Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 23:41

Ik heb vele 'hardere' beenbeschermers geprobeerd, de zogenaamde 'turnout boots' maar ze geven allemaal teveel druk op het been en leveren wondjes op. Dus ook de Woofwear Mud Boots. Ze moeten het been afsluiten tegen de modder, en zijn dus strak boven en onder. Dat kan het been van mijn paard niet hebben.

Uiteindelijk werk ik dus alleen met de sokken en de Cashel Leg Guards, ook gewoon in regen en modder.

De sokken kunnen GOED tegen nattigheid, dat staat ook op de site. Daar werken ze zelfs beter door! Modder is minder goed, omdat dat natuurlijk meer broeit. Echter. Er is geen betere oplossing, dus doe ik het maar zo. Tot een half jaar geleden stond ze er ook mee in de modder want in een paddock paradise. Dan zag haar been er iets slechter uit, maar bleef het wel heel en zonder wondjes of korstjes. Nu staat ze altijd droog door weide en stal. Maar dus ja: die sok blijft gewoon om en wordt smerig. Het is alleen wat lastiger om ze uit te doen als ze helemaal nat zijn.

De Cashel Leg Guards kunnen PRIMA tegen regen en modder. Ze blijven goed zitten. Bij modder wissel ik ze wel om. Ik was ze wel regelmatig of spoel ze af. Dan worden ze wel wat zachter en blijven ze iets minder hoog zitten. Dan koop ik weer nieuwe.

Cjuan
Berichten: 53
Geregistreerd: 18-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 23:48

EvelienKiss schreef:
Ik heb vele 'hardere' beenbeschermers geprobeerd, de zogenaamde 'turnout boots' maar ze geven allemaal teveel druk op het been en leveren wondjes op. Dus ook de Woofwear Mud Boots. Ze moeten het been afsluiten tegen de modder, en zijn dus strak boven en onder. Dat kan het been van mijn paard niet hebben.

Uiteindelijk werk ik dus alleen met de sokken en de Cashel Leg Guards, ook gewoon in regen en modder.

De sokken kunnen GOED tegen nattigheid, dat staat ook op de site. Daar werken ze zelfs beter door! Modder is minder goed, omdat dat natuurlijk meer broeit. Echter. Er is geen betere oplossing, dus doe ik het maar zo. Tot een half jaar geleden stond ze er ook mee in de modder want in een paddock paradise. Dan zag haar been er iets slechter uit, maar bleef het wel heel en zonder wondjes of korstjes. Nu staat ze altijd droog door weide en stal. Maar dus ja: die sok blijft gewoon om en wordt smerig. Het is alleen wat lastiger om ze uit te doen als ze helemaal nat zijn.

De Cashel Leg Guards kunnen PRIMA tegen regen en modder. Ze blijven goed zitten. Bij modder wissel ik ze wel om. Ik was ze wel regelmatig of spoel ze af. Dan worden ze wel wat zachter en blijven ze iets minder hoog zitten. Dan koop ik weer nieuwe.


Bedankt voor de info!! Ik doe idd de Le mieux of equilibrium turnout boots omnin de wei maar die worden echt zwaar door de modder en vandaag helemaal bevroren. Ik ga de cashels bestellen en proberen. :)

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 23:50

Maar let op, de Cashel Leg Guards houden geen modder buiten. Ik doen ze vooral om zodat de hoefrand beschermd blijft. De sok krult namelijk iets op bij de hoeven.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 00:04

Mijn paard kreeg inderdaad een drukking achterop de kogel door de paddock boot. Dat was het begin van het eind. Ik kon de voet niet meer goed beschermen en binnen een dag hingen de vellen eraan.

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:11

Tessebes schreef:
Mijn paard kreeg inderdaad een drukking achterop de kogel door de paddock boot. Dat was het begin van het eind. Ik kon de voet niet meer goed beschermen en binnen een dag hingen de vellen eraan.


Oh wat vreselijk, dan doe je alles wat je kunt en dan gebeurt dat...

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 16:37

Ik lees hier even mee, sinds de zomer al aan het medderen met 'mok'. Oktober DA erbij gehad, maar die zei toch echt mok.. maar die plek binnen op der achterbeen zit me niet lekker. Door wat googlen en door een vriendin die diergeneeskunde studeert op vasculitis gekomen. Het ziet er heel herkenbaar uit. Toch maar weer de dierenarts bellen..
Het been is ook wat dik, vanavond tapen voor lymfedrainage..

Het was nu ineens veel erger geworden, maar sneeuw reflecteert UV straling ook behoorlijk natuurlijk.

Afbeelding
Afbeelding

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 16:50

bij die van mij is er nooit vasculitis vastgesteld, maar ze heeft wel zomers snel verbrande benen, ook wel in een mate gehad zoals op jouw foto's. Ik voer haar geen lucerne bij zomers, en wil om die reden ook geen klaver in de wei. s ochtends bij voorkeur de wei op als de meeste dauw verdampt is. Daarnaast heb ik de indruk dat ze moeite heeft om suikers te verwerken, ik weet niet of dat gerelateerd is, maar sinds ik het weide- en voerbeleid hiermee heb aangepast gaat het prima, en heb ik zomers ook geen zonnebrand nodig.

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 17:03

Afbeelding
Afbeelding


Ik kom even binnenvallen. Mijn paardje met vasculitis is helaas al ingeslapen (niet daardoor).

Maar voor ons werkte een kniekous van mij met tenen eraf het best. Het bleef wonderbaarlijk goed zitten. Ze stond wel altijd droog en op verharde platen.

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 17:51

Goldie schreef:
Ik lees hier even mee, sinds de zomer al aan het medderen met 'mok'. Oktober DA erbij gehad, maar die zei toch echt mok.. maar die plek binnen op der achterbeen zit me niet lekker. Door wat googlen en door een vriendin die diergeneeskunde studeert op vasculitis gekomen. Het ziet er heel herkenbaar uit. Toch maar weer de dierenarts bellen..
Het been is ook wat dik, vanavond tapen voor lymfedrainage..

Het was nu ineens veel erger geworden, maar sneeuw reflecteert UV straling ook behoorlijk natuurlijk.

[ [url=m/V9TMNQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/AeH3C4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik weet niet waar je woont, maar ik zou de foto’s zeker even doorsturen naar Paardenkliniek Wapenveld voor overleg. Het lijkt enorm op de UV-gerelateerde vasculitis die hier al vaker voorbij is gekomen. Een dik been past daar ook bij.

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 18:01

McGregor schreef:
Bij mijn paard is middels een biopt dermatitis met onderliggende vasculitis vastgesteld. Het lijkt niet zozeer door UV getriggerd te worden, maar los van de oorzaak is en blijft vasculitis wat het is, lijkt me.

Afgelopen dinsdag ben ik naar Wapenveld geweest voor het wasprotocol van Knottenbelt. Ik vind het een enorm spannend traject, want de ontstekingen aan de voet van mijn paard hebben zich flink uitgebreid de laatste tijd met veel smerige korsten. Bij mijn paard zit het op de ondervoet: begonnen aan de binnen- en buitenkant en trekt nu door naar de kootholte.

Hoe zijn jullie ervaringen met het wasprotocol? In hoeverre was jullie paard korstenvrij of hoe lang duurde het? Ik vind het lastig om te beoordelen of de behandeling wel of toch niet het gewenste effect heeft, maar misschien heb ik te weinig geduld...

(De twee rode rondjes die je op 1 foto ziet zijn de wondjes van het biopt).

Direct na de behandeling:

[ [url=m/OkLiVS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QIW4xt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag (2 dagen erna)

[ [url=m/d4eyTa.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/381BIC.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoewel het beeld bij mijn paard behoorlijk atypisch is, is er toch duidelijk progressie te zien en dat al binnen 14 dagen. Deze week was de tweede keer wassen en behandelen en ik ben zeer tevreden (en opgelucht!) met de vooruitgang:

Afbeelding

Afbeelding

We zijn er nog niet, maar jongens wat is dit fijn. Mijn paard draagt overigens 24/7 de Silver Whinny sok (ik heb er net weer 4 bijbesteld) en nu met die blubbertroep de Cashel Leg Guard erover heen. En dat zonder medicatie / prednison. Zo dankbaar dat alle mensen voor mij dit hebben uitgevogeld en de info hebben gedeeld!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:24

@Goldie: die ronde plek met haar in het midden doet me inderdaad denken aan vasculitis.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:54

Ja wel hé := Ik ga morgen bellen met de DA, ik wil een biopt nu...
Cheminee heeft het ook eerder genoemd maar toen leek het weer bijna weg.
Ze had toen wel een prednison kuur gehad ook.

Nu iig getaptet in de hoop dat de spanning door het vocht wat verminderd..
Afbeelding

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 04:26

Goldie schreef:
Ik lees hier even mee, sinds de zomer al aan het medderen met 'mok'. Oktober DA erbij gehad, maar die zei toch echt mok.. maar die plek binnen op der achterbeen zit me niet lekker. Door wat googlen en door een vriendin die diergeneeskunde studeert op vasculitis gekomen. Het ziet er heel herkenbaar uit. Toch maar weer de dierenarts bellen..
Het been is ook wat dik, vanavond tapen voor lymfedrainage..

Het was nu ineens veel erger geworden, maar sneeuw reflecteert UV straling ook behoorlijk natuurlijk.

[ [url=m/V9TMNQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/AeH3C4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat ziet er inderdaad uit als vasculitis. De cirkelvorm met haar in het midden is het klassieke beeld.
Zoals je zelf al zegt: sneeuw reflecteert en is funest bij vasculitis.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 08:32

@goldie slim dat je een biopt wil laten doen! Mijn paard werd alleen wel nog zieker van de biopt (lees einschuss en mega koorts). Maar hierdoor weet ik nu wel 100 procent zeker wat het is en wat ik moet doen.

Als je naar (mijn) onze dierenarts gaat dan komt het echt helemaal goed! Zij heeft (helaas al) meerdere paarden onder behandeling met vasculitis en met alle paarden gaat het goed! :j

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 08:44

Goldie heb je een manuele lymfedrainage laten doen door een gediplomeerd MLD therapeut?

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:18

Wat ze allemaal precies voor opleidingen heeft gedaan weet ik niet, maar ze heeft der praktijk bij ons op stal en behandelt ook een aantal tinkers met CPL op stal.

Morgenmiddag komt de DA, de DA waar mijn voorkeur naar uit ging i.v.m. haar ervaring met vasculitis :j Onder andere het paard van Cheminee dus :)

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:13

Tape op de lymfe manier ziet er anders uit dan dit. Het heeft ook alleen maar zin om lymfe tape aan te leggen als er een manuele lymfedrainage behandeling gedaan is. Maar hopelijk helpt het je paard.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:24

Misschien noem je dit ook wel anders, ik ben er niet zo in thuis :P Ik heb wel goede resultaten gezien waarbij de benen wel echt dunner werden :j

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:13

Gisteren belde de kliniek, het is inderdaad vasculitis...

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:11

Nouvel schreef:
Die van mij reageerde heel heftig op wassen met betadine shampoo, dat droogt teveel uit.
Daar zou ik ook zeker op letten als je wilt wassen.
Ik waste alleen met hele zachte shampoo, liever helemaal niet.



Ja toen ik die van mij met betaling shampoo ging wassen werd het nog 100 x erger

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:04

Zoals beloofd zou ik de voortgang delen, vooral vanwege het atypische beeld. Been is nu voor de 3e keer met het wasprotocol behandeld en het ziet er zoveel beter uit! De huid is weer soepel en zacht en de plekken zijn echt veel kleiner geworden. Het is nog niet onder controle, maar wat een fijne ontwikkeling is dit!

Afbeelding
Afbeelding

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:54

Wat een verschil!

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:59

Dat ziet er al erg goed uit !

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 07:27

Wat moet ik mij precies voorstellen bij het wasprotocol

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:22

Zo dat is snel gegaan! Ik heb je beginpost denk ik gemist maar wat frappant dat het op een zwart beentje zit! Is het echt echt echt vasculitis?