Luchtwegproblemen wat een hel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:07

Nou om dan toch een antwoord te geven zoals jij het zou willen, ik denk dat je niet meer kan doen dan buiten houden zoals je nu doet en de stoffige plekken op de paddock/weide nat sproeien. Hooi nat maken indien nodig, als het heel erg wordt kan je een masker aanschaffen om je paard me te aerosollen. Dat kan je gewoon online bestellen (wel prijzig) en dan kan je DA eventueel een voorschrift verzorgen voor een verneveling. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een combinatie van combivent en fysiologisch water, maar dat zou ik allemaal aan de DA overlaten. Die weet best wat geschikt is voor jouw paard.

Pareltjes
Berichten: 2220
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:31

felicity schreef:
Earth schreef:
]

Nou dan mag je ook wel een skup onder de kont krijgen en daar zelf achteraan gaan ;) Er zijn genoeg onderzoeken nog te doen. En zeker omdat het al 8 jaar loopt had je ook een second opinion of iets kunnen doen. Bel even met een kliniek, een andere dan waar je eigen dierenarts zit, leg het even uit en overleg wat zinvol is en wat jij zou willen. Dat lijkt me toch wel stap nummer 1...


Vind dit wel heel kort door de bocht. En best wel een botte opmerking. Als of ik niet goed voor mijn dieren zorg.
Ik vraag hier niet voor niks om mensen die mee willen denken. Omdat ik het niet weet en ik het beste voor heb met mijn dieren.

Er is in 8 jaar tijd 2x een dierenarts geweest omdat ze een aanval had. Verder heeft ze er niet tot nauwelijks last van gehad.
Wat had ik dan moeten laten onderzoeken de voorgaande jaren?
En de afgelopen maanden is het heel erg geweest waar door de dierenarts er te vaak was.
Nu is het weer koeler en vochtiger en is ze weer een stuk beter.


Lampje? Hooikoorts? Op warme dagen ozon? Laten controleren op schimmelinfectie in de longen...bronchoscopie..etc etc
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 29-09-20 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:32

Ik herken een heleboel. Zelfde probleem gehad in mijn paard. BAL spoeling, ventipulmin, prednison, tijmsiroop en nog een boel andere dingen. Maar niets hielp. Binnen, buiten, op stro, op vlas. Maar steeds opnieuw pompende ademhaling en heel veel hoesten. Zo zielig.

Uiteindelijk ben ik overgestapt van hooi naar voorverpakt hooi. En daarvan is hij zo opgeknapt dat hij geen enkel medicijn meer gebruikt en gestopt is met hoesten en benauwdheid.

Ik zou eens een aantal weken voorverpakt hooi geven. Kijken hoe dat gaat. Dat is bij ons het enige dat goed aanslaat.

Nirvana_

Berichten: 3204
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:32

Hier hele goede ervaringen met de flexineb!

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Luchtwegproblemen wat een hel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 11:11

Ik ben erg blij met de ervaringen en de tips die jullie delen.

Ze doet het nu ontzettend goed. Lijkt wel een gezond paard.
Ze krijgt nu voordroog wat tegen hooi aan zit maar wat dus absoluut niet stoft. Kwaliteit is echt geweldig.
Ben daar erg blij mee.

Ik ga dit toch eens bij de behandelde dierenarts ter sprake brengen of een Bal spoeling geen optie is. Kan dit ook als ze 'gezond' oogt of kan dit alleen als ze klachten heeft?

Dat puffen / stomen doen jullie dit alleen bij klachten of preventief?

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 11:14

Heleennn schreef:
Nou om dan toch een antwoord te geven zoals jij het zou willen, ik denk dat je niet meer kan doen dan buiten houden zoals je nu doet en de stoffige plekken op de paddock/weide nat sproeien. Hooi nat maken indien nodig, als het heel erg wordt kan je een masker aanschaffen om je paard me te aerosollen. Dat kan je gewoon online bestellen (wel prijzig) en dan kan je DA eventueel een voorschrift verzorgen voor een verneveling. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een combinatie van combivent en fysiologisch water, maar dat zou ik allemaal aan de DA overlaten. Die weet best wat geschikt is voor jouw paard.


Wat heeft mijn paard er nu aan dat jij vind dat ik in het verleden stom bezig ben geweest. Ik deel die mening dus niet.
En kan het verleden ook niet veranderen.

Met de tips die je nu geeft kan ik wel wat. Bedankt daar voor.

