Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 31 [ 754 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 31  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

 
Profiel   

Gisteren heeft mijn 10 jarige vos merrie Rosa de diagnose vasculitis gekregen.

Ze is dit jaar (februari) verhuisd van stal, dit is allemaal super verlopen en ze staat echt op een hele fijne plek. In de zomer zo goed als altijd buiten als het droog is en in de winter de hele dag buiten en savonds op stal.

Dit jaar heeft ze voor het eerst in de zomer haar witte benen verbrand in de zon. Haar neusje is eigenlijk altijd wel in een mate verbrand en smeren we dit altijd in met zonnebrand. Dit jaar was ze dus echt wel beduidend meer verbrand dan voorgaande jaren ondanks de zonnebrandcreme.

De wondjes bleven op haar benen een beetje klooien en wilden niet lekker genezen dus heb ik met het enten meteen laten kijken. De dierenarts die er toen bij was opperde dat wel eens vasculitis kon zijn en wilde 5 dagen antibiotica opstarten, dit is dan ook gedaan. Ik heb dat toen ook met een goede vriendin besproken (die dierenarts in opleiding is)en vroeg mij waarom we AB starten bij een auto-imuun ziekte. Daarop heb ik mijn dierenarts gebeld en gevraagd hoe en wat, maar daar kwam eigenlijk alleen maar uit: “ja haar been is warm en dus ab”. Dit voelde niet echt correct aan en heb ik besloten een grotere kliniek erbij te halen, want een beetje googlewerk geeft niet perse leuke beelden van wat vasculitis is...

Gisteren is dus de lingehoeve erbij geweest en de dierenarts was er direct aan uit, dit is vasculitis. Rosa is nu op de prednison gezet, heb ik mokzalf met ab erin gekregen om te smeren en konden we aan de gang. Alle korsten, zover ze het toe liet, moesten eraf en dan die zalf erop. Die zou de plekken droog houden en lokaal ook behandelen. Zo kon ze iig in de wei, want het moet allemaal zo droog mogelijk blijven. En nu is het zorgen dat die zalf de komende dagen er goed op blijft tot de wondjes wat genezen en de prednison gaat aanslaan.

Verder een boel info gekregen over uv straling en benodigde bescherming daartegen. En daar begint een beetje de zoektocht. Want welke bescherming werkt nu goed voor de benen, hoe hou je alles goed afgeschermd van de zon, lukt dat überhaupt wel goed, en wat betekent het nu allemaal dat ze vasculitis heeft. Veel vragen en ik zoek me al behoorlijk suf op internet. Mijn stalbazin helpt ook mee met de zoektocht naar bescherming etc.

Ik heb de mud fever boots van Woofwear besteld om haar benen droog te gaan houden, en ben benieuwd of er nog andere ervaringen zijn met war voor soort boots dan ook.
Ter illustratie hoe het er nu voor staat:
Dit was net voordat ik alle korsten eraf heb gehaald:
Ze heeft linksvoor een paar kleine plekjes en linksachter hoger op het pijpbeen ook nog wat kleine plekjes zitten, die staan nu niet op de foto. Rechtsachter is volledig bruin en dus geen enkel plekje aanwezig.

Rechtsvoor
[ img ]

Linksachter
[ img ]
[ img ]
[ img ]




Ik heb al van alles op bokt gelezen, maar wilde toch graag een topic starten. Wie van jullie heeft ervaring met vasculitis en wie heeft nog goede tips met betrekking tot zo’n beetje alles wat er bij komt kijken? Ik ben blij met alle tips en tricks!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-20 13:48 



 
Profiel   

Hoi lonniej

Op Facebook hebben wij een groepje opgericht lpv babbel en daar delen wij onze ervaringen. Er zijn meerdere behandelingen voor vasculitis

Mijn paard had het meeste baat bij de prednisolon,
Smeren met zalf en inpakken tegen de zon! en hij is na 6 weken volledig hersteld! Hou vol!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-20 13:57 



 
Profiel   

Benader bokker NinaCharlie even, haar paard heeft dit ook en wat ik van haar lees is dat zij er inmiddels aardig een ritme in heeft gekregen en ook goed zicht heeft in wat wel werkt en wat niet. Hopelijk kan zij je wat op weg helpen. Beterschap met je paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-20 14:46 



 
Profiel   

Kijk ook naar je voer, heel veel weerstandproblemen kunnen ook met voeding te maken hebben en evt ook strooisel.

Ik ben toen over gegaan naar volledig zuiver voer en ander strooisel, en uiteindelijk mijn paard laten behandelen bij Den hoek omdat ik geen prednison wilde blijven geven.

Sterkte en succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-20 14:57 



 
Profiel   

Als ik je een tip mag geven, niet meer op de wei zetten waar de benen verbrand zijn, anders komt het volgend jaar weer net zo hard terug. Bij mijn paard was het ook getriggerd tijdens een vakantie, jaar later weer terug naar dezelfde plek, zelfde verhaal.
Sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-20 15:13 



 
Profiel   

Cheminee schreef
Hoi lonniej

Op Facebook hebben wij een groepje opgericht lpv babbel en daar delen wij onze ervaringen. Er zijn meerdere behandelingen voor vasculitis

Mijn paard had het meeste baat bij de prednisolon,
Smeren met zalf en inpakken tegen de zon! en hij is na 6 weken volledig hersteld! Hou vol!

Bedankt voor je bericht! Ik heb de Facebook gevonden en me daar ook gemeld zoals je had gezien. Super veel info, heel fijn! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-20 17:41 



 
Profiel   

Loeky01 schreef
Benader bokker NinaCharlie even, haar paard heeft dit ook en wat ik van haar lees is dat zij er inmiddels aardig een ritme in heeft gekregen en ook goed zicht heeft in wat wel werkt en wat niet. Hopelijk kan zij je wat op weg helpen. Beterschap met je paard!

Bedankt voor de tip, ik ga eens een berichtje sturen :)
Nouvel schreef
Kijk ook naar je voer, heel veel weerstandproblemen kunnen ook met voeding te maken hebben en evt ook strooisel.

Ik ben toen over gegaan naar volledig zuiver voer en ander strooisel, en uiteindelijk mijn paard laten behandelen bij Den hoek omdat ik geen prednison wilde blijven geven.

Sterkte en succes!

Zijn er bepaalde triggers in het voer? Rosa staat nu met name buiten in de wei, krijgt daarnaast ruwvoer en slechts een handje muesli voor de gezelligheid. En als snoepjes gebruik ik subli mineraalbrokjes. Zijn er bepaalde zaken waar ik op kan letten wat het verergert?



Tessebes schreef
Als ik je een tip mag geven, niet meer op de wei zetten waar de benen verbrand zijn, anders komt het volgend jaar weer net zo hard terug. Bij mijn paard was het ook getriggerd tijdens een vakantie, jaar later weer terug naar dezelfde plek, zelfde verhaal.
Sterkte.

Ze zal vanaf nu met volledige bescherming de weide op gaan, omdat ik begrijp dat het komt door de uv straling. Weet jij of bepaalde planten er aan mee helpen, omdat jouw paard zo exact weer last had?


Iedereen alvast bedankt voor het reageren. Ik ben benieuwd of jullie nog goede tips hebben qua fijne beenbescherming?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-20 17:46 



 
Profiel   

Ik heb ( gelukkig ) geen ervaring met vasculitis, maar ik las je vraagje over beenbescherming.

Ik heb deze zomer voor het eerst mijn ouwe merrie de Fly Boots van Amigo aangedaan omdat de vliegen gewoon haar benen openbijten. Bevalt prima en haar benen worden er ook niet warm onder.
Misschien heb je hier wat aan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-20 17:47 



 
Profiel   

lonniejj schreef
Tessebes schreef
Als ik je een tip mag geven, niet meer op de wei zetten waar de benen verbrand zijn, anders komt het volgend jaar weer net zo hard terug. Bij mijn paard was het ook getriggerd tijdens een vakantie, jaar later weer terug naar dezelfde plek, zelfde verhaal.
Sterkte.

Ze zal vanaf nu met volledige bescherming de weide op gaan, omdat ik begrijp dat het komt door de uv straling. Weet jij of bepaalde planten er aan mee helpen, omdat jouw paard zo exact weer last had?


Het gaat erom, dat je de reactie niet opnieuw triggert door bijvoorbeeld het eten van een bepaalde plant/kruid/gras. Hierdoor kan je weer een nieuwe "explosie" krijgen en ben je zo weer terug bij af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-20 21:57 



 
Profiel   

Ik heb geen ervaring met vasculitis, maar ik wil je wel een tip mee geven tegen het verbranden. De eerdere tip die je kreeg over het voer is zeker een goede. Ik merk echt dat paarden die goed gevoerd worden en een betere weerstand hebben ook minder verbranden. Daarnaast gebruik ik een dikke laag sudocrem ipv zonnebrand. Dit blijft veel beter zitten en werkt daarom naar mijn idee ook beter. Beenbeschermers en/of een neusnetje tegen zonnebrand lijken mij ook zeker het overwegen waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-20 22:07 



 
Profiel   

Ik heb ervaring met vasculitis op precies dezelfde plekken als jouw paard.

