Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 26 [ 648 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 26  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

 
Profiel   

Bij mij schiet er dan ook van alles door mijn hoofd hoor. Zeker omdat toen ik ontdekte dat hij een blessure had de bult vele malen kleiner was. Eigenlijk na de scan is de verdikking zo groot geworden als dat die nu is. En dan met name aan de buitenkant van het been, de binnenkant lijkt wel flink af te nemen en is altijd al wat minder dik geweest.. Maarja ik maak mij er maar niet te druk om, moet gewoon wachten tot de scan gemaakt is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 13:48 



 
Profiel   

Bult is nog wel aanwezig, maar wel minimaal. Op het oog zie je het niet, alleen als je voelt.Op de scan was ook te zien dat het van binnen nog dik is zeg maar, maar dit komt met de tijd zeker goed zei mijn dierenarts.

Als ik sochtends op stal kom na de nacht is het been ook iets gevulder dan “normaal”, maar na 5 min is alles weggetrokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 14:03 



 
Profiel   

petravdmeerx schreef
Hoe ver ben jij met het opbouwen Josien?

Ik heb ook veel onzekerheden hoor.. Maar deze positieve echo heeft heeel veel weggenomen. Moet nu de aankomende 2 weken onder het zadel stappen, 30 minuten. Na die 2 weken mag ik er 5 minuten bij draven. En dan weer na die 2 weken 10 minuten draven. Dus na 6 weken weer hopelijk de laatste controle echo om te bekijken hoe het zich weerhoudt met de belasting. Ben benieuwd!


Wij zijn al zo ver dat de bijna niet meer van opbouwen kan spreken hoor, maar voelt nog wel zo.
Stap, draf en galop horen allemaal weer tot het assortiment. Schema zag er afgelopen weken zo uit:
2 dagen vrij, 2x per week bak 30/45 minuten, 1x per week aquatrainer, 1x per week grote buitenrit van rond de 2 uur met veel stap en dan nog een dag tussendoor stappen op het harde (erop of ernaast).
Het in de bak rijden is niet helemaal in verhouding met buiten rijden, maar dat ligt aan mijn onzekerheid en motivatie in de bak :o . Ik galoppeer overigens nog weinig in de bak, omdat ze die kracht nog wel verder moet opbouwen.

Hier zit op het geblesseerde been ook nog steeds een bult. Deze wordt met beweging wel wat minder en zachter, maar gaat niet weg. Hiervoor ben ik door dierenarts en chirurg vooraf gewaarschuwd en de DA vond het bij controles ook niets om me zorgen over te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 14:11 



 
Profiel   

Super Petravdmeerx!
Zelfde opbouw schema als mij heb je gehad volgens mij.

Wij gaan ook nog steeds goed! Vanaf volgende week mogen we 20 minuten draven, 2 weken volhouden en dan mogen we ook weer in galop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 15:36 



 
Profiel   

Tierania_ schreef
Super Petravdmeerx!
Zelfde opbouw schema als mij heb je gehad volgens mij.

Wij gaan ook nog steeds goed! Vanaf volgende week mogen we 20 minuten draven, 2 weken volhouden en dan mogen we ook weer in galop.


Ja, lijkt er veel op!

Rijd jij je paard nageefelijk of gewoon met een lange teugel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 15:39 



 
Profiel   

Eerste paar keer dat ik erop zat met los teugeltje gedaan. Elke week pakte ik haar een stukje korter op en nu rijden we echt wel weer nageefelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 15:48 



 
Profiel   

Oh oke! En laat je haar ook buigen oid?

Ik ben nog te onzeker blijkt :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 15:49 



 
Profiel   

De eerste 2 weken durfde ik ook echt niets.. was zo bang..

Ik rijd al 8 weken alleen rechtuit in de bak en dat gaat nu wel echt vervelen voor mij en vooral voor het paard.. ik rijd haar zoals ze in een B/L proef zou moeten lopen die houding. Dus gewoon netjes rond en ook wel halsstrekken tussendoor. Ze is Z dus zou straks weer wat meer gedragen moeten gaan lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 16:08 



 
Profiel   

Tierania_ schreef
De eerste 2 weken durfde ik ook echt niets.. was zo bang..

Ik rijd al 8 weken alleen rechtuit in de bak en dat gaat nu wel echt vervelen voor mij en vooral voor het paard.. ik rijd haar zoals ze in een B/L proef zou moeten lopen die houding. Dus gewoon netjes rond en ook wel halsstrekken tussendoor. Ze is Z dus zou straks weer wat meer gedragen moeten gaan lopen.


Ja, ik denk dat het mij op den duur ook gaat vervelen. Maar ben allang blij dat ik nu meer een perspectief heb zeg maar, iets om naar toe te werken.

Hoe lang moet je nog opbouwen? Jij bent al echt ver in je opbouwschema!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 01:31 



 
Profiel   

Vanaf morgen mogen we 20 minuten gaan draven en dat dus 2 weken. Daarna mogen we de galop weer opbouwen.

Wanneer we echt weer figuren mogen meenemen en zij gangen weet ik ook niet precies daar ga ik over 2 weken over bellen met de kliniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 07:09 



 
Profiel   

Ik lees mee, het is enigszins geruststellend om te weten dat ik niet de enige ben die zich overal en nergens zorgen om maakt wat deze blessure betreft ;)

Hier ook beschadiging aan check ligament, 2 weken geleden vastgesteld. Nog maar kleine 4,5 week en we gaan weer scannen als ik maar tot die tijd niet dood val van de spanning... De bult neemt steeds wat af, voor de rest kan ik niets zien bij gebrek aan echo-ogen. Ik vind het zorgwekkend dat die bult er überhaupt nog is, niet zo klein ook :( maar ja, als die maar goed van binnen geneest dan vind ik alles best.



Weten jullie trouwens wat de oorzaak was van check ligament blessure bij jullie paarden of leek het ook uit het niets te komen? Het enige wat ik kan verzinnen is de (te) zware bak bij onze vorige stal, voor de rest echt niets geks gedaan en we rijden niet eens zo intensief (lees: wat aanmodderen in de B).

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 10:20 



 
Profiel   

Ik weet ook geen oorzaak maar ik denk zelf ook een te zware buitenbak (ivm corona mochten we niet binnen rijden), paard zelf nog te zwaar en ik was ook net weer aan het opbouwen na dracht. En misschien een schop van het veulen erop gehad, die bokte ook graag tegen haar benen aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 13:24 



 
Profiel   

Bij mij was de oorzaak een scherpe draai op volle snelheid waarbij been net ongelukkig in een kuil stond. Was ook van het ene moment op het andere op 3 benen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 15:01 



 
Profiel   

Ik weet de oorzaak ook niet precies maar ik vermoed dat hij zichzelf heeft aangetikt omdat ze die dag erg druk waren op het land. Maar wellicht dat de pees al niet helemaal 100% meer was door overbelasting/slechte rijbak. Maar het blijft gissen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 15:59 



 
Profiel   

Fly_high schreef
Ik lees mee, het is enigszins geruststellend om te weten dat ik niet de enige ben die zich overal en nergens zorgen om maakt wat deze blessure betreft ;)

Hier ook beschadiging aan check ligament, 2 weken geleden vastgesteld. Nog maar kleine 4,5 week en we gaan weer scannen als ik maar tot die tijd niet dood val van de spanning... De bult neemt steeds wat af, voor de rest kan ik niets zien bij gebrek aan echo-ogen. Ik vind het zorgwekkend dat die bult er überhaupt nog is, niet zo klein ook :( maar ja, als die maar goed van binnen geneest dan vind ik alles best.



Weten jullie trouwens wat de oorzaak was van check ligament blessure bij jullie paarden of leek het ook uit het niets te komen? Het enige wat ik kan verzinnen is de (te) zware bak bij onze vorige stal, voor de rest echt niets geks gedaan en we rijden niet eens zo intensief (lees: wat aanmodderen in de B).


Bij mij is de bult ook nog iets verdikt hoor, dat is niet iets waarbij je je heel veel zorgen om hoeft te maken (zei mijn dierenarts op de kliniek).

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 09:25 



 
Profiel   

Bij mij na anderhalf jaar ook nog iets bult en was idd bij de eerste scan al voorspeld dat er een bult zou blijven die verder geen kwaad kon. Bult wordt ook niet warmer of dikker na inspanning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 16:19 



 
Profiel   

@petravdmeerx thanks voor de informatie, dat is zeker geruststellend :)

De bult voelt bij mijn paard sinds week 2 niet meer warm aan, alleen is die de ene dag wat groter dan de andere. Vooral de binnenkant is soms helemaal normaal en soms voelt het toch gezwollen aan.

Een blijvende verdikking op dat been kan ik prima mee leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 11:32 



 
Profiel   

Afgelopen maandag voor t eerst gedraaft. Wel 10 hele meters haha. Gister weer alleen aan de hand gestapt en vandaag een stap buitenritje van 40 minuten. Been blijft mooi koel en dun (tenminste de bult zit er nog, maar zal ook niet weggaan).
Eindelijk weer een beetje positief gevoel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 15:23 



 
Profiel   

HarmanyL schreef
Afgelopen maandag voor t eerst gedraaft. Wel 10 hele meters haha. Gister weer alleen aan de hand gestapt en vandaag een stap buitenritje van 40 minuten. Been blijft mooi koel en dun (tenminste de bult zit er nog, maar zal ook niet weggaan).
Eindelijk weer een beetje positief gevoel!


Wat fijn!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 15:28 



 
Profiel   

petravdmeerx schreef
Bult is nog wel aanwezig, maar wel minimaal. Op het oog zie je het niet, alleen als je voelt.Op de scan was ook te zien dat het van binnen nog dik is zeg maar, maar dit komt met de tijd zeker goed zei mijn dierenarts.

Als ik sochtends op stal kom na de nacht is het been ook iets gevulder dan “normaal”, maar na 5 min is alles weggetrokken.



Dit heb ik dus ook, bij mij was er gelukkig niks stuk in de pees maar een ontsteking. 8 weken op rust gestaan en nu rijden we eigenlijk alweer normaal op advies van de dierenarts. Al ben ik nog wel heel voorzichtig hoor, durf nog niet te springen met hem en doe maar 3x in de week iets. De hele dag als hij in beweging is buiten (paddock) is zijn been dun. Na de nacht zit er iets vocht in zijn 'geblesseerde' been, als ik hem uit stal haal en gelijk wandel is het echt na een minuut weg.

Hebben jullie wel eens lymfedrainage gedaan na een peesblessure? Zo ja, wat is je ervaring?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 15:39 



 
Profiel   

Ik heb tijdens het herstel lymfe drainage gedaan. Was voor een examencasus dus het moest ook gemeten worden. Het nam wel steeds af in omvang, maar deed voor het herstel helaas niks. Ze komt zaterdag weer, dus dan kunnen we weer meten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 15:46 



 
Profiel   

Mijn paard kan helaas nog niet in de paddock. Paar dagen geleden geprobeerd en gaat compleet uit haar plaat... Durf dat nu echt niet te riskeren..

Misschien dat als ik straks verder ben met het rijden, ze wat rustiger is..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 15:51 



 
Profiel   

Laura_ schreef
Ik heb tijdens het herstel lymfe drainage gedaan. Was voor een examencasus dus het moest ook gemeten worden. Het nam wel steeds af in omvang, maar deed voor het herstel helaas niks. Ze komt zaterdag weer, dus dan kunnen we weer meten!


Interessant! Bij mij is al wel hersteld dus dan zou het alleen maar zijn om het vocht af te laten drijven. Denk dat we het gewoon maar eens proberen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 16:38 



 
Profiel   

Ik heb de eerste dagen op de paddock mijn paard een paar streepjes tranquigel gegeven en stond tussen alleen maar revalidatie paarden die heel rustig waren en in het begin in een paddock die nauwelijks groter was als 2 x de box. Mijn paard mocht ook pas op de paddock toen ik in de opbouw 10 minuten mocht galopperen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 17:29 



 
Profiel   

Ik mag mij ook melden met een paard met peesblessure aan het Checkligament! Hij is niet kreupel been is niet warm, niet gevoelig, maar er zit een kleine verdikking, dus laten scannen vandaag en jawel een klein gaatje. Echt balen! PRP therapie vond hij de blessure nu te klein voor. Nu is het dilemma wat te doen met de wei? Ze staan nog bij ons op de wei hij staat samen met een vriendje en we hebben de mogelijkheid de wei zo groot te maken als dat wij zelf willen. Bij heel nat weer kunnen ze op de paddock met vlakke bodem. Boxrust is onze veearts niet voor gelukkig, maar hij moet niet gek doen op de wei. Nou doen ze dat eigenlijk nooit, dus ja. Het is wel goed voor zijn koppie om gewoon op de wei te lopen en tevens goed voor de doorbloeding. Wat is jullie ervaring?

En is er iemand met ervaring met magneettherapie??

Verder mogen we ongeveer 20 min stappen zowel op het harde als zachte vlakke bodem voor 3 weken en dan voor 3 weken onder de man en daarna controle scan.

Nu sta ik op een training en revalidatiestal en gaan we hem tijdens het stappen werken aan de hand. Dus ervoor zorgen in stap dat hij niet teveel op zijn voorhand gaat lopen, wat hij van nature heel graag doet, om zo ook tijdens het stappen de voorhand lichter te maken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-20 19:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 26 [ 648 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 26  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen