Pony maakt proppen na gebitsbehandeling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:18

anjali schreef:
Kuggur schreef:

Preventieve gebitsbehandeling is absurd. Vergelijk het met preventief gaatjes vullen... :+
Ik schreef het eerder in dit topic if it ain't broken don't fix it.
Ik laat niemand met een vijl, electrisch of niet, in de buurt van een symptoomvrije paardenmond komen.

Ik ben het met jou eens Kuggur.Vreselijk gewoon wat ik hier allemaal lees over foute tandartsbehandelingen.


Maar als je geen controle doet, weet je het soms echt niet. Echt niet elk paard laat goed zien dat er iets mis is. Sommigen zijn echt te braaf, lopen nog hun rondje, blijven eten. Maar zitten vol wonden in de mond door haken.

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:27

Nou dat idd superpony. Ik ben blij dat we met een jaarlijkse controle te horen kregen dat het graasmasker echt weg moest, vanwege ernstige beschadiging aan de voortanden. Ze was toen 7 ofzo. Je zal het nog maar jaren gezellig gebruiken. Beetje zonde. En door een jaarlijkse behandeling zagen ze dat er een kies wat raar uit zag. Die bleek volledig rot van binnen. Zo kon andere ellende als sinuites worden voorkomen. En zo werd er vorig jaar bij m'n andere merrie ook 2 verdachte kiezen aangetroffen. Dat was in een jaar tijd opeens drastisch veranderd. Gelukkig bleek dat tot nu toe lichte aantasting en mogen ze blijven zitten. Maar nu kunnen we monitoren (foto elk jaar) en ze eruit halen voordat er meer ellende komt. Als ik had gewacht op klachten was het pittiger geweest.

Nu komt de TA elk 3 kwart jaar. Ivm het missen van kiezen en het voorkomen van teveel uitstekende overstaande kiezen.

Mijn TA is soms lang bezig. Soms heel kort. En hij heeft m'n oude ook vaak genoeg bekeken en over geslagen. Ivm niet onnodig willen sederen ivm dr longen.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:40

Als ik dit topic lees (en de ervaringen van een aantal eigenaren in real life), dan ben ik blij dat ik nog steeds ouderwets met de hand laat vijlen. En dan alleen als het echt nodig is. Zelf ben ik altijd tegenstander van elektrisch vijlen geweest en hoe vaker ik klachten hoor of lees, hoe meer mijn gevoel bevestigd wordt. Het enige wat ik kan hopen is dat jullie pony over niet al te lange tijd toch mag opknappen. Het is rot voor jullie dat jullie nu deze ervaring hebben. Volgende keer - wat je zelf al eigenlijk aangeeft - een andere tandarts laten komen en niet meer deze.

Aanvulling: Waarom heeft deze 'tandarts' eigenlijk zelf niet aangeboden om even te komen kijken?

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Pony maakt proppen na gebitsbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 11:11

@shenavallie ik heb 3x contact met ze gehad. Daarin heb ik aangegeven dat ik niet geloofde dat het 'even wennen' was of wat pijn van de klem.
De arts dacht echter van wel en vond het dan ook niet nodig om te komen kijken blijkbaar.

In de reactie op mijn klacht geeft hij indirect aan dat hij vindt dat ik hem weer had moeten laten komen ipv een andere tandarts. Daar heb ik uiteraard aan gedacht maar aangezien ze mijn zorg niet serieus namen, had ik daar geen vertrouwen in. Bovendien heeft hij er zelf voor gekozen niet te komen. Hij zei dat ik anders maar naar de kliniek moest komen als het na 6 dagen metacam niet beter ging. Dan ging hij verder onderzoek doen.

Hij doet de reactie van onze pony normaal. Maar als je de proppen ziet die de pony na dagen nog maakte, dam is dat niet normaal. Inmiddels maakt (nog steeds op metacam) geen proppen meer maar kauwt heel raar en doet heel erg lang over een plukje hooi. Normaal valt hij aan op zijn hooi maar nu laat hij het ook links liggen. Dat zegt ook veel. We zijn er nog niet.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:38

Shenavallie schreef:
Als ik dit topic lees (en de ervaringen van een aantal eigenaren in real life), dan ben ik blij dat ik nog steeds ouderwets met de hand laat vijlen. En dan alleen als het echt nodig is. Zelf ben ik altijd tegenstander van elektrisch vijlen geweest en hoe vaker ik klachten hoor of lees, hoe meer mijn gevoel bevestigd wordt. Het enige wat ik kan hopen is dat jullie pony over niet al te lange tijd toch mag opknappen. Het is rot voor jullie dat jullie nu deze ervaring hebben. Volgende keer - wat je zelf al eigenlijk aangeeft - een andere tandarts laten komen en niet meer deze.

Aanvulling: Waarom heeft deze 'tandarts' eigenlijk zelf niet aangeboden om even te komen kijken?


Voorheen zijn onze paarden en vroegere paarden altijd met de hand gedaan en kan ik je ook echt een lijstje geven met blunders.

Het gaat echt om hoe iemand werkt en niet eens met welk materiaal. Als je met de handvijl niet kan werken, kan je het gewoon niet. Kan je met de elektrische vijl niet werken, zelfde. Dan doe je het gewoon echt niet goed.

Ook bij met de hand gaat er een klem in die af en toe los moet tussendoor.

En vaak met de hand, voelen ze en gaan ze juist langer door, maken veel tandartsen het te glad. Mijn paarden werden al gedaan toen ik 12 was, dus ong 35jr geleden en zolang laten we ze dus ook echt altijd doen.

Dan kan je beter kijken naar het wel of niet sederen als je wil dat ze er echt goed bij kunnen. Hoewel de tandarts die wij er nooit meer bij halen, alles vooraf al vol gooit met sedatie. Maar ja, mooi verhaal, iemand heeft ene goede reputatie, dus je gaat er ter plekke in mee. En ik denk ook; als ze maar even goed kan kijken......

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:16

Koekie73 schreef:
@shenavallie ik heb 3x contact met ze gehad. Daarin heb ik aangegeven dat ik niet geloofde dat het 'even wennen' was of wat pijn van de klem.
De arts dacht echter van wel en vond het dan ook niet nodig om te komen kijken blijkbaar.

Echt zuur, zoals sommigen met hun verantwoordelijkheid omgaan. Eigenlijk had deze 'tandarts' zelfs de metacam moeten vergoeden, want dat spul is ook niet goedkoop. Het is tenslotte een gevolg van zijn handelen. Goed dat je een andere hebt laten kijken en ik zou het ook helemaal begrijpen als je je pony voortaan door een ander laat doen.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:25

superpony schreef:
Shenavallie schreef:
Als ik dit topic lees (en de ervaringen van een aantal eigenaren in real life), dan ben ik blij dat ik nog steeds ouderwets met de hand laat vijlen. En dan alleen als het echt nodig is. Zelf ben ik altijd tegenstander van elektrisch vijlen geweest en hoe vaker ik klachten hoor of lees, hoe meer mijn gevoel bevestigd wordt. Het enige wat ik kan hopen is dat jullie pony over niet al te lange tijd toch mag opknappen. Het is rot voor jullie dat jullie nu deze ervaring hebben. Volgende keer - wat je zelf al eigenlijk aangeeft - een andere tandarts laten komen en niet meer deze.

Aanvulling: Waarom heeft deze 'tandarts' eigenlijk zelf niet aangeboden om even te komen kijken?


Voorheen zijn onze paarden en vroegere paarden altijd met de hand gedaan en kan ik je ook echt een lijstje geven met blunders.

Het gaat echt om hoe iemand werkt en niet eens met welk materiaal. Als je met de handvijl niet kan werken, kan je het gewoon niet. Kan je met de elektrische vijl niet werken, zelfde. Dan doe je het gewoon echt niet goed.

Ook bij met de hand gaat er een klem in die af en toe los moet tussendoor.

En vaak met de hand, voelen ze en gaan ze juist langer door, maken veel tandartsen het te glad. Mijn paarden werden al gedaan toen ik 12 was, dus ong 35jr geleden en zolang laten we ze dus ook echt altijd doen.

Dan kan je beter kijken naar het wel of niet sederen als je wil dat ze er echt goed bij kunnen. Hoewel de tandarts die wij er nooit meer bij halen, alles vooraf al vol gooit met sedatie. Maar ja, mooi verhaal, iemand heeft ene goede reputatie, dus je gaat er ter plekke in mee. En ik denk ook; als ze maar even goed kan kijken......

Of iemand wel of niet met gereedschap om kan gaan, dat begrijp ik. De reden dat ik niet hou van elektrisch vijlen, is omdat er steevast sedatie ingegooid wordt waardoor het paard een dag lang zichzelf niet meer kan zijn en bovendien kan het paard niet aangeven waar het pijn doet bij het vijlen. In dit geval had de 'tandarts' ongetwijfeld allang een reactie van het dier gehad als het handmatig was geweest. Er zitten beunhazen tussen helaas, maar een beetje tandarts heeft een goede reputatie en is er echt voor het dier. Zelf altijd goede tandartsen gehad, die gewoon handmatig werk verrichten. Werkelijk waar bij geen enkel paard of pony problemen gehad (en ik ben toch al ruim 33, 34 jaar actief met paarden in de weer). Mijn huidige pony's worden ook al twee jaar met de hand gedaan en dat gaat ook super. De behandeling duurt geen eeuwigheid en ze kunnen gelijk daarna weer spelen met elkaar en lekker grazen.

Aanvulling: En nog een plus van handmatig vijlen: het kost ook aanzienlijk minder! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:28

Ik kreeg bij de kliniek te horen dat het echt heel uitzonderlijk was en dat ik hem max 5 dagen op metacam moest zetten. Anders moest ik langs met hem komen (ik zit normaal buiten hun regio).

Ik vind het gewoon schokkend dat ik bewust een kliniek uit kies, heel bewust overal naar gekeken heb en dat het zo’n issue is geworden.
Mijne kon gelukkig vanaf dag 3 zonder metacam. En gelukkig had een stalgenoot het staan.
Ik hoop oprecht dat ik dit niet meer mee hoef te maken. Die van mij krijgt echt stress van iemand in z’n mond en uberhaupt aan zijn lijf dus het zal een gevecht worden om zonder verdoving uberhaupt te kunnen kijken. En dat mag weer absoluut niet met z’n maag, probleem dat TS ook heeft....

Mijn paard wordt wel heel licht met 2 streepjes gesedeerd, ook ivm z’n maag. En is daarna gelijk weer zichzelf.

Je gaf ook Ekygard toch TS?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Pony maakt proppen na gebitsbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:13

Je kunt zelf vrij makkelijk bepalen of de glazuurpunten op de bovenkiezen te scherp zijn, voorzichtig je duim in z'n mond steken en voelen. Als het als een broodmes voelt dan moet er wat gebeuren. Andere dingen kun je idd niet makkelijk zien, maar glazuurpunten is één van de meest voorkomende en jaarlijks terugkerende hinder. Zonder speculum kun je zelf de snijtanden zien en de eerste kies, mits je geen arab heb die meteen gaat steigeren als je aan zn mond zit :+

Zal kijken of ik een filmpje kan opnemen ergens volgende week.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 18:15

@jorienn ja ik geef normaal gesproken ook ekygard inderdaad. Nu nog een paar dagen halve doses Omeprazole, vandaag de laatste dag halve dosis Metacam.

Je kunt op deze foto zien dat hij op 1 punt zo ver gevijld heeft dat de zenuw al lichter te zien is.
Afbeelding

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:29

Koekie73 schreef:
@shenavallie ik heb 3x contact met ze gehad. Daarin heb ik aangegeven dat ik niet geloofde dat het 'even wennen' was of wat pijn van de klem.
De arts dacht echter van wel en vond het dan ook niet nodig om te komen kijken blijkbaar.

In de reactie op mijn klacht geeft hij indirect aan dat hij vindt dat ik hem weer had moeten laten komen ipv een andere tandarts. Daar heb ik uiteraard aan gedacht maar aangezien ze mijn zorg niet serieus namen, had ik daar geen vertrouwen in. Bovendien heeft hij er zelf voor gekozen niet te komen. Hij zei dat ik anders maar naar de kliniek moest komen als het na 6 dagen metacam niet beter ging. Dan ging hij verder onderzoek doen.

Hij doet de reactie van onze pony normaal. Maar als je de proppen ziet die de pony na dagen nog maakte, dam is dat niet normaal. Inmiddels maakt (nog steeds op metacam) geen proppen meer maar kauwt heel raar en doet heel erg lang over een plukje hooi. Normaal valt hij aan op zijn hooi maar nu laat hij het ook links liggen. Dat zegt ook veel. We zijn er nog niet.


Die arts zou sowieso bij mij niet meer hoeven te komen. Voor niets meer (niet alleen de tanden).

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:51

Arabesk schreef:
Je kunt zelf vrij makkelijk bepalen of de glazuurpunten op de bovenkiezen te scherp zijn, voorzichtig je duim in z'n mond steken en voelen. Als het als een broodmes voelt dan moet er wat gebeuren. Andere dingen kun je idd niet makkelijk zien, maar glazuurpunten is één van de meest voorkomende en jaarlijks terugkerende hinder. Zonder speculum kun je zelf de snijtanden zien en de eerste kies, mits je geen arab heb die meteen gaat steigeren als je aan zn mond zit :+

Zal kijken of ik een filmpje kan opnemen ergens volgende week.


De voorste kies kun je idd nog wel voelen maar bij mijn paard zitten de glazuurpunten juist meer naar achter, daar kom ik zonder klem echt niet bij. Mijn paard kon 2 maanden geleden ineens niet eten voor 2 dagen. Tandarts kwam 2 weken geleden en had het probleem van toen snel gevonden. Maar zelfs met klem en licht kon ik het zelf niet vinden. Kies 308 bleek een stukje 1/3 vanaf gebroken aan de binnenkant. Dus ik heb toch wel graag de jaarlijkse controle dat je weet wat er allemaal aan de hand is daar binnen want zelf kun je gewoon niks. En als paarden slecht eten ben je naar mijn mening gewoon te laat.
Maar fijn dat je het een en ander uit wil leggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:51

Arabesk schreef:
Je kunt zelf vrij makkelijk bepalen of de glazuurpunten op de bovenkiezen te scherp zijn, voorzichtig je duim in z'n mond steken en voelen. Als het als een broodmes voelt dan moet er wat gebeuren. Andere dingen kun je idd niet makkelijk zien, maar glazuurpunten is één van de meest voorkomende en jaarlijks terugkerende hinder. Zonder speculum kun je zelf de snijtanden zien en de eerste kies, mits je geen arab heb die meteen gaat steigeren als je aan zn mond zit :+

Zal kijken of ik een filmpje kan opnemen ergens volgende week.


Ja dat is bij die van mij dus geen optie, die trekt zichzelf los/gaat hangen als iemand te veel aan hem frunnikt. En raakt in paniek. Met prikjes etc heel braaf en een 3 jarig kind kan hem buiten zetten, maar hij wil geen geklooi bij z’n mond (en flanken/koker).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:51

Koekie73 schreef:
@jorienn ja ik geef normaal gesproken ook ekygard inderdaad. Nu nog een paar dagen halve doses Omeprazole, vandaag de laatste dag halve dosis Metacam.

Je kunt op deze foto zien dat hij op 1 punt zo ver gevijld heeft dat de zenuw al lichter te zien is.
[ [url=m/z7DlCU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bizar!

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 19:29

Shenavallie schreef:
De reden dat ik niet hou van elektrisch vijlen, is omdat er steevast sedatie ingegooid wordt waardoor het paard een dag lang zichzelf niet meer kan zijn en bovendien kan het paard niet aangeven waar het pijn doet bij het vijlen. In dit geval had de 'tandarts' ongetwijfeld allang een reactie van het dier gehad als het handmatig was geweest. Er zitten beunhazen tussen helaas, maar een beetje tandarts heeft een goede reputatie en is er echt voor het dier. Zelf altijd goede tandartsen gehad, die gewoon handmatig werk verrichten. Werkelijk waar bij geen enkel paard of pony problemen gehad (en ik ben toch al ruim 33, 34 jaar actief met paarden in de weer). Mijn huidige pony's worden ook al twee jaar met de hand gedaan en dat gaat ook super. De behandeling duurt geen eeuwigheid en ze kunnen gelijk daarna weer spelen met elkaar en lekker grazen.

Aanvulling: En nog een plus van handmatig vijlen: het kost ook aanzienlijk minder! ;)


Los van of je voor handmatig of electrisch gaat, je opmerking over verdoven klopt niet. Zo een standaard sedatie werkt 20 minuten, de mijne krijgt er nog een roesje bij om rustig te blijven. Na 20 minuten zijn ze zeker nog wankel op de benen maar na een half uur tot drie kwarties is het middel uitgewerkt en heeft het paard nergens meer last van. Mijn paard kan nog prima aangeven wat niet prettig is tijdens een sedatie, het is niet dat een paard compleet van de wereld is, ze staan ook nog gewoon op hun vier benen hè.Sterker nog, als ze echt tegen de sedatie vechten kunnen ze in ene compleet wakker zijn. Daarom voor mij ook geen tandarts die het paardenhoofd ophangt in een halster. Liever een hoofdsteun, dan kunnen ze zichzelf nooit kapot trekken.

Edit: quote was verpest

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 01:36

Shenavallie schreef:
Of iemand wel of niet met gereedschap om kan gaan, dat begrijp ik. De reden dat ik niet hou van elektrisch vijlen, is omdat er steevast sedatie ingegooid wordt waardoor het paard een dag lang zichzelf niet meer kan zijn en bovendien kan het paard niet aangeven waar het pijn doet bij het vijlen. In dit geval had de 'tandarts' ongetwijfeld allang een reactie van het dier gehad als het handmatig was geweest. Er zitten beunhazen tussen helaas, maar een beetje tandarts heeft een goede reputatie en is er echt voor het dier. Zelf altijd goede tandartsen gehad, die gewoon handmatig werk verrichten. Werkelijk waar bij geen enkel paard of pony problemen gehad (en ik ben toch al ruim 33, 34 jaar actief met paarden in de weer). Mijn huidige pony's worden ook al twee jaar met de hand gedaan en dat gaat ook super. De behandeling duurt geen eeuwigheid en ze kunnen gelijk daarna weer spelen met elkaar en lekker grazen.

Aanvulling: En nog een plus van handmatig vijlen: het kost ook aanzienlijk minder! ;)


Ik heb er echt meerdere met die goede reputatie waar je het over hebt, bij gehad door de jaren heen. Zowel veeartsen die de opleiding hebben gedaan tot tandarts en gebitsverzorgers die geen veearts waren. Ook vabwege klanten met dezelfde EN anderen ervaring hoe ze werken.
En je kan werkelijk geen garantie krijgen dat iemand met een goede reputatie ook goed werk doet. Die ik erbij had als laatste, heeft echt een goede repuatie......En heeft ook als veearts blunders gemaakt bij ons.

Van sedatie zijn ze in principe niet de hele dag de weg kwijt. Het ligt aan het paard, de hoeveelheid die gespoten is etc. Ik neem minimaal een uur voor ze weer mogen rondlopen en eten en dan gaat het dus ook weer echt goed. Rijden zal ik niet doen de dag van de gebitsbehandeling. Maar gewoon omdat ik dat niet nodig vind.

Daarbij waren er hier laatst 4 gesedeert en mijn merrie bleef echt wel klooien. Die had flinke haken en plekjes in dr mond. Ook heeft zij een kapotte tong gehad, dus houdt niet van gerommel in de mond.

Mijn ene ruin heeft beginnend EOTRH en geeft dat echt wel aan net zijn tanden op de klem, ook na sederen.

Blijven wel behandelbaar.

Het gaat er ook echt om hoe een arts sedeert. Mijn shet geeft niet snel op en is als je te snel gaat daarna langer van de wereld. Daarom moet hij tijd krijgen voor het inwerken.

In 2017 moest ik een paard laten inslapen en die reageerde heel slecht tot niet op sedatie.


Arabesk schreef:
Je kunt zelf vrij makkelijk bepalen of de glazuurpunten op de bovenkiezen te scherp zijn, voorzichtig je duim in z'n mond steken en voelen. Als het als een broodmes voelt dan moet er wat gebeuren. Andere dingen kun je idd niet makkelijk zien, maar glazuurpunten is één van de meest voorkomende en jaarlijks terugkerende hinder. Zonder speculum kun je zelf de snijtanden zien en de eerste kies, mits je geen arab heb die meteen gaat steigeren als je aan zn mond zit :+

Zal kijken of ik een filmpje kan opnemen ergens volgende week.


Ik controleer dat altijd zelf en ook de kaak beweging. Maar zeker bij onze oudjes zijn er meer dingen dan ik zo kan zien en testen. Maar ik wacht vrijwel nooit een heel jaar meer. Vroeger tegelijk met enten. Nu als ik iets vermoed, gewoon tandarts erbij.


Shenavallie schreef:
Echt zuur, zoals sommigen met hun verantwoordelijkheid omgaan. Eigenlijk had deze 'tandarts' zelfs de metacam moeten vergoeden, want dat spul is ook niet goedkoop. Het is tenslotte een gevolg van zijn handelen. Goed dat je een andere hebt laten kijken en ik zou het ook helemaal begrijpen als je je pony voortaan door een ander laat doen.


Ja, precies! Ik had een pony met ent reactie 5jr geleden. Had hoge koorts, dus veearts gaf metacam. Was voor zijn rekening en hij ging het ook melden, want het is belangrijk dat dit soort dingen bekend zijn.

Nu bleken dingen ook een ent reactie te zijn. Ik mail, stuur foto's van de enorme zwelling etc. Maar krijg niet eens een reactie. Zwelling is inmiddels weg, maar fout wordt niet eens toegegeven.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 20:14

Afbeelding
Afbeelding

2 Foto's voor de liefhebbers.
Op de 1e foto kun je bij het pijltje dus zien dat hij daar dichter bij de zenuw is gekomen, onnodig.

Op de 2e foto kun je goed zien hoe glad het is.

Helaas kauwt hij nog steeds op een aparte manier. Logisch natuurlijk. Hij doet veel langer over zijn hooi. Gelukkig heeft hij wat reserves, dus het is niet zo heel erg. Het moet echter allemaal niet té lang duren natuurlijk.
We zijn er maar weer mooi klaar mee.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: Pony maakt proppen na gebitsbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:55

Ik heb er niet heel veel verstand van, maar ik zie ook dat die kiezen wel heel plat en glad zijn inderdaad!

Ongelooflijk dat dit zomaar kan gebeuren, nu zit je mooi met de problemen. Onbegrijpelijk

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:24

Koekie73 schreef:
[ [url=m/hLY54c.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/s0p3Zs.jpg]Afbeelding[/url] ]

2 Foto's voor de liefhebbers.
Op de 1e foto kun je bij het pijltje dus zien dat hij daar dichter bij de zenuw is gekomen, onnodig.

Op de 2e foto kun je goed zien hoe glad het is.

Helaas kauwt hij nog steeds op een aparte manier. Logisch natuurlijk. Hij doet veel langer over zijn hooi. Gelukkig heeft hij wat reserves, dus het is niet zo heel erg. Het moet echter allemaal niet té lang duren natuurlijk.
We zijn er maar weer mooi klaar mee.

Zo joh, wat een beunhaas is dat geweest :oo.

veranadautje
Berichten: 1289
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Pony maakt proppen na gebitsbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 23:07

Wow niet gek dat hij niet normaal eten kan. Er is geen riggel meer over

octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Re: Pony maakt proppen na gebitsbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 13:32

wat erg die kiezen!!! Het malen dat gaat hij niet meer kunnen...dat is echt een enorme beunhaas geweest..Tandarts zijn is een vak...en niet iedere dierenarts is ook tandarts...wat een drama zeg...en dat gaat ook niet meer herstellen.

Myfairytale
Berichten: 5394
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Pony maakt proppen na gebitsbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:09

Hoe is het nu met de pony TS? Ik begrijp uiteraard dat het nog heel lang zal duren voordat alles weer normaal zal zijn, maar kan de pony alweer een beetje eten?
Moet steeds aan jullie denken.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 21:23

Myfairytale schreef:
Hoe is het nu met de pony TS? Ik begrijp uiteraard dat het nog heel lang zal duren voordat alles weer normaal zal zijn, maar kan de pony alweer een beetje eten?
Moet steeds aan jullie denken.


Lief! Hij kauwt nog steeds niet op een normale manier en heeft er duidelijk nog moeite mee. Inmiddels krijgt hij wel weer voldoende binnen. Hij heeft alleen ook meer moeite om bijv het korte gras te kauwen dus we halen hem al een paar dagen met 'hamsterwangetjes' van de wei. Dus niet alleen de speekselklieren zijn door het korte gras opgezet maar ook wat vocht bij zijn kauwspieren/klieren. Onschuldig maar het geeft wel aan hoeveel meer moeite het hem kost.

Dochter heeft het rijden weer voorzichtig opgepakt en heel toevallig komt er een bitfitter morgen op stal en ik vind het wel fijn dat ze nu even mee kan kijken.
Verder is het zo'n braverd. Hij is niet zo'n knuffelkont maar sinds dit gebeuren, komt hij de hele tijd knuffels halen :knuffel:

Myfairytale
Berichten: 5394
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:57

Koekie73 schreef:
Myfairytale schreef:
Hoe is het nu met de pony TS? Ik begrijp uiteraard dat het nog heel lang zal duren voordat alles weer normaal zal zijn, maar kan de pony alweer een beetje eten?
Moet steeds aan jullie denken.


Lief! Hij kauwt nog steeds niet op een normale manier en heeft er duidelijk nog moeite mee. Inmiddels krijgt hij wel weer voldoende binnen. Hij heeft alleen ook meer moeite om bijv het korte gras te kauwen dus we halen hem al een paar dagen met 'hamsterwangetjes' van de wei. Dus niet alleen de speekselklieren zijn door het korte gras opgezet maar ook wat vocht bij zijn kauwspieren/klieren. Onschuldig maar het geeft wel aan hoeveel meer moeite het hem kost.

Dochter heeft het rijden weer voorzichtig opgepakt en heel toevallig komt er een bitfitter morgen op stal en ik vind het wel fijn dat ze nu even mee kan kijken.
Verder is het zo'n braverd. Hij is niet zo'n knuffelkont maar sinds dit gebeuren, komt hij de hele tijd knuffels halen :knuffel:


Wat enorm sneu toch... wel blij om te lezen dat hij weer voldoende binnen krijgt. Maar echt te erg dat alles zo opgezet is ook. Arm dier.

Ben wel benieuwd wat de bitfitter erover zegt.

En hoe is het met je dochter? Kan zij inmiddels een beetje omgaan met de situatie?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pony maakt proppen na gebitsbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:57

Jeetje, wat waardeloos.

Heeft ie dekens op? Ik zou dat anders sowieso doen zodat dat geen energie kost.