Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 18 van de 31 [ 754 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 31  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

 
Profiel   

Chamisa schreef
Dankjewel voor jullie lieve woorden…

Hij is vanavond rustig ingeslapen.
Nu we zijn benen veilig van dichtbij konden bekijken schrokken we er echt van hoe ernstig zijn benen aangetast waren. De huid was zeer ernstig aangetast door de ontstekingen. Hij heeft zoveel pijn gehad. Hij heeft maar een deel van de pijn aan ons laten zien. Ik voelde al dat hij vanwege de pijn ons niet toeliet tot zijn benen. Om het dan zo van dichtbij te kunnen zien en te voelen geeft mij rust dat hij nu geen pijn meer heeft. Mijn hart is gebroken.
Het “had ik maar”, “zou het misschien” of “kunnen we” is er niet meer. Hij had het geen dag langer meer mogen voelen.
Ik ben er inmiddels achter dat deze ziekte in verschillende gradaties voor kan komen. Helaas had Ivan een vrij zware vorm. Wij zijn er misschien ook te laat achter gekomen wat het was. Misschien was het de pech dat hij niet goed op de prednison reageerde.
In zijn balboekje kwam geen pijnvrije toekomst voor. Nu heeft hij rust…


Het is en blijft een vreselijke beslissing, zelfs als je weet dat het voor je grote vriend het beste is. En helaas kunnen we niet alles voor ze oplossen, hoe graag we dat ook willen. Heel veel sterkte.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 08:42 



 
Profiel   

Klein vraagje, hebben jullie je paard met vasculitus ook zomers onder een deken? Of enkel de benen ingepakt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 19:50 



 
Profiel   

Ik heb in principe alleen het achterbeen afgedekt wat is aangetast (en z'n andere andere achterbeen omdat het er anders stom uit ziet) haha, maar die van mij heeft dan ook alleen witte onderbenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 08:18 



 
Profiel   

mcrielaard schreef
Ik heb in principe alleen het achterbeen afgedekt wat is aangetast (en z'n andere andere achterbeen omdat het er anders stom uit ziet) haha, maar die van mij heeft dan ook alleen witte onderbenen.


Ik ook. Alleen het aangedane voorbeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 09:07 



 
Profiel   

Ik idd ook alleen het aangedane been. Rest van de benen bleven ook bloot

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 09:49 



 
Profiel   

Hier alle benen. Ze zijn allemaal wit en hebben het allemaal ook gehad. Op dit moment zijn 2 benen heel licht actief, 3e been af en aan, 4e lijkt rustig te blijven. Vliegendeken heeft hij wel ook regelmatig om, maar dan alleen voor de vliegen

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 09:56 



 
Profiel   

Oke want ik heb dus twijfeltje. Mn paard heeft het nu al super warm onder een uv deken maar hij is bont.. met veel wit. Dus ik weet niet zo goed wat ik moet :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 13:40 



 
Profiel   

Zou ik hier een vraag mogen stellen? Gezien hier veel mensen met ervaring zitten. Ik ben bang dat mijn paard ook vasculitis heeft aan 1 been (kan dit?). Dierenarts dacht mijt maar behandelingen slaan niet aan. Het leek rustig maar nu hij weer op de weide staat wordt het weer erger, wat dus wel aan UV licht zou kunnen liggen. Het enige ‘gekke’ is dat hij er geen pijn aan heeft, terwijl hij ontzettend kleinzerig is. Ik mag er gewoon aan zitten en zelfs aan de korsten, dat interesseert hem eigenlijk niets.

Vinden jullie dit eruit zien als vasculitis? Ik heb morgenochtend een belafspraak met de dierenarts en daarna zal er waarschijnlijk een biopt genomen gaan worden.

Toen hij nog op stal stond:
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Vandaag:
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 18:03 



 
Profiel   

Het zou prima aan 1 been kunnen, maar je verwacht het op het witte deel van het been.
De losse schilfertjes op de 2e foto komen mij ook niet bekend voor.

Ik denk eerder sarcoidose?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 18:17 



 
Profiel   

Bowo schreef
Het zou prima aan 1 been kunnen, maar je verwacht het op het witte deel van het been.
De losse schilfertjes op de 2e foto komen mij ook niet bekend voor.

Ik denk eerder sarcoidose?


Daar had ik nog niet aan gedacht, dankjewel! Dat lijkt er inderdaad ook op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 19:34 



 
Profiel   

Ziet er best wel uit zoals bij mijn paard. Heeft het aan één been, zwart been, vastgesteld met een biopt en ook een jaar ervoor behandeld als mijten. Bij haar schilvert de huid behoorlijk, al zijn het niet zulke dikke schilvers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 21:05 



 
Profiel   

Het komt me niet bekend voor. Schilfers en geen korsten. Schilferige huid komt vask pas in een later stadium. Misschien een schimmel of bacteriële infectie? Is er een afschrapsel gedaan? Daar zou ik eerder voor gaan dan een biopt, dat kan altijd nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 22:18 



 
Profiel   

Bij mij waren schilfers ook pas zichtbaar tijdens het genezingsproces, daarvoor niet. Toen waren het duidelijk de korsten die uitwaaideren over het hele been. Ook was de dierenarts er in ons geval direct zeker van dat het vasculitis was. Bij twijfel zou ik tenminste een afkrabsel van laten nemen. Het risico dat je er middelen op smeert die been verder gaan irriteren is groot, in mijn ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 09:18 



 
Profiel   

Oh zo zag het been met sarcoïdose eruit bij mijn paard. Schilferig, haaruitval en korstjes. Mijn paard had ook geen pijn. En aan één (zwart) been.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 10:23 



 
Profiel   

Een foto voor de behandeling

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 10:27 



 
Profiel   

Zoals hierboven ziet het been van mijn paard er eigenlijk precies uit. DA dacht ook sarcoïdose, maar biopt gaf toch vasculitis als diagnose.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 12:54 



 
Profiel   

Mijn paard heeft de jackpot: zowel sarcoïdose als vasculitis. Blijkt uit biopt. Het lijkt ook heel erg op elkaar. Bij mijn paard is het goed onder controle. Vasculitis heeft een iets positieve prognose voor herstel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 13:38 



 
Profiel   

Alle 18 pagina's doorgelezen, mijn paard heeft afgelopen woensdag zn eerste heet water was beurt gehad . Ik zie nog geen verschil helaas.
Ik heb ook net tubigrip besteld , naar wat ik hier las heb ik gegokt op maat E . Hoop dat t past. Voor diegene die ook tubigrip gebruiken, doe je er hier en daar nog wat omheen zodat het beter blijft zitten , stukje vetwrap ofzo? Of niet nodig? Zat zelf te denken om m helemaal tot over de hak te doen zodat het minder snel afzakt? Nog tips ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 19:05 



 
Profiel   

Yvon schreef
Alle 18 pagina's doorgelezen, mijn paard heeft afgelopen woensdag zn eerste heet water was beurt gehad . Ik zie nog geen verschil helaas.
Ik heb ook net tubigrip besteld , naar wat ik hier las heb ik gegokt op maat E . Hoop dat t past. Voor diegene die ook tubigrip gebruiken, doe je er hier en daar nog wat omheen zodat het beter blijft zitten , stukje vetwrap ofzo? Of niet nodig? Zat zelf te denken om m helemaal tot over de hak te doen zodat het minder snel afzakt? Nog tips ?


Het kan even duren. Elders in dit topic staan foto’s van de wassing van mijn paard. Ik zag na de 2e / 3e wassing echt verschil. Spray je ook op de juiste tijdstippen met Cortavance?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 19:09 



 
Profiel   

Oh vergeet iets ; ik kreeg als tip de BEMER, zowel deken als iets voor om t been. Is hier iemand die dat al eens geprobeerd heeft ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 19:10 



 
Profiel   

Cortavance ? Nee daar heb ik niks over mee gekregen....
Mijn paard heeft trouwens geen wondjes , plekken of wat dan ook. Ook geen explosies. Eind december werd het been dik, kwam er een rare plek op. Dacht aan iets van schimmel. Eerst met hydrocortiderm en hibiscrub aan de gang. Toen biopt laten neem waar uit kwam dat het iets plantaardig moest zijn.. plekken gingen weg maar been blijft dik. Aantal weken prednisolon gegeven en zelfs dexamethason gespoten . Het deed helemaal niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 19:10 



 
Profiel   

Cortavance is naar mijn weten onderdeel van het was protocol. Zlef met heet water gaan wassen en de helft niet uitvoeren zal het resultaat idd (langer) op zich laten wachten ben ik bang....

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 19:34 



 
Profiel   

Ik doe het zelf niet hoor, is op de kliniek gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 19:41 



 
Profiel   

Bedankt voor al jullie reacties! Fijn om ook te kunnen vergelijken met paarden die iets soortgelijks hebben. Vanmiddag komt de dierenarts. Ik denk dat ze een afkrabsel zal maken of wellicht een biopt. Hopelijk komt er een diagnose en een behandeling want ik vind het geen fijn beeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 07:12 



 
Profiel   

Hoe gaat het hier met de patiënten en hun eigenaren?
Het gaat aan onze kant momenteel echt heel goed, welliswaar met de sok om, maar geen gekkigheid dus ben benieuwd hoe jullie paarden het doen nu de UV relatief hoog en lang is?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-22 22:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 18 van de 31 [ 754 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 31  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen