Guasha therapie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Ben jij bekend met guasha?

Ja
85 (43%)
Nee
112 (56%)

Totaal aantal stemmen: 197


Muze
Berichten: 5272
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Guasha therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 10:52

Ik ben inderdaad wel benieuwd of paarden hier van genieten of dat het pijnlijk is..

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Guasha therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:54

Wat een leuk topic. Ik ben zelf Guasha therapeut ook voor paarden. Ik doe het inmiddels alweer een aantal jaar. Mijn ervaring is dat paarden de behandeling veel beter kunnen hebben dan de meeste mensen. Paarden schrapen elkaar ook en dat gaat er ook vaak hard aan toe. Zo hard redden wij het nooit om te doen. Als een paard pijnlijke plekken heeft geven ze dat duidelijk aan maar helpen ook vaak mee om de plek goed te kunnen behandelen zoals een achterheen helemaal naar achteren te zetten zodat de bilspier zacht wordt en je de knoop er goed uit krijgt. Paarden zijn ook vaak erg gebaat bij een behandeling. Net als mensen.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Guasha therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:12

Ik heb zelf zn guasha steen aangeschaft voor mijn paard, hij gaat er echt voor staan en staat heerlijk te genieten. Dat level ontspanning krijg ik bij hem niet voor elkaar met een normale massage (maar dat zal ook vast aan mij liggen :') ), het heeft bij hem een beetje een vergelijkbaar effect als een masterson behandeling. Ik heb hiervoor geen cursus of iets dergelijks gevolgd, puur op gevoel en wat mijn paard aangeeft, zo gebruik ik minimale druk en blijf ik voornamelijk bij de grote spiergroepen.

Aan de guasha therapeuten, wat voor paarden zien jullie voornamelijk voorbij komen? En hoe reageren de meesten erop?

Muze
Berichten: 5272
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:13

Waar hebben jullie de opleiding gedaan?
Leer je daar echt veel inhoudelijke dingen?

SjonnieZ

Berichten: 2315
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Guasha therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:18

Mijn paard krijgt morgen voor hey eerst een behandeling. Ik zal verslag uitbrengen

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:44

Cera_D schreef:
Aan de guasha therapeuten, wat voor paarden zien jullie voornamelijk voorbij komen? En hoe reageren de meesten erop?


Ik sta met mijn paard op een trainings en revalidatie stal waar ook regelmatig trainingspaarden komen in de tijd dat ze bij ons staan behandel ik ze ook een aantal keer met Guasha. Hierdoor zijn de paarden beter te trainen, omdat ze blokkade vrij zijn in hun spieren en ontspannen zijn. Het soort paard varieert heel erg van lichamelijke tot geestelijke problemen.

SjonnieZ

Berichten: 2315
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Guasha therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 10:52

Bij deze de beloofde update.
Ik had de guasha behandeling als cadeautje gekregen en om eerlijk te zijn ging er vanuit dat mijn paard het niet fijn zou vinden. Het tegenovergestelde bleek waar.
De guasha dame had zonder voor informatie snel door waar bij hem mogelijk blokkades konden zitten en mijn paard gaf zich er braaf aan over.
Gelukkig waren het er niet veel en heeft hij vooral staan te genieten.
Zaterdag heeft hij een rustdag gehad.
En gisteren heb ik licht gereden.
Hij voelde ontspannen aan, ondanks dat hij (door een verloren voorijzer) sinds maandag niet gereden was.
Ik ben dus positief

Muze
Berichten: 5272
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Guasha therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 19:09

Ik heb inmiddels ook een steen.
Vandaag even op grote spieren gebruikt. Hij genoot ervan.

Wellicht wil ik eens een workshop Oid doen.
Zijn die er?

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 19:42

Ik heb mijn shiatsu therapeut waar ik regelmatig kom n keer guasha laten doen bij mij. Moet eerlijk zeggen dat ik niet veel effect merkte. Heb liever haar shiatsu behandeling.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 19:47

Ik heb zo’n guasha tool voor mezelf.
Eerlijk, ik heb liever op een milde manier de guasha tool als zo’n massageding met pootjes.
Ik sta na 10 minuutjes zoveel beter op, het doet me ook geen pijn al schijnt mijn rug wel rood te zijn achteraf.
Dag erna ben ik enkel wat beursig maar ik heb sowieso altijd pijn.
Maar ik verkies dit boven de fysio. :j
Mijn pony ga ik binnenkort eens onder handen nemen, hij laat duidelijk weten wat hij lekker vind.
De fysio van het paard van mijn vriendin gebruikt de tool altijd om ze los te werken voor ze echt aan de slag gaat.
Paard vind het duidelijk fijn.
Zij zelf zegt het scheelt mij gewoon ontzettend voor mijn handen als ik eerst dit doe.
Dan praat je dus over eerst strijken en laten ontspannen, en daarna behandeld ze de rug met de guasha tool.
Ik gok een minuut of 5 dat ze dat deed, en daarna gaat ze verder met haar handen.

NL6
Berichten: 110
Geregistreerd: 06-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-20 19:30

Destiny22 schreef:
Wat een leuk topic. Ik ben zelf Guasha therapeut ook voor paarden. Ik doe het inmiddels alweer een aantal jaar. Mijn ervaring is dat paarden de behandeling veel beter kunnen hebben dan de meeste mensen. Paarden schrapen elkaar ook en dat gaat er ook vaak hard aan toe. Zo hard redden wij het nooit om te doen. Als een paard pijnlijke plekken heeft geven ze dat duidelijk aan maar helpen ook vaak mee om de plek goed te kunnen behandelen zoals een achterheen helemaal naar achteren te zetten zodat de bilspier zacht wordt en je de knoop er goed uit krijgt. Paarden zijn ook vaak erg gebaat bij een behandeling. Net als mensen.


Super gaaf! Ik ben lekker aan het oefenen met het behandelen van paarden en vind het zo leuk om te doen! Ik krijg allemaal hele positieve reacties van paarden die zich meer op kunnen richten, ruimer stappen en losser zijn!

Op mijn instagram heb ik ook meerdere video's hiervan!

NL6
Berichten: 110
Geregistreerd: 06-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-20 19:32

Cera_D schreef:
Ik heb zelf zn guasha steen aangeschaft voor mijn paard, hij gaat er echt voor staan en staat heerlijk te genieten. Dat level ontspanning krijg ik bij hem niet voor elkaar met een normale massage (maar dat zal ook vast aan mij liggen :') ), het heeft bij hem een beetje een vergelijkbaar effect als een masterson behandeling. Ik heb hiervoor geen cursus of iets dergelijks gevolgd, puur op gevoel en wat mijn paard aangeeft, zo gebruik ik minimale druk en blijf ik voornamelijk bij de grote spiergroepen.

Aan de guasha therapeuten, wat voor paarden zien jullie voornamelijk voorbij komen? En hoe reageren de meesten erop?


Leuke vraag, de paarden die ik tot nu toe heb behandeld zijn erg verschillend. De een is veel meer terughoudend maar zie ik tijdens de behandeling echt ontspannen. De ander laat heel duidelijk weten wat hij wel en niet lekker vindt! Dus het ligt ook heel erg aan het karakter van het paard!

NL6
Berichten: 110
Geregistreerd: 06-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-20 19:33

Muze schreef:
Waar hebben jullie de opleiding gedaan?
Leer je daar echt veel inhoudelijke dingen?


Ik doe de opleiding bij de Human & Horse Academy, binnenkort weer een opleidingsdag :)

NL6
Berichten: 110
Geregistreerd: 06-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-20 19:34

SjonnieZ schreef:
Bij deze de beloofde update.
Ik had de guasha behandeling als cadeautje gekregen en om eerlijk te zijn ging er vanuit dat mijn paard het niet fijn zou vinden. Het tegenovergestelde bleek waar.
De guasha dame had zonder voor informatie snel door waar bij hem mogelijk blokkades konden zitten en mijn paard gaf zich er braaf aan over.
Gelukkig waren het er niet veel en heeft hij vooral staan te genieten.
Zaterdag heeft hij een rustdag gehad.
En gisteren heb ik licht gereden.
Hij voelde ontspannen aan, ondanks dat hij (door een verloren voorijzer) sinds maandag niet gereden was.
Ik ben dus positief


Wat leuk om te horen!

NL6
Berichten: 110
Geregistreerd: 06-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-20 19:35

Muze schreef:
Ik heb inmiddels ook een steen.
Vandaag even op grote spieren gebruikt. Hij genoot ervan.

Wellicht wil ik eens een workshop Oid doen.
Zijn die er?


Ik weet niet of er workshops zijn, wel zijn er therapeuten die de eigenaren een verstekende behandeling leren. Dit is gunstig om je paard op die manier een beetje te onderhouden, je stimuleert dan voornamelijk de bloedsomloop wat er weer voor zorgt dat de cellen weer voorzien kunnen worden van zuurstof en voedingstoffen!

NL6
Berichten: 110
Geregistreerd: 06-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-20 19:36

crow schreef:
Ik heb mijn shiatsu therapeut waar ik regelmatig kom n keer guasha laten doen bij mij. Moet eerlijk zeggen dat ik niet veel effect merkte. Heb liever haar shiatsu behandeling.


Bijzonder!

NL6
Berichten: 110
Geregistreerd: 06-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-20 19:37

moonfish13 schreef:
Ik heb zo’n guasha tool voor mezelf.
Eerlijk, ik heb liever op een milde manier de guasha tool als zo’n massageding met pootjes.
Ik sta na 10 minuutjes zoveel beter op, het doet me ook geen pijn al schijnt mijn rug wel rood te zijn achteraf.
Dag erna ben ik enkel wat beursig maar ik heb sowieso altijd pijn.
Maar ik verkies dit boven de fysio. :j
Mijn pony ga ik binnenkort eens onder handen nemen, hij laat duidelijk weten wat hij lekker vind.
De fysio van het paard van mijn vriendin gebruikt de tool altijd om ze los te werken voor ze echt aan de slag gaat.
Paard vind het duidelijk fijn.
Zij zelf zegt het scheelt mij gewoon ontzettend voor mijn handen als ik eerst dit doe.
Dan praat je dus over eerst strijken en laten ontspannen, en daarna behandeld ze de rug met de guasha tool.
Ik gok een minuut of 5 dat ze dat deed, en daarna gaat ze verder met haar handen.


Wat leuk om te horen! Ja heerlijk een guasha tool, ik gebruik zelf graag basalt wanneer ik erg last heb van stress.

Leuk om te horen dat de fysio het combineert met haar massages! :)

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Guasha therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 20:02

Mijn miniatuurpaard krijgt over 2 weken een behandeling, heel benieuwd wat hij ervan vind.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Guasha therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 20:19

Ik heb een groen paard gekocht, maar dat paard bleek volledig vast te zitten in de hele bovenlijn en ook het bindweefsel en de spieren waren keihard. Geen idee wat er met dat paard is gebeurd. Toen ze bij me kwam was het ook een heel boos paard, mocht ik haar niet aanraken en vond ze alles moeilijk. Na de fysio, osteo en cranio sacraal ben ik haar gaan behandelen met een guasha schraper. Veel filmpjes bekeken en uiteindelijk begonnen. later nog een lesje genomen. Het paard vond het heerlijk en ik had het idee dat het onze band enorm versterkte. Daarnaast werd haar bindweefsel steeds losser, waardoor ze lekkerder in haar vel zat...letterlijk en figuurlijk. Ik mocht haar weer normaal aanraken en haar huid maakte weer plooitjes als ik haar aaide. En omdat ze lekkerder in haar vel zat werd ze ook een stuk blijer in de omgang. Ik doe het nu niet zo heel vaak meer, mar af en toe als een lekkere massage en verwennerij.

NL6
Berichten: 110
Geregistreerd: 06-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-20 22:04

KLC schreef:
Mijn miniatuurpaard krijgt over 2 weken een behandeling, heel benieuwd wat hij ervan vind.


Super leuk, ik ben ook erg benieuwd! Zou je een update willen plaatsen (als je tijd hebt en er aan denkt!) ? :)

NL6
Berichten: 110
Geregistreerd: 06-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-20 22:05

manubres schreef:
Ik heb een groen paard gekocht, maar dat paard bleek volledig vast te zitten in de hele bovenlijn en ook het bindweefsel en de spieren waren keihard. Geen idee wat er met dat paard is gebeurd. Toen ze bij me kwam was het ook een heel boos paard, mocht ik haar niet aanraken en vond ze alles moeilijk. Na de fysio, osteo en cranio sacraal ben ik haar gaan behandelen met een guasha schraper. Veel filmpjes bekeken en uiteindelijk begonnen. later nog een lesje genomen. Het paard vond het heerlijk en ik had het idee dat het onze band enorm versterkte. Daarnaast werd haar bindweefsel steeds losser, waardoor ze lekkerder in haar vel zat...letterlijk en figuurlijk. Ik mocht haar weer normaal aanraken en haar huid maakte weer plooitjes als ik haar aaide. En omdat ze lekkerder in haar vel zat werd ze ook een stuk blijer in de omgang. Ik doe het nu niet zo heel vaak meer, mar af en toe als een lekkere massage en verwennerij.


Wat fijn dat je haar zo onder handen hebt genomen! Leuk om te lezen dankjewel :D

Muze
Berichten: 5272
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:37

Wat ik mij afvraag. Wat is de toegevoegde waarde bij de mens om zo te schrapen dat er zelfs bloed uitstortingen ontstaan? Dan heb je dus “ letsel”....

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 18:31

NL6 schreef:
KLC schreef:
Mijn miniatuurpaard krijgt over 2 weken een behandeling, heel benieuwd wat hij ervan vind.


Super leuk, ik ben ook erg benieuwd! Zou je een update willen plaatsen (als je tijd hebt en er aan denkt!) ? :)


Dat ga ik zeker doen!

NL6
Berichten: 110
Geregistreerd: 06-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-20 18:39

Muze schreef:
Wat ik mij afvraag. Wat is de toegevoegde waarde bij de mens om zo te schrapen dat er zelfs bloed uitstortingen ontstaan? Dan heb je dus “ letsel”....


Goeie vraag! Ik begrijp waar je vandaan komt, bij guasha kan je echter niks afdwingen dus het is niet zo dat hoe hard je ook schraapt iedereen zo rood wordt als de plaatjes die je op google vindt. Wanneer afvalstoffen zich langs de rand van een bloedvaatje afzetten wordt de doorbloeding wat gestagneerd en de voeding en zuurstof wat tegengehouden. Door verhoging van de bloeddruk kan het er wel voor zorgen dat de afvalstoffen mee worden genomen, lukt dit nou niet dan blijven ze natuurlijk zitten.
Met guasha gebruik je een bepaalde schraaptechniek die voor vacuüm zorgt. Door het vacuüm effect ontstaat er een bloedpuntje in de intercellulaire ruimte. Afvalstoffen vind het lichaam niet zo erg, maar bloed wel. Doordat de bloedpuntjes zijn ontstaan (ook wel sha genoemd) wordt het immuunsysteem aan het werk gezet om die op te ruimen, tegelijkertijd registreert het lichaam dan de afvalstoffen. Zo worden deze dus ook opgeruimd. Dus het klopt wat je zegt, je veroorzaakt een soort van "letstel" waardoor het lichaam aan het werk wordt gezet!

Het ziet er erg heftig en pijnlijk uit als je de foto's op google bekijkt, echter komt er vaak geen pijn aan te pas :) Wel is het zo dat je soms een gevoelig plekje hebt en dat het daar pijnlijker is.

Er hoeft overigens niet altijd sha te ontstaan, wanneer je er alleen al voor zorgt dat de doorbloeding goed op gang komt zorgt dat ervoor dat de afvalstoffen zich minder snel kunnen hechten aan de bloedvaatjes.

NL6
Berichten: 110
Geregistreerd: 06-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-20 18:41

Leuk KLC dankje!