Hier was het begonnen na een wondje (schaafwondje) op de koot. Dit ging (ondanks goed handelen) wat ontsteken. Na een AB-kuur was het 'beslag' (pussige) weg maar bleven de korsten maar komen. Een vasculitisrespons na trauma dus.

UV-licht hield de boel in gang.

Paard is behandeld met 9 weken prednison (per 3 weken afbouwen) en been beschermen tegen zon. Eerste periode heb ik dit gedaan door een onderlap erg laag te bandageren met daaroverheen een springschoen. Dit bleef gewoon 24 uur om en ging prima. Elke dag even opnieuw omdoen.


De zomerseizoenen daarna gewoon springschoen om (achterbeen) met extra hoge bontrand. Deze liet ik ook 24/7 om m.u.v. met rijden (paard stond van 7 tot 19.00 op de wei). Zo is het (bij mij) nooit meer teruggekomen, paard is inmiddels verkocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 13:52 



 
Profiel   

Ja ervaring. Ik heb er ook een topic over geopend 2 of 3 jaar terug.

Gelukkig niet super hardnekkig geworden, wel heeft het lang geduurd. Oktober begonnen, begin jaar erop de sokken begonnen en tm de zomer sokken aangehouden. Het is niet meer teruggekomen en ze heeft nu net de 2e zomer zonder sokken doorgebracht.

Ze had einschuss ervan gekregen dus antibiotica gehad. Prednison heeft ze ook gehad en vocht afdrijvers. En cortisonen zalf. Dst hielp niet afdoende. Na de medicatie laaide het weer op.

Uiteindelijk met om de zoveel dagen wassen met hibiscrub, een spray waarvan ik de naam niet meer weet en het dragen van sokken tegen uv licht is het over gegaan.
In de winter droeg ze beschermers van lemieux bij nat en koud weer. De hele zomer heeft ze whinny soks aangehad (alleen het aangetaste been). Die wisselde ik 1x er dag (ik had een hele berg verzameld) en sochtends werd hij recht getrokken door een stalgenoot. Hij ging alleen af als ik er was die paar uur.

Ik heb de flyboots van Rambo gehad, en van Cashel. Maar daar werd dr been dik onder. Onder de limieux liepen ze ook wat op. De sokken werkte het beste, hield ze een mooi dun been.

Het is niet meer teruggekomen. Maar let enorm op de benen. Ik scheer ze niet meer, dat durf ik niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 11:18 



 
Profiel   

Hier geen vasculitis, maar een soort uv allergie op een zwart paard haha.. mijne heeft in de zomer de amigo fly boots om en in de koudere periodes beschermers van armawear. Dan blijft het goed onder controle

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 15:43 



 
Profiel   

Ik volg ook. Mijn paard heeft 2 van de 4 witte benen die aangedaan zijn door vasculitis. Ik zit nu middenin de prednison kuur nadat eerdere behandeling met vetaderm lokaal en AB niet heeft geholpen ( 1 been was ook echt dik en hij had koorts, vandaar de AB). Ik heb de rambo flyboots en die bevallen prima in de zomer (benen worden niet heet)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 15:52 



 
Profiel   

Ik heb overigens in pony en cobmaat nog diverse bescherming.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 16:52 



 
Profiel   

Mijn paard heeft vasculititus in combinatie met sarcoïdose (dat lijkt erop maar is meer chronisch). De situatie is al een paar jaar stabiel. Ik gebruik twee beschermers die fantastisch werken.

Allereerst Whinny socks for horses. Mooie, stevige sokken die bescherming geven (tegen UV en botsingen) en antibacterieel werken. Ze komen uit Amerika en ik koop ze hier https://ofw.one/horse/silver-whinnys-by ... rq=whinnys

[ img ]

De sok kruipt een beetje omhoog waardoor de kroonrand zichtbaar word. Daarom heb ik de Cashel Leg Guard erover heen. Dit is een meer luchtige edoch stevige beschermer die over de kroonrand heen valt. Ik koop ze hier https://www.uhg-shop.nl/cashel-crusader ... d-iii.html

Beide beschermers heb ik dag en nacht om. De sok kan drie dagen blijven zitten (als ze niet in modder staat), maar ik verschoon het elke dag. Van beide beschermers heb ik een grote voorraad. 1 x per maand gooi ik de vieze zooi in de was. Na heel veel beenbeschermers te hebben uitgeprobeerd, zweer ik hierbij.

Alle andere beenbeschermers (ook tegen de modder, bijv. Mud Fever Boots) geven bij mijn paard extra wondjes door druk. Maar het been is van haar dan ook erg kwetsbaar omdat er geen haar meer op zit. Toen ze nog in een zandpaddock stond, was het beter om de sok vies te laten worden (elke dag verschonen dan) dan een te harde beschermer erom te doen.

Tot slot gebruik ik bij het rijden de volgende beschermers:
- Arma ademende sportbeschermer: zacht en stevig, de meeste andere beschermers hebben te harde stukken waardoor het been beschadigt)
- Westropp Neopreen springschoenen: de enige springschoenen die de kwetsbare kroonkrand netjes heel houdt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-20 08:52 



 
Profiel   

Ik gebruik ook alleen hele zachte beenbescherming en als het niet nodig is niks, alles wat een wondje kan veroorzaken kan weer grote ellende geven...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-20 09:15 



 
Profiel   

Juist @Nouvel. Alle beenbeschermers tegen modder die ik ken, hebben een nauwe sluiting (onder en boven) en zijn van hard materiaal om modder buiten te houden. Dit betekent druk op het kwetsbare been. Ik doe ze niet meer om.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-20 09:23 



 
Profiel   

lonniejj schreef
Gisteren heeft mijn 10 jarige vos merrie Rosa de diagnose vasculitis gekregen.

Ze is dit jaar (februari) verhuisd van stal, dit is allemaal super verlopen en ze staat echt op een hele fijne plek. In de zomer zo goed als altijd buiten als het droog is en in de winter de hele dag buiten en savonds op stal.

Dit jaar heeft ze voor het eerst in de zomer haar witte benen verbrand in de zon. Haar neusje is eigenlijk altijd wel in een mate verbrand en smeren we dit altijd in met zonnebrand. Dit jaar was ze dus echt wel beduidend meer verbrand dan voorgaande jaren ondanks de zonnebrandcreme.

De wondjes bleven op haar benen een beetje klooien en wilden niet lekker genezen dus heb ik met het enten meteen laten kijken. De dierenarts die er toen bij was opperde dat wel eens vasculitis kon zijn en wilde 5 dagen antibiotica opstarten, dit is dan ook gedaan. Ik heb dat toen ook met een goede vriendin besproken (die dierenarts in opleiding is)en vroeg mij waarom we AB starten bij een auto-imuun ziekte. Daarop heb ik mijn dierenarts gebeld en gevraagd hoe en wat, maar daar kwam eigenlijk alleen maar uit: “ja haar been is warm en dus ab”. Dit voelde niet echt correct aan en heb ik besloten een grotere kliniek erbij te halen, want een beetje googlewerk geeft niet perse leuke beelden van wat vasculitis is...

Gisteren is dus de lingehoeve erbij geweest en de dierenarts was er direct aan uit, dit is vasculitis. Rosa is nu op de prednison gezet, heb ik mokzalf met ab erin gekregen om te smeren en konden we aan de gang. Alle korsten, zover ze het toe liet, moesten eraf en dan die zalf erop. Die zou de plekken droog houden en lokaal ook behandelen. Zo kon ze iig in de wei, want het moet allemaal zo droog mogelijk blijven. En nu is het zorgen dat die zalf de komende dagen er goed op blijft tot de wondjes wat genezen en de prednison gaat aanslaan.

Verder een boel info gekregen over uv straling en benodigde bescherming daartegen. En daar begint een beetje de zoektocht. Want welke bescherming werkt nu goed voor de benen, hoe hou je alles goed afgeschermd van de zon, lukt dat überhaupt wel goed, en wat betekent het nu allemaal dat ze vasculitis heeft. Veel vragen en ik zoek me al behoorlijk suf op internet. Mijn stalbazin helpt ook mee met de zoektocht naar bescherming etc.

Ik heb de mud fever boots van Woofwear besteld om haar benen droog te gaan houden, en ben benieuwd of er nog andere ervaringen zijn met war voor soort boots dan ook.
Ter illustratie hoe het er nu voor staat:
Dit was net voordat ik alle korsten eraf heb gehaald:
Ze heeft linksvoor een paar kleine plekjes en linksachter hoger op het pijpbeen ook nog wat kleine plekjes zitten, die staan nu niet op de foto. Rechtsachter is volledig bruin en dus geen enkel plekje aanwezig.

