Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard met CPL krijgen tips

 
Profiel   

Ik weet niet of het topic hier goed staat.

Sinds twee jaar verzorg ik een paard. Had volgens de eigenaar ernstige mok maar bleek CPL.

Intussen hebben we het goed onder controle en krijgt hij geen suikers en dergelijke. Echter staat hij op een erg karige stal waar het land nat is de bak nat is en z'n stal ook niet fantastisch is. Niet goed voor z'n cpl en bij regen staat hij soms een hele dag binnen wat echt niet kan.

Tevens is de staleigenaar een enorme hork.

Vorige week een voorstel gedaan aan de eigenaar, om hem te verplaatsen maar ergens met een binnebak zodat hij goed kan bewegen het hele jaar door. Ik wilde dan wel tegemoet komen in de kosten.

Echter, nu belde de eigenaar mij gister en vertelde hij gezien zijn leeftijd en hartkwaal hij zijn paard aan mij wil geven. Heel bijzonder want dit paard betekent alles voor hem. Hij heeft hem sinds veulen al en is echt gek op dit dier. Ik voel me enorm vereerd maar vraag me af wat ik moet doen.

Financieel zou het maandelijks wel kunnen maar er zijn natuurlijk nog zoveel andere kosten. We hebben net een huis gekocht en eigenlijk wil ik pas over een paar jaar een paard kopen welke jong en gezond is.

Ik wil dus een tegen aanbod doen om het paard volledig te gaan verzorgen maar dat hij wel stalgeld en dergelijke blijft betalen. Ik wil best maandelijks bijdragen zodat hij op een betere plek staat en voor voer en dergelijke.

Wat zouden jullie doen? Het is wel een droom om een eigen paard te hebben. Maar een paard met medische problemen? Ik weet het echt niet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 10:05 



 
Profiel   

Als je dit paard en de man niet zou kennen, en je zou vrij zijn elk willekeurig paard te kopen binnen een redelijk budget, zou je dan dit paard kopen? Een paard is niet alleen CPL, hij is meer. Past ie qua karakter en doel bij wat je wilt of niet? Het mooie van een eigen paard kopen is dat je kunt uitzoeken wat je wilt. Ze kunnen altijd gebreken krijgen en er kan vanalles fout gaan maar is dit het paard wat je wilt of zou je zelf voor een heel ander type paard gaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 10:25 



 
Profiel   

Als je het beste voor het paard wil dan zou ik een plekje zoeken waar het paard 24/7 buiten kan lopen met een ruime inloopstal. Dat soort plekjes zijn wel te vinden, en meestal ook nog goedkoper dan een luxe stal met binnenbak enz.
Verder is het een keus die je zelf moet maken. Heb je een goede klik met het paard? Hoe oud is hij/zij en hoe erg is de CPL?
Het klinkt als een mooie oplossing dat het paard van de eigenaar blijft en jullie de kosten delen, waarbij jij bv een vast bedrag per maand betaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 10:29 



 
Profiel   

Sas_Mon schreef
Als je dit paard en de man niet zou kennen, en je zou vrij zijn elk willekeurig paard te kopen binnen een redelijk budget, zou je dan dit paard kopen? Een paard is niet alleen CPL, hij is meer. Past ie qua karakter en doel bij wat je wilt of niet? Het mooie van een eigen paard kopen is dat je kunt uitzoeken wat je wilt. Ze kunnen altijd gebreken krijgen en er kan vanalles fout gaan maar is dit het paard wat je wilt of zou je zelf voor een heel ander type paard gaan?



Qua karakter is het perfect. En een fries dus dat wil ik sowieso. Echter wil ik wel dressuur gaan rijden incl. Wedstrijden en daar is hij niet geschikt voor. Hij mag niet te veel belast worden. Dus nee ik zou hem niet kopen als hij niet al in mijn hart zit en ik z'n eigenaar zou kennen.

Punt is dat hij hem dus 'gratis' wil geven. En ik z'n eigenaar echt wil helpen gezien het medische en leeftijdsverhaal. En ik wil ook niet zonder het paard.

Mijn man wil echter echt geen paard met medische klachten en kosten die op voorhand al bekend zijn dus dat is ook nog een brug te nemen. Als denk ik als ik het echt graag wil hij mij dat gunt. Alleen weet ik dus niet of ik dit echt graag wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 10:33 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Als je het beste voor het paard wil dan zou ik een plekje zoeken waar het paard 24/7 buiten kan lopen met een ruime inloopstal. Dat soort plekjes zijn wel te vinden, en meestal ook nog goedkoper dan een luxe stal met binnenbak enz.
Verder is het een keus die je zelf moet maken. Heb je een goede klik met het paard? Hoe oud is hij/zij en hoe erg is de CPL?
Het klinkt als een mooie oplossing dat het paard van de eigenaar blijft en jullie de kosten delen, waarbij jij bv een vast bedrag per maand betaald.


Hij is 16. Cpl is ernstig deze zomer zelfs zo erg dat we overwogen hem te laten gaan. Daarna knapte het erg op. Verder moet hij inderdaad beweging hebben elke dag maar mogen z'n benen echt niet nat staan daar is zijn cpl heel gevoelig voor. Ik zat eerder te denken aan een paddock Paradise maar kan in omgeving Zwolle niets vinden. Ook ideaal gezien het voeren van gras want daar zitten enorm veel suikers in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 10:36 



 
Profiel   

Een paddock paradise of hit actief stal zou inderdaad ideaal zijn voor zo'n paard.
Hoe zien de benen er verder uit? Zijn ze in rustige periodes nog redelijk slank en glad, of is de huid echt vereelt met knobbels en rimpels?
In het eerste geval zou ik kopen nog wel durven overwegen, maar in het laatste geval zou ik daar niet aan beginnen, en hem gewoon nog een paar/aantal mooie laatste jaren geven als verzorgster.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 10:43 



 
Profiel   

Ja de cpl is ernstig dus inderdaad bulten. Benen zijn niet verdikt.

We gaan volgende week met elkaar om tafel.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 23:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen