Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:28

Mijn paard had het aan één been, maar leeft niet meer. Ze was wel 28, dus kan me qua verloop ook nog indenken dat het dan iets anders is dan bij een jong paard.

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:53

Oh ja, dat is waar ook, excuses. Ik vroeg het omdat je zei 'het andere been staat er niet op'. Vandaar de verwarring.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:58

EvelienKiss schreef:
Mijn paard heeft zowel sarcoïdose en vasculitis aan hetzelfde been, waarbij sarcoïdose de hoofdziekte is. De kroonrand kan inderdaad dikker worden met een witte lijn. Hieronder voeg ik foto's toe van toen het nog niet behandeld was. Door de sokken is het al jarenlang weg. Alleen met vochtig weer, komt er weer een wit randje. Professor Sloet van de universiteitskliniek zei toentertijd (voordat mijn paard behandeld werd) dat de hoef aangetast kan raken als je niet behandeld.

Voor behandeling (op het dieptepunt van de klachten)

[ [url=m/ohWb2A.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/IMVwpN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na behandeling (en met 24/7 een sok om)

[ [url=m/e9PIsj.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dankjewel voor je reactie.

Dat lijkt er inderdaad op.

Is de sok het enige waar je mee behandeld hebt? En welke sok is dat?

Ik had zelf ook al het idee dat vochtig weer absoluut niet goed is.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:03

EvelienKiss schreef:
Oh ja, dat is waar ook, excuses. Ik vroeg het omdat je zei 'het andere been staat er niet op'. Vandaar de verwarring.


Ah zo, ik bedoelde meer als vergelijking met een goed been.

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 15:48

Helaas mogen wij ons hier ook melden.
Pony staat op dit moment op de pred, en al 6 weken op stal met dikke achterbenen en plekken. Uit de biopt werd ons vermoeden bevestigd.
Ik ben zelf even kwijt wat nu de logische volgorde is.
Ondanks dat ze op stal staat de benen wel al inpakken? Of is dit alleen als ze tzt weer naar buiten gaat?
Whinny socks of volstaan UV werende outdoorboots ook?

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 16:45

Ach, balen zeg. Hoe oud is de pony, denken jullie ook na over het wasprotocol?

Belangrijkste is vrij houden van UV, en schoon houden van andere triggers. Ik durf niet te zeggen of met 100% zekerheid de bescherming op stal af kan, mijne liep 24/7 buiten en merkte dat de huid ook een stuk sneller beschadigde wanneer ik de bescherming af liet dus koos voor constant om.

Afhankelijk van de grootte en locatie kan je kiezen voor sokken of andere bescherming. Ik heb ook flyboots gebruikt, maar de sokken zijn het zachtste en daarmee minste beschadigingen op de aangedane huid. Maar er zijn meer die de beschermers voltijd gebruiken dacht ik. Er zijn ook die buisverband gebruiken ipv de dure sokken. Alles wat veilig blijft zitten houdt UV weg en dat werkt het beste.

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 16:59

Geen idee wat het wasprotocol is.
We hebben 6 weken met mokzalf behandeld, de zwaarste vorm. We hebben met Hibi scrub gewassen.

Ondanks de hoge dosis pred en 6 weken op stal nog steeds dikke benen vol plekken: het gaat hier om 4 benen.

Ik was aan het kijken welke bescherming we om kunnen doen als we haar weer naar buiten doen. Maar op dit moment staat ze ondanks de pred en binnen staan nog met dikke benen vol plekken dus weet even niet wat nu de juiste stap is.

Pony wordt dit jaar 8..

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 17:07

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar er is een kliniek die (op afstand) een zwaar wasprotocol heeft, wat sommige paarden zover helpt dat ze over de Vasculitis heen groeien. Zeker bij een jong paard, en vier benen zou ik er over na denken, maar het is wel een zwaar protocol, er wordt namelijk met behoorlijk heet water gewassen. Het idee is dacht ik dat de cellen die nu de auto immuun reactie geven als het ware gereset worden.
Er is vast in het topic wel iemand die het gedaan heeft of er verder in verdiept heeft dan ik, voor mijn oudje viel het direct af want ik wou geen lange tijd prednison geven.

Klinkt wel echt heftig zeg, arme pony! Ik zou zeker als de benen zo enorm reageren er over na denken om toch met sokken te beginnen, zeker de winny socks, daar zit zilverdraad in wat ook antibacterieel werkt. Ik merkte meteen dat als ze de sokken aan kreeg de dag erna het been een stuk tot rust was gekomen. En ook vooral, niet wassen, niet smeren, geen korsten verwijderen, zo min mogelijk de huid triggeren.
Zijn het witte benen?

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 17:26

Daar heb ik ergens wat over gelezen ja.
Maar wij willen niet eeuwig blijven dokteren. Het is nu al 6 weken heel verdrietig om naar stal te moeten om haar zo te zien. Maar mocht iemand het protocol hebben; graag. Echter na 6 weken deze ellende en van kwaad tot erger, zijn we nu wel selectief in wat nog paardwaardig is.
Het zijn inderdaad 4 hoge witte benen helaas..
We zijn gestopt met wassen/smeren, aangezien het toch geen effect had. Nu dagelijks pred en meer ‘doen’ we op dit moment niet.
Pony is echt heel sneu. Elke keer koorts en einschuss en niet meer kunnen lopen.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 17:40

Het protocol is volgens mij nogal streng beschermd door de kliniek die het uitvoert. Niet iets wat je zelfstandig moet/mag doen.

Die van mij heeft het gelukkig nooit zo erg gehad, maar wel aan 4 benen korsten en uiteindelijk ook kreupel er aan. Ook omdat we veel te lang dus verkeerd hadden behandeld. Toen we begonnen met de sokken ging het wel beter, wel een terugval toen we net een smetplek kreeg op een naad van een beschermer. Het was even uitproberen was echt goed werkte, en toen gingen we wel verbetering zien. Heeft wel nog maanden geduurd voor alle korsten weg waren, maar de kreupelheid was er gelukkig snel af.
Hoe lang hebben jullie nu het huidige beleid? Ik zou dat wel de kans willen geven.

Wij behandelen toen met sokken, een paar weken prednison en daarna wel blijven smeren met cortico's (triamcinolon in het begin, daarna hydrocortiderm).

Staat de pony nu op stalrust? Dat helpt natuurlijk ook niet voor de doorbloeding en dus de genezing. Ik zou haar eigenlijk met sokken naar buiten doen.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 17:44

Fijn dat jullie de hoopt hebben gedaan om zo uit te vinden wat er in die huid aan de gang is.

Het wasprotocol zou ik sowieso nooit uitvoeren zonder professionele hulp, wat ik begrijp is het echt heftig en heb je de ondersteuning nodig van de experts om te weten of je goed gaat en hoe je het paard kan ondersteunen.

Maar, mijn ervaring is ook dat de huid met rust laten en constant bescherming/sokken gebruiken, alles heel goed tot rust komt waarna mijn paard zoals vanouds dat been gebruikte, met sok weliswaar. Maar ik had een oudje met pensioen, er zijn hier in het topic ook mensen met jongere paarden die nog steeds in het werk zijn en sowieso zit er op de FB groep iemand wiens paard nu zonder beschermers kan.

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 17:57

Helaas is het biopt nemen mis gegaan waardoor een ader is geraakt. We hebben er lang over gedaan om dit met meerder hechtingen en nietjes dicht te krijgen. Vandaar helaas op stal. Het zit gewoon echt niet mee.

Maar jullie zeggen de winny socks zsm aan, ook op stal ? Outdoor boots geen optie?
De socks bestellen duurt even begreep ik, vandaar.

Ondanks hoge pred doet ze het niet goed. Dus we zijn enorm bang voor het afbouwen. Als ze zonder de pred verder kan zie ik er wat in. Maar een 8 jarige pony op de pred houden zie ik niet als optie.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:11

Kan ik me goed voorstellen ja, dat is geen leven. En wat een extra pech er bovenop zeg.

Maar, het leven met een sok is me niet negatief bevallen, en dat bij eentje die buiten leefde.
Ik heb nog een soort buisverband liggen, maar ik ben bang dat dat te breed is voor de benen van je pony, is een rol van Kentucky, en dan zou je met electriciteits tape het stabiel kunnen houden. Die rol mag je zo hebben, en zou je evt ook onder een beschermer kunnen gebruiken.

Even linkje zoeken: https://www.dochorse.nl/kentucky-horsesox-rol.html



Ik zou zelf als het been al last heeft van veel wonden wat bang zijn dat beschermers gaan schuren en extra problemen geeft, maar aan de andere kant zitten jullie nu al in zo’n heftige staat dat het misschien weinig uit maakt. Afbeelding
Afbeelding

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:24

Ze heeft echt kleine smalle pony beentjes.
Dat maakt het ook zo lastig.
Een leven met sokken aan zie ik idd nog wel zitten! Zolang het zonder pred kan, vind ik dat zeker paardwaardig.
Een foto van haar benen, het is echt maat pony..
Afbeelding

Ik heb dus zelf 0 ervaring met bandages oid, dus dat is ook een ding.

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:33

Ik snap dat je met je handen in het haar zit, maar het wasprotocol kan wellicht helpen. Neem even contact op met de kliniek in Wapenveld en vraag naar Mark van Manen. Mijn paard heeft er zoveel baat bij gehad. Tussen het wassen door hoef je er vrijwel niets aan te doen dus qua paardwaardigheid zit het wel goed. Zeker als je pony er zoveel last van heeft, is het toch wel de moeite waard.

Het wasprotocol zelf is niet zo spannend, maar komt wel nauw qua temperatuur. Even simpel gezegd heeft het te maken met het openen en sluiten van de haarvaten. Hibiscrub is prima, dat wordt daarbij ook gebruikt. En een topicals cortico spray die je op op vaste uren na de behandeling 3 keer (uit m’n hoofd) moet toepassen. Mijn paard had vreselijke plekken en na 2x wassen was het zoveel beter!

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:34

Her ligt echt aan jou en je paard wat werkt. Die van mij kon toen dus echt niet tegen naadjes (hielp ook niet dat het hartje zomer met hittegolven was). Whinny socks of buisverband merkte ik weinig verschil tussen, behalve dat ik buisverband fijner vond werken.

Buisverband kan je ook prima mee beginnen, veel maten en relatief goedkoop. Wel aan te raden om inderdaad isolatietape om te doen.

Wel pech gehad zeg! Dan zit je inderdaad even in een moeilijke positie. Is de wond wel weer aan het genezen?

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:45

Waarom mag ze niet naar buiten? Om de lymfen aan het werk te houden is beweging wel belangrijk. Verder hier gesmeerd met zilvercreme op de wondjes.

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:59

Omdat er op een vervelende manier een ader is geraakt bij het biopt nemen. Dat was heel heftig. Uiteindelijk gehecht en geniet. Maar kan nog niet naar buiten.
Geeft mij wel ruimte om opties te zoeken als ze naar buiten mag.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:09

Wat een nare situatie... sterkte! Ik denk dat ik in jou geval het wasprotocol wel zou overwegen en met wapenveld contact zou opnemen. En met whinnys laten staan. Er is een bokker geweest die tegen inslapen aan zat, en die met dit wasprotocol enorm is geholpe. [MD] Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Heel veel sterkte....

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 22:41

Ja de sokken doen, die helpen echt enorm. Je zit in Leusden zie ik. Je mag er vier lenen van mij, ik woon in Scherpenzeel. Maar via bestellen kan het ook snel gaan. PB mij maar als je wilt lenen.

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 22:46

Ik heb je gelijk een pb gestuurd!
Zag net in ons schema dat we de pred vanaf morgen gaan halveren. Ben er nog niet aan toe. Ze is nog lang niet stabiel. Maarja. Nog eeuwig zo doorgaan is ook geen optie. Dus ben de motivatie even kwijt en heel bang voor aankomende periode.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 23:21

Oh Leusden? Dan wil ik die rol wel eens langs komen brengen, daar rijd ik dagelijks langs. Als het niet past, neem ik hem gewoon weer mee ;) En ben geen expert, maar wil best eens live met je meekijken hoor.

Heb zelf nog één verdwaalde sok liggen, maar denk dat die op pony beentjes toch echt gaat zakken, maar kan altijd even passen en laten zien hoe het moet. Geen verplichting hoor!


Qua prednison, spannend inderdaad, het is wel pittig spul natuurlijk, maar misschien kan je een kwart afbouwen?

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 23:47

Ik heb eventueel ook nog sokken die je zou mogen lenen. Ik zit in bunschoten, dus ook dichtbij.
Zijn niet meer helemaal heel maar zeker nog bruikbaar.

Mijn paard had ook smalle beentjes. Ik deed er altijd een vetwrapje omheen en dat bleef goed zitten bij 24/7 buiten.

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:49


absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:53

Bedankt allemaal voor de reacties!
Bokt is zo lief. <3

Deze week gaan we haar verhuizen en dan wil ik dat ze weer naar buiten gaat, op een paddock die deels verhard is. Betekent wel dat ik hooguit 4 dagen heb om iets te bedenken voor haar benen.
Ik heb jullie een pb terug gestuurd. Het gaat om een D pony met echt hele smalle beentjes. Ik wil niet iedereen belasten en afwachten op ‘iets’, dus zijn bijv de Arma deluxe mud socks voor nu een optie? Want dan kan ik die bestellen. We zijn echt nog even met de korte termijn oplossingen bezig..
Andere tips ook zeker welkom! Ik wil haar gewoon het weekend weer op de paddock hebben..
Daarnaast kan ik de staleigenaresse niet vragen elke ochtend op haar knieeen vier sokken om te doen. Iets van mud socks (aka dicht maken zoals transportbeschermers) gaat denk ik wat beter. Mochten de whinny socks echt alles zijn, wil ik absoluut een periode dit smorgens zelf doen, maar dit kost me wel 1,5 uur smorgens (reistijd).

Bedankt voor het meedenken! Hydrocortiderm is geen optie: we hebben al zwaarder geschut geprobeerd voor 2 maanden maar dat heeft niks geholpen. :o