Rechtsvoor
[ [url=m/PEKtl3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Linksachter
[ [url=m/PXsBca.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pX1vTj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Ti6N0l.jpg]Afbeelding[/url] ]




Ik heb al van alles op bokt gelezen, maar wilde toch graag een topic starten. Wie van jullie heeft ervaring met vasculitis en wie heeft nog goede tips met betrekking tot zo’n beetje alles wat er bij komt kijken? Ik ben blij met alle tips en tricks!



Ik ben benieuwd over hoe het met je merrie nu gaat, lonniejj? Ik heb afgelopen donderdag gehoord dat mijn merrie ook vasculitis heeft. Ze krijgt nu sinds een week prednison (we hebben dit gestart voordat de diagnose definitief was) maar ik zie nog geen verbetering dus ben benieuwd hoe het nu bij jou paard eruit ziet en of je nog tips heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 19:55 



 
Profiel   

Cjuan, sterkte. Hopelojk slaat het aan. Zorg wel dat je de benen ook echt I pakt. Uv is er ook als het bewolkt is. Anders is het dweilen met de kraan open. Ik heb zelf nog lanf nadat de korsten weg waren de sokken aan gelaten zolang de huid nog iets anders kleurde en tot er weer genoeg haar op zat. Daarna ben ik pas gaan afbouwen met de bescherming.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 23:02 



 
Profiel   

Bedankt voor je antwoord en de tips Tancreda4. Ik heb beschermers besteld om de benen in te pakken maar kan niks op het ergste been doen totdat de wond van het biopsy weg is, gaat wel goede kant op gelukkig.

Wat doe jij op de benen tijdens het rijden? Ik heb de equilibrium training wraps dus dacht om ze op te doen met springschoenen voor. Doe jij ook Spring schoenen achter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-20 08:53 



 
Profiel   

Mijn pony heeft vasculitis gehad denk ik.
Toen herkende de Da het niet. Bij mijn pony zat het op de kogel aan de binnen en buitenkant. Kreeg einschutz toen. Heeft weken op de antibiotica gestaan maar met allerlei wonder zalfjes van de da heb ik het toen wel gekregen.
Ik had zelf toen een soort been rokje gemaakt van stof. Was gewoon vierkante lap met breed klittenband bovenaan. En dat wikkelde ik er om heen. Dat hielp hier goed. In de winter hadden we overigens geen problemen met vocht. Maar wij hebben hier wel een heel droog land

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-20 09:04 



 
Profiel   

Ja, ik heb er ervaring mee. Die foto's zijn akelig herkenbaar. Bij mijn paard is het helemaal goedgekomen, hij heeft daarna nog 10 jaar geleefd en het is nooit meer teruggekomen. De oplossing: 7 maanden hoge dosis prednisolon. Niet smeren, niet wassen, niet aanzitten. Geen beschermers, niet proberen droog te houden, gewoon naar buiten, beweging, verder alles zo normaal mogelijk Het is een overreactie van het immuunsysteem en (voor mijn paard) werkt maar 1 ding: overreactie remmen. En dat werkte met prednisolon. Geen last gehad van bijwerkingen. Paard woog 600 kg, dosering was 6 capsules van 150 mg per dag. Dat is hoog. We moesten het geven in de ochtend. Hij at het makkelijk op, gewoon door zijn brok. Als je het hele verhaal wilt lezen van destijds:
[MD] Chronische (huid) onstekingen witte benen: wie helpt?
Veel sterkte ermee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 17:02 



 
Profiel   

Cjuan schreef
Bedankt voor je antwoord en de tips Tancreda4. Ik heb beschermers besteld om de benen in te pakken maar kan niks op het ergste been doen totdat de wond van het biopsy weg is, gaat wel goede kant op gelukkig.

Wat doe jij op de benen tijdens het rijden? Ik heb de equilibrium training wraps dus dacht om ze op te doen met springschoenen voor. Doe jij ook Spring schoenen achter?


Het is bij mij niet meer teruggekomen en gebruik al een tijd geen bescherming meer. Maar ik had met rijden gewone peeskappen (ik heb voor achter crossbeschermers van dalmar) om. Alleen het aangetaste been. De rest heb ik nooit ingepakt. Onder de kogel had ze geen plekken, die liet ik met rijden gewoon bloot.

Lastig dat die wond er zit. Kan je het niet met van dat wond verband anders doen voor tijdelijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 17:54 



 
Profiel   

Ik had 3 in 1 beschermers met vaste springschoen. Ik heb nog een paar over, maat d/e pony.

Prednisolon leuk, totdat je paard hoefbevangen wordt. Een maand later in laten slapen...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 20:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 31 [ 754 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 31  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen