Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 11:00

Hiervoor was het dunner, maar wel bultje Dit was na de 2e keer toen er dus wel gat bleek te zitten:
Afbeelding

En dit was vlak voor de controle waar het dus groter bleek te zijn
Afbeelding

Het was na het inspuiten wel even wat dikker terwijl het nu dus wel herstelt. Maar kan ook van irritatie zijn. Dit was toen verband eraf mocht en paar dagen later zat alles onder de korsten. Wordt steeds dunner nu korsten weggaan, was ook vocht en geen harde bult.

Afbeelding

Ik had het plan om elke week een foto te maken, maar niet gelukt. Ik heb dus vooral fotos als er iets veranderd is :+ In het echt is het wel beter te beoordelen

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 12:03

MyWishMax schreef:
Hiervoor was het dunner, maar wel bultje Dit was na de 2e keer toen er dus wel gat bleek te zitten:
[ [url=m/wXRm1h.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dit was vlak voor de controle waar het dus groter bleek te zijn
[ [url=m/oOIDGc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het was na het inspuiten wel even wat dikker terwijl het nu dus wel herstelt. Maar kan ook van irritatie zijn. Dit was toen verband eraf mocht en paar dagen later zat alles onder de korsten. Wordt steeds dunner nu korsten weggaan, was ook vocht en geen harde bult.

[ [url=m/aBBgkp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik had het plan om elke week een foto te maken, maar niet gelukt. Ik heb dus vooral fotos als er iets veranderd is :+ In het echt is het wel beter te beoordelen


Bij inspuiten met PRP wek je een ontstekingsreactie op heb ik begrepen dus dat het dan dikker wordt is wel logisch.

Gaf jouw paard ook geen reactie bij palperen toen het groter geworden was??

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 13:34

Nope... niet op palperen, niet op buigproef, nergens op. Was echt pas met scan dat het ontdekt werd. Geen teken daarvoor, Da was ook verbaasd.

Bij jou ook niet?

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 14:32

MyWishMax schreef:
Nope... niet op palperen, niet op buigproef, nergens op. Was echt pas met scan dat het ontdekt werd. Geen teken daarvoor, Da was ook verbaasd.

Bij jou ook niet?


Nee ook totaal 0,0. Bij mij was de veearts ook heel verbaasd! Wat heb jij gedaan vanaf dat moment met stappen en heeft hij wel buiten gestaan??

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 14:35

Ze heeft al die tijd buiten gestaan en stappen niks verandert. We stapten al 4 dagen ohz en de rest aan de hand en net zolang als we zin hadden, zo rond half uur. Moesten we ook blijven doen. Stappen hoeven wij niet op de minuut te kijken oid.

Enige verschil is dat er eerst shockwave geprobeerd is en daarna dus grotere plek. Daar dus meteen mee gestopt en ingespoten.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 15:22

Mijn veearts zei stop maar met stappen dat heeft toch geen nut blijkbaar, maar daar ben ik het niet mee eens. Stappen lijkt mij juist alleen maar goed. Ik stapte ook afgewisseld onder het zadel en aan de hand zowel op zachte egale bodem als op het harde ook ongeveer een half uurtje en dat ben ik nu gewoon blijven doen. Als hij het land op gaat weet ik nog niet wat ik ga doen, omdat ze daar natuurlijk veel meer lopen.

Josien_

Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:22

Mijn merrie heeft nog steeds flinke bulten/gallen op haar kogels, wisselt wel qua dikte maar kon volgens dierenarts geen kwaad ;) . Interessant is dat ze telkens tijdens de kuur met Tendi Protec véél minder worden. Dat effect heb ik inmiddels een paar keer gemerkt en telkens als de kuur voorbij is wordt het weer iets dikker. (Niet warm ofzo) .

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:41

Wat apart ook weer!

Ik ben tegenwoordig panisch met alle verdikkingen op benen. Paard heeft mooie droge benen van zichzelf, geen gallen, geen schiefels, helemaal niks. Maar daardoor valt elk dingetje extra op en zijn we er telkens op tijd bij. Soms dus zelfs te vroeg :=

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 12:19

Josien_ schreef:
Mijn merrie heeft nog steeds flinke bulten/gallen op haar kogels, wisselt wel qua dikte maar kon volgens dierenarts geen kwaad ;) . Interessant is dat ze telkens tijdens de kuur met Tendi Protec véél minder worden. Dat effect heb ik inmiddels een paar keer gemerkt en telkens als de kuur voorbij is wordt het weer iets dikker. (Niet warm ofzo) .



Die van mij heeft dat in milde vorm net boven de kogel achter. Ik heb hem een periode kleefkruid gegeven en toen waren ze ook weg. Kleefkruid is vochtafdrijvend. Toen ik stopte kwamen ze ook weer terug, maar kleefkruid kan je onbeperkt geven.

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 23:21

Josien_ schreef:
Mijn merrie heeft nog steeds flinke bulten/gallen op haar kogels, wisselt wel qua dikte maar kon volgens dierenarts geen kwaad ;) . Interessant is dat ze telkens tijdens de kuur met Tendi Protec véél minder worden. Dat effect heb ik inmiddels een paar keer gemerkt en telkens als de kuur voorbij is wordt het weer iets dikker. (Niet warm ofzo) .

Bij mij is dit ook zo!

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 16:15

Staan die van jullie inmiddels al op het land?? Die van mij wel! Moet zeggen dat buiten een paar bokken sprongen gisteren en een rondje draf vandaag hij het keurig doet en vooral heel blij is met het gras onder zijn neus!!
In de paddock doet hij nu ook wel eens gek en dan gaat hij ook vol in de ankers ivm de ruimte. Nu galoppeert hij een stukje mooie overgang in draf dan naar stap en weer eten. Dat is in mijn ogen minder belastend dan vol op de rem op die voorbenen.

Angstige baas maar wel een heel blij paard.
Afbeelding

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 23:48

Ah wat heerlijk!
Die van mij loopt ook weer deels in de wei.. ik moet nog even wachten tot mijn andere stuk wei gemaaid is, dat stuk staat nu teveel gras. Daarna gaan ze hele dagen.

fannetje

Berichten: 3548
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 23:54

Teveel gras, daar hebben we hier nog geen last van ;)
We mogen vanaf Pinksteren gaan opbouwen, gras begint de laatste paar dagen pas echt te groeien, nadeel van zandgrond en te droog geweest. Maar met het weer wat we nu krijgen, gaat dat vast goedkomen.

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 22:43

Hoe gaat het met jullie?

Ik zat laatst te denken, in augustus bestaat dit topic alweer een jaar. Toch wel heel blij dat ik deze ooit aangemaakt heb, zodat we alle lief en leed konden/kunnen delen!

Ik hoop dat mijn merrie volgend jaar een mooi veulen aan de voet heeft. We zijn nu eindelijk weer op ons oude niveau met het rijden! Hopelijk kunnen we binnenkort weer eens fysiek op wedstrijd!

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:52

Hier gaat het heel goed. Aankomende 1 juni is het alweer een jaar geleden dat mijn merrie haar blessure opliep.

Qua dressuur rijden wij ook weer op ons oude niveau. Vanmorgen punten terug gehad van een online proef in het Z1, gewoon 227 punten!!

Springen nog niet helemaal natuurlijk want ik wil eerst weer wat parcours ervaring opdoen voordat we opeens weer 1.30 moeten springen. Volgende week gaan we een rondje 1.10 HC voor het eerst. Aankomend weekend hebben we een oefencross gepland staan.

Dus wij zijn lekker bezig :)

Gefeliciteerd, is ze al drachtig gescand. Ik heb hier thuis ook een hele mooie jaarling lopen van mijn merrie.

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 22:57

Tierania_ schreef:
Hier gaat het heel goed. Aankomende 1 juni is het alweer een jaar geleden dat mijn merrie haar blessure opliep.

Qua dressuur rijden wij ook weer op ons oude niveau. Vanmorgen punten terug gehad van een online proef in het Z1, gewoon 227 punten!!

Springen nog niet helemaal natuurlijk want ik wil eerst weer wat parcours ervaring opdoen voordat we opeens weer 1.30 moeten springen. Volgende week gaan we een rondje 1.10 HC voor het eerst. Aankomend weekend hebben we een oefencross gepland staan.

Dus wij zijn lekker bezig :)

Gefeliciteerd, is ze al drachtig gescand. Ik heb hier thuis ook een hele mooie jaarling lopen van mijn merrie.


Jeetje wat een goeie come back hebben jullie, super goede punten!! Fijn dat het zo goed gaat.

Nee, nog niet drachtig gescand. Sta nog aan het begin van het proces. Gister hengstig gespoten, gaan maandag scannen om te kijken of er een eitje is.. dus wellicht volgende week ook insemineren afhankelijk van het ei.

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:59

Spannend hoor. Leuke tijd. Hier was alles in 1x gelukt dus waren we zo klaar. Wellicht in de toekomst weer :)

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 23:01

Tierania_ schreef:
Spannend hoor. Leuke tijd. Hier was alles in 1x gelukt dus waren we zo klaar. Wellicht in de toekomst weer :)

Ik hoop dat het bij mij ook zo voorspoedig gaat, haha. Mijn merrie is al 16, dus dacht moet nu nog gebeuren als ik iets wil.. Ze heeft in het verleden al 2 veulens gehad wat heel gemakkelijk ging, dus ik hoop dat dat nu weer zo gaat!

Josien_

Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 23:43

Hier gaat het goed! Een stuk langzamer dan bij jullie maar gaan zowel in dressuur als springen weer richting het oude niveau.

Hopelijk gaat het process van drachtig worden voorspoedig! Heb je al een hengst uitgekozen?
Bij mijn merrie was het helaas niet gelukt om drachtig te worden. En verschillende dierenartsen hebben aangegeven dat het erg lastig zou blijven. In die periode is waarschijnlijk ook de peesblessure ontstaan.
Dus helaas gaat die droom met dit paard helaas aan mij voorbij. Wie weet in de toekomst ooit.

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 20:20

Toch fijn inderdaad dat dit topic er is. Mijn reus staat nu 5 mnd in de wei.

Ik twijfel of ik hem toch ga laten scannen binnenkort. Zijn benen zijn dun en loopt niet kreupel in de kudde. Maar maandag toch even overleggen met de dierenarts of die het überhaupt zegt het zou kunnen dat het oké is om toch een revalidatie traject in te gaan.

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 20:30

Josien_ schreef:
Hier gaat het goed! Een stuk langzamer dan bij jullie maar gaan zowel in dressuur als springen weer richting het oude niveau.

Hopelijk gaat het process van drachtig worden voorspoedig! Heb je al een hengst uitgekozen?
Bij mijn merrie was het helaas niet gelukt om drachtig te worden. En verschillende dierenartsen hebben aangegeven dat het erg lastig zou blijven. In die periode is waarschijnlijk ook de peesblessure ontstaan.
Dus helaas gaat die droom met dit paard helaas aan mij voorbij. Wie weet in de toekomst ooit.


Ja, Henkie wordt het! Had jouw merrie eerder al veulens gehad of was het de eerste?

Josien_

Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 21:39

petravdmeerx schreef:
Josien_ schreef:
Hier gaat het goed! Een stuk langzamer dan bij jullie maar gaan zowel in dressuur als springen weer richting het oude niveau.

Hopelijk gaat het process van drachtig worden voorspoedig! Heb je al een hengst uitgekozen?
Bij mijn merrie was het helaas niet gelukt om drachtig te worden. En verschillende dierenartsen hebben aangegeven dat het erg lastig zou blijven. In die periode is waarschijnlijk ook de peesblessure ontstaan.
Dus helaas gaat die droom met dit paard helaas aan mij voorbij. Wie weet in de toekomst ooit.


Ja, Henkie wordt het! Had jouw merrie eerder al veulens gehad of was het de eerste?


Oh leuk!
Mijn merrie had op haar 5e (nu 15) al een veulen gehad, maar dat was ook niet in 1x raak.

@ Elke; lastige keuze inderdaad.
Het kan nooit kwaas natuurlijk om te scannen.

Fly_high

Berichten: 3298
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 22:00

Na veel wikken en wegen heb ik de mijne ook maar 24/7 de wei op gezet. Eerste dag is ze wel gaan rennen... maar nu dat ze wat rustiger aan doet merk ik dat ze ook meteen beter in d'r vel zit :)

Ik wacht vol spanning de eerstvolgende scan af, van buitenaf is het been in ieder geval netjes dun en ze loopt ook prima.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 13:00

Hier ging het de 1e 2 weken goed op het land, maar er staan dit jaar een aantal nieuwe bij die erg onrustig zijn. Helaas gaat de mijne mee rennen, dus in overleg weer gesedeerd het land op. Zo vervelend want alle andere jaren waren het maximaal 2 dagen dat er onrust was en nu dus al paar weken. Het ergste is dat ze daardoor op stal ook enorm onrustig is, we hebben nu gevraagd of ze als 1e het land op mag anders staat ze 20 minuten te slaan en rondjes draaien op stal. Ook met eruit halen blijft ze onrustig tot alles terug op stal is. (En langer laten staan gaat niet, er zijn er een paar die zich niet willen laten pakken en dan gaan rennen dus ik wil haar daarvoor eruit hebben)

Kreupel heeft ze nooit gelopen en nu dus ook niet, bult lijkt nog hetzelfde maar hij is wel een keer gevoelig geweest. Denk ik tenminste, het kan ook nog zo zijn dat mevrouw denkt dat ik voetje vraag, want ik had pas ook een discussie dat ze geen been wilde geven en dus op haar kop kreeg :+

Een hoop stress dus, terwijl we haar al 2 keer eerder met blessure buiten hebben gehad hier en toen was er geen probleem na die eerste 2 dagen... Ook geen andere oplossing waar ze rustiger blijft, dan wordt ze juist allemaal nog gekker. Nog even afwachten tot 1 juni

Fly_high

Berichten: 3298
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 13:17

Dat is echt vervelend zeg! Ik ga ook rond 1 juni weer laten scannen, laten we maar hopen dat het wel vooruit gaat :o

Dat is trouwens de grootste reden waarom ik voor een nieuwe stal en 24/7 buiten heb gekozen ipv alleen overdag waar ze stond. Daar zouden meeste paarden in de middag al naar binnen gaan en ik was er doodsbang voor dat ze daar onrustig van zou worden. Op stal kan ze ook flink staan te trappen :')

Als ze continu buiten staat is ze niet echt geneigd om mee te rennen, gisteren ging een van de andere paarden helemaal uit d'r pannetje en paardelief draafde slechts een klein stukje mee en toen was het klaar want het eten trok haar aandacht meer aan. Ik vind het oprecht geweldig om te zien dat ze zo op haar gemak is :) het gaat om die ene links die heel nonchalant weg stapt ;)

Afbeelding

Echt balen van de kleigrond bij ons in de buurt, anders zou ik haar het liefst het hele jaar door buiten in de kudde willen hebben. Volgens mij is het geen toeval dat ze 2x achter elkaar geblesseerd is geraakt in de ophokperiode :(