Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:22

Ik heb de whinny gister weer om gedaan na een paar dagen flyboots (Arma) en merk wel een verschil. Was een beetje bang dat de sokken te warm zouden zijn, maar dat lijkt juist mee te vallen. Ze had van de boots wat schuurplekjes en toch weet een beetje dikke kogel, en vandaag na een dag whinny socks weer een stuk slanker been. Misschien toch maar die als standaard blijven gebruiken.

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:30

Ja, de sok houdt het been van mijn paard mooi slank. Daarover heen doe ik Cashel Leg Guards (fly boots) zodat kroonrand ook beschermd is. Sok kruipt een beetje omhoog, blijft niet om de hoef zitten.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:15

En hoe lang zijn de grootste maat? Ik moet sowieso zijn hoef dan nog even opmeten, maar ben ook bang dat ze te kort gaan zijn als er maar 1 warmbloed maat is.
En hebben jullie ze rechtstreeks van de site of zijn de ook ergens in Nederland te krijgen?
En hoeveel sets hebben jullie? Hoe vaak vervangen jullie ze?

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:34


EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 10:20

Ik had net een link geplaatst, maar de leverancier uit Denemarken lijkt de sokken niet meer te leveren....

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 10:33

Ik heb gewoon buisverband gehaald bij de apotheek. Een hele rol en kon elke dag een nieuwe op maat knippen

annikavolder

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 18:18

EvelienKiss schreef:
Ik had net een link geplaatst, maar de leverancier uit Denemarken lijkt de sokken niet meer te leveren....



je kan haar evt een berichtje sturen via Facebook? ik had ze ook bij haar vandaan:
https://www.facebook.com/kim.walterstad
www.ofw.one

ik ben heel blij met de silver whinny's. niet te warm en als het ook maar een beetje opvlamt, meteen zilver sok erom en het wordt weer rustig

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:44

Buisverband krijgen wij er niet om heen, dat zit te strak.

In het kader van durf te vragen, zou iemand misschien Whinny Socks maat warmbloed/Thoroughbred te leen hebben om te passen? Ik heb net even opgemeten en zoals ik al bang was, zit mijn paard weer precies op het uiterste randje van past wel/neem contact op. Passen geeft dus denk ik wel de meeste duidelijkheid.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:52

Welke regio zit je? :)

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:56

Omgeving Deventer :)

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:38

Bowo schreef:
Buisverband krijgen wij er niet om heen, dat zit te strak.

In het kader van durf te vragen, zou iemand misschien Whinny Socks maat warmbloed/Thoroughbred te leen hebben om te passen? Ik heb net even opgemeten en zoals ik al bang was, zit mijn paard weer precies op het uiterste randje van past wel/neem contact op. Passen geeft dus denk ik wel de meeste duidelijkheid.


Je hebt dat in alle soorte maten en de whinnys zijn qua aandoen niet anders!

esther_ess
Berichten: 35
Geregistreerd: 24-04-17
Woonplaats: Arnhem

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:20

Heeft iemand nog Whinny's ter overname? Maat paard

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:54

Ik heb ondertussen de Whinnys gekocht en een paar dagen uitgeprobeerd. Gelukkig past hij inderdaad nog net binnen de maat. Verder accepteert hij ze super en blijven zijn benen goed droog, ook met de warme weer. Ideaal!
De kroonrandjes komen wel soms wat omhoog, maar daar kunnen we zeker mee leven. We hebben wel wat tape nodig om te voorkomen dat ze afzakken en het is nog even zoeken welke manier het beste werkt. Waar plakken jullie de tape?
En het aan en uittrekken moeten we ook even handiger in worden, maar dat zal ook wel goed komen.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:32

Ik vind het echt een gehannes met aan en uittrekken := paard heeft blijkbaar grote voeten :+ ze kreeg ook helemaal een rare vacht door de whinnys, denk dat ze net te klein zijn eigenlijk.
Ik hoop ze gewoon niet meer nodig te hebben en dat de vasculitis met name tot uiting kwam door de tumor die ze in had die nu gelukkig verwijderd is :)

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:15

Nou ja, echt makkelijk is het aan en uittrekken inderdaad niet xD Maar mijn paard kreeg bij alle naadjes en dingen irritatie, dus ik denk dat ik weinig andere opties heb dan.

Hopelijk is het voor jouw paard nu wel opgelost dan. Dat scheelt toch een boel gedoe

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:35

Ik heb inmiddels wel handigheid gevonden in het aan en uittrekken. Is nog geen halve minuut werk.
Met aantrekken een goede stevige plasticzak gebruiken voor om de hoef.
Ik laat het been (achterbeen) op mijn been steunen en trek de sok dan met twee handen zo aan.

Uitdoen eerst naar beneden stropen en dan over de hoef heen priegelen en dan kan je hem aan de onderkant pakken en in 1x er af trekken.

RenateHidden
Berichten: 137
Geregistreerd: 02-04-14
Woonplaats: Waalwijk

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 17:32

Ik kom hier ook ervaringen lezen en mijn ervaring delen. Mijn paard is deze week gediagnosticeerd met “leucocytoclastic pastern vasculitis”, dit is uit een biopt gekomen. Ik heb nu Tubigrip maat D voor om zijn been, het blijft alleen nog niet helemaal goed zitten. Verder gaat hij op de prednison en metacam. Op de wondjes smeer ik nu Dermiel wondzalf.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 23:24

Goldie schreef:
Ik vind het echt een gehannes met aan en uittrekken := paard heeft blijkbaar grote voeten :+ ze kreeg ook helemaal een rare vacht door de whinnys, denk dat ze net te klein zijn eigenlijk.
Ik hoop ze gewoon niet meer nodig te hebben en dat de vasculitis met name tot uiting kwam door de tumor die ze in had die nu gelukkig verwijderd is :)


Mijn paard kreeg een krulletjes vacht op haar been door de sokken. Dat is nog echt lang gebleven nadat ze geen sokken meer droeg. Maar daar had ze geen last van, was alleen iets voor het oog.

Tegen opkruipen van de randjes zou je Springschoenen kunnen proberen.

Hier was het een achterbeen, dat was wel handig om de sokken aan te doen, been rustte dan op mijn benen. Stalgenoot had een voorbeen, dat vond ik lastiger aan doen.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 23:38

Mijne heeft een full house, 4 witte benen en alle benen hebben het (gehad). Achter is op het moment wel duidelijk erger.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 09:06

Tancreda4 schreef:
Goldie schreef:
Ik vind het echt een gehannes met aan en uittrekken := paard heeft blijkbaar grote voeten :+ ze kreeg ook helemaal een rare vacht door de whinnys, denk dat ze net te klein zijn eigenlijk.
Ik hoop ze gewoon niet meer nodig te hebben en dat de vasculitis met name tot uiting kwam door de tumor die ze in had die nu gelukkig verwijderd is :)


Mijn paard kreeg een krulletjes vacht op haar been door de sokken. Dat is nog echt lang gebleven nadat ze geen sokken meer droeg. Maar daar had ze geen last van, was alleen iets voor het oog.


Oh mijn paard is niet de enige dus. Ik heb de tondeuse erover heen gehaald, ze had toch boxrust :+

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 09:54

Oh dat durfde ik niet := Durf de benen überhaupt nooit meer te scheren. De vasculitis ontplofte nadat ik het had geschoren, daarna nooit meer gedurfd :=

RenateHidden
Berichten: 137
Geregistreerd: 02-04-14
Woonplaats: Waalwijk

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:18

Hebben jullie misschien tips qua voeding? Hij krijgt onbeperkt hooi, staat niet op het gras, pavo vital 100 gram en een halve schep vitalbix slobber om de medicijnen door te doen.

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 21:57

Geen tips van mij. Ik heb nooit verschil kunnen merken. Ik heb wel een tijdje kleefkruid bij gevoerd om het been dun te houden.

RenateHidden
Berichten: 137
Geregistreerd: 02-04-14
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:25

Hoi hoi,

zijn er hier mensen waarbij hun paard blijvend een compressie kous moet blijven dragen? En zoja, welke kous werkt dan echt goed?
Mijn paard heeft ook een probleem in de hals(ECVM) aan dezelfde kant als het aangedane been. Het vermoeden is dat door die combi de toe- en afvoer van de lymfe blijvend verstoord is, waardoor hij zonder compressie steeds opnieuw een flink dik been heeft.

Didi2021
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:46

2 Jaar geleden heb ik een Welsh pony van 4 toen der tijd gekocht.
3 Weken nadat hij bij ons was gekomen ontdekte we iets aan zijn oog, na lang zoeken en ook naar Utrecht te zijn geweest kwam er een immuungemedieerde Keratitis uit.
Op Advies toen implantaten oog laten zetten zodat medicijn constant wordt afgegeven. Helaas heeft dit een maand goed gewerkt en zijn we toch weer aan het bijdruppelen met ciclosporine en als het echt opzet dexamethason, ook staat hij altijd met een kap op buiten in de wei.

Bij enten checken we het oog voordat we verder gaan aangezien we vaak zien dat na enten er een opleving komt.

Qua voeding een beetje gaan zoeken om zijn immuunsysteem te helpen en was ik langzaam aan over aan het gaan naar Vitalbix ( dit is ongeveer week of 6 geleden )

2.5 weken geleden voelde ik ineens mok bij hem, dus beetjes geschoren en gaan behandelen.
Helaas werd het steeds erger en rare was de mok zat op zijn kogel binnen en buitenkant. In de ochtend dikke onderbenen.
Dierenarts erbij, van alles geprobeerd en afgelopen maandag heb ik hem opgepakt en naar de kliniek gebracht.

Daar zijn ze nu bezig om alles wat rustig te krijgen en dat lukt ook wel.
Wat er nu uitgekomen is is dat hij Vasculitis heeft, wat ook weer aangerekend wordt aan het zwakkere immuunsysteem.
Bloedonderzoek nieren en lever goed, wel bloedarmoede.

Waarschijnlijk krijg ik hem dit weekend mee naar huis met 6 weken pretnison.

Graag zou ik toch eens een second opinion willen om misschien is te onderzoeken of ik iets aan mijn management kan doen waardoor ik intern hem onder controle kan houden en we niet telkens naar deze zware medicijnen hoef te pakken.