Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 31 [ 754 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 31  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

 
Profiel   

Hier alleen zachte beschermers, geen springschoenen en liefst helemaal niks.
Met prednison gestopt en laten behandelen bij Den hoek, weerstand ophogen, zuiver voer, verschillende dingen gesmeerd, dan werkte het ene en dan het andere...
Op dit moment gaat ‘ie goed qua benen, afkloppen maar...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 22:08 



 
Profiel   

Bij mijn paard is middels een biopt dermatitis met onderliggende vasculitis vastgesteld. Het lijkt niet zozeer door UV getriggerd te worden, maar los van de oorzaak is en blijft vasculitis wat het is, lijkt me.

Afgelopen dinsdag ben ik naar Wapenveld geweest voor het wasprotocol van Knottenbelt. Ik vind het een enorm spannend traject, want de ontstekingen aan de voet van mijn paard hebben zich flink uitgebreid de laatste tijd met veel smerige korsten. Bij mijn paard zit het op de ondervoet: begonnen aan de binnen- en buitenkant en trekt nu door naar de kootholte.

Hoe zijn jullie ervaringen met het wasprotocol? In hoeverre was jullie paard korstenvrij of hoe lang duurde het? Ik vind het lastig om te beoordelen of de behandeling wel of toch niet het gewenste effect heeft, maar misschien heb ik te weinig geduld...

(De twee rode rondjes die je op 1 foto ziet zijn de wondjes van het biopt).

Direct na de behandeling:

[ img ]
[ img ]

Vandaag (2 dagen erna)

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 19:58 



 
Profiel   

Paard van een stalgenootje van mij had al lang last van vasculitis en het knapte niet op met prednison en uv beperking. Na behandeling van Eric Laarakkers trok het langzaamaan weg en sindsdien niet meer terug gekomen. Afgelopen zomer ook niet getriggerd door uv licht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 20:17 



 
Profiel   

Hier op stal ook 1 met vasculitis. Paard krijgt altijd UV werende sokken om buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 23:35 



 
Profiel   

Matheno schreef
Hier op stal ook 1 met vasculitis. Paard krijgt altijd UV werende sokken om buiten.


Ja dat deed ik ook. Zonder nooit geprobeerd maar dat durfde ik ook niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 05:26 



 
Profiel   

Ik las de titel en dacht wat interessant. Ik heb zelf namelijk vasculitus. Is vrij zeldzaam bij mensen maar zie dat het bij paarden meer voorkomt. De hoge dosis prednison is wel hetzelfde bij mens en paard zie ik.
Heel veel succes met de behandeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 07:51 



 
Profiel   

Mijn ervaring met de wasprotocol is dat mijn paard ernstige koorts kreeg en zijn been werd alleen maar heftiger. Eraf blijven, honingzalf smeren en prednisolon knapte hem in een week weer op, na 6 weken was alles weer “normaal”

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 08:12 



 
Profiel   

Ik vind de benen van het paard met wasprotocol niet eruit zien als typisch vasculitis. Ik ben benieuwd naar het verdere verloop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 08:39 



 
Profiel   

koetjeboe schreef
Matheno schreef
Hier op stal ook 1 met vasculitis. Paard krijgt altijd UV werende sokken om buiten.


Ja dat deed ik ook. Zonder nooit geprobeerd maar dat durfde ik ook niet


Mijn paard heeft inderdaad 24/7 een Silver Whinny sok aan. Zit perfect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 11:43 



 
Profiel   

Cheminee schreef
Mijn ervaring met de wasprotocol is dat mijn paard ernstige koorts kreeg en zijn been werd alleen maar heftiger. Eraf blijven, honingzalf smeren en prednisolon knapte hem in een week weer op, na 6 weken was alles weer “normaal”


Oei, dat is heftig. Prednison is zeker een optie, maar ik wilde in overleg met de dierenarts eerst dit proberen. Paard wordt volgende week nog eerst op PPID getest, dat leek me wel handig ivm eventuele prednison. Fijn te horen dat jouw paard weer is opgeknapt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 11:44 



 
Profiel   

Tessebes schreef
Ik vind de benen van het paard met wasprotocol niet eruit zien als typisch vasculitis. Ik ben benieuwd naar het verdere verloop.


Klopt, het is een atypisch beeld en het betreft ook nog eens een zwart been. Normaal zie je bij UV-gerelateerde vasculitis vaak witte benen en dan zitten de wondjes hoger op het been. Daarom vind ik het ook zo spannend, weinig vergelijkingsmateriaal. Maar vasculitis is vasculitis, dus daarom hebben we er toch voor gekozen om dit te proberen. Ik ben ook benieuwd naar het verloop... fingers crossed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 11:47 



 
Profiel   

mikaatje schreef
Ik las de titel en dacht wat interessant. Ik heb zelf namelijk vasculitus. Is vrij zeldzaam bij mensen maar zie dat het bij paarden meer voorkomt. De hoge dosis prednison is wel hetzelfde bij mens en paard zie ik.
Heel veel succes met de behandeling.


Dankjewel en jij natuurlijk ook sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 11:47 



 
Profiel   

Lioony schreef
Paard van een stalgenootje van mij had al lang last van vasculitis en het knapte niet op met prednison en uv beperking. Na behandeling van Eric Laarakkers trok het langzaamaan weg en sindsdien niet meer terug gekomen. Afgelopen zomer ook niet getriggerd door uv licht.


Het is een auto-immuunreactie dus weerstand is zeker heel belangrijk bij het herstel. Ik houd het in mijn achterhoofd, dank voor het delen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 11:51 



 
Profiel   

Die van mij reageerde heel heftig op wassen met betadine shampoo, dat droogt teveel uit.
Daar zou ik ook zeker op letten als je wilt wassen.
Ik waste alleen met hele zachte shampoo, liever helemaal niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 12:42 



 
Profiel   

Nouvel schreef
Die van mij reageerde heel heftig op wassen met betadine shampoo, dat droogt teveel uit.
Daar zou ik ook zeker op letten als je wilt wassen.
Ik waste alleen met hele zachte shampoo, liever helemaal niet.


Ik volg het wasprotocol van Knottenbelt bij de kliniek, want dat komt erg nauw. Daar wordt Hibiscrub bij gebruikt. Ik ben alleen benieuwd naar hoe dit er bij andere paarden uit zag en hoe snel daar verandering / verbetering zichtbaar was en hoe dat er dan uitziet. De onzekerheid is altijd zo rot :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 13:37 



 
Profiel   

Rosa is inmiddels na de prednisonkuur goed opgeknapt en momenteel helemaal wondjes vrij *\o/* De zomer zal zoeken zijn, maar ga ook de reeds genoemde whinney socks bestellen, die lijken het fijnst in gebruik. Tevens ga ik ook nog wel wat andere uv werende beenbeschermers proberen.

Zonde om te zien dat er toch vrij veel paarden last van hebben. Wel fijn om het leed te kunnen delen en elkaar tips te geven!

Rosa heeft nu wel aan haar linkerachterbeen steeds een beetje een stalbeen in de ochtend. Voorheen nooit gehad. Nu was dit been ook het meest aangetast, meer mensen die dat zien bij hun paarden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-21 00:37 



 
Profiel   

Ja mijn paard heeft ook wel wat last van stalbenen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-21 18:51 



 
Profiel   

Mijn paardje heeft ook stal been gehad op die vasculitis been. Het is een paar weken niet meer dik geworden en ik hoop dat het zo blijft! Ze krijgt de Le mieux of equilibrium turnout boots op als ze de wei op gaat - silver whinnies bleef bij haar nooit goed zitten.

McGregor, ik heb nog geen ervaring met het wasprotocol. Dat was mijn back up plan als het prednisolon niet zou werken. Succes er mee - laat je het hier weten hoe het is gegaan?

Om de huid rustig te houden smeer ik Honey Heel op - dit was aangeraden door Annika ten Aapel toen ze mijn paard heeft doorgemeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-21 20:01 



 
Profiel   

Cjuan schreef
Mijn paardje heeft ook stal been gehad op die vasculitis been. Het is een paar weken niet meer dik geworden en ik hoop dat het zo blijft! Ze krijgt de Le mieux of equilibrium turnout boots op als ze de wei op gaat - silver whinnies bleef bij haar nooit goed zitten.

McGregor, ik heb nog geen ervaring met het wasprotocol. Dat was mijn back up plan als het prednisolon niet zou werken. Succes er mee - laat je het hier weten hoe het is gegaan?

Om de huid rustig te houden smeer ik Honey Heel op - dit was aangeraden door Annika ten Aapel toen ze mijn paard heeft doorgemeten.


Absoluut! Ik moet zeggen dat het zeker iéts heeft gedaan, want normaal zaten er binnen 24 uur na (gewoon) wassen alweer heel veel korrelige korsten op. Dat is nu een stuk minder. Volgende week heb ik overleg met de kliniek over het vervolg, ik zal het verloop hier delen.

Beenbescherming is wel een dingetje - de Woofwear Mud Boots XL zijn te klein. Ik probeer nu de Cashel Leg Guards in maat Warmblood te vinden, maar die zijn niet op voorraad. Mocht iemand nog een set willen verkopen, dan hoor ik het graag ;)


Laatst bijgewerkt door McGregor op 06-02-21 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-21 20:19 



 
Profiel   

lonniejj schreef
Rosa is inmiddels na de prednisonkuur goed opgeknapt en momenteel helemaal wondjes vrij *\o/* De zomer zal zoeken zijn, maar ga ook de reeds genoemde whinney socks bestellen, die lijken het fijnst in gebruik. Tevens ga ik ook nog wel wat andere uv werende beenbeschermers proberen.

Zonde om te zien dat er toch vrij veel paarden last van hebben. Wel fijn om het leed te kunnen delen en elkaar tips te geven!

Rosa heeft nu wel aan haar linkerachterbeen steeds een beetje een stalbeen in de ochtend. Voorheen nooit gehad. Nu was dit been ook het meest aangetast, meer mensen die dat zien bij hun paarden?


Wat fijn om te horen! Mijn paard heeft ook een dikker been, maar hij zit dan ook nog vol in de ontstekingsfase. Dus daar kun je niet zoveel mee ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-21 20:21 



 
Profiel   

@McGregor: is vasculitus vastgesteld met een biopt? Mijn paard (een zwart paard met zwarte benen) heeft vasculitus èn sarcoïdose, en het lijkt precies op wat jouw paard heeft. Beide aandoeningen lijken op elkaar en zijn alleen door een biopt van elkaar te onderscheiden. We hebben alles geprobeerd: prednisolon, dexamethanson, wassen (op universiteitskliniek Utrecht) en uiteindelijk: hooikoortstabletten. Maar het allerbeste werken: dag en nacht de whinnys sokken met daaroverheen Cashel Leg Guard. Ze heeft al twee jaar geen problemen meer. Been blijft wel kaal en kwetsbaar, maar geen wondjes meer.

Foto voor behandeling:

[ img ]

Foto na behandeling (twee jaar verder en stabiel):

[ img ]

De fantastische Whinnys

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 23:02 



 
Profiel   

EvelienKiss schreef
@McGregor: is vasculitus vastgesteld met een biopt? Mijn paard (een zwart paard met zwarte benen) heeft vasculitus èn sarcoïdose, en het lijkt precies op wat jouw paard heeft. Beide aandoeningen lijken op elkaar en zijn alleen door een biopt van elkaar te onderscheiden. We hebben alles geprobeerd: prednisolon, dexamethanson, wassen (op universiteitskliniek Utrecht) en uiteindelijk: hooikoortstabletten. Maar het allerbeste werken: dag en nacht de whinnys sokken met daaroverheen Cashel Leg Guard. Ze heeft al twee jaar geen problemen meer. Been blijft wel kaal en kwetsbaar, maar geen wondjes meer.

Foto voor behandeling:

[ [url=m/SLwOx8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Foto na behandeling (twee jaar verder en stabiel):

[ [url=m/NNnDkm.jpg]Afbeelding[/url] ]

De fantastische Whinnys

[ [url=m/Il02dD.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hey! Ik had jouw topics allemaal gezien en aandachtig gelezen, leuk dat je reageert! Mijn dierenarts vermoedde sarcoïdose, maar het biopt geeft daar geen aanwijzingen voor (dit wordt specifiek genoemd). Wel voor een chronische korstvormende en zweervormende dermatitis met onderliggend dus de vasculitis. Ik vond de foto’s van jouw paard inderdaad ook wel lijken op de mijne, alleen leek het been van jouw paard wat schilferiger, klopt dat?

Ik had de Whinny’s preventief al gekocht, hij draagt ze nu een week. Heel blij mee. De Cashel Leg Guards zijn in zijn maat helaas uitverkocht maar die ga ik zeker bestellen!

De korstvorming is al een stuk minder na de eerste wassing volgens Knottenbelt en de bijbehorende corticospray - we zijn er nog niet lang niet, maar het geeft wel hoop!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 23:11 



 
Profiel   

Oh haha, ik reageer inderdaad elke keer als het over dit onderwerp gaat, omdat er zo weinig over bekend is. Ja, het been was zeker schilferig voor de behandeling, nu niet meer. Het doet er ook niet zo toe trouwens of het vasculitis of sarcoïdose is, het is beide een auto-immuunziekte èn de behandeling is gelijk. Het wassen in combinatie met de prednisolon (hoge dosis, injecties, langdurig) zorgde bij mijn paard ervoor dat alle korsten verdwenen. Maar het werd toch weer korzelig en droog toen die behandeling stopte. De grootste hulp zijn die sokken, top dat je die hebt. Ik heb er veertig liggen, elke dag een schone en na een paar weken die stinkboel in de was. Ik vrees dat ik de hele voorraad van Cashel Leg Guards heb opgekocht, heb daar ook 10 van liggen. Die verwissel ik om de dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 23:23 



 
Profiel   

EvelienKiss schreef
Oh haha, ik reageer inderdaad elke keer als het over dit onderwerp gaat, omdat er zo weinig over bekend is. Ja, het been was zeker schilferig voor de behandeling, nu niet meer. Het doet er ook niet zo toe trouwens of het vasculitis of sarcoïdose is, het is beide een auto-immuunziekte èn de behandeling is gelijk. Het wassen in combinatie met de prednisolon (hoge dosis, injecties, langdurig) zorgde bij mijn paard ervoor dat alle korsten verdwenen. Maar het werd toch weer korzelig en droog toen die behandeling stopte. De grootste hulp zijn die sokken, top dat je die hebt. Ik heb er veertig liggen, elke dag een schone en na een paar weken die stinkboel in de was. Ik vrees dat ik de hele voorraad van Cashel Leg Guards heb opgekocht, heb daar ook 10 van liggen. Die verwissel ik om de dag.


Superfijn juist, want jouw ervaringen en die van andere Bokkers zoals NinaCharlie en Horseware hebben mij op dit spoor gezet. Helemaal top dus. Hahahahaha, jij bent een grootverbruiker dus! Wel fijn om zo ruim in de spullen te zitten, daar zal het bij mij ook wel op uitdraaien.

Heb jij de sokken nu ook gewoon aan? Mijn paard staat in een grote inloopstal met paddock, en staat liever binnen dan in de modder (top dus). Voor de sneeuw en om het been droog te houden heb ik er nu vetwrap overheen, om klonten te voorkomen. Ideaal is anders, maar het was de beste oplossing die ik kon bedenken. De Woofwear Mud Boots zijn te klein (maat XL).

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 23:29 



 
Profiel   

Mag ik iets vragen over de cashels? Doe je die nu ook om in de modder? Blijven ze goed zitten?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 23:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 31 [ 754 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 31  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen