Behandeling sarcoïden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mama79
Berichten: 12
Geregistreerd: 05-08-19

Behandeling sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-20 09:16

Hoi,

Vorige week heb ik te horen gekregen dat mijn paard sarcoïden heeft (huidkanker) om haar oog. Deze week gelijk met haar Gent geweest en daar bleek dat opereren en injecteren met chemo geen opties zijn daar de tumor op een bot zit. De enige optie is behandelen met de agressieve creme Aldara. Deze brand de huid weg met tumor en uitzaaiing en zo moet het weggaan. De crème veroorzaakt brandwonden en is geen pretje. Maar niks doen is ook geen optie. Nu blijkt ze eraan geen echt pijn te hebben dus ik vindt het wel moeilijk dat ik haar nu pijn ga doen natuurlijk met die creme, maar het miet nu eenmaal.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Behandeling sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 12:35

Waarom is niets doen geen optie? Je paard heeft er geen pijn aan. Sarcoiden zaaien zelden uit.
Schuurt het hoofdstel er langs waardoor het open gaat/kan gaan? Zit het op andere wijze in de weg? Als dat niet het geval is zou ik het gewoon laten zitten. Die zalf vlak bij een oog gebruiken lijkt me een redelijk risico te hebben dat het per ongeluk in het oog terecht komt.
Af en toe gaan sarcoiden spontaan weg. Veel sarcoiden worden veroorzaakt door een virus, en het afweersysteem van een paard kan zo'n virus uiteindelijk tóch te lijf gaan.
Ik zou voorlopig afwachten en pas gaan behandelen als het sarcoid echt in de weg gaat zitten.

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:40

Sarcoïden worden veroorzaakt door een virus, bovine papilloma virus, dat normaal wratten bij runderen veroorzaakt. Kurkuma poeder met zwarte peper bijvoeren verhoogt het afweersysteem.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Behandeling sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 14:55

Bij lange na niet alle sarcoiden worden door een virus veroorzaakt. Was het maar zo simpel.
En afweer verhogen? Kon dat maar...

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:00


Itamarka
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:46

Hoi TS,

Één van mijn paardjes heeft ook een sarcoïd. En toevallig heb ik ook Aldara crème gekregen van mijn dierenarts. Maar om de redenen die jij ook noemt heb ik nog niet durven smeren. Helaas kan het niet zo blijven want het begint steeds groter te worden.
Het is 'gelukkig' wel op haar borst en niet op zo'n delicate plaats als bij jou.
Maar het begint wel in de weg te zitten voor de dekens en aan de borstbuis op de trailer.
Ik denk dat ik dus morgen toch maar begin met de crème te smeren...

Winna

Berichten: 328
Geregistreerd: 11-06-04

Re: Behandeling sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:56

Mijn paard had een sarcoide op de zijkant van haar hoofd, net iets boven de mondhoek. Via de dierenarts heb ik daarvoor ook de aldara zalf voor gekregen. De sarcoide was na de behandeling nog niet helemaal weg, maar dit is er later alsnog afgevallen. De zalf veroorzaakt een rare wond en het is even werk, want het mag er niet te lang op zitten, maar wat mij betreft was het zeker de moeite waard. De sarcoide is helemaal weg en ik kan haar weer met bit trainen zonder dat ik kans loop dat de sarcoide open gaat.

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 17:14

Mama79 schreef:
Hoi,

Vorige week heb ik te horen gekregen dat mijn paard sarcoïden heeft (huidkanker) om haar oog. Deze week gelijk met haar Gent geweest en daar bleek dat opereren en injecteren met chemo geen opties zijn daar de tumor op een bot zit. De enige optie is behandelen met de agressieve creme Aldara. Deze brand de huid weg met tumor en uitzaaiing en zo moet het weggaan. De crème veroorzaakt brandwonden en is geen pretje. Maar niks doen is ook geen optie. Nu blijkt ze eraan geen echt pijn te hebben dus ik vindt het wel moeilijk dat ik haar nu pijn ga doen natuurlijk met die creme, maar het miet nu eenmaal.
Heeft iemand hier ervaring mee?


Aldara crème is op zich zelf geen agressieve crème maar kan wel bijwerkingen leveren. Het brandt de tumor niet weg, maar is een vorm van plaatselijke immunotherapie voor paarden. Door het smeren van de crème worden bepaalde delen van de cellen gestimuleerd om het immuunrespons op te starten. De immuunrespons die daarbij komt, is in staat om de agressieve tumorcellen op te ruimen. Dat gaat dus niet chemisch brandend, maar via een lichaamseigen reactie!

De crème kan voornamelijk jeuk geven en in zeldzame gevallen wel pijn. Maar in de literatuur staat wel beschrijven dat juist de bijwerkingen een indicatie zijn dat de crème werkt!

Itamarka
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 20:23

Bedankt voor de info Juangi!
Ik heb daarnet de crème voor het eerst gesmeerd. Ze reageerde er alleszins niet op (ik was bang dat ze ernaar zou bijten als het prikte ofzo). Wel had ik de indruk dat het door de warmte wat uit liep :-/
Benieuwd hoe het er morgen uit ziet!
Ben jij al begonnen met smeren TS?
Ik ben vergeten om een foto te nemen. Ik zal dat morgen doen.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 20:35

Ibbel schreef:
Bij lange na niet alle sarcoiden worden door een virus veroorzaakt. Was het maar zo simpel.
En afweer verhogen? Kon dat maar...


Voor zover ik weet is het een combinatie van genetische predispositie en een bovine pappiloma virus (verschillende stammen). Is er nieuwe data die laat zien dat er nog meer oorzaken zijn?
Kun je dat plaatsen?

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 20:39

Je kan eens op FB bij sarcoid cure kijken. Lees hier goede resultaten. Ook bij sarcoid centre op FB kun je kijken.

Itamarka
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:30

Hoi allemaal,

Ik weet niet of iemand dit topic nog volgt maar ik dacht ik geef toch even een update. Wie weet helpt/informeert het iemand nog...
Ik hoop dat de foto's het doen, het is de eerste keer dat ik foto's plaats.
Here goes...

De eerste vier maal smeren met de Aldara crème leverde niet veel op. Het plekje zag er wat donkerder uit en leek wat groter te worden maar dat was het ook.

Afbeelding

Pas na de 5de maal smeren begon er eindelijk iets te gebeuren! Er zat een soort van pus tussen de korsten.

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag na het rijden haar afgespoten en de korsten lieten wat los.

Afbeelding

Even een telefoontje naar de dierenarts om zeker te zijn dat ik goed bezig was en ze bevestigde dat ik zeker moest blijven smeren, dat het aan het werken is.
Fingers crossed!

Misschien ook nog even vermelden dat ze er geen last van lijkt te hebben. Ik kan er zonder problemen aankomen.

Itamarka
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 17:16

Ik weet niet of iemand nog volgt maar ik plaats toch even een update om te laten zien hoe het met de sarcoïdbehandeling van mijn paardje gaat.

De dierenarts zei dat ik moest stoppen met smeren. Dat ik moest afwachten of het sarcoïd los liet. Als dat niet zo is nadat alles losgelaten heeft dan moet ik opnieuw smeren.
Maar zo far so good...
De huid rondom het sarcoïd begon los te laten en ook enkele korsten van het sarcoïd zelf.

Afbeelding

Afbeelding

Je kon de korst echt opheffen.

Afbeelding

Mijn schrik was echter dat de huid rondom wel losliet maar dat niet alle korsten van het sarcoïd zouden loslaten.
Gelukkig gebeurde dit wel.
Eerst het onderste deel.

Afbeelding

En vervolgens ook het bovenste deel.

Afbeelding

En op dit moment ziet het er zo uit:

Afbeelding

Het lijkt weg te zijn! Hopelijk blijft het weg!

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 17:26

Ziet er als een interessant proces uit! Ik heb een kleine sarcoid op de neus behandeld met Francinsese olie (wierook etherische olie). Werkte in ons geval erg goed. Ik zou je als tip willen geven om zelf even op Facebook te kijken op pagina’s als “Sarcoid Cure” en “sarcoid” daar staat veel beeldmateriaal. Ik durf zo namelijk niet te zeggen of de roze plek die je nu hebt echt al schoon is van de slechte cellen. Niet alle dierenartsen weten genoeg af van sarcoids (ook omdat ze allemaal net even anders zijn en er nog geen goede behandeling is die altijd werkt). Er zitten daar veel ervaringsdeskundigen en heel veel beeldmateriaal. Het zou zonde zijn als je nu net te vroeg bent gestopt en hij weer terugkomt.

Succes!

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Behandeling sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 19:05

Dat ziet er veelbelovend uit.
Mijn (beperkte) ervaring is dat als het er eenmaal zelf afkomt het ook niet meer op die plek terug komt. Maar dat is maar ervaring met 1 paard (wel meerdere plekken).