Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

sabelschede trachea

 
Profiel   

Hoi allemaal, 3 weken geleden is er bij mijn oudje sabelschede trachea of wel een afgeplatte luchtpijp vast gesteld, zijn luchtpijp klapt bijna helemaal dicht tijdens het inademen.

Hij heeft 10 dagen prednison, ventipulmin en sputolysin gehad om het vuil en slijm te verdunnen en de luchtwegen te verwijden, na het stoppen met de medicijnen merkte we dat hij weer meer benauwd was en zijn wij in overleg met de DA balsamic control gaan voeren in de hoop hem zo nog wat te kunnen helpen maar ik ben bang dat het niet voldoende gaat zijn voor een paardwaardig leven..

Zijn er hier meer paardjes die het hebben? En hebben jullie misschien nog tips voor ons?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 10:55 



 
Profiel   

Ik lees even mee, ik heb een 9 jarige merrie met een afgeplatte luchtpijp.
Die loopt 'gewoon' in de sport, L dressuur (enkel en 2span), M vaardigheid, klasse 1 mendurance.

Hier dus zeker nog geen spannende klachten waar ik wat mee moet. Maar dat kan natuurlijk wel veranderen in de toekomst, dus leer graag bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 11:02 



 
Profiel   

Helaas heb ik ook een shetje van bijna 20 jaar met een sabelschede luchtpijp. Hij heeft vooral last bij inspanning (niet dat ik wat van hem vraag, maar hij rent/bokt uit zichzelf graag rond ;-)).
Hij heeft net een paar dagen een snellere ademhaling gehad (door nat/koud weer?) en dan geef ik hem NAF respirator. Ik heb het idee dat dat zelfs beter werkt dan ventipulmin voor hem.

Zo lang hij een blij ei is, laat ik hem zijn gang gaan. Zelfs met een versnelde ademhaling blijft hij gek doen, zoals altijd. Het wordt denk ik een ander verhaal als hij continu benauwd is.

Veel sterkte, TS!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 15:20 



 
Profiel   

Ik heb het één keer gezien van een shet, rond de dertien jaar oud, deed geen werk, behalve een kort tijdje vrijheidsdressuur ( voordat het te erg werd). deze is naar de kliniek gebracht voor onderzoek vanwege het vreselijk kortademig zijn. Dat was ook wel heel extreem hoor. Die is op de kliniek gebleven zodat zijn eigenaresse de volgende dag afscheid kon nemen en daarna is hij ingeslapen.

Als je er vroeg bij bent is er misschien iets te doen met bepaalde medicatie en voeding, maar als het zo laat is als bij bovenstaande shet, is het eigenlijk al te laat....

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 21:31 



 
Profiel   

Hier heb ik een tijdje geleden wat over helezen in het Engels. Tenminste, het klinkt hezelfde. Er was naast medicatie ook nog operatie mogelijk.
Even een linkje opgezocht: trachea collapse in horses
Als je verder zoekt op trachea collapse in horses vind je veel meer info.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 15:47 



 
Profiel   

Als je zoekt op dorsoventrale afplatting trachea paard kom je misschien meer informatie tegen. Zoals bijvoorbeeld dit: https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf . Best wat ingewikkelde stof, maar google kan je ook daarbij helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 16:26 



 
Profiel   

Mijn shet heeft het ook, over een lengte van 30 centimeter. Hij heeft er (nog) niet zoveel last van, tenzij hij zich echt mega inspant. Maar aangezien hij door andere blessures toch al niet zoveel meer mag gebeurt dat amper.....
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-20 21:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen