Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:35

Ah ok, ik ben nu een dikke 10 maanden voorbij blessure 1 en de 2e weet ik niet eens meer precies :') .
Maar springen laat ik nog maar even achterwege gezien mijn paard als een ongeleid projectiel over een hindernis kan gaan. (En ik 7 kleuren schijt).
Ik dressuur wel weer richting normaal (B/L) en buitenrijden kan ook zomaar weer 1,5 uur. Wel beperk ik nog de galop qua duur en hou het bij rechte lijnen en grote voltes. En zijgangen heb ik nog niet meegenomen. En 1 a 2 rust dagen.
Om het teveel aan energie enigzins gecontroleerd af te kunnen vloeien heb ik haar nu 2x even aan de longeerlijn gehad.
Blijf het nog steeds eng vinden.. doe ik het wel goed, doe ik niet te veel of te weinig..

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 23:41

Tierania_ schreef:
Ja het stelt op dit moment niet heel veel voor natuurlijk.. omdat we nog rustig aan het opbouwen zijn. Maar die afwisseling is wel heel fijn nu.

Hoe gaat het bij jou?


Bij mij ook goed! Ben de galop momenteel aan het opbouwen. Mijn paard wordt gelukkig steeds rustiger onder het zadel. Been blijft ook mooi gelijk na belasting, dus dat stelt me wel gerust.

Overigens slinkt de bult(je) niet meer momenteel, het is nu een vrij hard bultje geworden. Denk dat dit ook blijft (je ziet het bijna niet, je voelt het een beetje)

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:48

Hier lijkt er ook een klein bultje te blijven inderdaad. Het is dat ik weet dat het er zit, iemand anders ziet het misschien niet eens.

Wij dressuuren momenteel alweer op M niveau. Als we binnenkort weer wat mogen qua oefendressuur/ meetmomenten ga ik een keer een proefje M1 HC rijden, kijken waar we staan. Ik laat alleen de kleine voltes nog achterwegen.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:20

Bij mij is de blessure anderhalf jaar geleden ontstaan en er zit nog steeds een duidelijk zichtbare en voelbare bult. Maar die bult is wel al meer dan een jaar constant en daar gaat volgens de DA ook geen verandering meer in komen. Maar verder doet ze het prima, doe er vrijwel alles weer mee (crossen over zware bodem begin ik niet meer aan omdat ik zelf het risico niet wil nemen dat uit te proberen) maar rij verder gewoon als vanouds. Super blij mee hoe het hersteld is.

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:02

We zijn nu ook langzamerhand de galop aan het opbouwen en het gaat keurig, al zeg ik het zelf. Alleen de eerste keer aanspringen vond mevrouw een beetje spannend maar nu zou ik er zo een nette B-proef mee kunnen rijden. Zij is verder haar gewone zelf, zo fanatiek en voorwaarts als het maar kan maar wel goed te controleren.

We moeten het nog weekje of 2 volhouden en dan gaan we weer scannen, 25 januari om precies te zijn. Spannend! Ik kijk er uiteraard heel erg naar uit om weer een keertje te mogen springen maar ik vrees dat het waarschijnlijk nog om aardig veel geduld vraagt :S

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:07

Je zou dat paard toch écht in bubbeltjesplastic willen inpakken |(
Nu is ze vandaag met binnen komen uit de wei in de stal gang onderuit gegaan. Weer een wond op dr achterbeen.. de wondjes aan de andere kant van trappen van andere paarden waren bijna dicht...

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:10

Heb bij die van mij geleerd, loslaten. Hij leert het toch nooit. Inmiddels wordt hij al wel 21 dit jaar, iets met rammelende karren ;)

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:05

Jeetje wat een lange tijden lees ik hier.. Maar wel aantal die weer crossen en springen dus! Hoopvol.

Ik ga mijn paard zaterdag weg brengen naar zijn 1 jarige vakantie adres. Voelt toch wel beetje gek :(

Pareltjes
Berichten: 2214
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:25

fannetje schreef:
Heb bij die van mij geleerd, loslaten. Hij leert het toch nooit. Inmiddels wordt hij al wel 21 dit jaar, iets met rammelende karren ;)


Hou op schei uit....hahahah. Hier een van 25, iedere keer butsen en deuken. Laat het los, laat het gaan, adem in, adem uit....en betaal de DA rekeningen. :D

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:29

_Elke schreef:
Jeetje wat een lange tijden lees ik hier.. Maar wel aantal die weer crossen en springen dus! Hoopvol.

Ik ga mijn paard zaterdag weg brengen naar zijn 1 jarige vakantie adres. Voelt toch wel beetje gek :(


Jij denkt lang, ik denk kort :+ .
Ik ben alweer bijna 1,5 jaar bezig en durf nog niet echt te springen ook al was de prognose dat het wel weer zou moeten kunnen als we netjes opouwen.

Geen idee wat het is, maar ik durf gewoon haar gewoon niet meer zo goed aan te pakken en harder te trainen. Maar dat ligt waarschijnlijk vooral in mijn hoofd.
Nou heb ik ook geen specifieke wedstrijd ambities en zijn die er ook niet nu natuurlijk. Maar toch blijf ik het lastig vinden :Y) .

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:12

Mwah, blessure was anderhalf jaar geleden en ik ben toch al wel ruim 3/4 jaar volop aan het rijden zonder er nog rekening mee te houden.

Mijn DA gaf aan dat springen geen enkel probleem is, dat ze paarden heeft gehad met eenzelfde gat, die weer 1.50 parcoursen liepen (nou was dat nooit mijn ambitie :D ). Crossen kan op zich ook wel, maar advies was wel om dat alleen te doen als de bodem echt wel goed is en niet in een prutzooi zoals vaak in het voorjaar en najaar is.

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:05

Als ik het allemaal lees dan heb ik het gevoel dat wij juist (te) hard gaan (?) 3 maanden na de blessure rij ik mijn rondje door de bak alsof er niets aan de hand was... Het been blijft dun (op de standaard bult na) en het paard loopt als een zonnetje. Ons B/L-niveau dressuurwerk is niet zo erg belastend uiteraard maar dan nog.

Van mijn DA heb ik ook begrepen dan mijn paard binnen 4 maanden na de blessure weer volledig belastbaar zou moeten zijn. Enerzijds vertrouw ik op zijn deskundigheid maar anderzijds heb ik zoveel twijfels als ik kijk hoe lang iedereen anders over peesblessures bij hun paarden doet :S

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:07

Ik zou wel heel graag weer op het oude niveau willen springen (Z) hoger hoeft ook niet. Lukt het niet, dan niet. Ik moest nog 2 winstpunten voor het sportpredicaat.
Cross wil ik ook weer gaan oppakken in het voorjaar. Maar lekker weer B rustig aan beginnen, en is de bodem *** dan start ik niet.

Mijn paard liep ook weer vrij vlot haar rondje hoor. Ze was alleen in de galop heet. Maar dat kwam ook omdat ze haar buikspieren weer moest gebruiken, die doordat ze een veulen heeft gehad in maart natuurlijk nog slap waren.

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:10

Ik zit zelf nog in de B, pas vorig jaar weer aan springwedstrijden begonnen na een pauze van jaartje of 7 en door corona gaat winstpunten bij elkaar rijden erg langzaam. Als ik dit jaar nog weer L springen ben dan zou het al onwijs fijn zijn:) maar deze kans lijkt me steeds kleiner, niet zozeer vanwege de blessure maar vooral met het oog op de covid situatie :(

Die van mij is ook erg heet in galop maar absoluut niet op een vervelende manier. Ze doet niets om men eraf te krijgen zeg maar wil gewoon haar ei kwijt wat met die zielige paar rondjes die ze van mij mag nog niet echt haalbaar is.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:21

Geen blessure is hetzelfde en ik zou gewoon het schema van de DA aanhouden.

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:24

Inderdaad DA aanhouden hoor, mijne is geopereerd en de chirurg gaf aan dat het minimaal een half jaar tot een jaar zou duren voordat ik weer op mijn oude niveau zou kunnen zijn.
Ik ben dus gewoon langzaam ;) .

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:36

Hangt idd gewoon af van de blessure. Bij de van mij was op de laatste scan te zien dat de pees nog niet op volledige sterkte zat, dus wordt hij ook nog niet volledig belast. Hij heeft als 4,5 jarige ooit een peesblessure gehad, die ik gewoon in 3 maanden heb opgebouwd en daarna alles weer mee kon, nooit meer last van gehad. Nu is hij wat ouder natuurlijk, dus zal het herstel ook wat langzamer gaan en hij blijft gewoon onvoorzichtig, struikelt regelmatig (voeten optillen blijft lastig zodra een weg recht lijkt), glijdt een keertje weg over een boomwortel... Deze maand ergens weer scannen, denk aan het eind of zo, even met stalgenote overleggen, die zit met 2 geblesseerde paarden, dus kan nog erger ;)

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:11

Gewoon doen wat goed voelt inderdaad!

Dit jaar zit ik echt nog niet op mijn oude niveau met springen. Straks eerst lekker weer B en L HC en misschien einde van het jaar weer een keer M. Dan moeten we natuurlijk straks wel weer mogen inderdaad.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:49

Ik denk ook dat elke blessure en elk paard en elke veearts anders is.

Wij proberen elke dag 1,5 uur te stappen lukt uiteraard niet elke dag, maar hij staat ook gewoon buiten met zijn vriendje in een vrij grote paddock, dus daar beweegt hij ook.

Been blijft er goed uitzien.

Afbeelding

Afbeelding


Dit zijn de echo beelden. De onderste zijn van de eerste scan en de bovenste die van 6 weken later.

Afbeelding

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 00:47

Fly_high schreef:
Als ik het allemaal lees dan heb ik het gevoel dat wij juist (te) hard gaan (?) 3 maanden na de blessure rij ik mijn rondje door de bak alsof er niets aan de hand was... Het been blijft dun (op de standaard bult na) en het paard loopt als een zonnetje. Ons B/L-niveau dressuurwerk is niet zo erg belastend uiteraard maar dan nog.

Van mijn DA heb ik ook begrepen dan mijn paard binnen 4 maanden na de blessure weer volledig belastbaar zou moeten zijn. Enerzijds vertrouw ik op zijn deskundigheid maar anderzijds heb ik zoveel twijfels als ik kijk hoe lang iedereen anders over peesblessures bij hun paarden doet :S


Ik heb echt precies hetzelfde!! Ik mocht vanaf deze week alweer alles doen, maar ik ben nog steeds de galop aan het opbouwen... Ik weet niet goed hoe lang ik dat blijf doen, maar wil niet te snel gaan...

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 19:30

Die van mij is vandaag op de scan geweest. Hij geneest bovenverwachting goed zei de dierenarts. Zo blij.

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 19:42

Mooi nieuws spokey :D

Hier gaat alles ook nog super. Afgelopen zaterdag een lange buitenrit gedaan van 1.5 uur met grotere galopstukken. En we zitten met springen nu ongeveer op 80 cm. Been blijft goed *\o/*

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 20:02

Fijn Spokey!

Bij mij gaat ook alles goed!!

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:53

Ik ben zo blij, we zijn op de goede weg. De dierenarts had eigenlijk niet verwacht dat het nog goed zou komen.

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:57

Wat fijn voor jullie zeg!!