Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:27

koetjeboe schreef:
Wat moet ik mij precies voorstellen bij het wasprotocol


Het been wordt dan op een bepaalde manier gewassen en ontsmet en daarna gespoeld met warm water, dat op een specifieke temperatuur moet zijn. Daarna wordt de plek lokaal kort en intensief behandeld met een spray. Het komt heel nauw, ik laat het daarom op de kliniek doen. Mocht je een paard hebben met deze klachten dan raad ik je aan om voor advies even met Paardenkliniek Wapenveld te bellen.
Laatst bijgewerkt door McGregor op 04-03-21 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:29

Cheminee schreef:
Zo dat is snel gegaan! Ik heb je beginpost denk ik gemist maar wat frappant dat het op een zwart beentje zit! Is het echt echt echt vasculitis?


Ja, maf hè. Er is op twee plaatsen een biopt genomen en daar kwam dermatitis met onderliggend vasculitis uit. Het ziet er alleen heel anders uit dan bij de witte benen hier. Maar vasculitis is vasculitis blijkbaar en het reageert echt zo goed op de behandeling. Voordat het biopt werd genomen hebben we al aangemodderd met mokzalf, ontstekingsremmers en antibiotica maar dat had natuurlijk nul effect, logisch met de kennis van nu ;)

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:02

Het is wel jammer dat er best geheimzinnig over wordt gedaan. Ergens snap ik het. Soms ook niet. Ik ken iemand die nu ook tegen vaculitis bij het paard aan het vechten is, woont enorm eind van de kliniek met kennis hierover vandaan maar kon geen informatie krijgen per telefoon helaas.

Ik heb het echte was protocol niet hoeven volgen toen de tijd bij mijn paard, de plekken vielen mee bij haar. Bij ons heeft wassen met hibiscrub en sprayen met cortavance en vooral inpakken met whinnys voldoende geholpen. En ik gebruikte badedad tegen een dikker been (niet op de plek zelf). Maar de regelmaat dst ik dit deed kan ik helaas niet meer herinneren.

McGregor wat fijn dat het de goede kant op lijkt te gaan!! Ziet er al stukkrn beter uit!

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:21

Tancreda4 schreef:
Het is wel jammer dat er best geheimzinnig over wordt gedaan. Ergens snap ik het. Soms ook niet. Ik ken iemand die nu ook tegen vaculitis bij het paard aan het vechten is, woont enorm eind van de kliniek met kennis hierover vandaan maar kon geen informatie krijgen per telefoon helaas.

Ik heb het echte was protocol niet hoeven volgen toen de tijd bij mijn paard, de plekken vielen mee bij haar. Bij ons heeft wassen met hibiscrub en sprayen met cortavance en vooral inpakken met whinnys voldoende geholpen. En ik gebruikte badedad tegen een dikker been (niet op de plek zelf). Maar de regelmaat dst ik dit deed kan ik helaas niet meer herinneren.

McGregor wat fijn dat het de goede kant op lijkt te gaan!! Ziet er al stukkrn beter uit!


Ik stuur je even een pb. Snap je helemaal. Ik vind het zelf ook moeilijk om in te schatten hoeveel info ik erover moet geven. Veel mensen hebben de neiging zelf te gaan dokteren en dan kan het zomaar averechts werken, dus ik ben er voorzichtig mee en laat het aan de kliniek. Wel raar dat de kliniek van jouw kennis zo geheimzinnig doet, zeker als bij dat paard vasculitis is vastgesteld. Van Wapenveld mocht ik het de tweede / volgende keer ook thuis doen, maar door gebrek aan faciliteiten heb ik daar niet voor gekozen. Zelf vind ik het prettig dat de dierenarts meekijkt en tijdig kan ingrijpen als het niet goed gaat en bijvoorbeeld toch prednison nodig is. Bij dit soort aandoeningen is toch belangrijk om echt goed door te pakken, anders sluimert het door en huidaandoeningen kunnen best snel chronisch worden.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:31

Wauw wat een verschil al!

Ik ben nu een week aan het smeren met honingzalf en bezig met de prednisolon. Het lijkt al wel een stuk beter. Wil het vandaag of morgen weer even schoonmaken en dan even foto's vergelijken.
Kreeg de rekening ook binnen, au _O- Maar scheelt dat ik wel ongeveer dit bedrag had verwacht.

Ik ben met iemand die haar praktijk op stal heeft met shiatsu en van alles en nog wat aan het overleggen wat we verder van binnenuit nog kunnen doen. Dit is echt buiten mijn comfortzone, maar wel het proberen waard :j

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:21

Wat een vooruitgang, wat fijn. Toentertijd heb ik via Universiteitskliniek per mail een wasprotocol ontvangen. Maar deze was op maat gemaakt voor mij, en is misschien ondertussen verouderd. Ik denk dat het goed is als je eigen dierenarts zo'n protocol doorgeeft, dan weet je zeker dat het up to date is.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 08:16

Ik snap enigszins wel waarom het zo geheimzinnig is. Ik ben begonnen met het protocol (onder begeleiding dierenarts) en het was (voor mijn paard) pure mishandeling. Met een bepaalde warme (hete temperatuur) moet je op een ontstoken been gaan wassen. Het was bij Ché al gevoelig als je naar het been keek dus laat staan met warm/heet water en insmeren met hibiscrub. Ik stond met mijn cap op en 3 man hield het paard vast. Het deed zo’n pijn!! Dit heeft mij doen besluiten om er vanaf te blijven en over te stappen op de prednisolon. Na een week knapte hij op en het is nooit meer terug gekomen! Ik wil er wel even op benadrukken dat dit een persoonlijk verhaal is en eigen ervaring. Er zijn paarden die hiervan wel opgeknapt zijn. Ché en ik gingen samen door een hel en de prednisolon heeft hem veel sneller op de been gekregen dan het (voor ons) aanmodderen met het wasprotocol

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:43

Ze is bij mij niet eens begonnen over dat protocol :P

Wij zijn inmiddels een flinke week verder en ik ben niet ontevreden met de vorderingen :) Paard voelt zich kiplekker van de week want die sprong uit de paddock van de week :') Geloof dat ze me wat duidelijk wil maken :+

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:00

Cheminee schreef:
Ik snap enigszins wel waarom het zo geheimzinnig is. Ik ben begonnen met het protocol (onder begeleiding dierenarts) en het was (voor mijn paard) pure mishandeling. Met een bepaalde warme (hete temperatuur) moet je op een ontstoken been gaan wassen. Het was bij Ché al gevoelig als je naar het been keek dus laat staan met warm/heet water en insmeren met hibiscrub. Ik stond met mijn cap op en 3 man hield het paard vast. Het deed zo’n pijn!! Dit heeft mij doen besluiten om er vanaf te blijven en over te stappen op de prednisolon. Na een week knapte hij op en het is nooit meer terug gekomen! Ik wil er wel even op benadrukken dat dit een persoonlijk verhaal is en eigen ervaring. Er zijn paarden die hiervan wel opgeknapt zijn. Ché en ik gingen samen door een hel en de prednisolon heeft hem veel sneller op de been gekregen dan het (voor ons) aanmodderen met het wasprotocol


Och ja, dan snap ik wel dat je het niet doorzet. Mijn paard wordt gewoon zonder sedatie of verdoving gewassen en verzet geen stap. Zo zie je maar, altijd naar je eigen paard luisteren. Wel heel fijn dat het bij jou onder controle is!

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:30

Zijn er meer paarden die zonder het uitgebreide wasprotocol er goed vanaf gekomen zijn?
Als ik het zo hoor gaat mijn merrie dit niet oké vinden. Wassen is nu al een redelijke opgave.

Ik had nog nooit van vasculitis gehoord en kwam toevallig afgelopen week er op uit toen ik weer opzoek was naar mok middeltjes. Mijn paard past volledig in het plaatje en dit verklaart een hoop “vreemde” dingen van afgelopen maanden, die nu ineens niet meer zo vreemd blijken. (Enorm dikke achterbenen als reactie op pijnlijke voeten, wekenlang nog lichte verhoging gehad en ondanks dat de zwelling weg was door de vochtafdrijvers heeft ze steeds pijnlijke benen gehad tot de dag van vandaag. Enkele weken later begon het eerste “mokplekje” op haar witte been. Aan de voor/zijkant. Begon met schrale huid en is inmiddels een flinke open plek, waar geen enkel middeltje tegen helpt. Ook de sneeuw heeft voor flinke uitbreiding gezorgd )

Nu ik er achter ben dat het waarschijnlijk vasculitis is heb ik meteen de whinny socks besteld, deze zijn nog onderweg. Ze staat nu met een oude paardrijsok :D En ook de hibiscrub komt binnen. Ik mag er wel aanzitten en wat wassen maar leuk is anders.

Dit is een foto van de plek vorige week en de week er voor na het wassen met betadine.

Afbeelding

Afbeelding

Hebben jullie tips? Ik ga liever niet meteen starten met prednison. Zou het eerst zonder willen proberen eigenlijk. Haar been is verder ook niet dik (meer).

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:37

Mijn eerste paard is hoefbevangen geraakt door de prednison. Het wasprotocol werd toen nog niet via klinieken uitgevoerd. Ik zou nu zeker voor het wasprotocol gaan, maar dat is achteraf gezien.

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:51

Mijn paard heeft alles gehad: prednisolon, wasprotocol, whinny-sokken en hooikoortstabletten. Ik heb de indruk dat de laatste twee behandelingen (de sokken en tabletten) het meest effectief waren.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:06

Interessant die hooikoorts tabletten.

Ik heb Cas nu naast de prednisolon ook aan de probiotica. Dit in overleg met iemand die op stal der praktijk heeft (https://jk-balance.nl/) en zij heeft weer overlegd met een dierenarts :)

Wat vreselijk Tessebes :(

annikavolder

Berichten: 752
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:04

Gaudi is al sinds september hiermee aan het tobben. Dec-Jan prednison gehad nadat we id van alles hadden gesmeerd, waarop het verbeterde maar niet weg was. Nu heeft hij via de holistisch DA ook iets van probiotica omdat darmen en huid erg nauw met elkaar samenhangen en ik laser de korstjes dagelijks. Hiermee lijkt het nu echt de goede kant op de taan. van de 3 benen 1 al helemaal genezen, 2e bijna ( nog 3 hele kleine korstjes) en de 3e gaat ook langzaam de goede kant op. Wel doe ik hem ook als de zon schijjnt en straks in de wei overdag de Rambo fly boots om tegen de zon

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:10

Fijn dat het zo goed gaat!
Hier zijn we begonnen met afbouwen van de prednisolon :)

Hier een foto van dag 1 en vandaag dag 18
Afbeelding

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:28

McGregor schreef:
koetjeboe schreef:
Wat moet ik mij precies voorstellen bij het wasprotocol


Het been wordt dan op een bepaalde manier gewassen en ontsmet en daarna gespoeld met warm water, dat op een specifieke temperatuur moet zijn. Daarna wordt de plek lokaal kort en intensief behandeld met een spray. Het komt heel nauw, ik laat het daarom op de kliniek doen. Mocht je een paard hebben met deze klachten dan raad ik je aan om voor advies even met Paardenkliniek Wapenveld te bellen.


Nee heb er geen. Maar wel gehad al wisten we toen niet dat het vasculitus was

annikavolder

Berichten: 752
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:04

Dat gaat mooi de goede kant op Goldie!

Bellarose
Berichten: 2320
Geregistreerd: 06-02-07
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 07:48

Hi allen! Ik kom even brutaal binnen vallen met een vraag. Sorry, maar ik zit echt om de hand.
Ik heb mijn pony behandeld met de Knottenbelt methode, en de plekjes zijn zo goed als weg *\o/*
Ik zou graag de kleine plekjes die er nog zitten nog een keer behandelen, alleen, mijn Cortavance is op. Er schijnen leveringsproblemen mee te zijn, en bij alle dierenartsen in de omtrek hier staat het in backorder. -O-
Dus ik probeer het maar gewoon: Heeft er hier misschien iemand nog een (aangebroken) flesje staan wat ik over zou mogen nemen? Of weet iemand een kliniek waar ze het recent nog verkochten? Je zou me er heeel erg mee helpen!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:25

Heb je het ook bij huisdierenartsen geprobeerd?

Bellarose
Berichten: 2320
Geregistreerd: 06-02-07
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 23:30

Tessebes schreef:
Heb je het ook bij huisdierenartsen geprobeerd?


Ja geprobeerd, stuk of 10 in de omtrek afgebeld.. allemaal op! -O-

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:51

Ik wilde nog even updaten!
Het gaat namelijk heel goed hier, en dan met alleen af en toe wassen en de whinny socks.

Mijn paard heeft ook zeker geen erge variant als ik sommige foto’s zie maar dat het zo snel op zou knappen had ik niet verwacht.

Van dit op 25 febr
Afbeelding

Dit op z’n hoogtepunt 1mrt
Afbeelding

4 maart ben ik begonnen met sokken, de eerste weken heeft ze mijn oude paardrijsokken aangehad :Y) en sinds nu twee weken ongeveer draagt ze de whinnys. Ik moet zeggen dat ik de kwaliteit wel minder vind dan verwacht. Na 1x dragen zaten er al gaten in terwijl mijn paardrijsokken het veel beter vol hielden. Geen garantie of iets te regelen via de webshop. -O-

Maar kijk hoe haar voetje er nu uit ziet! *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Alleen achterop nog een ruw plekje maar verder echtbreuk tevreden! Het doet inmiddels ook geen pijn meer gelukkig!

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:58

Oh wat fijn dat het al zoveel is verbeterd. Jammer dat de whinnys tegenvielen,. Hier wel wat rafels en onderkant die kapot werd gelopen als ze te laat kwamen te zitten, maar verder helemaal heel ondanks dag en nacht dragen voor maanden.

Ik zou ze voorlopig nog wel ingepakt houden, tot alles echt weg is.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:02

Ik had vroeger een stalgenootje die had een oud paard die dit ook had. Zij gebruikte buisverband, ook wel tubigrip genoemd. Dit wordt gebruikt bij mensen voor onder zwachtels. Dit werkte heel goed en is relatief goedkoop. Succes!

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:59

Tancreda4 schreef:
Oh wat fijn dat het al zoveel is verbeterd. Jammer dat de whinnys tegenvielen,. Hier wel wat rafels en onderkant die kapot werd gelopen als ze te laat kwamen te zitten, maar verder helemaal heel ondanks dag en nacht dragen voor maanden.

Ik zou ze voorlopig nog wel ingepakt houden, tot alles echt weg is.


Doe ik ook zeker inderdaad.
Wil daarna proberen voorzichtig af te bouwen en hopelijk blijft het dan weg!

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:19

Wat een bemoedigende update, ontzettend fijn voor jullie allebei!