Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moossie90
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 10:19

Chamisa schreef:
Kleine aanvulling… uit de bloeduitslagen kwam naar voren dat hij 100 procent positief was op auto immuunziekte. Zijn ontstekingswaarden waren ook nog eens sky-high. Alle andere (basis) waarden waren als die van een topfit paard. Maandag wordt er contact opgenomen met de medisch faculteit over het te nemen biopt en of het op locatie kan omdat hij niet vervoerd kan kan worden. Hij staat inmiddels weer op 3 benen…



Er is dus iets mis. Hij laat prikken wel toe? Dan zou ik hem laten verdoven biopt laten nemen en gelijk alles goed behandelen. En trainen met beschermers eromheen. Maar zeker een klote situatie dat hij weinig toelaat. Afschermen tegen Uv doet al zoveel goeds.
Die van mij staat in de magneet beschermers van Kentucky.
Maar die heeft zeker vasculitus en laat alles wel toe.
Ik ben ook bezig met het knottenbelt wasprotocol. Hij vindt het niet kicks maar ik zet een emmer voer voor zijn neus en dan is het 10 minuten afzien voor hem.

Chamisa
Berichten: 30
Geregistreerd: 17-07-15
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 11:09

Tessebes schreef:
Je dierenarts kan een biopt naar Utrecht sturen. Daarvoor hoef je niet zelf naar Utrecht te gaan. Ik zou oppassen met wat dan ook erop smeren. Bij mij gaf dit geen positief effect.


Dierenarts is net geweest om hem weer ontstekingremmers, vochtafdrijver en pijnstiller in te spuiten . Ik mag inderdaad niks smeren, nat maken of wat dan ook doen. Hij mag niet naar buiten. Gelukkig sta ik op een grote stal en kan ik binnen in de grote schuur makkelijk rondjes lopen.

Chamisa
Berichten: 30
Geregistreerd: 17-07-15
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 15:28

Er is dus iets mis. Hij laat prikken wel toe? Dan zou ik hem laten verdoven biopt laten nemen en gelijk alles goed behandelen. En trainen met beschermers eromheen. Maar zeker een klote situatie dat hij weinig toelaat. Afschermen tegen Uv doet al zoveel goeds.
Die van mij staat in de magneet beschermers van Kentucky.
Maar die heeft zeker vasculitus en laat alles wel toe.
Ik ben ook bezig met het knottenbelt wasprotocol. Hij vindt het niet kicks maar ik zet een emmer voer voor zijn neus en dan is het 10 minuten afzien voor hem.[/quote]

Maandag heeft de dierenarts contact met Utrecht. Mijn paard is het eerste paard dat hij ziet met deze aandoening. Hij had het daarom ook niet herkend.

Beschermers op zijn achterbenen zijn een dingetje. Hij laat met veel pijn en moeite strijklappen toe. En van hoge kappen gaat hij in flipmodus. Hij heeft bij de vorige eigenaar waarschijnlijk een trauma met zijn achterbenen opgelopen. Het hele korsten gebeuren is een twee en halve maand nadat ik hem had gekocht begonnen. Hij heeft in de stapmolen hoge zachte beschermers een keer of 2 omgehad. Dat was een drama. Alleen maar trappen en paniek. Ivan is een tuigpaard, voor de kar is dit levens gevaarlijk voor ons allebei. Als hij hoog gaat lopen bestaat de kant dat hij over het lamoen slaat met alle gevolgen van dien.

Als ik zijn standaard Veredus kappen om doe dan staat hij nog geen 24 uur later met ontstoken korsten en een huid waar het gele vocht uit druipt.

Hij staat nu sinds zondag avond op stal met tussendoor kleine rondjes door de schuur omdat hij een compleet dik been kreeg. Hij kan pas sinds vanochtend weer een beetje lopen zonder te vallen. Ik mag van de dierenarts absoluut niets doen als lief voor hem zijn, kleine stukjes binnen lopen en absoluut niet niet naar buiten.

Ik kan hem helemaal poetsen tot aan zijn benen. Als hij maar denkt dat ik richting zijn pijpbenen ga schiet hij compleet in de stress.

lonniejj

Berichten: 2907
Geregistreerd: 23-03-06

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 18:40

Rosa was ook extreem pijnlijk op haar benen. Toen de prednison kuur eenmaal fors zijn ding deed werd dat pas beter. Kan me voorstellen dat een trauma in combinatie met hele pijnlijke benen resulteren in een paard wat dat echt niet accepteert.

Lastige is inderdaad dat voor het beste resultaat je iets erom zou willen hebben tegen de uv.

Alternatief is hem overdag binnen en ‘s nachts indien mogelijk buiten. Dan voorkom je ook uv blootstelling en kan hij (wanneer hij weer mag) toch lekker buiten staan.
Voor nu staat hij toch binnen dus dat werkt dan het beste, geen uv.

Naar om je paard zo oncomfortabel te zien hè..

Chamisa
Berichten: 30
Geregistreerd: 17-07-15
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 08:13

lonniejj schreef:
Rosa was ook extreem pijnlijk op haar benen. Toen de prednison kuur eenmaal fors zijn ding deed werd dat pas beter. Kan me voorstellen dat een trauma in combinatie met hele pijnlijke benen resulteren in een paard wat dat echt niet accepteert.

Lastige is inderdaad dat voor het beste resultaat je iets erom zou willen hebben tegen de uv.

Alternatief is hem overdag binnen en ‘s nachts indien mogelijk buiten. Dan voorkom je ook uv blootstelling en kan hij (wanneer hij weer mag) toch lekker buiten staan.
Voor nu staat hij toch binnen dus dat werkt dan het beste, geen uv.

Naar om je paard zo oncomfortabel te zien hè..


Helaas sta ik op een stal waar ze ‘s nachts niet buiten kunnen staan. Er is wel een dag nacht weide maar de dagweide, nouja, de naam zegt het al. En als het al zou mogen staat hij volledig alleen.

Hij staat al op een hoge dosering prednison nu, maar helaas mist het nog zijn uitwerking. Afgelopen zaterdag moest de dierenarts een stukje korst zien en door alleen maar even een klein stukje weg te halen stond hij zaterdagavond en zondag weer met een gevuld been.
Ik mocht zaterdagavond heel voorzichtig voelen of het warm was maar zondag was dat ook weer klaar.
Afbeelding

Dit was na het verwijderen van een stuk korst. Tussenin was het helemaal warm.

Afbeelding

Deze plekken waren dinsdag helemaal dik en warm. En nu ook weer ontstoken.
Het lijkt wel of bij de minste irritatie alles accuut ontsteekt.

Het snijdt door mijn hart om hem zo te zien… ik voel mij zo machteloos…

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:35

Ach, dat kan ik me goed voorstellen! Het is vreselijk om je paard zo te zien en als je dan ook nog weinig kan doen...

Ik heb zelf ook best een sensibele harry die aardig hysterisch kan worden als iets hem niet bevalt. Ik train hem volledig volgens principes van bijv. TRT of Warwick Schiller. Op de hele korte termijn heb je daar waarschijnlijk weinig aan, maar het kan voor de iets langere termijn misschien wel helpen om steeds meer bij hem gedaan te krijgen.

Het idee is eigenlijk met alles dat je 'de druk' er af haalt op het moment dat je paard ontspant. En je voert de druk in ieder geval niet verder op als je de eerste tekenen van spanning bij je paard ziet, want dat zorgt er voor dat je hem over het randje duwt en als ze hysterisch worden leren ze niks meer. Wat vaak gebeurd is dat je paard dan net even redelijk rustig staat en dan zijn we geneigd om te denken 'ah mooi, dan kunnen we door' en zeker in deze situatie, dan kan je toch net even snel die lik zalf er op doen. Totdat het emmertje alsnog overloopt en dan moeten we de druk er wel halen/stoppen waar we mee bezig waren.

Als je er meer over wil weten dan wil je best wat tips geven en mag je berichtje sturen, als je denkt wat een gemiep dan snap ik het ook. ;)

Chamisa
Berichten: 30
Geregistreerd: 17-07-15
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:14

mcrielaard schreef:
Ach, dat kan ik me goed voorstellen! Het is vreselijk om je paard zo te zien en als je dan ook nog weinig kan doen...

….

Als je er meer over wil weten dan wil je best wat tips geven en mag je berichtje sturen, als je denkt wat een gemiep dan snap ik het ook. ;)


Ik ken de methode, de lik zalf krijg ik net voor elkaar met Bruce Lee bewegingen, maar kousen / bandage ed wordt een ander verhaal. We hebben hoge beschermers bij hem geoefend. Ook heel veel verschillende beschermers omdat ik ook marathon met hem wilde rijden. En zonder harde beschermers kan hij ook eigenlijk niet lopen. Hij is nog vrij groen en loopt nog niet op eigen benen. Hij is op en top een jonge bloederige tuiger, dus bij ieder klein dingetje gaan zijn nek en schouders erop en benen hoog. En tikt zichzich rondom aan.
Daar kan geen enkele methode tegenop, dat is zijn karakter :D

Neehoor, ik vind het absoluut geen gemiep. Ik ben blij met alle tips die ik krijg. Ook met alles wat hier op bokt gevonden heb.
Ik ben wel al heel zachtjes tot de conclusie gekomen dat mijn smaak paard een totaal verkeerde is :(
Dit is mijn tweede tuiger. De eerste kreeg iets en ook omdat het een tuigpaard, menpaard, stamper en werker was, moest ik hem met een gebroken hart laten gaan. Dik anderhalf jaar dierenartsen en klinieken verder en dan tot de conclusie komen dat “houden van” ook loslaten betekent. Ik kocht mijn huidige paard, alle keuringen gehad, ook echologisch, dan kan er toch niks misgaan? …verkeerd gedacht…

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:37

Chamisa, wat een nare en moeilijke situatie zo zeg... Zo sneu om je paard zo te zien, en kan mij voorstellen dat je je super machteloos voelt omdat je steeds tegen zoveel moeilijkheden en onmogelijkheden loopt met zijn historie erbij. :(:) Ik kan je helaas geen tips geven, behalve dan wasprotocol en inpakken ,maar ja, dan moet hij dat wel toelaten... Is het wellicht een optie om hem naar een kliniek te brengen met ervaring met vasculites (Wapenveld) zodat hij daar op locatie enige tijd achtereen kan worden behandeld? Dat zal dan mogelijk wel onder verdoving zijn en misschien hem niet goed doen in zijn koppie, maar zou misschien wel een laatste optie voor hem kunnen zijn om er vanaf te komen?

Mijn merrie was ook echt extreem pijnlijk op de plekjes. Het leken zulke simpele korstjes, en het is echt geen miep, maar ze wilde mij het liefste wegslaan als ik er maar naar wees. Zo sneu om haar in die tweestrijd te zien, want ze wilde mij ook niet slaan... BIj haar hielp prednisolon wel voldoende om de plekken iig enigszins wat beter behandelbaar en minder pijnlijk te maken...

Ik wil je heel veel sterkte wensen. Ik hoop zo dat jullie eruit kunnen komen. Dit is wel erg sneu en lastig zo :(:)

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:54

Wat nu net in me opkomt, je hebt ook dit soort dingen
https://hypostore.nl/busse-vliegendeken ... =16&80=496

Als hij dat accepteert zonder te flippen, zal hij het niet afkrijgen denk ik?

Op een kliniek zetten en onder verdoving werkt denk ik alleen wanneer hij dan ook doorkrijgt dat beenbeschermers etc niet erg is, want hier duurde het maanden voordat het weg was toen in die eenmaal in die graad van ernstigheid was. Je paard zo lang op een kliniek laten staan, is ook niet echt een haalbare optie denk ik

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:28

Oh, ik ken het. Ik heb zelf een Danser x Jazz, Danser is een Gelder met een flinke scheut tuigerbloed en Jazz staat nou ook niet echt bekend om z’n meest nuchtere nakomelingen haha :') Het is bij sommige paarden ook ontzettend moeilijk, maar uiteindelijk is alles trainbaar. Ik hoop dat jullie een manier kunnen vinden, maar bovenal dat z’n benen er snel bovenop komen!

Chamisa
Berichten: 30
Geregistreerd: 17-07-15
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 18:17

mcrielaard schreef:
Oh, ik ken het. Ik heb zelf een Danser x Jazz, Danser is een Gelder met een flinke scheut tuigerbloed en Jazz staat nou ook niet echt bekend om z’n meest nuchtere nakomelingen haha :') Het is bij sommige paarden ook ontzettend moeilijk, maar uiteindelijk is alles trainbaar. Ik hoop dat jullie een manier kunnen vinden, maar bovenal dat z’n benen er snel bovenop komen!


Danser ken ik, mijn vorige tuiger was zijn halfbroer. Ik had het geluk dat ik een enorme vertrouwens band met hem had waardoor hij heel veel toe liet. Ivan, mijn huidige is een Nando x Cizandro. Met hem heb ik de pech dat hij 2 maanden nadat ik hem gekocht had een ernstige ontsteking in zijn hoef had, waarna hij vol in de korsten schoot die niet meer weggingen. Het was was een paard met wat trauma’s maar daar koos ik voor. Ik heb met hem een flinterdunne vertrouwensband. Aangezien ik alles bij hem verzorg terwijl de anderen hem met lekkere dingen afleiden ben ik de boevrouw die hem zeer deed en doet. Ik heb hem vast als de dierenarts hem vasthoudt, ik hou hem in bedwang als hij de spuiten krijgt. Tuigers zijn vertrouwenspaarden. Hij vertrouwt niks en niemand bij zijn benen. Ik heb hem nu 8 1/2 maand en heb tot nu toe 23 keer of zo met hem gereden… het overgrote deel was of boxrust of aan de hand wandelen.

Chamisa
Berichten: 30
Geregistreerd: 17-07-15
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 18:25

Bowo schreef:
Wat nu net in me opkomt, je hebt ook dit soort dingen
https://hypostore.nl/busse-vliegendeken ... =16&80=496

Als hij dat accepteert zonder te flippen, zal hij het niet afkrijgen denk ik?

Op een kliniek zetten en onder verdoving werkt denk ik alleen wanneer hij dan ook doorkrijgt dat beenbeschermers etc niet erg is, want hier duurde het maanden voordat het weg was toen in die eenmaal in die graad van ernstigheid was. Je paard zo lang op een kliniek laten staan, is ook niet echt een haalbare optie denk ik


Die heb ik ook gezien, dat zou misschien nog iets voor op de weide zijn, met een dot verdoving erin :D Ik probeerde een been te drogen door hem om zijn been te draperen. Toen had hij niet eens korsten, dus geen pijn. Hij vloog een meter de lucht in. Het zou zeker voor het mennen absoluut geen optie zijn.

Naar een kliniek is vrijwel onmogelijk. Nog zo een trauma van hem. Je koopt een paard waarbij vermeld wordt dat hij braaf de trailer opgaat. Ze vergeten er alleen bij te vertellen dat hij met rijden onder de 50 km per uur, bochten, remmen, optrekken en ongelijke weg je trailer verbouwd. Hij had een hele slechte balans en een dingetje met trailervervoer blijkbaar :D
Hij heeft op het moment helemaal geen balans omdat door het vocht hij zijn rechterachterbeen niet goed gebruikt. Verdoofd vervoeren is ook geen optie.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 18:30

Ik rijd trouwens gewoon zonder UV bescherming, alleen voor normale peesjes. Dat ene uurtje per dag gaat gelukkig prima (en ook af en toe in de ochtend of avond trouwens).
Waarschijnlijk zal je paard de meeste zon krijgen wanneer hij vrij buiten staat, dus ik zou dat prioriteit geven en dat uurtje mennen dan maar even laten. Mocht hij nou last blijven houden, kun je dat later nog proberen op te bouwen

Chamisa
Berichten: 30
Geregistreerd: 17-07-15
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:49

Bowo schreef:
Ik rijd trouwens gewoon zonder UV bescherming, alleen voor normale peesjes. Dat ene uurtje per dag gaat gelukkig prima (en ook af en toe in de ochtend of avond trouwens).
Waarschijnlijk zal je paard de meeste zon krijgen wanneer hij vrij buiten staat, dus ik zou dat prioriteit geven en dat uurtje mennen dan maar even laten. Mocht hij nou last blijven houden, kun je dat later nog proberen op te bouwen


Tot anderhalve week geleden stond Ivan in de ochtend in de stapmolen en reed ik hem zelf in de middag zelf ongeveer max een half uur omdat ik hem nog aan het opbouwen was. Hij heeft pas 2 dagen een paar uur op de weide door gebracht. Meestal kon ik hem een dag of 3 rijden voordat hij weer meer plekken kreeg. Ik reed met alleen beschermers voor, recht toe recht aan om zijn achterbenen laag te houden. Achter kreeg ik op het laatst geen beschermers meer om omdat die telkens de hele boel weer irriteerden.

Heeft er iemand ervaring meer biopsie op locatie dus niet in een kliniek? Hoe gaat dat in zijn werk?

Chamisa
Berichten: 30
Geregistreerd: 17-07-15
Woonplaats: Rozenburg

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 12:04

Ik schrijf met veel pijn in mijn hart mijn laatste update over de Vasculitis van Ivan. Uit de bevindingen van klinisch onderzoek en bloed onderzoeken is er vanuit Utrecht het bericht gekomen dat biopsie niets meer toevoegt aan de diagnose. De dierenarts gaf aan dat ik een keuze moest maken voor het welzijn van Ivan. Zijn toekomst is niet rooskleurig zo niet gewoon donker. Ondanks dat hij nu de afgelopen dagen op hoge dosering prednison staat blijven de ontstekingen en infecties knetterhard doorgaan. Hij heeft vanochtend een hele flinke spuit gehad tegen de pijn. Zowel vanuit Utrecht als mijn eigen dierenarts hebben aangegeven dat zij weinig tot geen hoop hebben. Zeker aangezien hij niet reageert op de prednison, maar alleen last heeft van de bijwerkingen ervan. Het is eigenlijk allemaal zo snel gegaan. Ik kan het nog niet bevatten. Morgenavond wordt hij ingeslapen.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:41

Wat een heftig nieuws zeg.... Heel veel sterkte met dit moeilijke besluit... :(:)

Moossie90
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-01-14

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 17:40

Oh wat vreselijk nieuws! Heel veel sterkte maar wel het eerlijkste om te doen. Hebben ze enig idee wat voor auto immuun ziekte het is?

salamaleque
Berichten: 988
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 18:27

Chamisa schreef:
Ik schrijf met veel pijn in mijn hart mijn laatste update over de Vasculitis van Ivan. Uit de bevindingen van klinisch onderzoek en bloed onderzoeken is er vanuit Utrecht het bericht gekomen dat biopsie niets meer toevoegt aan de diagnose. De dierenarts gaf aan dat ik een keuze moest maken voor het welzijn van Ivan. Zijn toekomst is niet rooskleurig zo niet gewoon donker. Ondanks dat hij nu de afgelopen dagen op hoge dosering prednison staat blijven de ontstekingen en infecties knetterhard doorgaan. Hij heeft vanochtend een hele flinke spuit gehad tegen de pijn. Zowel vanuit Utrecht als mijn eigen dierenarts hebben aangegeven dat zij weinig tot geen hoop hebben. Zeker aangezien hij niet reageert op de prednison, maar alleen last heeft van de bijwerkingen ervan. Het is eigenlijk allemaal zo snel gegaan. Ik kan het nog niet bevatten. Morgenavond wordt hij ingeslapen.



Oh nee wat erg. Ik krijg het er koud van. Heel veel sterkte gewenst.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 19:15

Wat afschuwelijk. Mijn merrie heeft het toen ook niet gered. Je kunt dan maar één ding doen, en dat is zorgen dat het lijden ophoudt. Heel veel sterkte met het afscheid nemen en het een plaatsje geven.

lonniejj

Berichten: 2907
Geregistreerd: 23-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 19:21

Wat een verschrikking…

Sterkte Y;(

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 20:41

Chamisa schreef:
Ik schrijf met veel pijn in mijn hart mijn laatste update over de Vasculitis van Ivan. Uit de bevindingen van klinisch onderzoek en bloed onderzoeken is er vanuit Utrecht het bericht gekomen dat biopsie niets meer toevoegt aan de diagnose. De dierenarts gaf aan dat ik een keuze moest maken voor het welzijn van Ivan. Zijn toekomst is niet rooskleurig zo niet gewoon donker. Ondanks dat hij nu de afgelopen dagen op hoge dosering prednison staat blijven de ontstekingen en infecties knetterhard doorgaan. Hij heeft vanochtend een hele flinke spuit gehad tegen de pijn. Zowel vanuit Utrecht als mijn eigen dierenarts hebben aangegeven dat zij weinig tot geen hoop hebben. Zeker aangezien hij niet reageert op de prednison, maar alleen last heeft van de bijwerkingen ervan. Het is eigenlijk allemaal zo snel gegaan. Ik kan het nog niet bevatten. Morgenavond wordt hij ingeslapen.


Ik lees al tijden mee in dit topic, wat verschrikkelijk dit!! Heel veel sterkte Y;(

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 20:57

Ach wat verdrietig. Sterkte.

misami
Berichten: 45
Geregistreerd: 13-03-21

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 06:46

Enorm veel kracht en sterkte toegewenst. Vreselijk

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:50

Jeetje wat verschrikkelijk. Heel veel sterkte op deze nare dag! :(

Chamisa
Berichten: 30
Geregistreerd: 17-07-15
Woonplaats: Rozenburg

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 23:49

Dankjewel voor jullie lieve woorden…

Hij is vanavond rustig ingeslapen.
Nu we zijn benen veilig van dichtbij konden bekijken schrokken we er echt van hoe ernstig zijn benen aangetast waren. De huid was zeer ernstig aangetast door de ontstekingen. Hij heeft zoveel pijn gehad. Hij heeft maar een deel van de pijn aan ons laten zien. Ik voelde al dat hij vanwege de pijn ons niet toeliet tot zijn benen. Om het dan zo van dichtbij te kunnen zien en te voelen geeft mij rust dat hij nu geen pijn meer heeft. Mijn hart is gebroken.
Het “had ik maar”, “zou het misschien” of “kunnen we” is er niet meer. Hij had het geen dag langer meer mogen voelen.
Ik ben er inmiddels achter dat deze ziekte in verschillende gradaties voor kan komen. Helaas had Ivan een vrij zware vorm. Wij zijn er misschien ook te laat achter gekomen wat het was. Misschien was het de pech dat hij niet goed op de prednison reageerde.
In zijn balboekje kwam geen pijnvrije toekomst voor. Nu heeft hij rust…