Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:50

Hoe meer ik hier lees, hoe meer ik zie dat ik er wel heel lang over doe. Wij zijn meer dan een jaar verder en rijden dressuurmatig nog niet op het oude niveau. Ik wil na de winter weer beginnen met springen, prognose was dat het in principe zou moeten kunnen.
Mijn stalgenootje heeft ongeveer hetzelfde, maar wel een zwaardere peesblessure.

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:58

Ik heb een lesgenootje met dezelfde blessure als ons, ook kreupel in juni.
En springt alweer sinds september. Maar staat nu weer kreupel met een blessure achter (pees).

Zij mocht van de kliniek heel snel alles weer opbouwen en dus ook weer springen. Wat ik zelf eigenlijk wel heel snel vond.

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 15:22

Tierania_ schreef:
Ik ben vanmorgen gebeld door de kliniek, en mag het springen weer opbouwen!
Zo blij, eindelijk weer wat anders dan alleen maar dressuur in de bak of een bosrit.

Zelf durfde ik de stap niet te zetten, maar met bevestiging moet het nu dan toch maar :)

Wat fijn zeg!! Veel plezier met het springen!!

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 15:24

Mijn paard had sinds augustus een blessure, in december volledig genezen verklaard en dat het zich ook goed houdt met belasting.

Ben nu galop aan het opbouwen, maar doe wel voorzichtig en rustig aan

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:31

Jij bent ook in Wolvega geweest bij de kliniek toch? Mijn lesgenootje ook. Zij heeft een veel sneller opbouw schema dan bijvoorbeeld mij. Ik ben in Emmeloord geweest.

Waar zij bijvoorbeeld 1 week 5 minuten moest draven en daarna 1 week 10 minuten (noem maar wat)
moest ik 2 weken 5 minuten en daarna 2 weken 10 minuten.

Dus er zit echt wel verschil in kliniek en hoe snel je van hun mag opbouwen.

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 15:40

Ik ben in Wolvega geweest ja, heel vaak gecontroleerd met echo’s..

Ik moest 6 weken stappen, heb daar wel het dubbele van gemaakt. Toen weer gescand na dat stappen. Toen mocht ik 2 weken 5 min draven, na die 2 weken verder opbouwen naar 10 minuten. Dat weer 2 weken vol gehouden. Toen weer gescand en nu bezig met galop.

Ik denk wel dat er vele wegen naar Rome leiden...

lianne125

Berichten: 1429
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:41

Ik zit ook bij Wolvega en die hanteren inderdaad een vrij snel opbouwschema. Natuurlijk ook wel enigzins afhankelijk van de blessure. Omdat mijn paard inmiddels 5 blessures verder is heb ik besloten mijn eigen opbouwschema te maken en dat bevalt tot nu toe goed. Al ga ik wel heel langzaam, het is voor mij belangrijker dat hij zo lang mogelijk goed blijft. Hij is 16 oktober op de echo volledig goed bevonden en ik doe nu 3 x per week 7 x 3 rondjes draven en nog geen galopwerk. Ik denk dat het ook gewoon belangrijk is je gevoel hier in te volgen. Jij kent je paard tenslotte het beste.

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 15:51

Ja, het been geeft denk ik ook aan of het wel/niet gaat. Ik heb verder ook geen haast.

Ik vertrouw ook op het advies van de artsen

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:01

Ja ik had het er nog over met de kliniek vanmorgen, ik moet gewoon mijn eigen gevoel volgen.
Het been is in al die tijd niets veranderd na het rijden, of gek doen in de wei of paddock.
Dan mag je er wel vanuit gaan dat het wel 'goed' zit.

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 16:11

Tierania_ schreef:
Ja ik had het er nog over met de kliniek vanmorgen, ik moet gewoon mijn eigen gevoel volgen.
Het been is in al die tijd niets veranderd na het rijden, of gek doen in de wei of paddock.
Dan mag je er wel vanuit gaan dat het wel 'goed' zit.


Ja zo denk ik ook!!

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:02

petravdmeerx schreef:
Ik ben in Wolvega geweest ja, heel vaak gecontroleerd met echo’s..

Ik moest 6 weken stappen, heb daar wel het dubbele van gemaakt. Toen weer gescand na dat stappen. Toen mocht ik 2 weken 5 min draven, na die 2 weken verder opbouwen naar 10 minuten. Dat weer 2 weken vol gehouden. Toen weer gescand en nu bezig met galop.

Ik denk wel dat er vele wegen naar Rome leiden...


Ik heb van DAP Bodegraven een zeer vergelijkbaar opbouwschema meegekregen, bijna identiek zeg. Dat op het moment wanneer de beschadigde pees al wel volledig gevuld was.


We zitten nu in week 4 en het been blijft op zich redelijk dun, alleen direct na het rijden voelt de bult toch zachter en naar mijn idee ietsje warmer aan :S dus dat wil ik nog zeker bespreken.

We zijn nu ruim 3 maanden onderweg, springen zou ik graag mee willen wachten tot in het voorjaar, ervan uitgaande dat het voorspoedig gaat.

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 18:15

Fly_high schreef:
petravdmeerx schreef:
Ik ben in Wolvega geweest ja, heel vaak gecontroleerd met echo’s..

Ik moest 6 weken stappen, heb daar wel het dubbele van gemaakt. Toen weer gescand na dat stappen. Toen mocht ik 2 weken 5 min draven, na die 2 weken verder opbouwen naar 10 minuten. Dat weer 2 weken vol gehouden. Toen weer gescand en nu bezig met galop.

Ik denk wel dat er vele wegen naar Rome leiden...


Ik heb van DAP Bodegraven een zeer vergelijkbaar opbouwschema meegekregen, bijna identiek zeg. Dat op het moment wanneer de beschadigde pees al wel volledig gevuld was.


We zitten nu in week 4 en het been blijft op zich redelijk dun, alleen direct na het rijden voelt de bult toch zachter en naar mijn idee ietsje warmer aan :S dus dat wil ik nog zeker bespreken.

We zijn nu ruim 3 maanden onderweg, springen zou ik graag mee willen wachten tot in het voorjaar, ervan uitgaande dat het voorspoedig gaat.


Die warmte kan misschien ook komen van de doorbloeding!

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:12

Afbeelding

*\o/*

Ik kneep hem wel hoor.. maar ze vond het weer geweldig, ze was bloed fanatiek :')

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 21:13

Tierania_ schreef:
[ [url=m/vHg5kd.jpg]Afbeelding[/url] ]

*\o/*

Ik kneep hem wel hoor.. maar ze vond het weer geweldig, ze was bloed fanatiek :')


Woehoeee!! Wat fijn voor jullie beide

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 17:15

Vandaag was de hoefsmid geweest, deze adviseerde mij bij zijn vorige bezoek een scan te laten maken omdat mijn paard gevoelig was op zijn pees. Hij vond het been nu al een stuk dunner en hij was niet meer zo gevoelig als de vorige keer. Altijd fijn om te horen. Zelf had ik het wel al gezien maar je ziet het been iedere dag dus zie je niet grote verschillen.
Half januari ben ik door mijn laserpakket heen. Misschien dat ik dan al een scan afspraak ga inplannen ipv begin februari.

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 19:21

oji schreef:
Ik heb deze. Niet de mooiste, wel de luchtigste die er te vinden zijn.
https://www.agradi.nl/harrys-horse-pees ... -zwart.htm
Benen zijn nooit warm na het rijden hiermee.


Denk je dat ik deze beenbeschermers zou kunnen gebruiken om een hele dag om te laten in de paddock?

Vanmorgen voelde ik aan haar benen en zag ik dat haar andere voorbeen een bult opzat... jeetje ik schrok me rot. Na een uurtje paddock was dit weg en voelde ik een korstje zitten dus er zat een wondje. Van de kleinste wondjes krijgt ze elke keer een verdikking (1.5 maand terug ook al een keer)

fannetje

Berichten: 3551
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:51

Jouw paard houdt het spannend Tierania.

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 13:34

Nou echt vreselijk. Vanmorgen was er gelukkig niets meer aan de hand en ik heb net gewoon gereden.

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 15:25

Een nieuwe mijlpaal, eindelijk durven los laten in de paddock!

Het gaat zo goed de laatste tijd, been is zo dun en stabiel dat ik het vandaar aandurfde.

Ze vond het heerlijk!!
Afbeelding

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 15:30

Wat fijn Petra! En wat een leuk koppie zit erop zeg!

Voor iedereen met goed nieuws, super fijn! Hier gaat ook alles goed gelukkig.

Fijne kerstdagen!

oji

Berichten: 4257
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 15:30

Goede verhalen allemaal!
Tierania_ schreef:
oji schreef:
Ik heb deze. Niet de mooiste, wel de luchtigste die er te vinden zijn.
https://www.agradi.nl/harrys-horse-pees ... -zwart.htm
Benen zijn nooit warm na het rijden hiermee.


Denk je dat ik deze beenbeschermers zou kunnen gebruiken om een hele dag om te laten in de paddock?

Vanmorgen voelde ik aan haar benen en zag ik dat haar andere voorbeen een bult opzat... jeetje ik schrok me rot. Na een uurtje paddock was dit weg en voelde ik een korstje zitten dus er zat een wondje. Van de kleinste wondjes krijgt ze elke keer een verdikking (1.5 maand terug ook al een keer)

Ik heb ze daar toen wel voor gekocht. Hele dag vind ik zelf wel lang om iets om de benen te doen maar ik heb ze gekocht voor de overgang van totale boxrust naar paar uur op de paddock en dat werkte prima. Toen de paddock eenmaal weer normaal was en ze daar rustig stond heb ik haar daar weer met blote benen in gezet.

Ik zou het voor de zekerheid anders even met je DA overleggen. Op zich heb ik nog nooit warme of bezwete pezen onder deze beschermers gehad.

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 19:13

Ok thanks!

Mijn paard staat grotendeels van de dag rustig maar ze heeft echt dagelijkse momenten dan draait ze helemaal door.
Heb ze vandaag binnen gehad dus zal ze morgen proberen :)

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 19:13

petravdmeerx schreef:
Een nieuwe mijlpaal, eindelijk durven los laten in de paddock!

Het gaat zo goed de laatste tijd, been is zo dun en stabiel dat ik het vandaar aandurfde.

Ze vond het heerlijk!!
[ [url=m/Kk9ban.jpg]Afbeelding[/url] ]


Fijn! En je zult zien als dit eenmaal goed gaat dat je meer los durft te laten.

petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 11:56

Hoe lang bleef jullie paard heet tijdens het opbouwen?

Mijn paard is een bom, niet te doen bijna.. Ik voer nu al magnesium bij, maar heb niet het idee dat het heel veel bijdraagt ;(

Ik laat de galop de komende tijd eerst nog achterwege, voel me daar prettiger bij om het iets rustiger aan te doen..

HarmanyL

Berichten: 2663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 12:11

Na arbeid zijn de benen wel wat warm. Maar lijkt me logisch. Ik had gister ook een soort van bom onder me. Heb, niet helemaal opbouw verantwoord, 10 minuten grote voltes gegalopeerd. Daarna was ze een stuk beter te bereiken.
Vandaag ga ik voor t eerst even longeren. Wordt ook niet aangeraden maar hoop op deze manier het beste gedoseerd energie te lozen..