Popstra
Berichten: 13852
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Luchtwegproblemen wat een hel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:12

Mijn paard heeft in de aanloop naar de zomer tijdens die droge periode ook last gehad hoor. Ik denk dat je daar weinig aan kunt doen want het is gewoon de atmosfeer buiten. Luchtweg verwijders als in pufjes en als er veel slijm zit slijmverdunners zouden verlichten kunnen geven dan. Dan is de Flexineb handig om te hebben. Daar kun je zowel zoutoplossing in vernevelen voor het slijm als ook het pufje in gebruiken zodat het paard deze beter op neemt.

Pareltjes
Berichten: 2220
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 10:51

felicity schreef:
felicity schreef:
Word er wel gelezen?

Nogmaals ze staat nu s'nachts in een loopstal. Ze kan zelf kiezen of ze buiten op het stoepje staat of binnen op rubberen matten. Er is geen droog hooi of stro of ander stof in de buurt.


Ze staat s'nachts in een inloopstal op rubberen matten
En nu met dit weer heeft ze nergens last van.

Ik hoef geen commentaar dat ik het vroeger beter of anders had moeten doen. Daar heb ik nu niks meer aan.

Ik vraag om wat ik nu kan doen. En hoe ik het kan voorkomen dat ze van de zomer weer benauwd staat.


Hooikoorts!!!

Ga naar DA . Als ie nu niet benauwd staat ( regen, einde hooikoorts seizoen bla bla ) is de conclusie toch duidelijk? In het voorjaar bronchoscopie doen, controle op slijm en irritatie. En dan het gehele seizoen op medicatie en slijmoplossers. Gaan dure zomermaanden worden. Alvast sparen maar.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:23

Hier een oudje van 26 met ernstige longproblemen. De afgelopen 2 vreselijk hete droge zomers hebben daar niet aan bijgedragen. Hij kwam dit jaar slecht de winter uit.. heel benauwd en veel hoesten dat ik ook dacht nu is het over. Maar na overleg toch weer kuur prednison gedaan maar dat heeft niks geholpen, de DA kwam met een nieuw medicijn en vroeg of we dat tegen korting wilde proberen. We waren ten einde raad en het was dit nog proberen of inslapen. Het voordeel was dat het geen nare bijwerkingen gaf makkelijk te doen dus we zijn er voor gegaan. Het heet Equihaler en was en kuur minimaal 10 dagen tot 13 dagen. in eerste instantie was het effect niet wat we gehoopt hadden maar we merkte wel dat hij minder hoestte. We hadden al besloten om het aan te kijken en hij knapte aanzienlijk op!! hij hoestte minder en was minder benauwd, hij werd ook weer wat dikker en keek fitter uit zijn ogen, ik moet zeggen dat hij dit jaar goed de zomer door is gekomen.

Zijn longen zijn kapot daar is niks meer aan te doen en we merken dat het langzaam begint uit te werken en hij weer meer gaat hoesten, we zijn nog in dubio of we weer een kuur gaan doen. Het is geen goedkoop medicijn en hij is al 26 en heeft nog meer ouderdoms kwaaltjes.

Hier staan ze overigens 24/7 buiten met inloopstal, hele jaar wei en gras en hooi. Hooi is nagenoeg stof vrij en we geven ze uit hooinet wat buiten hangt.

Misschien kan dit medicijn ook iets voor jouw paard wat doen? het heet Equihaler

darkadia

Berichten: 5260
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:26

Hier heeft paardlief ook een luchtweginfectie gehad. Hoestte niet of nauwelijks, maar stond na een stukje draven als een gek te pompen. Eerst bij eigen dierenarts kuren ventipulmin en prednison gehad, klachten werden we iets minder maar verdwenen niet. Hebben hem van stro naar vlas gezet en kreeg al voordroog, had kleine uitloopstal. Ook nog inhaler met Flixotide geprobeerd, maar dat gaf geen verschil.
Omdat de klachten bleven zijn we naar Utrecht geweest waar een longspoeling gedaan is (overigens vind ik dit absoluut geen fijn en paardvriendelijk onderzoek zoals eerder genoemd wordt, ben erbij gebleven, maar was ook echt niet fijn om de reactie van het paard te zien).
Hieruit bleek in eerste instantie flinke bronchitis. Dus naar huis met hogere dosis ventipulmin en equisolon (prednison in poedervorm). Verbeterde hiermee we weer een stuk, maar weg was het niet. Bij een controle longspoeling was de eerdere ontsteking verdwenen, maar waren er nog verhoogde hoeveelheid mastcellen wat duidde op allergie en dat iets het toch nog prikkelde ondanks alle aanpassingen.

Ik ben toen na het lezen van goede recensies de luchtwegkruiden van de Paardendrogist gaan bij voeren, en zowaar, de klachten verdwenen!
Daarna zijn we naar een stal verhuist ook met uitloop maar had hij wel weer stro in zijn stal. Echter de klachten bleven weg. Daarna naar stal gegaan waar ze 24/7 buiten stonden en dat staat hij nu nog steeds (niet meer dezelfde stal overigens) en aantal jaren klachtenvrij geweest. Dit voorjaar had hij door veel stof van het zand op de paddock weer lichte klachten. Ben direct gestart met de kruiden bij voeren en zijn klachten zijn weer verdwenen.

Misschien dat dit jouw paard ook kan helpen in de ondersteuning.

Eapy

Berichten: 1745
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Luchtwegproblemen wat een hel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:31

Hee TS, wat vervelend voor je. Ik ken de zorgen bij luchtwegproblemen als geen ander... mijn pony had een pollenallergie en ik heb haar nog een aantal fijne jaren kunnen geven met (eindelijk!) een goed behandelplan. PB me even als je je beestje van een (pollen-)allergie verdenkt, dan deel ik graag mijn ervaring met je! Sterkte.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:48

felicity schreef:
Ik word hier zo moe van.

Dier heeft jaren op stal gestaan zonder problemen. Het is fout gegaan door een beschimmelde baal hooi waar ze mee opgestrooid hebben een paar maanden geleden.

Maar nogmaals ik hoef niet te horen hoe stom ik ben. Ik vraag wat ik nu kan doen om te voorkomen dat ze weer benauwd staat van de zomer.


Je hoeft niet moe te worden, maar realistisch kijken naar je eigen aandeel in de verslechtering. Dit is iets dat iedereen, ook ik, heeft moeten doen bij het bepalen van het beste beleid.

Ik lees vooral veel verhuizingen, hetgeen de weerstand toch een flinke opdoffer geeft.
Dus stabiliteit in huisvesting, weerstand verhogen door echinacea, kijken of je je paard sowieso kunt helpen met kruiden die kunt laten samenstellen door Horse Complete.

Verder inderdaad blijven stomen van het ruwvoer, de rubber matten zijn ook een goede ingreep, vernevelen geeft ook veel verbetering, verder kun je wat etherische olie verdund met water over het ruwvoer sproeien.

Dat je nadacht over inslapen heeft denk ik meer te maken met het beleid dat haar niet paste dan de werkelijke gezondheidstoestand van het paard. Nu heel consequent blijven in je aanpak en het paard niet weer verhuizen zal vast wonderen doen.

Zorg ook dat ze niet overmatig zweet, scheer haar anders wanneer dit wel het geval is. In voorjaar en najaar meer aandacht besteden aan de weerstand, en in geval van pollen-allergie medicatie vernevelen.
met een beetje mazzel kan je paard er 80 mee worden ;-) Uiteindelijk krijgen echt heel erg veel paarden last van hun luchtwegen, ze zijn gewoon niet gemaakt om binnen te staan.

marleen_usar

Berichten: 24686
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:04

Heeft iemand ervaring met Pulmitranq?

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:46

marleen_usar schreef:
Heeft iemand ervaring met Pulmitranq?


Heb ik ook geprobeerd maar heeft hier niks gedaan.

marleen_usar

Berichten: 24686
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:25

Oke dat is jammer, weet je nog hoeveel jij gaf?

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:03

marleen_usar schreef:
Oke dat is jammer, weet je nog hoeveel jij gaf?


Ik gaf wat er voorgeschreven werd.. ik dacht 8 pillen per dag en afbouwend. het is al even geleden en daarna zijn er nog wat dingen gepasseerd dus weet het niet meer zo goed. :o

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: Luchtwegproblemen wat een hel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:21

Ik heb niet alles gelezen, maar ga wel zeker mee met voorgangers hier.

Heb je verder ooit gedacht aan zout therapie? Heeft door het zout dus een flink verzuiverende werking op de luchtwegen in het algemeen. Wellicht als preventief alternatief het proberen waard. Ik zou niet durven zeggen of dit werkt in perioden dat het eigenlijk al relatief slecht gaat.