Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 21 van de 31 [ 754 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 31  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

 
Profiel   

[ img ]

[ img ]
Dag allemaal

Ik sukkel al enkele maanden met volgens de DA mok. Mijn paard heeft dit gekregen sinds hij op een nieuwe stal staat. In de 5 jaren ervoor dat ik hem heb nooit last gehad van mok. Soms is het beter, dan weer slechter. Ik ben nu zelf gaan doorzoeken en kwam op dit topic terecht. Ik heb compleet geen ervaring met vasculitis maar begin toch een beetje bang te krijgen... Mijn paard heeft gelukkig geen dikke benen maar op dit moment is het wel weer erger. Wat denken jullie hiervan, kan dit vasculitis zijn of zit het daarvoor nog te veel naar de koot toe?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 22:23 



 
Profiel   

Dat ziet er niet goed uit… Ik zou naar een andere DA gaan voor advies, een second opinion. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 22:50 



 
Profiel   

Komt me helaas bekend voor. Zeker doorverwijzing vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 23:42 



 
Profiel   

Oh dat ziet er explosief uit. Bij mijn paard zag het er wel anders uit. Maar het lijkt mij te heftig voor mok. Helpt de huidige behandeling? Anders inderdaad even opschalen.

Oh en: bij mijn paard zat het juist ook in de koot. Heb je het idee dat vasculitis niet in de koot kan zitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 00:07 



 
Profiel   

Het is niet een super typisch beeld, maar het zou zeker vasculitis kunnen zijn. Ik zie geen dingen die het ontkrachten om het zo maar te zeggen.

@EvelienKiss, vasculitis wordt omschreven als iets dat doorgaans voorkomt op de zijkanten van het been. Het kan ook verder verspreiden of op andere plekken ontstaan, maar dat komt minder voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 00:29 



 
Profiel   

Het zou best kunnen dat het vasculitis is. Ik zou idd weer een DA laten komen. Hoe behandel je het nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 02:13 



 
Profiel   

Bij die van mij zag het er wel zo uit. Er is echter niet via biopt vasculitis vastgesteld. Dr Sloet gaf wel aan dat het er als vasculitis uit zag. Uiteindelijke beeld zag er zeker als sarcoidose uit, eventueel bovenop de vasculitis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 19:01 



 
Profiel   

Momenteel behandel ik als volgt:

-korsten eerst wat weken met isobetadine
- korsten eraf wassen dmv een hot wash (heel warm water met isobetadine)
- heel goed drogen met keukenrol en fohn
- daarna zalf met antibiotica en ontstekingsremmer erop en dan 10 dagen met rust laten

Het werkt wel maar komt steeds weer terug op andere plaatsen. Eerst in de koot, toen opgeschoven naar de rechterkant en nu dus naar de linkerkant. Vandaag dus weer zo'n hot wash gedaan, pijnlijke bedoening maar gelukkig ondergaat hij alles goed... Als er tegen vrijdag nog geen verbetering is moet ik idd opnieuw een dierenarts bellen om opnieuw te onderzoeken... Ga vasculitis vermelden en ook eens een bloedonderzoek laten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 20:32 



 
Profiel   

En inpakken tegen uv zou ik ook zeker doen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 20:41 



 
Profiel   

Vasculitis is een aandoening die te maken heeft met een (over)gevoeligheid voor zonlicht, dus zolang je dat niet aanpakt kom je er waarschijnlijk niet vanaf en ontstaan er steeds nieuwe plekken. Inpakken dus die benen wanneer je paard buiten staat. :j Ik gebruik zomers flyboots en in de winter mudboots. Je hebt ook UV werende sokken die hierboven genoemd zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 21:27 



 
Profiel   

Ga ik in mee, ik heb ook een tijdje van alles gesmeerd en op zich stabiliseerde het redelijk, maar bleef altijd onrustig. Nu met de sokken wel last van een kaal been, maar geen schilfers of plekken. De sok aantrekken is ook nog eens een stuk minder gedoe dan het wassen en smeren en ze wandelt en sprint zonder problemen de hele track rond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 22:07 



 
Profiel   

Hé RianneH, mijn paard houdt ook een kaal been onder de sok. Heb jij het idee dat het door de sok komt? Bij mijn paard was het been al kaal en er zit ook een stukje waar wel haar zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 14:24 



 
Profiel   

Pffff 2,5 jaar weg geweest en nu weer raak!
Ik twijfel om nu de silver whinnys aan te schaffen.
Welke maat voor een smalle KWPN er raden jullie aan? (Stokmaat 175)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 21:31 



 
Profiel   

Ja ik denk dat het door de sok komt. Beetje het idee dat er wrijving is tot op zekere hoogte die ervoor zorgt dat de haren afbreken of niet verder kunnen groeien. Merk het vooral op de kogel en Koot, minder op het pijpbeen.

Mijn draver (1.62 smalle voetjes) draagt de jambes Taille Pur-sang/Quarter-Horse versie van de Winny sokken. Ik heb nog twee grotere maat liggen die ik eigenlijk niet meer gebruik omdat ze afzakken, mocht iemand die willen testen wil ik ze wel verkopen. Ze zijn niet meer nieuw dus hoef er geen hoofdprijs voor.

Ik raak alleen wel telkens de sokken kwijt in de was :') Hebben jullie daar ook last van? Van het zomer maar eens setje nummer 3 aanschaffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 14:29 



 
Profiel   

Mijn paard (KWPN - 1.70) heeft maat quarter/standard

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 15:10 



 
Profiel   

RianneH schreef
Ja ik denk dat het door de sok komt. Beetje het idee dat er wrijving is tot op zekere hoogte die ervoor zorgt dat de haren afbreken of niet verder kunnen groeien. Merk het vooral op de kogel en Koot, minder op het pijpbeen.

Mijn draver (1.62 smalle voetjes) draagt de jambes Taille Pur-sang/Quarter-Horse versie van de Winny sokken. Ik heb nog twee grotere maat liggen die ik eigenlijk niet meer gebruik omdat ze afzakken, mocht iemand die willen testen wil ik ze wel verkopen. Ze zijn niet meer nieuw dus hoef er geen hoofdprijs voor.

Ik raak alleen wel telkens de sokken kwijt in de was :') Hebben jullie daar ook last van? Van het zomer maar eens setje nummer 3 aanschaffen.


Woensdag komt de dierenarts opnieuw langs, moest het vasculitis zijn wil ik de sokken wel van je overkopen! Heb een BWP van +- 1m70. Ik zal je iets laten weten! Hij staat momenteel al ingepakt onder zo'n plakverband op aanraden van de DA.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 17:10 



 
Profiel   

Hier gewoon behaarde benen, maar die van mij draagt dus geen sokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 18:01 



 
Profiel   

Bij die van mij is het altijd dun behaard en wat gezwollen gebleven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 19:40 



 
Profiel   

Ik begin nu wel langzaam positief te worden, het wordt niet erger, de korstjes die eraf gaan, daar komt niks meer voor in de plaats, tegenover 2 weken geleden, de helft minder. Ik heb geexperimenteerd met dmso, op aanraden van de hoefsmid, dat spul versterkt het medicijn, ik heb op 1 been zinkzalf gemengt met dmso gedaan en het andere been met mokzalf, die mijn dierenarts zelf maakt, daar zit cortizone en antibiotica in, ook gemengt met dmso. Moet wel zeggen dat hij er niet zo blij mee was, prikt waarschijnlijk.
Ik heb het nu 5 dagen gesmeerd en alles is nu rustig, geen dikke kogel meer gehad. Allebeide benen zijn een stuk beterder. Dus met zink of mokzalf, incl de dmso. Achterbeen heb ik met zinkzalf alleen behandeld. Dat is minder hersteld dan de voorbenen.
Nu speelt het weer natuurlijk ook mee, nu het zolang al droog is. Maar terwijl de zon schijnt, wordt het ook niet erger. Ik ga nu weer verder met de gewone zalf, kijken hoe het dan gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 16:07 



 
Profiel   

Bij mijn ruin ziet het er intussen ook al een stuk beter uit. De DA heeft een hot wash gedaan en hij heeft 3 dagen op stal ingepakt gestaan met een cortisone verband.
Nu 10 dagen gerust laten en insmeren met Neocutigenol zalf.
[ img ]

@RianneH: ik stuurde je een berichtje over de sokken die je verkoopt, ik wil ze wel van je overnemen. Je mag altijd even mailen naar karen.dedroog@hotmail.com om het verder te regelen. Volgens de website heb ik warmblood nodig kwa maat. Al vind ik het gekke maten precies...? Als ik goed heb gemeten zijn de hoeven 17.5cm lang en 13 cm breed?! Hoe kan het dan dat er op de website bijvoorbeeld 18x18 cm staat? Heeft mijn paard zo'n vreemde hoeven dan :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 21:30 



 
Profiel   

Is er iemand die mij kan adviseren met de silver whinnys? Mijn Engels is super slecht en mijn niet-paardenfamilie kan het niet vertalen

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-23 17:05 



 
Profiel   

Cheminee, ik wil wel helpen. Het opmeten van de hoeven ziet er ingewikkeld uit (Amerikanen gebruiken een ander stelsel dan Europeanen) maar is misschien niet nodig. Uiteindelijk zijn er maar vijf maten waaruit je kunt kiezen:

Miniature horse/donkey = minatuur paard / ezel
Donkey = ezel
Sport Ponies = sport ponys
Quarter / Standard = quarter / standaard paard
Warmblood / Thorough bred = warmbloed / volbloed

Voor mijn paard (zie een paar opmerkingen hierboven) KWPN van 1,70 gebruik ik de Quarter / Standard. Die heb jij ook nodig denk ik voor je KWPN-er van 1.75. Mocht dat niet zo zijn, dan neem ik de sokken wel van je over. Een maatje groter had RianneH ook nog over, zie een paar reacties hieroven. Als je in de buurt van Scherpenzeel woont, mag je er ook eentje van mij lenen om te passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-23 20:44 



 
Profiel   

Als het makkelijker is wil ik de hoeven van mijn paard wel opmeten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-23 20:51 



 
Profiel   

4 jaar geleden loste ik het fantastisch op met buisverband. Dit jaar knelt dat buisverband en schuift het steeds in de kootholte. Met meerdere maten..

Ik wordt niet goed! De flyboots van arma schuren nog teveel en de modderschoenen zijn te warm en daardoor zwelt zijn been weer op.

Vandaar mijn argwaan naar de silver whinny”s.

Zo is het maar weer duidelijk dat het een raar fenomeen is. Op 12 jarige leeftijd komt het spontaan opspelen. De afgelopen 4 jaar maar 1 klein plekje en gewoon zonder bescherming gestaan. Er is NIKS veranderd en nu opeens is het er zomaar weer en ook niet een beetje, gelijk einschuss!


Ik woon in Den Helder dus even passen wordt hem helaas niet. Een maatje groter wordt ben ik bang toch te groot en houdt ik het zelfde effect als het buisverband… :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-23 10:12 



 
Profiel   

Bij mijn paard zakten zowel de whinnys als het buisverband af. Aangezien buisverband een stuk goedkoper is en daarnaast ook prettiger in gebruik, ben ik daarvoor gegaan. Maar ik tape wel. Mijn paard heeft witte benen tot over de kogel, dus ik tape vlak boven de kogel en halverwege de pijp (achterbeen) of onder de knie (voorbeen)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-23 10:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 21 van de 31 [ 754 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 31  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen