Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 19:03

Hoe denken jullie over longeren?

Ik ben dat voorlopig nog niet van plan.. maar was wel benieuwd of jullie dat inmiddels doen?

Ik heb in maart weer mijn eerste les, ben heel benieuwd!

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:14

Ik heb het nog niet weer gedaan. Voor de blessure deed ik het ook niet heel vaak..

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:27

Ik heb mij paard een paar keer aan de longeerlijn gehad. Wel buiten, daar is meer ruimte en een betere bodem. Ze moet af en toe echt haar energie kwijt en aan e longeerlijn heb ik nog enige controle. Loslaten (loslaat bak) durf ik niet omdat ze dan nogal goed is in sliding stops enzo. Overigens is t longeren nu puur energie eruit gooien. Verder niet bijgezet oid.

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:00

Hier nog niet gelongeerd, maar ook geen noodzaak toe. Wij maken alleen nog maar ritjes voor de lol ( die best lang kunnen zijn) en paard is braaf.
Vandaag weer een foto gemaakt voor mezelf en vergeleken met de vorige keer, toch weer dunner geworden.
Afbeelding

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:02

Mijn paard maakt dagelijks slidings en gekke sprongen in de paddock. Zal allemaal toch wel goed hersteld zijn want het blijft goed.

Ik denk dat het wel kan mits dat je er echt een grote volte van maakt. Dus niet heel kort pakken en op een kleine volte laten lopen.

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 21:11

Tierania_ schreef:
Mijn paard maakt dagelijks slidings en gekke sprongen in de paddock. Zal allemaal toch wel goed hersteld zijn want het blijft goed.

Ik denk dat het wel kan mits dat je er echt een grote volte van maakt. Dus niet heel kort pakken en op een kleine volte laten lopen.


Been blijft bij mijn paard ook goed na gekke spongen, gelukkig.

Doe jij met het rijden alles weer? Ook kleine voltes? Die vermijd ik nu nog...

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:23

Ja ik doe alles weer. Kleiner als 15 meter heb ik ze nog niet gedaan.
Binnenkort maar eens oppakken.

Merk wel dat de uitdaging met rijden er wel een beetje af gaat nu.. geen les, niet trainen voor wedstrijden. Weet na 15 minuten niet meer wat ik moet doen..

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 21:31

Tierania_ schreef:
Ja ik doe alles weer. Kleiner als 15 meter heb ik ze nog niet gedaan.
Binnenkort maar eens oppakken.

Merk wel dat de uitdaging met rijden er wel een beetje af gaat nu.. geen les, niet trainen voor wedstrijden. Weet na 15 minuten niet meer wat ik moet doen..


Nee snap ik. Hopelijk worden de maatregelen straks weer wat soepeler en kunnen we in ieder geval weer lessen...

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 00:33

Dat hoop ik ook hoor.
Wij hebben helaas geen goede buitenbak (alleen binnen). Dus privé les mag ook niet. Ben er wel weer aantoe :)

Josien_

Berichten: 9004
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 08:48

Ik longeer nu regelmatig 1x per week even 10/15 minuutjes aan een halstertje. Voor wat extra beweging en om rustig het longeren er weer wat in te krijgen.
Qua rijden doen we nu alles op B-niveau, door de lange tijd stil staan zijn er weer veel oude probleempjes terug qua rijden.

En ja die rij-dip heb ik ook last van inderdaad...

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:56

Vandaag is mijn paard weer gescand en hij is helemaal genezen! Het gat is volledig opgevuld. De plek is niet meer terug te zien. Het is dat je weet waar je kijken moet. VA was verbaasd over hoe mooi het genezen is. We mogen nu dus gaan opbouwen en omdat het er zo goed uitziet ook heel snel beginnen met 5 min draven en dan elke week 5 min erbij. Nou zaten we natuurlijk al op 1/1,5 uur stappen en de hele dag buiten staan.

SimoneX

Berichten: 430
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:48

Destiny22 schreef:
Vandaag is mijn paard weer gescand en hij is helemaal genezen! Het gat is volledig opgevuld. De plek is niet meer terug te zien. Het is dat je weet waar je kijken moet. VA was verbaasd over hoe mooi het genezen is. We mogen nu dus gaan opbouwen en omdat het er zo goed uitziet ook heel snel beginnen met 5 min draven en dan elke week 5 min erbij. Nou zaten we natuurlijk al op 1/1,5 uur stappen en de hele dag buiten staan.


Wat fijn zeg! *\o/*

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 07:30

Super goed nieuws :D

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 08:19

Wat een mooi nieuws

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:31

Dank jullie wel! En dat in 12 weken tijd is volgens mij best snel. Toen jullie weer mochten draven, was de pees toen ook volledig hersteld of was het nog herstellende, maar goed genoeg rustig het draven op te pakken?

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:43

Hoelang is het bij jullie warm gebleven? Ik volg jullie stiekem, omdat ik het leuk vind om jullie positieve verhalen te horen ondanks dat m'n paard een heel ander soort peesblessure heeft.

Bij mij is de zwelling weer lichtjes toegenomen, maar het is ook een beetje warm (nog steeds). Was het bij jullie bijvoorbeeld nog steeds warm toen het volgens de echo ook hersteld was?

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 13:45

Laura_ schreef:
Hoelang is het bij jullie warm gebleven? Ik volg jullie stiekem, omdat ik het leuk vind om jullie positieve verhalen te horen ondanks dat m'n paard een heel ander soort peesblessure heeft.

Bij mij is de zwelling weer lichtjes toegenomen, maar het is ook een beetje warm (nog steeds). Was het bij jullie bijvoorbeeld nog steeds warm toen het volgens de echo ook hersteld was?


Nee, bij mij niet meer warm geweest. Alleen als ik gereden had, maar dan waren alle benen wat warmer ivm doorbloeding die dan op gang komt. Maar had nooit een toenemende zwelling, been was zelfs dunner na het rijden e.d

Josien_

Berichten: 9004
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:19

Het was hier een aantal maanden na de operatie nog wel wat warm, maar daarna ging het beter. De zwelling heeft hier in een jaar tijd wel wat gewisseld, maar is de laatste maanden wel constant gebleven. Zeker sinds we uitbehandeld zijn.
Soms denk ik nog wel eens minimale warmte te voelen, maar dat is niet heel duidelijk verschillend met de andere benen. Dus kan ook voornamelijk in mijn hoofd zitten of aan de koude handen liggen :P .
Na beweging zijn alle benen logischerwijs iets warmer, de bulten op haar pees zijn dan zachter en iets kleiner.. Het verschil is echter minimaal.

Ik zou heel graag willen dat die bulten nog weggaan of wat minder prominent aanwezig, maar de dierenarts had er al voor gewaarschuwd en tijdens het proces meerdere malen onderzocht en geeft aan dat het nu onschuldige gallen lijken. Helaas dan wat groter dan gemiddeld.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 20:43

Ik heb vandaag een scan gehad. Pees is volledig genezen! Ik mag beginnen met draven en wat sneller gaan opbouwen dan normaal omdat het al zo goed hersteld is. Maar ik neem de tijd.

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:14

Goed nieuws hier allemaal!
Ik durf nog steeds niet keihard te zeggen dat ze genezen is. Maar dat zal nog wel een tijdje blijven vrees ik..

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:16

Ook weer goed nieuws Christadk!

Wij hebben vanmiddag ons eerste parcours weer gesprongen op ander terrein op BB/B hoogte. Alsof ik nooit gestopt ben. Nog wel wat sterk af en toe maar ik mag niet klagen :)

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:34

Christadk schreef:
Ik heb vandaag een scan gehad. Pees is volledig genezen! Ik mag beginnen met draven en wat sneller gaan opbouwen dan normaal omdat het al zo goed hersteld is. Maar ik neem de tijd.

Superfijn nieuws!
Maar dat sneller opbouwen zou ik echt niet doen hoor! Niet alleen het been met de geblesseerde pees, maar alle pezen aan alle benen hebben op rust gestaan en zijn in kracht afgenomen. Dat moet je heel voorzichtig opbouwen. Mijn DA zei ook, het opbouwen is echt niet alleen voor het aangedane been, het is voor het hele lijf waarom dat met beleid moet. Hoe vaak hoor je niet dat het aangedane been is genezen maar een ander been overbelasting blessures ontstaan. Opbouwschema is bij mijn DA ook identiek, of je nou een speldenprik of een enorm gat, zoals bij mijn paard. Zodra het gat dicht is (en dat is uiteraard bij een speldenprik eerder) geldt hetzelfde voorzichtige opbouwschema.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:35

Wat gaaf Tierania!

HarmanyL de pees is al wel helemaal goed toch?

Oji, het advies is nu 4 weken 3 keer 2 minuten draven. Dus volgens mij is dat best oke? Weet ook niet precies wat ze nou bedoelde met sneller opbouwen.. Want ik vind dit wel gewoon netjes. Maar misschien bedoeld ze na die 4 weken het wat sneller opbouwen. We hebben dan weer een scan dus zal het dan wel horen.

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 21:39

Ik ben nog steeds aan het opbouwen, ben nu 7 maanden onderweg ongeveer.

Fijn dat het zo goed gaat Christa!

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:41

Petra pak jij al galop mee?

Wij zijn nu ruim 5 maanden onderweg.