Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 26 [ 648 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 26  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

 
Profiel   

Hallo!

Mijn paard is gister gediagnosticeerd met een blessure aan het checkligament. Mijn dierenarts vertelde dat er een mogelijkheid is om de genezing te bevorderen doormiddel van het inspuiten van lichaamseigen bloedplaatjes.

Heeft iemand hier ervaringen mee?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-20 18:54 



 
Profiel   

Ja, ik heb dit 1,5 jaar geleden laten doen. Het zou het herstel versnellen en de kans op herstel vergroten.
Checkligament herstelde echter langzamer dan de dierenarts verwacht had (elke maand laten scannen, na 4 maanden besloten hem een jaar op de wei te zetten). Dus het had niet echt het gewenste effect, al weet je natuurlijk nooit hoe het zonder deze behandeling was gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-20 20:11 



 
Profiel   

Mijn merrie heeft sinds eind februari een blessure aan het checkligament rechts. Na ca 3 weken ingespoten met bloedplaatjes. Bij de eerste scan was t al 90% geheeld. Ik wilde echter persé dat ze weer mee de wei op kon met dr vriendjes want ze werd gewoon depressief op stal. Dat heeft misschien voor een kleine terugslag gezorgd,maar wel een blijer paard. Bij de volgende controle wat het gat weg, maar moest het nog steviger worden. Toen nog even een dik been tussendoor omdat het nieuwe en oude weefsel elkaar irriteerde. Toen dat weer weg was ging het snel de goede kant op omdat de pees natuurlijk al heel was. Al met al 5,5 maand verder ongeveer. Netjes aan t opbouwen, vond paard lief te langzaam gaan, en jawel een dik linker been. En wederom checkligament |(
Aanstaande woensdag wordt dit been ingespoten gezien het hele goede resultaat rechts. Gezien het paard wel zijn blijft ze dan maar 1 dagje op stal. Erg benieuwd welk effect dat heeft. Dus helaas sta ik er nog even naast..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-20 20:22 



 
Profiel   

callippo schreef
Ja, ik heb dit 1,5 jaar geleden laten doen. Het zou het herstel versnellen en de kans op herstel vergroten.
Checkligament herstelde echter langzamer dan de dierenarts verwacht had (elke maand laten scannen, na 4 maanden besloten hem een jaar op de wei te zetten). Dus het had niet echt het gewenste effect, al weet je natuurlijk nooit hoe het zonder deze behandeling was gegaan.


Oh jeetje. Is die herstelperiode gebruikelijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-20 20:22 



 
Profiel   

HarmanyL schreef
Mijn merrie heeft sinds eind februari een blessure aan het checkligament rechts. Na ca 3 weken ingespoten met bloedplaatjes. Bij de eerste scan was t al 90% geheeld. Ik wilde echter persé dat ze weer mee de wei op kon met dr vriendjes want ze werd gewoon depressief op stal. Dat heeft misschien voor een kleine terugslag gezorgd,maar wel een blijer paard. Bij de volgende controle wat het gat weg, maar moest het nog steviger worden. Toen nog even een dik been tussendoor omdat het nieuwe en oude weefsel elkaar irriteerde. Toen dat weer weg was ging het snel de goede kant op omdat de pees natuurlijk al heel was. Al met al 5,5 maand verder ongeveer. Netjes aan t opbouwen, vond paard lief te langzaam gaan, en jawel een dik linker been. En wederom checkligament |(
Aanstaande woensdag wordt dit been ingespoten gezien het hele goede resultaat rechts. Gezien het paard wel zijn blijft ze dan maar 1 dagje op stal. Erg benieuwd welk effect dat heeft. Dus helaas sta ik er nog even naast..


Oh wel echt fijn dat het zo snel heelde bij jouw paard! Ik mag er ook gewoon op van mijn dierenarts, dan alleen wel stappen. Ze komt ook gewoon op de wei. Twijfel of ik het laat inspuiten. Schijnt redelijk prijzig te zijn toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-20 20:24 



 
Profiel   

Ja een flink prijskaartje.. been rechts heeft zeker 1200 gekost met alle controles.. ze heeft 4,5 week box rust gehad met 3x per dag stappen, te beginnen bij 3 minuten. (Lang leve thuis werken door corona)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-20 20:28 



 
Profiel   

HarmanyL schreef
Ja een flink prijskaartje.. been rechts heeft zeker 1200 gekost met alle controles.. ze heeft 4,5 week box rust gehad met 3x per dag stappen, te beginnen bij 3 minuten. (Lang leve thuis werken door corona)


Is Corona toch nog ergens goed voor... Ja, mijn dierenarts zei dat de behandeling opzich al bijna 600 euro is... Hoe oud is jouw merrie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-20 20:31 



 
Profiel   

Bij een ander paard bij ons op stal die ook een checkligament blessure heeft, maar dan minder erg adviseerde hij niet inspuiten. Gewoon koelen en stappen. Ondertussen heeft dat paard in hetzelfde been een andere peesblessure erbij gekregen waarbij de dierenarts voor een raadsel stond en dat nog nooit had meegemaakt. Maar die krijgt nu shockwave therapie

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-20 20:32 



 
Profiel   

Geen ervaring met deze behandelmethode, maar wel met de blessure.

Mijn miniatuurpaard die intensief voor de wagen stond en klaargestoomd werd voor de sport heeft in 2017 een uitglijder gemaakt na het rollen met als gevolg dat zijn checkligament er nog maar met 3mm aan hing. Heel veel slechte periodes gehad en soms zelfs op punt gestaan om hem uit z'n lijden te laten verlossen..gelukkig hebben we doorgezet. Hij heeft een half jaar niet uitgebreid mogen bewegen, enkel aan de hand (opbouwend) stappen en enkel op stal met verharde uitloop mogen staan. Hij heeft uiteindelijk in z'n geheel een jaar moeten revalideren en niets van werk mogen doen. Nu staat hij weer voor de wagen, maar zijn verwachte sportcarrière hebben hebben we moeten laten gaan door artrose, verbening en littekenweefsel rondom het letsel. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-20 20:33 



 
Profiel   

13. En dat andere paard ook rond die leeftijd. Er staat er ook nog 1 van 23 met een checkligament blessure maar die is niet gescand en die doen alleen stappen en koelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-20 20:33 



 
Profiel   

Jolynne schreef
Geen ervaring met deze behandelmethode, maar wel met de blessure.

Mijn miniatuurpaard die intensief voor de wagen stond en klaargestoomd werd voor de sport heeft in 2017 een uitglijder gemaakt na het rollen met als gevolg dat zijn checkligament er nog maar met 3mm aan hing. Heel veel slechte periodes gehad en soms zelfs op punt gestaan om hem uit z'n lijden te laten verlossen..gelukkig hebben we doorgezet. Hij heeft een half jaar niet uitgebreid mogen bewegen, enkel aan de hand (opbouwend) stappen en enkel op stal met verharde uitloop mogen staan. Hij heeft uiteindelijk in z'n geheel een jaar moeten revalideren en niets van werk mogen doen. Nu staat hij weer voor de wagen, maar zijn verwachte sportcarrière hebben hebben we moeten laten gaan door artrose, verbening en littekenweefsel rondom het letsel. :)


En dat enkel en alleen maar doordat hij uitgleed... Het is zo bizar. Ik heb afgelopen maandag nog gewoon gereden en dinsdag zat het er ineens, gaat mijn verstand soms te boven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-20 20:40 



 
Profiel   

HarmanyL schreef
Bij een ander paard bij ons op stal die ook een checkligament blessure heeft, maar dan minder erg adviseerde hij niet inspuiten. Gewoon koelen en stappen. Ondertussen heeft dat paard in hetzelfde been een andere peesblessure erbij gekregen waarbij de dierenarts voor een raadsel stond en dat nog nooit had meegemaakt. Maar die krijgt nu shockwave therapie


Oh dat is gek... Nou ik hoop dat het snel weer beter is..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-20 20:42 



 
Profiel   

Mijn dierenarts zei dat het een degeneratieve pees was. Dus al een slechtere. En dan een verkeerde beweging. Bij mijn eerste waarschijnlijk in de blubber wei. Bij de 2e ook in de wei, hoefijzer afgetrapt. Ik heb op zich geen wildebras op de wei. Dus wat ze dan toch gedaan heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-20 20:49 



 
Profiel   

HarmanyL schreef
Mijn dierenarts zei dat het een degeneratieve pees was. Dus al een slechtere. En dan een verkeerde beweging. Bij mijn eerste waarschijnlijk in de blubber wei. Bij de 2e ook in de wei, hoefijzer afgetrapt. Ik heb op zich geen wildebras op de wei. Dus wat ze dan toch gedaan heeft?


Ja, het blijft een raadsel.. Die van mij is altijd rustig in de wei dus heb ook werkelijk geen idee. Bij mijn merrie zagen de overige pezen er goed uit dus ik heb vertrouwen..

Zou jij het inspuiten aanraden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-20 20:54 



 
Profiel   

Hoe erg is het? Met 3 maanden opbouwend stappen en verder boxrust kom je ook al een heel eind. Ik gebruik de bandages van Incrediwear en de hoof socks voor na het werk die ik omhoog trek en nat maak. Om het allemaal te voorkomen, check ligament is soms ook door overbelasting en hersteld het beste door rust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-20 20:57 



 
Profiel   

Ja anders zou ik de tweede niet doen. Kwaliteit schijnt echt beter te worden. Uiteraard heb ik geen vergelijk, maar bij de laatste controle van rechts zag t er bijna beter uit als dat t ooit is geweest

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-20 20:58 



 
Profiel   

Bleef mijn merrie maar rustig op stal.. Die draaide compleet door als de rest naar buiten ging en weer binnen kwam. Het is sowieso een hittepetit maar dit was gewoon zielig

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-20 21:00 



 
Profiel   

xmarliez schreef
Hoe erg is het? Met 3 maanden opbouwend stappen en verder boxrust kom je ook al een heel eind. Ik gebruik de bandages van Incrediwear en de hoof socks voor na het werk die ik omhoog trek en nat maak. Om het allemaal te voorkomen, check ligament is soms ook door overbelasting en hersteld het beste door rust.


Ze heeft sinds dinsdag een gezwollen been, dus zit nog in die acute fase. Ik koel het nu inderdaad . Mijn paard heeft echter snel last van een eczeemachtige huid als ik het vaak nat maak, dit aangezien ze witte benen heeft. Mijn dierenarts raadde aan om in deze acute fase eventueel te laten spuiten, zodat het effect zo groot mogelijk is. Dus vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringen van anderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-20 21:01 



 
Profiel   

Ik heb mijn paard meerdere malen behandeld met zowel PRP als stamcellen. Je krijgt er inderdaad beter peesweefsel voor terug. De snelheid van het genezen is ook wel paard afhankelijk. Van mijn paard weten we dat hij met een week of 8 weer een mooie echo laat zien. Maar ik ken ook paarden die het dubbele aan tijd nodig hebben. Dus als het financieel mogelijk is zou ik wel voor behandelen kiezen als ik jou was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-20 21:56 



 
Profiel   

Ik weet dat je hier niet naar vroeg maar heb je ook aan lasertherapie gedacht? Heb hier erg goede ervaringen mee. Eind januari 2019 begonnen met laserbehandeling bij een peesblessure (gat in checkligament). Begin maart (na 10 behandelingen) controlescan en het gat was weg. Mocht rustig opbouwen toen.

Ik lees dat je paard een zwelling heeft. Op de foto zie je hoe het been van mijn paard eruit zag voor de behandeling.
[ img ]

En hieronder na 10 behandelingen
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-20 22:15 



 
Profiel   

lianne125 schreef
Ik heb mijn paard meerdere malen behandeld met zowel PRP als stamcellen. Je krijgt er inderdaad beter peesweefsel voor terug. De snelheid van het genezen is ook wel paard afhankelijk. Van mijn paard weten we dat hij met een week of 8 weer een mooie echo laat zien. Maar ik ken ook paarden die het dubbele aan tijd nodig hebben. Dus als het financieel mogelijk is zou ik wel voor behandelen kiezen als ik jou was.


Heb jij dan meerdere keren hetzelfde paard voor dezelfde blessure behandeld met PRP? Ik dacht namelijk dat 1 behandeling volstaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-20 08:51 



 
Profiel   

petravdmeerx schreef
lianne125 schreef
Ik heb mijn paard meerdere malen behandeld met zowel PRP als stamcellen. Je krijgt er inderdaad beter peesweefsel voor terug. De snelheid van het genezen is ook wel paard afhankelijk. Van mijn paard weten we dat hij met een week of 8 weer een mooie echo laat zien. Maar ik ken ook paarden die het dubbele aan tijd nodig hebben. Dus als het financieel mogelijk is zou ik wel voor behandelen kiezen als ik jou was.


Heb jij dan meerdere keren hetzelfde paard voor dezelfde blessure behandeld met PRP? Ik dacht namelijk dat 1 behandeling volstaat



Dat klopt hoor! Maar mijn paard heeft ondertussen 5 peesblessures gehad -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-20 09:02 



 
Profiel   

lianne125 schreef
Dat klopt hoor! Maar mijn paard heeft ondertussen 5 peesblessures gehad -O-


Oh jeetje, wat erg... Hoe gaat het dan nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-20 09:05 



 
Profiel   

petravdmeerx schreef
lianne125 schreef
Dat klopt hoor! Maar mijn paard heeft ondertussen 5 peesblessures gehad -O-


Oh jeetje, wat erg... Hoe gaat het dan nu?


Op dit moment zijn wij nog aan het revalideren. Maar hij is heel blij,heeft geen pijn en alles ziet er mooi uit dus wil het nog wel een kans geven. De sport gaat hem niet meer worden maar wel wat lichte arbeid en buitenritjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-20 09:11 



 
Profiel   

Nu is mijn paard ineens kreupel aan het “gezonde been”... ik ben echt radeloos.....
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-20 13:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 26 [ 648 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 26  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen