Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 26 van de 26 [ 648 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26
Plaats een nieuw onderwerp

Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

 
Profiel   

Ze is sinds november vorig jaar hersteld verklaard door de dierenarts. Loopt prima en beide benen zijn echt een stuk dunner geworden. Dus ik verwacht ook niet dat het nu nog 'echt kapot' is.
Reading vond ik sowieso apart, misschien iets te nuchter voor. Maar wel leuk om een keer gedaan te hebben.
En ja die laser, heb niet t idee dat een huid-tuin-en-keuken laser echt veel kan doen, maar ze zei t zo specifiek (ook dat ie rood moest zijn) dat ik benieuwd was of iemand daar ook ooit van gehoord had.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 17:02 



 
Profiel   

Tuurlijk kan een paard dat niet aangeven _O-

Zoek maar eens wat op over cold readings. Vrijwel alle readings zijn dat. Ik zou er dus totaal geen enkele waarde aan hechten. Als je vermoed dat er iets in het been nog niet goed is zou een scan maken en aan de hand daarvan een besluiten of je gaat laseren met een laser zoals hier voor genoemd. Een huis tuin en keuken laser haalt echt helemaal niets uit op een pees.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 17:53 



 
Profiel   

L_briljant schreef
Tierania_ schreef
Ja ze had een blessure aan het check ligament. Ik heb hem gehuurd bij Magnacare voor 2 maanden.



Thanks voor de tip *\o/*



Ik heb de minipuls van Magnacare ook gebruikt en gebruik hem nog voor mijn paard ook checkligament 2 x. Beide keren is de plek mooi en snel hersteld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 12:21 



 
Profiel   

Hoe gaat het met jullie paarden??

Mijn paard afgelopen vrijdag nog een keer laten scannen en hij is genezen verklaard!! We zitten nu op 12 min draven dus dat mogen we verder opbouwen en bij 20 min draven het galopperen erbij opbouwen. Zijgangen en longeren mag weer als hij volledig is opgebouwd. Nou vraag ik mij alleen af wanneer heb je volledig opgebouwd. Is dat niet per combinatie verschillend? Ik rij bijvoorbeeld niet zo heel bloed fanatiek. Ik rij meestal 45 min tot een uur in totaal met 15 min los stappen en 15 min uitstappen, dus als ik op 20/25 min draven zit en 10/15 rondjes galop beide kanten op zit ik op het oude niveau en zijn we volledig opgebouwd. Denk ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-21 10:58 



 
Profiel   

Ik heb longeren altijd vrij lang uitgesteld. En zijgangeb pas meegenomen als de normale rijtijd geen moeite mee koste. Dus alweer wat meer conditie en spierkracht. Maar zodra we konden galoperen wel af en toe iets meenemen om recht te richten, maar niet bewust als oefening meegenomen. Maar dat hangt ook van paard af. De mijne wordt pas echt los na lekker galoperen, dus galop is belangrijker. Dus laat zeggen dat ik opbouw naar de normale tijd dat we rijden en dan nog bezig blijf met sterker worden. Pas als ze weer sterker is en dus beter bij elkaar blijft en op achterbeen ga ik steeds iets bijvoegen.

Eigenlijk heb ik dus altijd eerst opgebouwd dat we de normale tijd reden en daar ook alweer kracht in kregen, dan zijgangen langzaam toevoegen en longeren pas zodra als we echt alweer normaal reden zou voor de blessure. Ik rijd nooit erg lang, 3 kwartier oid met instappen en uitdraven erbij, dus een half uur maar echt intensief. Maar bij longeren gaat ze altijd een keer enorm gek doen, vandaar de voorzichtigheid. Ze werkt enorm goed aan de longe en het helpt echt goed qua kracht, maar die kracht wil ik eerst ohz goed hebben, want dat gek doen is gewoon niet goed voor mijn hart of haar lijf :') (komt ook door de longeerbak hoor, dat is geen ideale plek voor haar, ze is enorm braaf maar die bak is dicht en erom heen staan paarden in paddocks die ze dus wel hoort maar niet ziet en daar kan ze niet tegen)

Dus ja, per combinatie verschillend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-21 11:12 



 
Profiel   

Ja lastig is dat he Destiny!
Longeren heb ik eigenlijk pas weer opgebouwd nadat ik onder het zadel had opgebouwd en eigenlijk weer zo goed als normaal reed. Al kun je dat eigenlijk niet zeggen want wij moesten weer heel hard werken om richting ons oude niveau te gaan. Ze vond het echt weer moeilijk, dus zijgangen kwamen er pas net weer een maandje bij kijken eigenlijk. Helaas ging het weer mis toen ik weer aan het trainen was om na de zomer een L-proefje te kunnen starten :( .

Hier gaat het inmiddels wel redelijk! Inmiddels een aantal weken gelaserd en weer zonder pijnstillers.
Het been voelt nu weer zoals het was voordat ze weer kreupel werd. Ze loopt nog wel wat kort en soms met draaien is het wat gevoelig. Ze heeft al die tijd gewoon op de weide gestaan en heb veel gekoeld. Nu wil ik vanaf vandaag rustig beginnen met om de dag 5 minuten stappen op het harde.
We hebben over ruim 1,5 week controle bij de Lingehoeve waar ze in 2019 ook geopereerd is. Ben heel benieuwd wat zij gaan zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-21 11:26 



 
Profiel   

Hier is vorige week een nieuwe, zelfde) blessure aan het andere been geconstateerd (strekpees). Niet kreupel, niet pijnlijk, alleen vocht bij arbeid. Toch een scheurtje.

Deze keer niet behandeld met prp.

Is voor mij nog een beetje onduidelijk hoe nu verder. Eigenlijk staat ze al 3 jaar zo goed als stil. Probeer ik weer op te bouwen, komt er weer wat "tussen". Advies was na 5 weken terug en kijken of we de arbeid weer kunnen opschroeven (we deden ongeveer nu 1 uur stappen, met 3x 1 minuut draf) Nu vind ik 5 weken vrij kort, dus ik maak er denk sws 8-10 weken van. Eigenlijk wil ik haar nog een laatste keer meenemen naar de kliniek voor een scan en dan zelf op gevoel opbouwen, zoals we nu ook doen. (Aangezien we niet echt een oud niveau hebben en ik met haar nooit verder ben gekomen dan een paar rondjes draf) Echter heb ik haar vorig jaar een winter weggezet en dat wil ik eigenlijk liever ook niet, omdat ze daar ook zeker niet beter van werd. Het is dus nog even zoeken naar een soort break even point denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-21 11:30 



 
Profiel   

Voor mijn paard is de blessure nu een jaar geleden, ik longeer nog steeds niet. Mijn paard is super idioot met longeren en dat durf ik (nog steeds) niet aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 07:01 



 
Profiel   

Ik heb besloten om mijn paard ook nooit meer te gaan longeren. Maar die is ook al oud en meer voor recreatief gebruik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 10:06 



 
Profiel   

Wij zijn afgelopen vrijdag naar de kliniek geweest voor controle/kreupelheidsonderzoek.
Aangezien de lokale dierenarts dus niet direct iets kon vinden 8 weken geleden eigenlijk een volledig onderzoek gedaan.
Daar kwam goed en minder goed nieuws uit.. Ze zagen dat de oude blessure nog wel wat rommelig was, maar dit zou niet de oorzaak van de kreupelheid zijn.
Zij zagen dat het annulair ligament bij de onderkant van de kogel aan de buitenkant veel dikker was dan aan de binnenkant.
Inspuiten etc. Zou hier geen zin bij hebben en hij ging nog overleggen of er chirurgisch iets aan gedaan zou kunnen worden.
Voor nu was het advies weer ontstekingsremmer om dat gebied rustiger te krijgen en verder gewoon rust. Ze mocht op de weide blijven omdat ze op stal heel onrustig wordt. En aangezien ze denken dat dit veroorzaakt is door een verkeerde beweging of draai is dat natuurlijk uit den boze.
Hij was wel positief over het laseren wat we tot nu toe gedaan hebben omdat dat helpt bij het herstel en remmen van een ontsteking. Dus daar gaan we mee verder.
Over 8 weken weer terugkomen, hopelijk ziet het er dan beter uit :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 09:01 



 
Profiel   

Oh jeetje Josien! Veel beterschap en sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 14:51 



 
Profiel   

Bedankt!

Helaas nog steeds weinig verbetering en loopt ze wisselend meer en minder kreupel. Gelukig voornamelijk minder :) .
We gaan volgende week nog een mogelijke behandeling met een second opinion arts bespreken.
Zij heeft bij het annulair ligament goede ervaring met Indiba therapy, ik ken het zelf niet en kan er ook weinig over vinden maar ik ben benieuwd wat ze erover te vertellen hebben.

Mocht dit niet de weg zijn die ik in wil gaan dan gaat ze lekker op de weide en gaan we zien hoe het over een half jaar of een jaar eruit ziet. Niet wat je wilt, maar het houdt een keer op :( .

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 10:47 



 
Profiel   

Balen Josien! Hopelijk kan die therapy iets doen.. ik ken het ook niet.

Wij gaan lekker! Paard zit volop in het cross seizoen zonder problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 07:39 



 
Profiel   

Hoop dat het aanslaat Josien!

Fijn dat het goed gaat bij jou Tierania!

Bij mij gaat het ook goed! Alweer bijna op de helft van de dracht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 10:42 



 
Profiel   

Sorry dat is het topic weer omhoog schop; maar ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met een revalidatiestal die probeert door middel van juiste training je paard er weer bovenop te krijgen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 11:39 



 
Profiel   

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik dacht dat oji haar paard bij zo'n stal had staan?

Ik zag dit topic weer bovenaan en eigenlijk ben ik heel benieuwd hoe het met jullie paarden afgelopen is, is iedereen inmiddels blessurevrij? :)

Die van mij is na een heel vervelend traject (herblessure in hetzelfde been, ataxie door een ongeluk, hoop ellende allemaal) toch weer helemaal fit, wat ik eigenlijk niet meer durfde te verwachten :o Na de mislukte pogingen om het "netjes" aan te pakken heb ik haar in overleg met artsen uit mijn kliniek 24/7 het land op gegooid, bleek wel de juiste keuze te zijn geweest voor dit paard. Opbouwen hebben we ook vrij alternatief aangepakt, maar ja, as long as it works ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 11:57 



 
Profiel   

Hier zijn de scans nu helemaal goed, zijn alleen nog in opbouw. Dat wil zeggen nog maar 10 minuten draf met grote voltes en per hand 2 rondjes galop. Wel gewoon buiten gestaan al die tijd. En als ze niet die nieuwe scan hadden hadden we 2 maanden geleden al meer mogen opbouwen. Maar toen was bij die nieuwe scan nog te zien dat er meer activiteit qua bloedvaten te zien was dus nog bezig met herstel. Laatste keer waren die bijna helemaal weg, dus volgende week contact en bespreken of we nog eens terug moeten of gewoon zo doorgaan. Voor ons was een revalidatie stal niet nodig

Maar oji haar paard heeft idd op zo'n stal gestaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 12:02 



 
Profiel   

Mijn paard heeft in augustus een blessure aan het checkligament. Op onverklaarbare wijze. Hij heeft er een aan zijn andere been gehad, 2 jaar er voor. Maar die is helemaal goed genezen. Stond op eens rechtsvoor met een dik been.
Hij is behandeld bij DAP Bodegraven.
We hebben 4 weken aan de hand gestapt ,in de klei en gekoeld. We mochten er wel op, maar niet gedaan. Na die vier weken wel.
Na 6 weken gescand en al verbeterd.Maar een kleine terugval gehad omdat ie een infectie kreeg aan dat been door het kleien en trappen naar vliegen. Dus even doorstappen weer. Hebben toen ook magnetic boots gekocht van Veredus. 6 weken later weer een scan en daar was de pees dicht.
Mochten voorzichtig aandraven omdat ie ook artrose in zijn hoefgewrichten heeft. Daarna met een opbouw schema gewerkt. Nu na 5 maanden al weer aan het galopperen.
Na het werk wordt ie in de Veredus magnetic boots gezet.De dierenarts vond wel dat het genezingsproces snel verliep. Hij is nog niet gelongeerd of in de paddock geweest. We wandelen , buiten het werk nog 2 keer per dag over het harde. Gelukkig is ie super braaf geweest.
Dat is ons verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 15:34 



 
Profiel   

Josien_ schreef
Sorry dat is het topic weer omhoog schop; maar ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met een revalidatiestal die probeert door middel van juiste training je paard er weer bovenop te krijgen?

Klopt, dat heb ik gedaan. Mijn paard had een enorm gat in het checkligament (6cm en hing nog aan 1 draadje ongeveer). Ik heb eerst 3 weken in 4FP lasertherapie gedaan op de kliniek en vervolgens heeft ze een half jaar op een revalidatiestal (Lelymare Horses in Lelystad) gestaan. Hier stond ze 2 keer dag op een vitafloor trilplaat, waardoor ze heel mooi in haar spieren bleef zitten ondanks de boxrust. Na een poosje 2 x per week in de aquatrainer en het rijden opgebouwd volgens het standaard schema van de dierenarts. Ik ben hier echt super over te spreken. Superfijne begeleiding, heel veel kennis en ervaring aanwezig. Alles afstemmen en continue monitoren wat het paard nodig heeft (fysiek en mentaal). En wat enorm scheelt is de rust die op zo'n revalidatie stal heerst. Mijn toch best wel hete merrie was daar kuikenmak ook met het aan de hand stappen.

Helaas heeft mijn merrie nu een nieuwe (andere) blessure en zal ik haar definitief op (enigzins) actief pensioen gaan zetten en hopelijk volgend jaar een mooi veulentje. Maar als er een reëele kans was geweest dat mijn paard wel weer volledig zou kunnen revalideren, had ik het zo weer gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 16:05 



 
Profiel   

oji schreef
Josien_ schreef
Sorry dat is het topic weer omhoog schop; maar ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met een revalidatiestal die probeert door middel van juiste training je paard er weer bovenop te krijgen?

Klopt, dat heb ik gedaan. Mijn paard had een enorm gat in het checkligament (6cm en hing nog aan 1 draadje ongeveer). Ik heb eerst 3 weken in 4FP lasertherapie gedaan op de kliniek en vervolgens heeft ze een half jaar op een revalidatiestal (Lelymare Horses in Lelystad) gestaan. Hier stond ze 2 keer dag op een vitafloor trilplaat, waardoor ze heel mooi in haar spieren bleef zitten ondanks de boxrust. Na een poosje 2 x per week in de aquatrainer en het rijden opgebouwd volgens het standaard schema van de dierenarts. Ik ben hier echt super over te spreken. Superfijne begeleiding, heel veel kennis en ervaring aanwezig. Alles afstemmen en continue monitoren wat het paard nodig heeft (fysiek en mentaal). En wat enorm scheelt is de rust die op zo'n revalidatie stal heerst. Mijn toch best wel hete merrie was daar kuikenmak ook met het aan de hand stappen.

Helaas heeft mijn merrie nu een nieuwe (andere) blessure en zal ik haar definitief op (enigzins) actief pensioen gaan zetten en hopelijk volgend jaar een mooi veulentje. Maar als er een reëele kans was geweest dat mijn paard wel weer volledig zou kunnen revalideren, had ik het zo weer gedaan.


Ah ja, nu weet ik weer dat ik dit gelezen heb inderdaad!

Mijn merrie staat nu zo'n 7 maanden stil waarbij er de eerste weken gelaserd is en nu inmiddels enkele maanden op weiderust.
Diagnose was na veel zoeken een verdikking van het annulair ligament en behalve rust hadden de dierenartsen geen eenduidige advies wat haar mogelijk nog kon helpen.
In maart gaan we weer scannen en ik overweeg om haar daarna naar een revalidatiestal te brengen om te kijken of ze haar weer goed kunnen krijgen en op kunnen bouwen.
Uiteraard bij groen licht van de dierenarts. Op dit moment weet ik niet precies hoe ze loopt want ik monster het zelf niet. Been is rustig en ze oogt heel happy.

Het gaat dus om een langdurige blessure en niet in de acute fase. Ik ben echt op zoek naar ervaringen met het gedeelte van het opbouwen.
Het kost natuurlijk bakken met geld en ik ben gewoon bang dat ik het daarna zelf weer ga verpesten. :o

De stal waar ik haar naar toe wil brengen heb ik al op het oog, daar hebben we in de opbouw van haar peesblessure ook aquatraining gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 16:46 



 
Profiel   

Ik ben al een aantal maanden bezig met een blessure aan het check ligament. Mijn paard was niet kreupel hieraan. Na wat weken rust, zijn we rustig gaan opbouwen. Nu zijn we inmiddels al een tijdje verder, maar het been blijft altijd wat warm. Zijn er meer mensen die dit ervaren met hun paard ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-22 13:00 



 
Profiel   

Mijn paard heeft juli vorig jaar diagnose blessure check ligament gekregen. Ze liep al een tijd nét niet helemaal lekker, maar niemand zag er iets aan :(
Toen werd het ineens warm en dik... Scan gedaan en toen was het duidelijk.
3 maanden gestapt en nu heel langzaam aan het opbouwen. Hier ook nog af en toe warm, het is ook een keer weer dik geworden, schrok me rot. Toen weer een week gestapt en toen was het weer dun.
Ik zit nu op 18 minuten draven en 1 rondje galop per kant.
Het blijft mooi dun de laatste weken en met rijden voelt ze goed!
Maar kan inderdaad ook nog warm zijn. Eind februari weer scan, dan hoor ik of ik weer echt mag gaan opbouwen (meer wendingen en zijgangen)
Ik heb trouwens niks anders gedaan dan rust en wandelen, geen inspuitingen of laser.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-22 19:57 



 
Profiel   

Tilmar schreef
Mijn paard heeft juli vorig jaar diagnose blessure check ligament gekregen. Ze liep al een tijd nét niet helemaal lekker, maar niemand zag er iets aan :(
Toen werd het ineens warm en dik... Scan gedaan en toen was het duidelijk.
3 maanden gestapt en nu heel langzaam aan het opbouwen. Hier ook nog af en toe warm, het is ook een keer weer dik geworden, schrok me rot. Toen weer een week gestapt en toen was het weer dun.
Ik zit nu op 18 minuten draven en 1 rondje galop per kant.
Het blijft mooi dun de laatste weken en met rijden voelt ze goed!
Maar kan inderdaad ook nog warm zijn. Eind februari weer scan, dan hoor ik of ik weer echt mag gaan opbouwen (meer wendingen en zijgangen)
Ik heb trouwens niks anders gedaan dan rust en wandelen, geen inspuitingen of laser.


Wij zijn sinds augustus ongeveer bezig met de blessure. Maar bij jou dus ook soms nog warm...
De dikte wisseld bij mij soms ook een beetje. Merk ook met warmer weer iets dikker dan met koud weer. Ik heb 2 echo's gehad en kijk het even aan. Ik heb verder ook niks gedaan behalve koelen in het begin.

Hopelijk goed nieuws voor jullie eind februari :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-22 20:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 26 van de 26 [ 648 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen