Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 13:27

petravdmeerx schreef:
Hoe lang bleef jullie paard heet tijdens het opbouwen?

Mijn paard is een bom, niet te doen bijna.. Ik voer nu al magnesium bij, maar heb niet het idee dat het heel veel bijdraagt ;(

Ik laat de galop de komende tijd eerst nog achterwege, voel me daar prettiger bij om het iets rustiger aan te doen..

In deze zelfde periode helaas.. Hij bleef heet.. Hij is mij meermaals tot super rodeo ontploft. Ik heb hem uiteindelijk de groep weer in gedaan. Want er was echt geen land mee te bezeilen. Toen werd die weer normaal.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 14:59

Die van mij is gelukkig weer goed te hanteren. Maar hij staat wel gewoon overdag buiten en aan zijn paddock te zien houd ie zich niet altijd rustig. Maarja been blijft goed dus hij gaat zijn gang maar. Anders is hij ook een mega bom. Geen tips voor je helaas.

fannetje

Berichten: 3553
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 15:16

Die van mij staat ook gewoon op de paddock tussen zijn vrienden overdag lekker buiten. Ja hij speelt en hij loopt veel, trekt ook wel eens een sprintje, maar het gaat verder goed met zijn pees, dus laat het zo. De 1e keer dat hij los kwam is hij wel uit zijn plaat gegaan hoor (omdat hij ontsnapt was en we probeerde hem te vangen (nou ja, ik stond stil in het midden en heb gewacht tot hij rustig werd, achteraan gaan had toch geen nut ;) ). Paard is blij en met rijden wel vlot, maar geen bommetje of zo)

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 17:57

Mijn paard is nu een week of 3 braaf onder het rijden. En ik zit er nu 3.5 maand op.
Ze staat elke dag in de paddock.

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:01

Hoi allemaal, met de zoek opdracht kwam ik bij jullie topic uit.

Ik heb een paar vraagjes :) probeer het kort te houden.

Mijn paard is ongeveer 8 weken geleden geblesseerd geraakt aan het checkligament linksvoor. Aardig gat erin en laten inspuiten met PRP.

Opbouw schema netjes gevolgt totdat ineens 1,5 week geleden zijn pees weer helemaal dik was. Super raar want hij is super lief en chill met stappen en op stal. Weer een scan laten maken, eerste gat met PRP mooi geheeld en dicht. Zit er ineens een nieuw gatenkaas gat ernaast! Heel erg verdrietig.

Ik heb nu besloten om hem een jaar te gunnen op de wei. Maar waar vind je in deze tijd van het jaar een plekje..

En voor de mensen hier die dit ook gedaan hebben, hoe hebben jullie dat gedaan? Hij staat nu helemaal binnen door dat het zo accuut is gekomen moeten we nog koelen. Wanneer hebben jullie ze op de wei gezet?

Hij had ook deken op, ik heb eerst de onder deken eronder uit gehaald en sinds gisteren de hele deken zodat hij wintervacht kan aanmaken. (niet geschoren gelukkig)

Mochten jullie een plek weten ergens in Nederland dan hoor ik het graag!

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 11:05

Oh jeetje, wat erg.. Heel veel sterkte!

HarmanyL

Berichten: 2665
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:19

Pff Elke, heftig.. ik heb het ook overwogen om mijn merrie 24/7 op de wei te zetten met de 2e blessure. De dierenarts raadde dit echter af omdat ze dan te veel zou bewegen en te weinig rust zou hebben/nemen. Zal natuurlijk ook wel paardafhankelijk zijn. Op stal worden ze natuurlijk toch gedwongen te rusten.
Mijn merrie ging in de ochtend los met de rest mee de wei op en in de middag aan de hand eraf. Dit had hetzelfde resultaat als bij de eerste blessure waarbij ze ruim 4 weken boxrust heeft gehad.

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:32

Ik denk dat nu op de wei zetten wel heel lastig is, dan moet je echt al naar enorm droge plekken gaan want overal is nu drap en modder... Ik zit in Drenthe op zandgrond en zelfs hier is het momenteel drama. Kun je niet om te beginnen eerst eens gewoon hem op de huidige stal weer in het ritme van de stal mee laten gaan?

Josien_

Berichten: 9031
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:41

_Elke schreef:
Hoi allemaal, met de zoek opdracht kwam ik bij jullie topic uit.

Ik heb een paar vraagjes :) probeer het kort te houden.

Mijn paard is ongeveer 8 weken geleden geblesseerd geraakt aan het checkligament linksvoor. Aardig gat erin en laten inspuiten met PRP.

Opbouw schema netjes gevolgt totdat ineens 1,5 week geleden zijn pees weer helemaal dik was. Super raar want hij is super lief en chill met stappen en op stal. Weer een scan laten maken, eerste gat met PRP mooi geheeld en dicht. Zit er ineens een nieuw gatenkaas gat ernaast! Heel erg verdrietig.

Ik heb nu besloten om hem een jaar te gunnen op de wei. Maar waar vind je in deze tijd van het jaar een plekje..

En voor de mensen hier die dit ook gedaan hebben, hoe hebben jullie dat gedaan? Hij staat nu helemaal binnen door dat het zo accuut is gekomen moeten we nog koelen. Wanneer hebben jullie ze op de wei gezet?

Hij had ook deken op, ik heb eerst de onder deken eronder uit gehaald en sinds gisteren de hele deken zodat hij wintervacht kan aanmaken. (niet geschoren gelukkig)

Mochten jullie een plek weten ergens in Nederland dan hoor ik het graag!


Eerst wel geprobeerd, maar omdat ze niet met de shet kon die erbij moest niet doorgezet.
Hier moesten we daarna na een operatie een paar weken stalrust, daarna een uurtje tot twee uur per dag op een kleine wei, maar dit vrij snel uitgebreid naar een groter stuk omdat ze onrustig werd wanneer er niets meer te eten was. Wel nog een half jaar apart gehouden. Niet een jaar op de wei, maar wel snel mee in het ritme van de stal.

Hier in de buurt zit wel een rusthuis waar ze ook regelmatig paarden opvangen die een blessure hebben en bijvoorbeeld een jaar lang weiderust krijgen. Zijn verschillende mogelijheden. https://hetpaardenrusthuis.nl/

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:45

Ik zou hem straks in het voorjaar pas 24/7 in de wei zetten. Het is nu te glad waardoor hij zich verder kan blesseren. Ook omdat hij dit niet gewend is.

Mijn paard haar blessure is in juni begonnen, en ze heeft al die tijd gewoon in de wei gelopen van 7 tot 19.30 uur. Daarna op stal of nog een paar uurtjes in de paddock. Mijn paard heeft nooit boxrust gehad ook niet toen het net gebeurd was.

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 08:51

Dank jullie wel allemaal voor reageren!
Ik heb de dierenarts maar gebeld hoe ik dit beste kan aanpakken.
Ik heb hem gister voor het eerst in een redelijk kleine paddock buiten gezet met paar streepjes kalmeringsmiddel. Hooi net erbij en dat ging goed. Dit zo snel mogelijk uitbouwen nu.

Ik heb een plek in Putten gevonden waar hij terecht kan in een groep voornamelijk oude paarden. 1 stukje is modder maar de rest is zo goed als droog doordat ze het hebben omgetrokken. Daar mag hij over 2 weken lekker paard zijn voor een jaar. Nu elke dag zo veel mogelijk opbouwend in de paddock voor zijn vachtje en wat wennen aan de enkele gras sprietjes buiten..

Ben benieuwd!

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:05

Spannend Elke! Ben heel benieuwd hoe de genezing verloopt.

Bij mijn paard gaat het nog steeds goed. Maandag ga ik de dierenarts bellen voor een scan, hopelijk kunnen ze dan 8 januari komen. Ben echt heel benieuwd, been is bijna helemaal slank ondanks dat hij volgens stalgenoten als een gek de paddock door gaat.. Ik heb deze keer goede hoop.

oji

Berichten: 4270
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:42

_Elke schreef:
Dank jullie wel allemaal voor reageren!
Ik heb de dierenarts maar gebeld hoe ik dit beste kan aanpakken.
Ik heb hem gister voor het eerst in een redelijk kleine paddock buiten gezet met paar streepjes kalmeringsmiddel. Hooi net erbij en dat ging goed. Dit zo snel mogelijk uitbouwen nu.

Ik heb een plek in Putten gevonden waar hij terecht kan in een groep voornamelijk oude paarden. 1 stukje is modder maar de rest is zo goed als droog doordat ze het hebben omgetrokken. Daar mag hij over 2 weken lekker paard zijn voor een jaar. Nu elke dag zo veel mogelijk opbouwend in de paddock voor zijn vachtje en wat wennen aan de enkele gras sprietjes buiten..

Ben benieuwd!

Heftig zeg, zo'n nieuw gat naast de herstellende blessure. Zeker als je niet weet hoe het gekomen is. Inderdaad heel verdrietig. Wat is de prognose volgens de DA?

Ik snap dat je hem nu een jaar op de wei zet. Fijn dat je zo snel nog een geschikte plek hebt gevonden. Puur uit nieuwsgierigheid hoe zo'n jaar er dan uitziet, voer je dan in dat jaar nog iets van supplementen bij en stap en koel je dan nog? En scan je dan nog tussentijds?

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:37

oji schreef:
Heftig zeg, zo'n nieuw gat naast de herstellende blessure. Zeker als je niet weet hoe het gekomen is. Inderdaad heel verdrietig. Wat is de prognose volgens de DA?

Ik snap dat je hem nu een jaar op de wei zet. Fijn dat je zo snel nog een geschikte plek hebt gevonden. Puur uit nieuwsgierigheid hoe zo'n jaar er dan uitziet, voer je dan in dat jaar nog iets van supplementen bij en stap en koel je dan nog? En scan je dan nog tussentijds?


De DA zegt 50% kans dat hij weer in sport komt op oude niveau in de SGW. Niet heel veel.. :(

Hij staat dan 24/7 buiten met allerlei schuil mogelijkheden en onbeperkt ruwvoer. Ik mag altijd komen natuurlijk maar er wordt niks bijgevoerd tenzij ik dat dus zelf doe maar dat doe ik niet..

Misschien laat ik hem na een half jaar scannen of 9 maanden, weet het nog niet zo goed eigenlijk maar nu denk ik dat ik in het vroege najaar ga scannen. Mocht het dan niet goed genoeg zijn voor sport maar wel voor recreatie dan kan ik hem dan verkopen.

Hebben jullie wel supplementen bijgevoerd? En welke dan?

Christadk, spannend! Hoe lang heeft het dan geduurd?

oji

Berichten: 4270
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 12:37

50% is inderdaad niet heel veel, maar ook niet zo weinig om het niet te proberen. Spannend hoor. Vooral die onzekerheid voor zo'n lange tijd is vreselijk. Hopelijk komt het goed.

Ik heb geen supplementen gegeven maar wel voor een jaar overgeschakeld van mijn normale krachtvoer naar voer van de dierenarts wat extreem weinig energie maar hoge dosis bouwstoffen bevat (TopSpec Feed Balancer). Nu staat mijn paard weer op normaal krachtvoer en geef ik ook geen supplementen bij.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:46

Elke 50% is niet veel, maar goed wie weet geneest het wel heel goed. Het is wel fijn dat je hem nu een flinke tijd weg kan zetten. Al blijft dat ook spannend.

Ik voer geen supplementen bij. Ik loop er nu sinds eind augustus naast. 13 november 2e scan gehad en toen was de pees helemaal door, dus erger dan bij de 1e scan. Been was toen ook heel dik, dat is nu dus wel anders.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:21

Ik geef nu msm zwavel en hiervoor had ik een pot equus silicus en de tendi protec van paardensupplementen gegeven.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:02

Spannend Elke! Wel fijn dat je een goed plekje gevonden hebt!
Ik ken een paard die was afgeschreven op een zeer ernstige tussenpeesblessure. Zou niet meer goed komen... Eigenaar wilde hem nog een half jaar paard zijn gunnen en hem dan in laten slapen. Paard heeft een half jaar op de wei gelopen wel snachts binnen omdat hij anders zelf naar binnen kwam door over het hek te springen. na een half jaar naar de kliniek gegaan voor de zekerheid nog een scan laten maken, zodat ze bevestigd zou krijgen waarom ze het deed. En ja hoor pees was mooi hersteld en ze mochten gaan opbouwen. Dus ja wie weet heb jij dat geluk ook! Het is mogelijk!

Ik voer nu ook MSM Zwavel bij en ik gebruik de minipuls van Magnacare, dat is pulserende magneetveldtherapie. Geen idee of het werkt dat kan je nooit bewijzen, maar de pees bleek bij de vervolgscan al bovenverwachting genezen.

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 22:35

Ik voer brandnetel en Glucosamine met MSM en Zwavel.

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 17:36

Hoe gaat het nu bij jullie?

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:36

Hier gaat het nog steeds goed. De eerste echte sprongetjes zijn gedaan en het been blijft hetzelfde.

Dus ik ben blij :j

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 19:41

Mooi zo! Fijn dat je ook weer lekker kunt springen.

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:46

Ja het stelt op dit moment niet heel veel voor natuurlijk.. omdat we nog rustig aan het opbouwen zijn. Maar die afwisseling is wel heel fijn nu.

Hoe gaat het bij jou?

HarmanyL

Berichten: 2665
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:37

Tierania_ schreef:
Ja het stelt op dit moment niet heel veel voor natuurlijk.. omdat we nog rustig aan het opbouwen zijn. Maar die afwisseling is wel heel fijn nu.

Hoe gaat het bij jou?


Hoelang geleden was jou blessure?

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:24

De blessure is 31 mei ontstaan.
Dus nu dikke 7 maand geleden.