Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 22:30

Oh! Dat is een goeie! Ik zit ook al tijden te dubben over springschoenen met een hoge bontrand, maar ben toch bang dat het gaat schuren. Ik denk dat deze de moeite waar kunnen zijn. En anders altijd nog gebruikt kunnen worden voor natte hoeven.

Pallatin

Berichten: 2494
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 22:39

Ik heb wel hele goede ervaringen hoor met echt schapenbont: heb een mattes singel. Alleen: om schapenwol zacht te houden moet je ze regelmatig wassen en dat is weer zo’n gedoe. Laat staan dat ik denk dat de meeste springschoenen niet in de droger kunnen :D
En denk dat je met alles wat je om benen doet een klein risico op schuren houdt, zeker bij nat weer in combi met zand…

Pallatin

Berichten: 2494
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:24

De sokken zijn binnen, supersnel zeg! Ik vind ze alleen zo smal op het eerste gezicht…. := Vraag me toch een beetje af of ik ze wel om krijg :D maar dat gaan we morgen zien…
Lieten jullie ze meteen dag en nacht om? Of eerst een dagje en ‘s nachts af? En gebruiken jullie ook tape zoals wordt aangeraden in de beschrijving?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:40

Eerste keer alleen een dagje omgelaten, maar paard hard er weinig van, dus al vrij snel langer.

Eerst ook zonder tape geprobeerd, maar zakte helaas af, dus toen tape boven de kogel en helemaal bovenaan. Die in de koot deed weinig.

Dat smalle is wel de reden dat ik ben overgestapt, het aan- en uittrekken was een behoorlijke workout... Ben ook mede daarom overgestapt naar buisverband, beide zakken af zonder tape, maar buisverband rekt genoeg dat aan- en uittrekken geen gevecht is (en goedkoper)

Pallatin

Berichten: 2494
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 17:08

Thanks voor je reactie Bowo! Moet jouw paard het hele jaar door met iets om staan? Kan me voorstellen dat dat wel een gedoe is idd. Bij mijn paard zijn alleen z’n onderbenen wit dus de Whinnys lijken ook zo lang haha, maar goed we gaan t zien. Hier gaat het eigenlijk heel goed met de plekjes door die zachte springschoenen dus hoop dat ik t daarmee red verder als de plekjes helemaal weg zijn door de whinnys

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 19:31

Gelukkig alleen in de zomer en niet met super strakke routine (rijden en dan nog 2 uur in het licht laten staan zodat zn benen ook eens nachtje kunnen luchten ging prima), maar wel aan 4 benen. Hoogte was wel prima voor die van mij, die heeft wisselend van boven de kogel tot halverwege de pijp wit.

Dit jaar lijkt hij eindelijk gespaard te blijven (*klopt heel hard af*). Hij had 1 klein plekje een paar weken geleden, maar ik moest even weer in het ritme komen met sokken aantrekken en eigenlijk had hij ze veel te weinig om, desondanks kreeg hij er verder niets bij en is het plekje ook weg gegaan, dus geprobeerd ze weer af te laten en het gaat nog goed.

EvelienKiss

Berichten: 941
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:04

Ik krijg de sokken binnen 5 seconden aan. De eerste week à twee weken moest ik wennen (was het worstelen), maar het went. Ze zakken niet af, tape is niet nodig. 24/7 aan, al vier jaar. Om de drie dagen doe ik schone aan. Werkt als een tierelier.

Pallatin

Berichten: 2494
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:14

EvelienKiss schreef:
Ik krijg de sokken binnen 5 seconden aan. De eerste week à twee weken moest ik wennen (was het worstelen), maar het went. Ze zakken niet af, tape is niet nodig. 24/7 aan, al vier jaar. Om de drie dagen doe ik schone aan. Werkt als een tierelier.

Kan je morgen niet even komen helpen? :+

We gaan t zien en hopelijk werkt ie mee, hij vindt niet snel iets raar maar een plastic zak? Geen idee :')
Ik ga morgen vroeg even rijden en wil ze dan om doen voor ie t land op gaat. Ik haal ze zelf binnen dus kan dan ff kijken hoe ze zitten ‘s middags. Manlief heeft de tape voor me op gezocht maar hoop dat t zonder blijft zitten

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:21

Je zit in de buurt toch? Wil best eens komen helpen als het qua tijd past :)

Hier gaat het zoals bij Evelienkiss, al zakt ie wel iets op het pijpbeen af, maar verder blijven degene met voldoende rek goed zitten. En aantrekken met een plastic zak, ik heb gemerkt dat de tasjes van de picnic het beste werken, die zijn dun genoeg om soepel aan te doen maar dik genoeg dat ze niet direct scheuren.

Buisverband rolde heel erg op hier, of zakte af helaas.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:47

Mijne is juist van veel onder de indruk, maar de plastic zak deed hem dan weer niets. Ik gebruik van die vershoudzakjes van de ikea, die gaan hier wel een paar weken met stuk mee.

Ik vraag me toch af wat mijn paard allemaal uitspookt buiten, want ze zakten ook na wassen tot volledig in de koot (wat ook geen pretje was, want dan zit er ook wel gelijk heel veel materiaal wat ging knellen). Tape voorkwam het enigzins, maar helaas ook niet altijd. En een maat kleiner lijkt me ook geen oplossing, want ik kreeg deze dus al amper over zn hoeven... Ik moest echt met 2 handen trekken en met uittrekken zo ongeveer mijn gewicht in de strijd gooien.

En ik weet niet of je er ijzers onder hebt zitten? Ik moest ook de nagels afplakken omdat ze nog wel eens bleven haken.

Tancreda4

Berichten: 24044
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:50

Bij mij lag er wel eens een sok midden in t weiland. Heel gelukkig. Hoe, geen idee. Ik had ze ook 24.7 op en een extra controle door een stalgenoot on de ochtend. En deed 'm wel even af als ik er was.

Nu al jaren geen vasculites meer gehad. En ook al jaren zonder sokken. Ze had 't gelukkig erg minimaal (al was dat al ellendig genoeg). Overigens nooit getest, Dus misschien was 't wat anders, maar alles deed wijzen op vasculites dus ook zo behandeld.

EvelienKiss

Berichten: 941
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 23:13

Zit je in de buurt van RianneH? Dan ook bij mij: Scherpenzeel. Ik wil best komen helpen hoor. Maar gewoon inderdaad met volle gewicht aan de sok trekken met uitdoen. Op YouTube staan filmpjes. Ik gebruik de diepvriesvakken van Blokker. Met één zak doe ik weken. Wel soms twee zakken over elkaar als de hoef haaltjes heeft. Geen hoefijzers. Dat lijkt mij inderdaad lastiger.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 23:37

Hoe wassen jullie de sokken? Vind de wasmachine niet zo fris, maar met de hand steeds zo'n gedoe en ze zijn toch steeds erg vies, dus een best klusje.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 23:56

60 graden in de wasmachine, geen enkel probleem :)

Ik zit in Amersfoort, maar vond het eigenlijk ook gewoon een kwestie van doen en je paard lief aankijken. Hoeven af en toe rond raspen helpt wel, en uit is altijd een werkje, maar mijn 27 jarig helpt gelukkig lief en geduldig mee. Hoe vaker je het doet hoe makkelijker het wordt :)

Pallatin

Berichten: 2494
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 16:32

Kleine update; heb vanmorgen na de buitenrit de sokken aan gedaan met het bijgeleverde zakje. Paardlief gaf er geen bal om, ook niet om de zak dus dat was fijn. Ik stond ff flink te sjorren aan die sokken; dat wel, Maar het viel me mee. Hij accepteerde het ook direct, dus hup op de wei en ben daarna nog even op de wei geweest om poep te scheppen en te checken maar zag er prima uit. Ze krullen alleen iets omhoog onderaan bij de hoef/ kroonrand. Toen ik de paarden net van de wei ging halen zaten ze nog keurig, niet af gezakt dus heb ze maar gewoon om gelaten. Morgen middag wil ik even rijden dus moeten ze af…
Ben benieuwd hoe dat gaat. :D
@Rianne, wat een superlief aanbod trouwens, maar gelukkig ging het goed +:)+

EvelienKiss

Berichten: 941
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 11:27

Ze krullen inderdaad om bij de hoefrand. Daarom doe ik er ook 24/7 de Cashel Leg Guards omheen.

Afbeelding

Bij het rijden houd ik de sok om. Daarover heen doe ik Arma ademende sportbeschermer

https://www.equimatch.nl/arma-ademende- ... rmers.html

En een springschoenen van Westropp Neopreen

https://www.equimatch.nl/westropp-westr ... oenen.html

De beenbeschermer en springschoenen heb ik na veel uitzoekwerk goed bevonden. Ze zijn beiden zacht en stevig genoeg. Andere beenbeschermers en springschoenen geven te veel wrijving.

Wat betreft wassen: ik heb wel 50 sokken. Dat spaar ik op zodat ik een volle wasmachine heb. Ik was op 60 graden. Daarna krijgt de wasmachine een schoonmaakbeurt: een lege beurt op 90 graden met azijn en soda. Omdat ik zoveel sokken heb, hoef ik dat maar 1 in de 2 maanden te doen.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 12:39

Dat is een mooie wasmachine vol! Cashels erover ziet er goed uit ook, dat iets om over na te denken. Ik vind de vliegenbeschermers van Lemieux ook heel fijn overigens, alleen valt die niet over de koot en kroonrand heen, dat merk ik dan meteen bij mijn merrie. De huid is wel dun en gevoelig, maar wil op haal leeftijd ook geen wasprotocol of prednison proberen. Dus maar even doorsparen naar die 50 sokken.

Raak je wel eens sokken kwijt? Ik ben er nu zo’n 4 kwijt geraakt, ik denk ergens verloren tussen auto en wasmachine of droogrek, wellicht in de sportsokken mand van mijn vriend beland :')

EvelienKiss

Berichten: 941
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 12:53

Haha, kwijt raken? Geen idee, door die hoeveelheid. Die grotere hoeveelheid komt door een tip die ik een tijd geleden hoorde. We kopen vrijheid door grotere voorraden, omdat je dan meer efficiënt kunt werken (grotere wassen) en er minder over hoeft na te denken (geen stress dat er geen schone hemden zijn bijv). En omdat ik ervan ga dat mijn paard nog jaren leeft, zal ik ze allemaal kunnen afschrijven.

Sommigen gaan wel stuk na paar jaar intensief gebruik trouwens.

Pallatin

Berichten: 2494
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 18:00

Update 2: toen ik net de paarden van de wei ging halen waren de sokken toch wat afgezakt, volgens m’n stalgenoot zaten ze vanmorgen vroeg nog goed voordat ie de wei op ging. Ze zaten bij beide benen halverwege z’n pijpbeen waardoor dus een deel van z’n witte benen bloot waren :D . Even op gehesen en op stal na t zadelen af gedaan. Dat vond ik nog niet zo makkelijk maar oefening baart kunst zulLen we maar zeggen. Ik heb na t rijden de sokken weer om gedaan en toch maar 3 tapes om gedaan.
Ik heb om de werking te checken ook even goed gevoeld waar er wondjes/korstjes zitten.
@Evelien, die cashel leg guard zien er goed uit. Heb nu van Arma maar die vond ik met dat warme weer echt te warm.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 07:04

Ik ben ook fan van de cashel leg guards, heb nu mijn tweede paar in gebruik. Hierdoor blijven de sokken beter zitten en ze zijn luchtig.

Ja ik vind het dus een beetje zonde om 3x per week een wasprogramma te draaien voor maar 1 sok per keer.. Slim om een voorraadje sokken te hebben inderdaad.

EvelienKiss

Berichten: 941
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 09:28

Waar bestel jij de Cashel Leg Guards?

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 11:39

Bij uhg-shop. Levering duurde laatste keer wel wat langer, ca 14 dagen.

Pallatin

Berichten: 2494
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 17:32

Update 3: ik heb de sokken van de week gewassen en een paar dagen af gelaten. Mijn bijrijder kwam ook en die wilde ik niet belasten met je sok gebeuren. Gister ochtend heb ik ze na t longeren weer om gedaan, maar dat ging niet geweldig: dr zitten een paar hapers aan z’n hoef :') dus t was een gedoetje weer. 2 tapejes erom gedaan en verdomd, met uit de wei halen zaten ze nog perfect en ook vanmiddag zaten ze nog goed. Dus ondanks dat ik t wel echt een gedoe vindt met aan en uitrekken ben ik er verder wel blij mee. De benen worden er niet warm onder wat met de fly guards wel een issue is en paard staat er rustig mee: geen last van vliegen en geen nieuwe plekjes

_Zeppelin

Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:42

Is er iemand die 1 (of 2 als het zo uitkomt) whinny sok ter overname heeft?

Pallatin

Berichten: 2494
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 19:02

Ik heb heb nog 4 sokken besteld; dan heb ik altijd schone bij de hand en ik heb het idee dat ze beter blijven zitten als ze net uit de was komen. Helaas werken de sokken niet tegen het ontstaan van nieuwe plekjes; ook z’n neus zat onder van de week dus ik ben bang dat hij op de wei met iets in aanraking komt. Of hij eet iets en de plekjes ontstaan van binnenuit of hij reageert op iets allergisch wat tegen z’n neus/ benen aan komt ondanks de sokken. Ik ga van de week op de wei even kijken of er misschien berenklauw oid groeit. Het is jammer dat de sokken daar niet tegen helpen maar ik blijf ze gebruiken: hij staat zoveel rustiger met want dan geen vliegen. Nu met koeler weer heb ik ook de flyboots wel om aangezien dat wat makkelijker is voor m’n bijrijders :D