Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 70 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

En dan heeft je pony plots een gebroken kaak..

 
Profiel   

Let op: foto's kunnen schokkend zijn!

Hoeveel pech kun je hebben in 2020...

Mijn ene pony heeft een maand in de kliniek gestaan en net nu deze revalidatie er volledig op zit, zit de andere in de lappenmand. |(

Afgelopen maandag (14/09) heeft mijn mini per ongeluk een stamp op zijn kaak gehad met alle gevolgen van dien..hij zat namelijk te 'beenrijden' tegen mijn rijpaard aan die hooi zat te eten. Paard schoof zijn kont opzij en mijn andere mini zag dit als een bedreiging, waarbij hij enkele rake klappen gaf aan mijn groot rijpaard. Mijn rijpaard wou terug stampen, maar dan niet richting een pony..alleen zat betreffende pony er net tussen en heeft die de klap opgevangen.

Alles ging goed en wel, er leek niets aan de hand. Toen ik dinsdagavond de paarden ging doen zag ik dat eten moeilijker ging, maar nog steeds niets echt alarmerend..ik dacht namelijk enkel aan stijfheid. Tot ik woensdag plots een enorme zwelling zag en pony helemaal ingevallen stond. Dierenarts erbij gehaald en die voelde in de mond en voelde geen breuken/losstaande tanden, wel veel oedeemvorming. Donderdag zag ik dat er enkele gaten zaten in zijn kaak, waar veel vuiligheid uit kwam. Ik besloot dus om een DA te zoeken die aan huis RX kon maken, want het zat mij helemaal niet lekker.

Er werden rx foto's gemaakt en daaruit kwam dat pony een gebroken tand heeft, veel gasvorming onderaan en een breuk in zijn kaak heeft met een stuk verbrijzeld. De gasvorming zorgt voor de gaten en hierbij werd gewaarschuwd dat dit snel volledig open kon gaan, met het afsterven van de huid.

Sinds gisteren (19/09) is er plots een heel flink stuk afgestorven en DA zegt dat heel zijn onderkaak en deels zijkant er zo zal uit komen te zien. Heel naar om te zien, maar we mogen het absoluut niet bedekken omdat alle vuiligheid er namelijk uit moet. Door de breuk en verbrijzeling komt er namelijk naast pus, bloed, gasvorming en vuiligheid ook deels eten door de gaten.

Komende maandag zal de gebroken tand (gelukkig melktand!) eruit gehaald worden, die momenteel voor een infectie zorgt. De tand ernaast zal de DA tussendoor controleren, voor te kijken of deze er ook uit zou moeten gehaald worden.Hij zal komende weken/maanden een drain hebben voor alle vuiligheid eruit te kunnen draineren. Over enkele weken zullen er nieuwe RX foto's gemaakt moeten worden ter controle en de heling zal héél veel maanden in beslag nemen, met de nodige wondverzorging én uiteraard medicatie.

We zullen maanden lang alle vuilgheid 2x per dag eruit moeten duwen, spoelen en ontsmetten.
Gelukkig zal de vuiligheid en stank steeds minder worden, naarmate de breuk heelt.

Pony kan momenteel geen gras, hooi of vast voedsel eten. We geven momenteel onbeperkt (all in soup) slobber, extra geweekt, samen met Fibrebeet. We gaan kijken of Senior Piores, zemelen, Fibrenuggets ook gaat..want ik denk niet dat pony blij word van weken tot maanden lang hetzelfde voer 24/7 te eten.

Dit topic maak ik vooral aan om de (wond)heling te 'documenteren', voor mijzelf.
Maar er zullen vast nog andere mensen geïnteresseerd zijn hierin. Ik hoop in ieder geval snel uit deze hel te geraken..

17 september;
[ img ]


18 september:
[ img ]

[ img ]


19 september:
Spoiler:
[ img ]

Spoiler:
[ img ]

Spoiler:
[ img ]

Spoiler:
[ img ]



De rx foto's:
[ img ]

[ img ]

Moderatoropmerking:
Ik heb net 4 foto's in spoiler tags gezet omdat dit heftig kan zijn.



Laatst bijgewerkt door C_arola op 21-09-20 13:25, in het totaal 3 keer bewerkt

4 foto's in spoiler tags gezet omdat dit heftig kan zijn.

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 03:42 



 
Profiel   

Jeetje arm dier. Hoeft hij niet geopereerd te worden?
Hopelijk komt alles goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 04:03 



 
Profiel   

Hoe het er naar uit ziet niet, omdat het op een gunstige plek is.
Maandag weet ik wanneer ze bezig zijn met de tand eruit te halen of er verdere ingrepen, zoals een beugel, nodig is. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 04:05 



 
Profiel   

Ik dacht er vandaag nog aan toen het veulen van de buren iets te enthousiast naar een weidegenoot galoppeerde. Haar weidegenoot keerde de kont naar haar toe met de oren plat in de nek.

Wat rot om te horen dat een andere pony daadwerkelijk een klap heeft gehad op het hoofd; in dit geval de kaak. Arm dier!
En wat moet dat voor jullie ook pittig zijn... Van 'lijkt oke', naar 'pony eet wat minder', naar 'volgensmij klopt dit niet' en uiteindelijk naar die wond en breuken... Sterkte met pony

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 04:20 



 
Profiel   

Jeetje zeg, wat schrikken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 04:43 



 
Profiel   

Sterkte hoor, dat gaat een fikse klus worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 06:39 



 
Profiel   

Heeft hij pijnstillers?,wat zal dit zeer doen,arm dier.Sterkte voor jullie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 07:05 



 
Profiel   

Jeetje, wat ziet dat er heftig uit zeg! Arm dier :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 07:19 



 
Profiel   

Jeetje wat ziet het er heftig uit! Kan dit nog weer helemaal goed komen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 07:27 



 
Profiel   

Ah gut je knappe valkje! Sterkte :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 07:40 



 
Profiel   

Arm dier, :knuffel: ongeluk zit in een klein hoekje met een bult ellende. Hoe is je pony verder ondanks dat hij niet goed kan eten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 07:45 



 
Profiel   

Heel veel sterkte met het herstel. Ziet er inderdaad erg heftig uitm

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 07:48 



 
Profiel   

Oef! Arm ding! Ziet er best eng uit zo.. wat moet dat zeer doen! Heel veel beterschap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 07:53 



 
Profiel   

Oh wat naar... ik heb ooit een paard gehad met een gebroken kaak. Maar die had hem op stal gebroken aan de tralies. Gelukkig ook
Niet zo’n wond. Na een operatie herstelde hij heel goed.

Ik hoop dat jouw pony er goed doorheen komt. Jij ook veel sterkte met alle zorg(en).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 08:02 



 
Profiel   

Jeetje Laura! Ik hoop dat het snel beter wordt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 08:10 



 
Profiel   

Oh wat een pech en sneu voor je pony.
Succes en sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 08:22 



 
Profiel   

Ooh dat ziet er naar uit. Wat zielig voor je pony.
Heel veel sterkte met haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 08:32 



 
Profiel   

Wat een pech ts, de ene uit de lappenmand de andere erin.
Wat ziet het er naar uit, arme pony.
Veel succes de komende tijd, dat het maar gauw de goede kant op gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 08:45 



 
Profiel   

Jemig zeg wat sneu voor het paardje. Heel veel sterkte en succes de komende tijd. Hopelijk zit er snel verbetering in het herstel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 08:56 



 

Ai dat ziet er heftig uit zeg!! Sterkte ermee. Arme ding :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 08:57 



 
Profiel   

Ach jeetje wat erg dit zeg... Heel veel sterkte en beterschap!

Wat een pech

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 09:07 



 
Profiel   

Ach wat sneu...ik heb het ook eens gehad met een paard, ook door een trap van een ander paard. Deze heeft een jaar lang gehad dat er botsplinters uit z'n kaak moesten zweren met iedere keer een ontsteking pfft. Was niet leuk, wel weer helemaal goed gekomen.

Hopelijk komt het met deze kleine ook weer helemaal goed en zijn er verder geen operaties nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 09:11 



 
Profiel   

Oh jeetje wat aan narigheid voor jullie zeg, hopelijk merk je snel verbetering :(:)

Ik moet zeggen toen ik het verhaal las vond ik het vreselijk naar klinken, dat je overweegt om direct met alle beesten te stoppen weet je wel, voordat zoiets je treft := Maar de foto laat eigenlijk wel een hele mooie wond zien zeg, lang niet zo ranzig en gruwelijk als ik had verwacht :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 09:15 



 
Profiel   

Sarino: uiteraard krijgt hij sterke pijnstillers en zware AB. Hij heeft namelijk heel veel pijn..

Nelleke: gelukkig zou dit wel goed moeten komen, of dat word er toch verwacht. Deze casus ligt nog bij diverse klinieken, zodat zij hier ook hun mening over kunnen zetten ivm behandeltraject en toekomst.

Rianne: hoe hij het eronder doet.. Ik vind het moeilijk om te zeggen maar je ziet dat hij heel veel pijn heeft bij alles wat hij moet doen. Hij is net een pop die je verder moet sleuren, want alle energie is eruit. Hij is in iets meer dan 24 namelijk van iets vettere pony naar een scharminkel gegaan. Daar breekt mijn hart bij. :(

Pmararena: ik zie nergens dat ik overweeg om direct te stoppen, ik denk dat je dan iets verkeerd lees en/of opneem. Wel dat dit jaar alle pech mag stoppen wat betreft pech.. want hiervoor heb ik dit jaar helaas de jackpot gewonnen. Wel stond hij voor dit accident te koop, maar dat was om geheel andere redenen, uiteraard blijft hij nu uit de verkoop getrokken.

De wonde is dan ook +-15min lang gespoeld en gewassen geweest. Je wilt niet weten hoe ranzig ze is wanneer je eraan begint, incl de nodige stank waarbij je bij wijze van spreken achterover moet vallen. Ivm de stank moeten we 2 paar dikke handschoenen aandoen, want die blijft heel lang aanwezig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 10:46 



 
Profiel   

Ach jeetje, wat een pech zeg.
Ik vind de wonden er ook heftig uitzien, hopelijk knapt hij snel op en is de pijn onder controle.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 11:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 70 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen