Zenuwsnede

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 06:54

Graag ervaringen gezocht met zenuwsnede paard! Ook ben ik benieuwd hoe het paarden vergaat op de langere termijn!
Ik kan er vrij weinig over vinden en wat er op internet en hier op bokt over te vinden is lijkt niet erg recent!

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:12

Als zenuwen beschadigd raken kun je geluk hebben of pech. Soms hersteld het, maar dat duurt lang. Andere keren hersteld het niet. Zenuwen herstellen een stuk slechter dan bv spier of bot.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:14

Suikermeisje: een zenuwsnede wordt/werd expres gedaan. Daarvan is het de bedoeling dat-ie niet geneest

Zenuwsnedes worden niet meer uitgevoerd, daarom kan je er niets recents over vinden denk ik. De lange termijn effecten waren zeer slecht, omdat de hele ondervoet gevoelloos is gemaakt. Je kreeg ook wel dingen die te vergelijken zijn met post traumatisch stress syndroom bij mensen bv.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 15-10-17 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:15

uiteindelijk zoeken zenuwen elkaar weer op

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:18

Ibbel schreef:
Suikermeisje: een zenuwsnede wordt/werd expres gedaan. Daarvan is het de bedoeling dat-ie niet geneest

Zenuwsnedes worden niet meer uitgevoerd, daarom kan je er niets recents over vinden denk ik.


Ohja natuurlijk :o

Naja, in dat geval is het andersom hè.


danzzz schreef:
uiteindelijk zoeken zenuwen elkaar weer op


Dat is zeker niet altijd hoor. Sommige zenuwen die dusdanig beschadigd zijn (zenuwsnede) herstellen niet snel of nooit.

Christiene
Berichten: 7717
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:20

Weet dat toen ik veertien was het bij paard op stal bijna gedaan werd. Was toen al dat het nu niet veel meer werd gedaan. Gevaar is dat ze niks meer voelen onder die voet.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:25

danzzz schreef:
uiteindelijk zoeken zenuwen elkaar weer op


Als dat bij een zenuwsnede gebeurt is dat vrijwel altijd doordat de uiteinden zijn gaan woekeren, en dat is helemaal een ellende.

TS: als je een paard zou willen kopen met een zenuwsnede, niet doen. Stelt je DA het voor bij je eigen paard, héél rap een andere DA zoeken.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 08:42

Naar wat ik heb begrepen worden deze operaties nog wel degelijk regelmatig uitgevoerd mits het paard daar de juiste kandidaat voor is.. dat betekent dat de foto's dermate goed moeten zijn en dan bedoel ik de weefsels die om t euvel zitten ( pezen, sesambeentjes ect).
Tegenwoordig is het niet meer zo dat ze niets meer in de voet voelen maar dat slechts een gedeelte vd voet thv t straalbeen wordt uitgeschakeld. Dus een hoefzweer/ trappen in een spijker wordt opgemerkt door het paard.
Het betreft mijn eigen paard waar een maand of 5 geleden de ellende begon.. paard is inmiddels ingespoten geweest, speciaal beslag, orale onstekingsremmers, 24 foto's verder, echo.. resultaat een kreupel paard. Uit de laatste foto's is gebleken dat zij een lipfragmentje heeft op t straalbeen, dit veroorzaakt de pijn.. paard heeft geen ontsteking op t moment!
Zij heeft lichte artrose op beide voorbenen maar dit kan nooit de kreupelheid veroorzaken dit is inmiddels bevestigd door 2 Da's.. zenuwsnede is voorgesteld door zeer gerenommeerde kliniek. Paard heeft zeer veel rust gehad!
Paard wordt al jaren getraind op de klassieke manier, rechtrichten staat daarbij centraal!
Helaas kan ik weinig ervaringen vinden, wel is er iets over te vinden op de site van gebroeders van nassau..
Ben dus erg benieuwd hoe het paarden is vergaan na deze ingreep!

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Re: Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:52

Mijn dierenarts vertelde mij dat zo'n ingreep in Nederland niet meer mag worden uitgevoerd.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 08:55

Majolen schreef:
Mijn dierenarts vertelde mij dat zo'n ingreep in Nederland niet meer mag worden uitgevoerd.


Daar zullen de meningen dan over verdeeld zijn..
Ga er vanuit dat deze kliniek die iedereen kent geen illegale operaties zal uitvoeren..
Denk ook niet dat het iets is wat zomaar wordt voorgesteld..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:57

Bij ons op stal is er vroeger een paard geweest met hko waarbij een zenuwsnede is uitgevoerd. Het is precies zoals pol1 zegt, dat het nog wel wordt uitgevoerd indien het paard een juiste kandidaat is.

Het paard bij ons op stal heeft na de zenuwsnede nog een aantal jaar heerlijk op het land gestaan zonder pijn. Uiteindelijk hebben ze hem in moeten laten slapen omdat er een pees afgescheurd was. Geen idee of dit door de zenuwsnede is veroorzaakt. Er werd destijds gezegd dat er verminderde doorbloeding in het betreffende been zou zijn, vanwege de zenuwsnede.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:58

Als er verder geen behandeling is en het paard niet meer gereden gaat worden dan zie ik het als optie om het paard nog een paar jaar te laten grasmaaien.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 09:02

Volgens de kliniek is aangepast rijden in de zin van licht werk rekenend houden met de mogelijkheden van je paard prima mogelijk..
Jaarlijks zal het paard gecontroleerd worden dmv foto's om te kijken hoe de structuren zich houden..

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:02

Als ik het me goed herinner, mag je er niet meer mee starten. Dat is nog wel iets om mee te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:04

pol1 schreef:
Volgens de kliniek is aangepast rijden in de zin van licht werk rekenend houden met de mogelijkheden van je paard prima mogelijk..
Jaarlijks zal het paard gecontroleerd worden dmv foto's om te kijken hoe de structuren zich houden..

Klopt, was bij het paard bij ons op stal ook het geval. Eigenaresse wilde er echter zelf niet meer mee gaan rijden. Wel heeft ze met regelmaat met hem gewandeld.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:12


Foster
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:15

Jaren geleden heeft mijn paard aan beide voorbenen een zenuwsnede gekregen. Hij had hko. Wat belangrijk is om je te realiseren is dat het paard de pijn niet meer voelt, maar dat het proces wel doorgaat! Daarom werd er geadviseerd om niet meer actief met mijn paard te rijden. Hoe meer je hem (onnatuurlijk) belast hoe sneller het ziekte proces gaat. De ontstekingen voelt je paard dan misschien niet, maar kunnen er wel gewoon komen. Ik heb het puur gedaan om hem nog wat jaren op de wei te kunnen houden. En dat is gelukt. Ik weet niet precies hoe lang, maar zeker meer dan 10 jaar. Hij heeft verder geen complicaties gekregen. Hij kon een klein deel van zijn voet nog voelen, de rest niet. De zenuwen zijn wel wat gaan woekeren. De zenuw die doorgesneden is kan niet meer aan elkaar groeien, maar ze kunnen wel kleine vertakkingen maken en elkaar weer vinden. Maar mijn paard heeft daar gelukkig geen last van gehad. Hij is uiteindelijk op oudere leeftijd aan iets anders overleden.


Edit: ik lees in het artikel van Oij dat paarden nog hoog in de sport lopen na een zenuwsnede. Mij is destijds vertelt dat dit verboden is (en terecht vind ik :o )

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:19

Zenuwsnedes worden wel degelijk nog steeds uitgevoerd onder de juiste criteria. Dus niet om er nog wedstrijd mee te gaan rijden.
Mijn paard heeft 5 jaar geleden een zenuwsnede gehad aan beide voor voeten. In de toon van de voet heeft hij gevoel in het gedeelte van de hoefkatrol niet. Ik rij nog steeds recreatief met hem dwz 2 a 3 x in de week een buitenritje van hooguit 40 minuten en dan vnl in stap. Hier genieten we allebei erg van. Hij wordt regelmatig gezien door DA en osteopaat en zit prima in zijn vel. Hij is nu 22 jaar.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:47

Het is ook een soort voor van pijnbestrijding natuurlijk.
En of het verantwoord is om met een paard te rijden dat onder bute staat danwel een zenuwsnede heeft gehad valt over te twisten. Dat moet iedere eigenaar zelf goed overwegen.

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:47

Ibbel schreef:
TS: als je een paard zou willen kopen met een zenuwsnede, niet doen. Stelt je DA het voor bij je eigen paard, héél rap een andere DA zoeken.

Zowel Wolvega, Emmeloord als Utrecht doen deze procedure ook.
Maar alleen als allerlaatste optie.
https://sportpaardenkliniek.nl/nl/disci ... rthopedie/
Citaat:
Paarden met pijn in synoviale holtes kunnen met goed gevolg geopereerd worden met een kijkoperatie van de betreffende slijmbeurs, de tenoscopie (vb bandletsel achter de voorknie, ringbandproblemen). Aanvullend kan er een zenuwsnede noodzakelijk zijn of een decompressie van de betrokken peesstructuur al dan niet aangevuld met PRP injecties (vb high suspensory)


http://hoofcare.nl/eisen-van-een-hoefbe ... enuwsnede/
http://www.paardenkliniekdeveluwe.nl/we ... katrol.pdf

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 09:52

Mij werd meegedeeld dat basissport nog mag maar geen zwaarder werk ( nu deed ik dat toch niet) miss dat het ook afhankelijk is van hoe de foto's verder zijn.. bij mij lijkt alleen dat fragmentje de boosdoener..de atrose zou dit niet in de weg mogen staan. Volgens de arts verbeterd de operatie de artrose ook in zekere zin.. zal dat maandag nog even om verduidelijking hier omtrent vragen.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 11:32

Dat kan zeker, bij mijn paard zijn 2 jaar geleden nog foto's en echo's gemaakt en het proces van HKO en artrose was onveranderd. Doordat een paard door pijnvrij te zijn zijn voeten weer normaal gaat neerzetten wordt de bloedtoevoer beter.
Zo is het mij verteld en het klinkt mij ook logisch in de oren in tegenstelling tot een eerder bericht hier dat de bloedtoevoer minder zou worden door een zenuwsnede.
Ik ben ook van mening dat je een paarden zenuwsnede niet teveel moet ophokken maar juist de kans moet geven om te bewegen juist om de reden van de bloedtoevoer.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 11:35

Fijn Vala dat geeft weer een beetje moed!!

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 13:20

ik snap die hysterie nooit omtrent de zenuwsnede. Als je daarmee een paard nog een paar jaar pijnvrij kan houden is het naar mijn moraal een legitieme procedure om uit te voeren. Alternatief is de slager, ook niet erg, maar wel heel definitief

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 14:52

danzzz schreef:
ik snap die hysterie nooit omtrent de zenuwsnede. Als je daarmee een paard nog een paar jaar pijnvrij kan houden is het naar mijn moraal een legitieme procedure om uit te voeren. Alternatief is de slager, ook niet erg, maar wel heel definitief


Nouja en voor een pas 11 jarige die verder wel heel gezond is! Maar ik merk idd op diverse forums hysterie.. de andere keuze is idd definitief..
De mensen die ik tot nu toe spreek zijn voor..