Klei gebruiken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Klei gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 11:01

Ik hoop dat het hier goed staat, anders hoop ik dat een vriendelijke mod me richting het juiste topic kan wijzen.

Wegens een blessure raadt de dierenarts mij aan om klei te leggen. De meeste aanbevelingen die ik zie op het internet is echter op de klei dan nog eens in te pakken met plastiek en dan nog een bandage er rond. Is dit nodig voor altijd de klei? En kan dit kwaad voor het been? Ik was aan het denken om een pot NAF ICE COOL te bestellen. Hier zie ik dit echter niet bij staan? En kan het paard dan zo de weide op? Want ik neem aan dat die bandage wel heel nat zou worden met dit weer.

Alvast bedankt voor de hulp

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:05

Blijft die klei zitten zonder fixatie denk je?

mavantos

Berichten: 3589
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:07

Klei is werkzaam zo lang het 'nat' is. Om de klei langer nat te houden doe je er plastic of natte kranten omheen met een (stal)bandage.

In principe kan je ook gewoon de klei zo op het been smeren en dan in de wei zetten. Ik zou zelf geen bandage en/of kranten/plastic erom doen. De dag erna kan je de klei er weer afborstelen/-wassen.

Zelf koop ik altijd een pot groene leem(poeder) en maak dit zelf aan met water, dit is een stuk goedkoper namelijk. Klei blijft goed zitten zonder fixatie.

Natasja71

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:35

Klei is topspul! Ik koop ook altijd poeder en maak het zelf aan tot een dikke pap en smeer dat op mijn paard. Blijft echt prima zitten.
Ik gebruik het op dikke benen, pezen, insektenbeten. Het haalt heel fijn de zwelling weg.

Ik smeer het ook gewoon erop en dan de dag erna eraf borstelen en dan een nieuwe laag.... in de zomer doe ik er nog wel eens een druppeltje teatree in tegen vliegen, of een beetje lavendel, dat werkt zuiverend. Klei kun je ook op (schaaf) wondjes smeren.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Klei gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:20

ik neem ook de kleipoeder of brokken waar ik mijn eigen papje mee maak. Smeer het er op en gooi ze zo i in de weide, werkt prima.
Als je mengt met uierzalf oid is het vettiger en blijft het nog langer plakken.

Afhankelijk van de blessure zou ik bij voorkeur niet bandageren, want dan maak je het ook weer warmer.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Klei gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 13:24

Oke top! Het is voor ondersteuning bij herstelling van peesscheur. De scheur is ondertussen genezen, maar de dierenarts raadde aan om nog goed wat klei te smeren. Maar ik las vooral veel met bandages en papier, en dat leek me nu niet handig met dit weer om hem dan zo op de weide te zetten. Bedankt voor jullie hulp!

coldsummers

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Klei gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 13:45

Ik heb voor mijn paard de coolings clay van Blue Hors gebruikt.
Ik deed dan een dikke laag en zette mijn paard op stal of op de poetsplaats. Als het dan droog was borstelde ik het er zo af (kan ook afgespoeld worden). Hij had er helaas maar 2 keer gebruik van kunnen maken en plezier van mogen hebben (heb hem in moeten slapen, helaas).

Zelf heb ik het niet met bandage afgedekt, een goede dikke laag werkt prima.
Anders de Ice-Vibe, die wordt bij mij op stal veel gebruikt voor peesblessures.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Klei gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 13:46

Ja de ice vibe gebruik ik inderdaad! Het idee zou dan zijn ice vibe en dan met de klei op de weide! Dan koelt het rustig verder

jolanda20
Berichten: 1372
Geregistreerd: 28-08-07

Re: Klei gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 13:56

Ik heb de klei van audevard.
Top spul. Zowel zo op het been als ingepakt

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Klei gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:56

Omdat het gerelateerd is aan een blessure plaats ik dit topic op [MD] Medisch.

Sterkte met de blessure!