Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 00:05

Mijn paarden staan aan huis en de whinney socks laat ik (als ze niet nat zijn) gerust wel eens wat langer om bij het paard dat ze nodig heeft. Buiten draagt ze met dit weer de premier equine turnout mudfever boots erover.

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 00:06

Hier geen goede ervaringen met de Arma paddock boots/deluxe socks. Ging ondanks goede maatvoering enorm veel zand en modder in zitten. Nu is het wel heel regenachtig en nat helaas, maar op het moment dat de huid al aangedaan is, is het schuren van zand in zo’n wond wel het laatste wat je wil.. Als de bodem droog/hard is dan zou het misschien wel wat kunnen betekenen.
Naast de whinny socks werkte tubi grip hier het beste. Iets grotere maat genomen, lang stuk afknippen, over de hoef en dan naar boven, omslaan en terug naar beneden rollen. Geven naast bescherming tegen het licht en viezigheid ook iets compressie tegen eventueel vocht.

Wellicht overheen gelezen, maar hebben jullie al behandeld met dexamethason injecties en prednison? En laten uitzoeken of er geen bacterie in de aangedane huid is gekomen? Hier helaas meegemaakt aan 3 benen waardoor het alsmaar erger werd, uiteindelijk enorm opgeknapt door gericht antibiotica in te zetten naast de dex en prednison.
Wat voor bodembedekking gebruik je in de stal? Ben wel benieuwd naar foto’s van de benen.

Succes en sterkte :(:)

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 00:45

Paddock is deels verhard en uit ervaring weet ik dat ze vooral in het zand/natte deel gaat staan om te mesten. Dus dat is iets om rekening mee te houden.
Ik had eigenlijk mijn hoop op de Arma gevestigd.

Dex pred etc hebben we al langere tijd (meerdere keren) gedaan ja. Helaas geen oplossing meer.

premier equine turnout mudfever Neem ik mee, maar lijkt op de Arma mud boots? (Deze laatste kan ik ook niet meer in NL vinden dus wilde ze in België bestellen)

Er ligt stro in de stal en vanaf aankomende week gaat ze weer naar een vlasstal. Foto’s deel ik liever niet online maar kan evt via pb. :o

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 01:13

Snap ik.. Het is zo intens ellendig allemaal.

Hoop dat het goed gaat op vlas. Hier uiteindelijk van het vlas af gegaan, bleef teveel plakken/irriteren bij wondjes en is wat harder/prikkelig. Krullen werkt voor ons het beste.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:31

Ik liet de sokken aan en deed ze als ik op stal kwam uit als ik aan kwam. En weer aan als ik wegging. De stalhouder of stalgenoten vroeg ik dan de ochtend de sok even goed te doen (zakte dan iets af). Dat was wel met 24/7 buiten, weet niet of ik ze op stal aan zou durven houden omdat mijne snel stalbenen krijgt. Andere beschermers liep d'r been direct op, ook buiten. De whinnys niets.

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:57

De sokken kan je gewoon 24/7 omhouden.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 12:44

Ik heb niet alles gelezen maar wel globaal dat het over het wasprotocol ging. Mijn paard is destijds behandeld door Mark van Manen en is er zonder prednison helemaal bovenop gekomen.
Hij is ook altijd bereid om een DA die dichterbij jou woont te bellen om uit te leggen hoe diegene het kan doen.

Soms doet hij het wel in combinatie met prednison maar bij mijn paard konden we het net aan zonder proberen.

Het doel van het protocol is om de eiwitten in het been kapot te maken en zo de huidontstekingen te remmen waar prednison enkel de symptonen onderdrukt.

Het was een intensieve periode, steeds 1,5 uur met de trailer heen en weer terug en al dat inpakken van de benen steeds. Maar mijn paard is er bovenop gekomen en heeft nog wat jaren geleefd zónder UV bescherming nodig te hebben en nooit meer een uitbraak gehad na de behandelingen van Mark.

Sterkte en als ik je kan helpen stuur gerust een PB

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Zeppelin

Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:26

Zijn er nog meer mensen die hun paard zonder sok of andere bescherming in de winter buiten hebben lopen? En vanaf welke UV index (of maand) beginnen jullie weer met het omdoen er van?

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 21:51

Mijn paard loopt weer helemaal zonder bescherming! Pas als ik denk dat zijn huid weer “mokachtig” wordt begin ik weer met bescherming

_Zeppelin

Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 11:37

Die van mij in de winter ook. Maar merk nu inderdaad dat er weer plekjes ontstaan en de UV beschermer weer aan moet.

lonniejj

Berichten: 2907
Geregistreerd: 23-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 11:42

_Zeppelin schreef:
Zijn er nog meer mensen die hun paard zonder sok of andere bescherming in de winter buiten hebben lopen? En vanaf welke UV index (of maand) beginnen jullie weer met het omdoen er van?

In de winter zonder, tenzij sneeuw. Dan gaan ze weer om. Dat reflecteert het uv enorm en krijgt ze snel plekjes.
Ik begin nu langzaam weer met beschermers om. Mede ook omdat ze een lelijke wond heeft gehad op haar been wat nog een kwetsbaar plekje is. Maar ook zeker met de eerste uv uurtjes die we nu krijgen gaat ze vaak best snel plekjes van krijgen.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 12:46

Ik doe het inderdaad ook op het oog. Mijn paard lijkt er ook aardig over te heen komen. Hij heeft vorig jaar bijna de hele zomer zonder gestaan.
Waarom hij toen ooit heeft gekregen, geen idee. Er was niets verandert in zijn huisvesting etc en ook nu is alles eigenlijk nog steeds stabiel. Maar ik hoop dat we deze zomer ook weer zonder kunnen.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:45

Welke beschermers voor in de modder raden jullie aan? En welke sokken? Ik ben de hele winter al aan het klieren met de vasculitis. Eerst laseren, ging goed. Maar merk dat de huid nu weer mega geïrriteerd word van de modder en ik wil het schoon houden dus spuit de benen ook af voordat ze op stal gaat. Dus ik denk dat het nu tijd word voor beschermers. En om dan het volledige protocol te volgen ook gelijk in de sokken van de zomer om te kijken of dit helpt. Meestal word het bij haar juist beter van de zon dus het beeld klopt niet volledig. Maar alle beetjes helpen. Ben er echt klaar mee haha.

Belangrijkst is dat het niet snel af zakt. Ze loopt er de hele dag mee op de wei

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:35

Mudboots van Lemieux gebruik ik in de winter. Hier ook op het oog, ze kan in deze periode best een tijdje zonder staan maar de eerste tekenen zijn dan weer een oplopend been, gevolgd met plekjes. Dat is wel iets wat we kunnen voorkomen nu door toch tijdig weer een beschermer om te doen.

lonniejj

Berichten: 2907
Geregistreerd: 23-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 16:11

Hier ook mudboots van lemieux. Ik heb ook mud fever boots van woofwear, die bevallen ook goed.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 10:07

Hoe doen jullie dat met de plekken op de benen en de mud boots? Ben een beetje bang dat het gaat schuren. Mn paard heeft nu weer aardig korsten en dik been. Was net wat beter maar nu weer bagger. Net ook de whinny socks besteld.

Dit was vorige week
Afbeelding

Dit gisteravond na wassen dus wel wat roder als normaal



Afbeelding


Heb er teveel aangezeten met wassen afgelopen week met de modder. Baal echt. Nu 2x per dag de laser erop van cellkick, hopen dat die sokken er snel zijn en mudboots aan om ze schoon te houden. En dus vooral afblijven. Het is nog veel erger geweest en toen werd het met de laser een stuk beter.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 11:35

De mud boots gaan bij mij over de whinney socks. Of over de ceramic rehab drukverband sokken met ritsen van Kramer. Die gebruik ik ook regelmatig.

Nu zou je het kunnen insmeren met een verzachtende zilvercrème.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 00:12

Paard dr been word al rustiger. Ik heb niks anders gedaan dan laser erop en de mud boots erom. Kan niet meer als Mega blij zijn. Korsten zitten al los maar paard wil niet meer dat ik eraan zit.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 00:13

henshem schreef:
De mud boots gaan bij mij over de whinney socks. Of over de ceramic rehab drukverband sokken met ritsen van Kramer. Die gebruik ik ook regelmatig.

Nu zou je het kunnen insmeren met een verzachtende zilvercrème.


Thanks!

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 08:25

Ik poeierde de nare plekken met zwavelbloem voor het inpakken. ‘s Nachts deed ik de boots af en poeierde ik nogmaals in. Toen de boel eenmaal behoorlijk rustig was, dus bijna alles dicht met korsten, poeierde ik alleen nog bij het afdoen.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 23:42

Afbeelding
Wilde hm toch ff delen. 5 dagen verschil met de eerder geplaatste foto’s!! Mega blij mee. Droog houden, laseren met cellkick laser en silverlinde wondspray. Inwendig ook nog dingen voor de weerstand. *\o/*

_Zeppelin

Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 11:49

Degene die hun voer hebben aangepast of supplementen geven; wat gebruiken jullie en merken jullie verschil?

Misschien dat iemand hier interesse heeft om mijn Lemieux gladiator boots over te nemen? Alleen links is gebruikt (en daardoor verkleurt door de zon).

_Zeppelin

Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 11:52

Horseloverl schreef:
[ [url=m/KzTDOG.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wilde hm toch ff delen. 5 dagen verschil met de eerder geplaatste foto’s!! Mega blij mee. Droog houden, laseren met cellkick laser en silverlinde wondspray. Inwendig ook nog dingen voor de weerstand. *\o/*


Merk je verschil met de lasertherapy ook? Zag dit weekend op Indoor Brabant een stand van staan en leek mij ook interessant voor de vasculitis inderdaad

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 14:25

_Zeppelin schreef:
Horseloverl schreef:
[ [url=m/KzTDOG.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wilde hm toch ff delen. 5 dagen verschil met de eerder geplaatste foto’s!! Mega blij mee. Droog houden, laseren met cellkick laser en silverlinde wondspray. Inwendig ook nog dingen voor de weerstand. *\o/*


Merk je verschil met de lasertherapy ook? Zag dit weekend op Indoor Brabant een stand van staan en leek mij ook interessant voor de vasculitis inderdaad



Jaa enorm. Ze word veel minder gevoelig op de benen, haat schiet er mega snel in, huid is binnen een dag al veel minder rood. Ik ben er echt super blij mee!
Afbeelding
Het is dit nu op dag 6. Denk als het zo doorgaat dat ze er met een week vanaf is!

AndreaB

Berichten: 1621
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:48

Gezien ikzelf enorm veel aan dit topic gehad heb wil ik ook graag mijn ervaring met jullie delen.
Wie weet heeft iemand hier in de toekomst iets aan.

In de winter van 2015/2016 heb ik de benen van mijn toen 4 jarige KWPN merrie opgeschoren en door de strijklappen is er toen op haar linker achterbeen een schuurplek ontstaan. Al snel zat haar hele been onder de korsten en ontstond er een einschuss been waar het vocht door de enorm zwelling naar buiten gedrukt werd. Het heeft destijds even geduurd voor we de juiste behandeling gevonden hadden en na een half jaar tobben lukte het met dierenarts #2 eindelijk om alles weer rustig en onder controle te krijgen. We hebben die winter gesmeerd met hydrocortiderm, gewassen met betadineshampoo, prednisolon tegen de zwelling gekregen en verschillende antibiotica gekregen. Voor de enorme zwelling heb ik, ondanks contra indicatie bij einschuss, toch een Equicrown compressiesok aangeschaft welke ze 24/7 om heeft gehad. Dit hielp enorm om de zwelling terug te dringen en het zorgde ervoor dat er geen wondvocht meer naar buiten gedrukt werd en er zodoende geen nieuwe korsten meer ontstonden. Destijds dacht ik dat de verandering van antibiotica de doorslag had gegeven, maar na het lezen van dit topic ben ik er van overtuigd dat het afschermen van haar been tegen UV licht de remedie is geweest. Inmiddels zijn we heel wat jaren verder, gebruiken geen bescherming meer en het enige verschil met voorheen is dat haar achterbeen met te weinig beweging sneller geneigd is om weer vol te lopen. Gelukkig woont ze bij ons 24/7 buiten en hebben we daar dus eigenlijk geen problemen mee.

Enfin, 8 jaren zijn voorbij gevlogen en de vasculitis zat niet meer zozeer in onze gedachten. Deze zomer heb ik haar kootholtes na jaren weer eens opgeschoren en eind van de zomer liep ze een klein wondje aan haar voorbeen op. Richting de herfst kreeg ze op de buitenkant van haar peesschede weer korsten en er ging niet direct een lampje branden. Eén van onze paardendames opperde dat het weleens rasp zou kunnen zijn en daar ging ik in eerste instantie in mee. Rond december zat er echter nog geen enkele verbetering in, sterker nog, het werd alleen maar erger en erger en in overleg met de dierenarts ben ik met prednisolon en antibiotica begonnen. De zwelling werd minder, de korsten verbeterden, maar helemaal weg ging het niet. In de tussentijd moest ik weer terug denken aan het voorval jaren daarvoor en kwam ik in mijn zoektocht dit topic tegen. Na een hoop leeswerk heb ik besloten om te stoppen met de medicatie, het wassen met betadineshampoo en het verwijderen van de korsten. De wasfrequentie heb ik terug geschroefd naar 1 a 2 keer per week waarbij ik niet meer aan de korsten mag zitten van mezelf en ik heb om te beginnen haar been afgedekt met een peesbeschermer in afwachting van een nieuwe Equicrown compressiesok voor om haar voorbeen. Inmiddels heb ik haar been al een aantal weken niet meer gewassen, zitten er nog maar een paar kleine korstjes in haar vacht verstopt, is haar huid weer mooi rustig, is de zwelling weer onder controle en groeit haar vacht weer terug. Ik wil nog een aantal weken afwachten tot ook de laatste korsten vertrokken zijn en haar dan weer zonder bescherming buiten zetten. De tondeuse gaat in de kliko en mocht er een volgende keer zijn dan hoop ik dat het lampje iets sneller gaat branden. Hieronder een kort fotoverslag het verloop afgelopen winter.

15 oktober 2023 - Het aangedane gebied opgeschoren om de schade goed inzichtelijk te krijgen en goed te kunnen behandelen.
Afbeelding
Afbeelding


9 februari 2024 - Na het lezen van dit topic heb ik deze foto's gemaakt alvorens de nieuwe weg in te slaan.
Afbeelding
Afbeelding


28 februari 2024 - Drie weken nadien en haar huid ziet er weer een stuk rustiger uit.
Afbeelding
Afbeelding


12 maart 2024 - Haar benen gisteren waarbij de kleine korsten die er her en der nog zitten niet meer zichtbaar zijn, maar enkel nog te voelen zijn.
Afbeelding
Afbeelding