En dan heeft je pony plots een gebroken kaak..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:24

Jolynne schreef:
Pmararena: ik zie nergens dat ik overweeg om direct te stoppen, ik denk dat je dan iets verkeerd lees en/of opneem. Wel dat dit jaar alle pech mag stoppen wat betreft pech.. want hiervoor heb ik dit jaar helaas de jackpot gewonnen. Wel stond hij voor dit accident te koop, maar dat was om geheel andere redenen, uiteraard blijft hij nu uit de verkoop getrokken.

De wonde is dan ook +-15min lang gespoeld en gewassen geweest. Je wilt niet weten hoe ranzig ze is wanneer je eraan begint, incl de nodige stank waarbij je bij wijze van spreken achterover moet vallen. Ivm de stank moeten we 2 paar dikke handschoenen aandoen, want die blijft heel lang aanwezig.


Nee je begrijpt me verkeerd :) : Jij niet direct stoppen maar ik! Omdat het zo gruwelijk klinkt denk je gatver dat zou hier ook kunnen gebeuren, ik moet er niet aan denken zeg -O-

Oh brrrrr, dan willen we de wond niet zien voordat je begint met schoonmaken denk ik -O-

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 12:30

Hiernet weer de wonde genezen, ze is iets groter geworden maar de randen zien er wel netter en afgeronder uit. Wel vond hij het lastig wanneer ik met het washandje er over en weer zat te wrijven, voor alle vuiligheid etc af te halen en natuurlijk ook omdat vervuilde delen verhard waren. Ik vind het wel nog steeds eng om afgestorven huid af te knippen.

Op dit moment zitten er enkele 30L emmers te weken met eten, zodat hij onbeperkt kan eten. Het hooi dat er nog ligt laat ik liggen zodat ik hem de mogelijkheid kan bieden om toch te proberen knabbelen, maar dit zie ik hem momenteel nog niet doen. Ik zie hem wel pogingen ondernemen, maar omdat hij zijn mond niet zo ver kan opendoen uit zich dit in frustratie en haalt hij al het hooi overhoop. Het water in zijn bak zakt maar heel weinig.

Zijn er soms tips om hem meer te doen drinken of zal hij voldoende gehydrateerd zijn van al het water in het eten?

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding


Moderatoropmerking:
Ik heb beide foto's in een spoiler gezet, beeld kan heftig zijn.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 21-09-20 13:27, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto's in spoiler geplaatst wegens schokkend beeld

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 12:34

pmarena schreef:
Jolynne schreef:
Pmararena: ik zie nergens dat ik overweeg om direct te stoppen, ik denk dat je dan iets verkeerd lees en/of opneem. Wel dat dit jaar alle pech mag stoppen wat betreft pech.. want hiervoor heb ik dit jaar helaas de jackpot gewonnen. Wel stond hij voor dit accident te koop, maar dat was om geheel andere redenen, uiteraard blijft hij nu uit de verkoop getrokken.

De wonde is dan ook +-15min lang gespoeld en gewassen geweest. Je wilt niet weten hoe ranzig ze is wanneer je eraan begint, incl de nodige stank waarbij je bij wijze van spreken achterover moet vallen. Ivm de stank moeten we 2 paar dikke handschoenen aandoen, want die blijft heel lang aanwezig.


Nee je begrijpt me verkeerd :) : Jij niet direct stoppen maar ik! Omdat het zo gruwelijk klinkt denk je gatver dat zou hier ook kunnen gebeuren, ik moet er niet aan denken zeg -O-

Oh brrrrr, dan willen we de wond niet zien voordat je begint met schoonmaken denk ik -O-


Oh zo oké, mijn excuses dat ik het verkeerd heb opgenomen! Ik baal er enorm van, maar ongelukken zitten nu eenmaal in een klein hoekje en zijn sneller gebeurd dan je denkt. Ik hoop dit in ieder geval nooit meer mee te maken, het breekt namelijk mijn hart om hem zo pijn te zien lijden en dat men niet weet hoelang het helingsproces zou duren. :(

Heb net een foto geplaatst van hoe ze eruit ziet en dit is dan nog properder als gisteren.

paars

Berichten: 5563
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:47

Pffff wat heftig! Veel sterkte en beterschap. Zou misschien een sonde voor je pony een optie zijn? Zodat hij via die sonde voldoende voedingstoffen binnenkrijgt? En eventueel een infuus voor het vocht? Misschien dat dat (tijdelijk) in een kliniek zou moeten gebeuren die dan 24/7 op hem kunnen letten?

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: En dan heeft je pony plots een gebroken kaak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:51

Wat heftig! Veel beterschap!

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 12:53

Zolang het met geweekt eten nog gaat en ik zie dat hij nog genoeg vocht opneemt, mag hij gewoon thuis blijven staan.
Maar wanneer ik hier verandering in zie moet ik namelijk naar de kliniek gaan.

Ik heb deze nacht amper tot niet kunnen slapen door alle emoties die door mij heen gaan. Er is namelijk zo weinig te vinden op internet ivm heling etc en vooral hoe het nadien gaat. Ik heb deze nacht dan ook diverse klinieken een mail gestuurd om te vragen hoe zij hierover denken ivm huidige toestand, maar ook toekomstgericht.

nimbletje
Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:58

Ach wat een pech! Toch vind ik de wond er schoon wel 'goed' uitzien.
Onze pony heeft droes gehad en had een abces zo groot als een grapefruit. Toen dat open was gebarsten was er ook veel dode huid en een groot gat. Ik was verbaasd hoe snel dat toch weer mooi genezen is. En mooi om te zien hoe het zich van binnenuit weer opvult.

Nu had onze pony geen pijn meer natuurlijk nadat het abces was gebarsten en kon toen ook weer gewoon goed eten en slikken.

Sterkte ermee, lijkt me erg pijnlijk om te eten zo. Misschien met een grote spuit wat water in de mond spuiten?

xTinkertje

Berichten: 167
Geregistreerd: 07-08-14
Woonplaats: groningen

Re: En dan heeft je pony plots een gebroken kaak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:59

Veel betershap!

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: En dan heeft je pony plots een gebroken kaak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:05

Erg zeg. Veel beterschap gewenst! Je ziet hier wel hoe hard een trap van een paard kan aankomen. Ook tegen een ander paard dus,daar schrik ik wel van.Had het paard wat sloeg hoefijzers?

paars

Berichten: 5563
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:15

Jolynne schreef:
Zolang het met geweekt eten nog gaat en ik zie dat hij nog genoeg vocht opneemt, mag hij gewoon thuis blijven staan.
Maar wanneer ik hier verandering in zie moet ik namelijk naar de kliniek gaan.

Ok duidelijk, en dan ook heel begrijpelijk dat je informatie zoekt. Ik weet niet hoe je Engels is maar soms is het handig om te zoeken met engelse zoektermen. Google translate kan je daarbij helpen. Daar vindt je vaak veel meer info dan in het Nederlands.

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:16

Jolynne schreef:
Zolang het met geweekt eten nog gaat en ik zie dat hij nog genoeg vocht opneemt, mag hij gewoon thuis blijven staan.
Maar wanneer ik hier verandering in zie moet ik namelijk naar de kliniek gaan.

Ik heb deze nacht amper tot niet kunnen slapen door alle emoties die door mij heen gaan. Er is namelijk zo weinig te vinden op internet ivm heling etc en vooral hoe het nadien gaat. Ik heb deze nacht dan ook diverse klinieken een mail gestuurd om te vragen hoe zij hierover denken ivm huidige toestand, maar ook toekomstgericht.


Heb je mijn pb gelezen? Ik heb je ook een ervaring gestuurd van iemand die bij mij een paardje heeft overgenomen welke ook door een ongeval zijn kaak gebroken had.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 13:18

Het paard had geen ijzers.

Poown is snel over de rooie wanneer er 'drama' ontstaat tussen andere paarden en gaat dan overal en nergens trappelen, net een kip zonder hoofd. Paard sloeg richting een lege ruimte ipv de andere pony, alleen zat Poown daar net voorbij te trappelen. Hij viel door de klap gelijk achterover, maar nadien leek hij de oude en zag ik geen problemen om de DA erbij te halen.

Paars: mijn Engels is qua kennis basic, begrijpend lezen lukt mij wel nog..maar opzoeken dmv zoektermen vind ik moeilijk. Ook omdat ik sommige Nederlandse (niet mijn moedertaal, daarom ook de slechte zinsopbouw) woorden nog niet goed ken, zeker niet op medisch vlak. :P

RSDICBS: ik had het in de vlugte gelezen, maar ik zal hem nog eens grondig nalezen. :)

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: En dan heeft je pony plots een gebroken kaak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:22

Komt het eten van binnenuit in de wond of van buitenaf? In dat eerste geval zou een sonde zeker kunnen helpen qua wondgenezing.

Kijk uit met dagelijks wrijven met een washandje, het oppervlak daarvan is eigenlijk te ruw voor een goede wondzorg. Spoelen en losweken dmv spoelen is dan een alternatief.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:46

Sterkte en beterschap! Geen leuk vooruitzicht, maanden wondverzorging, maar wat een geluk dat de breuk op een gunstige plek zit...

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: En dan heeft je pony plots een gebroken kaak..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 16:01

Astoorga: Klopt, het eten komt deels van binnenuit in de wond. Wanneer de tand eruit gehaald word zal er een sonde/drainage gestoken worden. Het komt er nu vooral uit omwille de tand. Ik moet maar 1x per dag met washandje doen en dan extreem nat, met fysiologisch water. In de avond is het enkel spoelen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: En dan heeft je pony plots een gebroken kaak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:45

Is een grote injectiespuit zonder naald geen betere optie dan washand? Staat door kleine opening gericht druk achter, meer dan uit een gewone waterslang, maar stuk minder irriterend dan wrijven met washand.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 12:18

De wonde vandaag..het ziet er goed uit met een goede doorbloeding.Even alle vuiligheid eruit geweekt en nadien schoon gemaakt met fysiologisch water. Ik moet namelijk blijven wrijven tot het begint te schuimen en zorgen dat de randen niet verhard worden.

Heb even gebeld met 2 klinieken, waaronder met Equitom. Ze vonden ook dat de breuk op een gunstige plek zit en de wonde er goed uit zag. Ze zeiden ook dat er meer huid zal loslaten, omdat er daar niets van doorbloeding is.

Om de x aantal weken moeten er telkens nieuwe rx foto's gemaakt worden. Er zal met de tijd ook botsplinters eruit zweren, wat goed is. Die zal ik wanneer ze tevoorschijn komen eruit moeten halen met de pincet. Indien er over een half jaar nog steeds splinters uitkomen, zal hij onder het mes moeten. Maar nu vind Equitom er geen haast achter zitten, ze willen eerst aankijken hoe het lichaam zelf aan het werk gaan om te helen.

De tand die er straks uitgehaald word is een melktand. Niemand kan zeggen of de definitieve tand ook onherstelbare schade heeft opgelopen. Wanneer deze eruit komt zal er een nieuwe rx gemaakt moeten worden, indien deze schade heeft, zal hij er ook uit moeten.

Klinieken zeggen dat er zeker een jaar overheen zal gaan. Wel zal het een flinke 'schoonheidsfout' zijn waar alle huid nu aan jet afsterven is, dit zal namelijk een flinke litteken worden.

Al met al 'goed nieuws'.

Spoiler:
Afbeelding


Moderatoropmerking:
Foto in spoiler gezet wegens heftig beeld.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 21-09-20 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in spoiler geplaatst wegens schokkend beeld

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: En dan heeft je pony plots een gebroken kaak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:26

Poeh wat een lange adem verhaal zeg :(:)

Het is wel echt héél erg fijn dat we nu naar de winter gaan i.v.m. vliegen enzo....

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:15

Hier ook een pony met gebroken kaak. Hier is alles uiteindelijk volledig genezen, echter het wisselen van de tanden gaan niet meer vanzelf, dus iedere paar maanden terug naar kliniek om te zien of alles nog wel gelijk is en soms een melktand te trekken die er niet uit wil (om te zorgen dat het gebit in evenwicht blijft).
Misschien een paar woorden ter geruststelling: mijn mini dronk ook bijna niks, maar kreeg blijkbaar toch voldoende binnen door het vocht in zijn eten. Mocht hij uitgedroogd raken dan merk je dit ook aan de huid: als je een huidplooi pakt blijft deze een beetje staan.
Hier ook goede ervaringen met honingzalf om de wonde mooi te doen genezen (uiteraard overleggen met je dierenarts wanneer je daarmee zou kunnen starten)
Ik wil je heel veel sterkte wensen, het is een lange weg zowel voor jezelf als de pony

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:34

ach jeetje dat ziet er echt ontzettend pijnlijk uit! Arm ding! :(:)

Heel veel sterkte en beterschap!

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: En dan heeft je pony plots een gebroken kaak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:40

Pak je de wond in, om een vochtig wondmilieu te creëren/behouden? Dat kan nl de harde randen waar je het over hebt voorkomen, als je de juiste materialen gebruikt.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: En dan heeft je pony plots een gebroken kaak..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 14:48

Ik mag de wonde niet afdekken ivm het eten dat door de kaak heen gaat. Maar wanneer de draine straks erin zal zitten zal dit al veel beter zijn :)

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 14:57

Pfoee die heeft echt ongelofelijke pech gehad, wat een enorme wond!
Hopelijk mag hij goed herstellen, sterkte! :(:)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 15:02

Jolynne schreef:
Ik mag de wonde niet afdekken ivm het eten dat door de kaak heen gaat. Maar wanneer de draine straks erin zal zitten zal dit al veel beter zijn :)

Lijkt mij ook niet eens kunnen, want pleisters plakken slecht aan haar en rond de neus wikkelen is of niet kunnen eten/kauwen of het valt er net zo hard weer af.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 18:40

Na 2 uurtjes werk zijn beide melktanden eruit, met het nodige prutswerk. Wat een pijn moet hij gehad hebben van die tanden, ze waren volledig versplintert.

De definitieve is nog een half jaar afwachten, we hopen dat die niet zo beschadigd zijn als de melktanden en ze zichzelf nog zouden kunnen herstellen.

Dit is een foto tijdens het trekken van de 2 tanden, de splinters zie je hier ook nog tussen.


Afbeelding


Afbeelding