ik niet meer zo in. En met erger worden bedoel ik dat ontsteking voor extra botwoekering kan zorgen. Mijne had namelijk perfecte wervels tot die ontsteking die te laat ontdekt is. Toen was er botaanmaak op die plekken die onregelmatig was eb daardoor de zenuwen afknelden. Dus en de botwoekering knelde af maar de ontsteking ook. En dat gaf pijn in bepaalde houdingen en bepaalde momenten. Na het inspuiten was natuurlijk niet alles weg, maar wel vele malen beter.
We hebben hem een aantal keer laten inspuiten over een aantal jaar. De 1e keer kreeg hij pas weer meer last na 1,5 jaar dacht ik.

Maar juist het gedrag wat jij beschrijft komt mij bekend voor. Niemand zag wat aan het paard, gewoon regelmatig. Ik voelde alleen iets en hij kon in 1 klap omslaan en heftig reageren. En vervolgens weer normaal doorgaan.



nu begin ik weer zo te twijfelen. Merkte je na het inspuiten dan ook verschil met de lengte buiging bijvoorbeeld? Ik denk dat het ook uit maakt waar de gewrichtsontsteking zit. Bij die van mij loopt het ruggenmerg natuurlijk ook niet vloeiend dus als die ontsteking weg is gehaald is dat nog niet opgelost. Hoe merkte jij dat het weer nodig was om in te spuiten? Want die van mij zegt dat niet subtiel die krijgt gewoon error tot je er af ligt en dan kan je weer opnieuw opstappen en wegrijden.

Ik heb meerdere keren gelezen in het topic dat mensen achteraf gezien niet nog een keer zo ver zouden gaan met een paard met halsproblematiek waardoor ik wel behoedzaam ben. Zeker omdat die van mij gewoon echt van 0 naar 100 gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 16:03 



 
Profiel   

Blaze1994, ik zou bij je eerste besluit blijven en er niks aan doen.
Als ik alles zo lees is hij erg kapot en de milde ontsteking, tja, dat is echt het minste probleem.
Ik heb een jaar gedaan over afscheid nemen, met een iets andere diagnose maar ook zenuwbeknelling door vervormde wervels.
De wervels/ruggenmerg zijn bij jouw paard dusdanig slecht dat niks boven kniehoogte comfortabel is, wat wil je dan nog?
Het meest frustrerende vond ik dat ik niet in kon schatten of m'n paard pijn had, z'n capriolen in de wei konden net zo goed enorme blijheid zijn... of paniek omdat hij zenuwpijn had, wat hij achteraf waarschijnlijk al z'n hele leven had en het dus "gewend" was.

Heel veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 17:32 



 
Profiel   

Hier waren die wervels juist ook zo onregelmatig dat alles wat erdoorheen liep, zoals de zenuwen, bekneld raakte. De zenuwen naar 1 achterbeen waren gewoon kapot en zijn nooit meer goed geworden, maar je merkte wel wanneer er extra druk op kwam.
Maar daarom zeg ik, ik merkte zeker verschil. Goed werd het nooit meer, want die botvorming werd niet meer beter, alleen de extra druk van de ontsteking ging er vanaf. Niet alleen qua lengtebuiging, maar alles in het rijden. Nagefelijkheid, voorwaartser, minder explosief. Maar wij hebben het ook laten behandelen toen hij niet meer bereden kon worden, juist omdat die ontsteking extra druk gaf. Toen dat niet meer werkte of niet voldoende meer was is hij ingeslapen. Achteraf hadden wij idd minder lang door moeten gaan, maar qua behandelingen had ik hetzelfde gedaan om hem zo comfortabel mogelijk te maken.

Dus wat dat betreft moet je kijken wat je zelf het beste vindt. Maar ik wilde wel meegeven dat die ontsteking wel extra druk en dus last kan geven. Zelfs als je er nooit meer op gaat zitten, die hals gebruiken ze altijd. Als je afscheid gaat nemen ligt het anders, maar als je dat nog niet wil is het wel goed om er nog over na te denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 18:29 



 
Profiel   

different1 schreef
Blaze1994, ik zou bij je eerste besluit blijven en er niks aan doen.
Als ik alles zo lees is hij erg kapot en de milde ontsteking, tja, dat is echt het minste probleem.
Ik heb een jaar gedaan over afscheid nemen, met een iets andere diagnose maar ook zenuwbeknelling door vervormde wervels.
De wervels/ruggenmerg zijn bij jouw paard dusdanig slecht dat niks boven kniehoogte comfortabel is, wat wil je dan nog?
Het meest frustrerende vond ik dat ik niet in kon schatten of m'n paard pijn had, z'n capriolen in de wei konden net zo goed enorme blijheid zijn... of paniek omdat hij zenuwpijn had, wat hij achteraf waarschijnlijk al z'n hele leven had en het dus "gewend" was.

Heel veel sterkte!



Eens, denk ook dat je eerste ingeving iets is waar je bij moet blijven. Na alle ellende die ik met 2 paarden heb gehad stel ik mezelf de vraag: is het lappen om het lappen?

MyWishMax, heb je ooit wel eens zelf zenuwpijn gehad? Je praat er vrij makkelijk over en ik denk dat je het niet moet onderschatten... ik heb zelf zenuwpijn en daarvoor ooit een zenuw blokkade gehad waardoor mijn rechterbeen niet meer volledig functioneerde voor 24 uur, kan je vertellen dat die 24 uur niet leuk zijn geweest. :o
Een ontsteking er bij is nooit goed en zal het zeker niet beter maken maar ook inspuiten is niet risico loos, vergeten veel mensen maar ik heb mijn pony mede er mooi door kunnen afgeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 22:24 



 
Profiel   

Ja, ik heb zenuwpijn gehad en mijn paard dus ook. Ik denk er juist helemaal niet makkelijk over, ik heb er een paard door moeten laten gaan. Juist daarom geef ik meerdere keren aan dat de ontsteking bij mijn paard extra druk op de zenuwen gaf. En dat zelfs als hij niet meer gereden kon worden ik alsnog had (en heb) laten behandelen, juist omdat ik hem niet rond wilde laten lopen met de extra klachten. Ik zeg toch juist dat het nooit meer goed kwam, maar wel beter werd? En ik vind het juist belangrijk dat mensen zich realiseren dat ontstekingen ook voor extra botaanmaak en pijn kunnen zorgen.

Nee, het is niet zonder risico, maar wij konden kiezen tussen behandelen of inslapen. En in die tijd was er nog veel minder bekend. Ik geef ook aan dat wij te lang doorgegaan zijn, maar dat was niet die 1e keer behandelen. Dat zal wisselen per paard wat te lang is.

Het enige wat ik aangeef is dat een ontsteking ook extra pijn kan geven, voor extra botaanmaak kan zorgen en dat als inslapen nog geen optie is er wel goed over nagedacht moet worden dat het niet onschuldig is. Dus dat er juist NIET makkelijk over gedacht moet worden. Dan is kiezen voor niet behandelen misschien alsnog een optie, dat verschilt ook per persoon, maar dan heeft ze wel gelezen wat het probleem met een ontsteking kan zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 05:47 



 
Profiel   

Ik lees al een tijd mee en wil ook graag mijn ervaring delen. Hopelijk hebben anderen hier iets aan om de juiste beslissing voor hun paard te nemen.
Mijn paard is ook gediagnosticeerd met ECVM op c6/c7. Ze heeft echter nooit gevaarlijk gedrag laten zien omdat ze zo ontzettend braaf en werkwillig is. Ik merkte het vooral aan de kleine dingen, zoals wat trager zijn, moeilijker buigen en soms tong over het bit willen doen.

Als behandeling heb ik haar laten inspuiten + mesotherapie bij de Lingehoeve en fysio. Het management was de grootste uitdaging. Zodra ze even stil moest staan door een blessure ging ze gelijk achteruit. Doordat ze zo braaf is en werkwillig is ging ze ook compenseren waardoor ze haar hele lichaam verkeerd ging gebruiken.

Ik herken heel erg veel in jullie verhalen over wel/niet te lang doorgaan en niet goed kunnen inschatten hoeveel pijn ze nou hebben. Mijn paard is altijd een hele harde en extreem braaf geweest.
Het laatste halfjaar ging ze erg achteruit en liet ze zoveel tekenen van pijn zien waardoor ik de moeilijke beslissing heb genomen om haar in te slapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-23 09:50 



 
Profiel   

treffer schreef
Ik lees al een tijd mee en wil ook graag mijn ervaring delen. Hopelijk hebben anderen hier iets aan om de juiste beslissing voor hun paard te nemen.
Mijn paard is ook gediagnosticeerd met ECVM op c6/c7. Ze heeft echter nooit gevaarlijk gedrag laten zien omdat ze zo ontzettend braaf en werkwillig is. Ik merkte het vooral aan de kleine dingen, zoals wat trager zijn, moeilijker buigen en soms tong over het bit willen doen.

Als behandeling heb ik haar laten inspuiten + mesotherapie bij de Lingehoeve en fysio. Het management was de grootste uitdaging. Zodra ze even stil moest staan door een blessure ging ze gelijk achteruit. Doordat ze zo braaf is en werkwillig is ging ze ook compenseren waardoor ze haar hele lichaam verkeerd ging gebruiken.

Ik herken heel erg veel in jullie verhalen over wel/niet te lang doorgaan en niet goed kunnen inschatten hoeveel pijn ze nou hebben. Mijn paard is altijd een hele harde en extreem braaf geweest.
Het laatste halfjaar ging ze erg achteruit en liet ze zoveel tekenen van pijn zien waardoor ik de moeilijke beslissing heb genomen om haar in te slapen.



Jeetje treffer wat een onwijs heftige tijd hebben jullie gehad :(:) heel veel sterkte met het verlies van je merrie Y;(
Bedankt voor het delen van jullie verhaal, hoe meer mensen informatie omtrent ecvm krijgen, hoe minder paarden hoeven te lijden ( die significant aangedaan zijn).
Sterk van je dat je de beslissing genomen hebt, niets dan respect voor.

Ook wij hebben na jaren ploeteren februari de diagnose gekregen bilateraal c6/7 tevens ook facetgewrichten onregelmatig, en artrose van c2/3 tm c5.. ribben heb ik niet kunnen zien, gedrag werd steeds heftiger, onwijs gedoe met artsen geweest daar ze door elke buig en ataxie proef heen komt, en ze dus niet willen meewerken ondanks al het video materiaal van gedrag, en duidelijke pijnsignalen…
Na contact met Zefanja, gaat ze eind dit jaar op tafel voor dissectie, het is zo moeilijk.. wanneer te vroeg of te laat qua inslapen ( hoewel iedere dag pijn echt not done is imo) maar je hoofd en hart gaan soms niet helemaal samen tegelijk… we hopen natuurlijk veel meer te weten te komen over ecvm in het algemeen, alsook bij specifiek onze merrie tijdens de dissectie.. hoewel eerlijk gezegd ik het onwijs moeilijk vind om “er naartoe te leven” .. het blijft zo crux ecvm überhaupt maar zeker op zo’n jonge leeftijd ze te moeten laten gaan..

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-23 10:58 



 
Profiel   

Stille meelezer hier, maar wat een heftige verhalen, moedige maar ook verdrietige beslissingen moesten jullie nemen. Als je in dit topic leest hoeveel ellende deze aandoening aanricht, en dan het stuk wat in de Paardenkrant heeft gestaan, snap ik niet dat er zoveel klinieken aan dat stuk hebben meegewerkt...

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-23 12:16 



 
Profiel   

IwanLuver schreef
Stille meelezer hier, maar wat een heftige verhalen, moedige maar ook verdrietige beslissingen moesten jullie nemen. Als je in dit topic leest hoeveel ellende deze aandoening aanricht, en dan het stuk wat in de Paardenkrant heeft gestaan, snap ik niet dat er zoveel klinieken aan dat stuk hebben meegewerkt...

[ [url=m/kvwy6w.jpg]Afbeelding[/url] ]



Het brengt zoveel ellende, het is natuurlijk niet zo zwart wit dat elke ecvmer ingeslapen moet worden, maar het is wel een serieuze aandoening die voor veel paarden vroege dood tot gevolg heeft.. eigenlijk zijn ze al met 2-0 achterstand begonnen bij geboorte ( bij heftige gevallen).

Het feit dat er zoveel klinieken meegewerkt hebben aan dat stuk, steekt mij ook..
Er is 1 ding wat ik geleerd heb in deze situatie.. en dat is dat er nog teveel aangestuurd wordt op onderzoeken scans medicatie ed, terwijl eigenaar vaak al duidelijk heeft danwel niet op video materiaal dat het paard lijdt… maar een dierenarts verdient er meer aan door te blijven “lappen” en t paard ( en eigenaar) zijn de dupe

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-23 12:23 



 
Profiel   

Dark7 schreef
IwanLuver schreef
Stille meelezer hier, maar wat een heftige verhalen, moedige maar ook verdrietige beslissingen moesten jullie nemen. Als je in dit topic leest hoeveel ellende deze aandoening aanricht, en dan het stuk wat in de Paardenkrant heeft gestaan, snap ik niet dat er zoveel klinieken aan dat stuk hebben meegewerkt...

[ [url=m/kvwy6w.jpg]Afbeelding[/url] ]



Het brengt zoveel ellende, het is natuurlijk niet zo zwart wit dat elke ecvmer ingeslapen moet worden, maar het is wel een serieuze aandoening die voor veel paarden vroege dood tot gevolg heeft.. eigenlijk zijn ze al met 2-0 achterstand begonnen bij geboorte ( bij heftige gevallen).

Het feit dat er zoveel klinieken meegewerkt hebben aan dat stuk, steekt mij ook..
Er is 1 ding wat ik geleerd heb in deze situatie.. en dat is dat er nog teveel aangestuurd wordt op onderzoeken scans medicatie ed, terwijl eigenaar vaak al duidelijk heeft danwel niet op video materiaal dat het paard lijdt… maar een dierenarts verdient er meer aan door te blijven “lappen” en t paard ( en eigenaar) zijn de dupe


Ja ik snap dat ze geen nee sorry er kan niks meer willen verkopen en dat de eigenaar vaak ook nog van alles wil doen maar het zou goed zijn om te zeggen we trekken hier een grens. Die van mij valt/viel onder de categorie staatsgevaarlijk en de orthopeed zei "we kunnen nog inspuiten en kijken wat dat doet en of ct. En toen ik vroeg of ik dan niet verongeluk als het 'inpsuiten' was uitgewerkt zei ze 'ja regelmatig controle met de echo dan' maar die van mij geeft geen aanwijzing. Je ligt meteen in het hekwerk en dan denk ik.. Waar doen we het dan voor? Niet voor mijn veiligheid. De mijne is ook wel snel achteruit gegaan sinds we met de training zijn gestopt. Ik weet natuurlijk ook niet of het daar aan ligt want daarvoor stond hij in training en zag ik hem niet elke dag meerdere keren. Maar stilstaand balans verliezen zag ik nu laatst en daar schrok ik wel van.. En pas 5 jaar :(. Hij wil eigenlijk aan het werk dus ik doe als hij dat wil met hem in vrijheid grondwerk dat hij elk moment kan gaan grazen als hij dat wil. Dat lijkt hem "goed" te doen.

Ik denk dat ik nog het ergste vind dat deze paarden er nog zo goed uit zien. Alleen aan de bespiering zie je het bij die van mij maar hij heeft echt met een diepe glans op z'n vacht en altijd z'n oortjes naar voren. Komt aan galopperen als hij mij ziet. Maar op z'n slechte dagen (zijn er nu met het zomer weer weinig) struikelt hij zoveel en is hij onrustig. Dat ik vrees dat de winter niet fair is voor hem qua stress.

En dan zijn er mensen "weet je zeker dat je stopt met rijden met hem? " "bosritjes anders?"
Ja goed idee met de oneffenheden :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-23 13:06 



 
Profiel   

@Dark7, dank voor je begrip. Het was een moeilijke beslissing. Al die tijd bleef ik hoop houden; andere instructie, stal wisselen, behandelingen maar die hoop maakt je ook blind. Pas toen ik echt ging kijken en voelen wist ik wat de juiste beslissing was.

Ik heb het artikel van de paardenkrant net gelezen en snap dat deze dierenartsen vanuit wetenschap beredeneren. Als eigenaar kijk je natuurlijk heel anders.

Mijn paard heeft ook tot Z2 dressuur gelopen. Toen ze niet de juiste training kon krijgen (door externe factoren) ging ze snel bergafwaarts en is het me nooit gelukt dat goed opnieuw op te bouwen.
Volgens mij is dat herkennen meer mensen in dit topic dat bij hun paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-23 13:14 



 
Profiel   

Ik heb afgelopen maand mijn pony in laten slapen onder andere ten gevolgen van ECVM. Al meer dan 4 jaar ben ik aan het tobben geweest. Er is meer aan de hand geweest dan alleen ECVM, maar zonder de afwijking aan zijn hals had hij waarschijnlijk nog wel redelijk probleemloos door het leven kunnen gaan.

Het artikel heb ik ook uitgebreid gelezen, volgens mij is de boodschap voornamelijk dat we niet in een soort trend moeten belanden waarbij de paarden afgeschreven worden omdat er op de foto's afwijkingen te zien zijn. Gezien het bij 30% van de paarden voorkomt zullen er ook gevallen tussen zitten waarvan we niet weten dat ze dit hebben, die er prima mee presteren.

Zelf ben ik nu zoekende naar een ander paard, maar er worden van de C6 in ieder geval extra foto's gemaakt om opnieuw leed te voorkomen.

Mijn pony heeft het nooit helemaal goed gedaan, maar ik merkte op het laatst vooral dat kleine blessures bij hem een veel grotere uitwerking hadden waardoor hij niet te trainen was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-23 13:49 



 
Profiel   

Ik denk wel dat deze paarden wel baat hebben bij de juiste training, hoe meer halsspieren, hoe stabieler de wervelkolom kan zijn. Echter zijn de klachten bij sommigen zo ernstig, dat het trainen ook gevaarlijk is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-23 14:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 10 [ 237 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen