Rode bloedcellen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Rode bloedcellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 19:16

Ik zat mezelf af te vragen. Hebben koudbloeden eigenlijk minder rode bloedcellen in hun bloed dan warmbloeden? Dat heb ik ooit eens gehoord. Wie weet het antwoord :o
Laatst bijgewerkt door Black_Moon op 23-10-20 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Rode bloedplaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:41

Lijkt mij onzin. De term warm- en koudbloeden komt van het percentage volbloed wat er inzit dacht ik. Warmbloeden hebben een hoger percentage volbloed in hun pedigree/bloedlijn.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:42

Tenzij je een koudbloed net een stollingziekte hebt is het antwoord: nee

Bloedplaatjes zijn die dingen die zorgen dat je wondjes dicht gaan.

Daarnaast ben je in de war met rode bloedcellen.
Ook daar is het antwoord nee, maar dat is nogal variabel. Een haflinger in de bergen zal er meer hebben, dan een haflinger in NL. Een paard vol in de sport heeft er waarschijnlijk meer dan een weideversiering.

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 19:57

Suzanne F. schreef:
Lijkt mij onzin. De term warm- en koudbloeden komt van het percentage volbloed wat er inzit dacht ik. Warmbloeden hebben een hoger percentage volbloed in hun pedigree/bloedlijn.



Ik vroeg niet wat het verschil is tussen de term warm- en koudbloeden ;) die ken ik wel. Ik bedoel dus of een (klein) verschil zit in de rode bloedcellen ( Sorry Sizzle was inderdaad even in de war)

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Rode bloedplaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:00

Ik heb hetzelfde wel eens vaker gelezen.


Toch is er wel degelijk verschil tussen het bloed van een koudbloed en een volbloed. Het heeft te maken met het aantal rode bloedcellen in het bloed. Rode bloedcellen hebben als functie het transporteren van zuurstof naar de cellen. Hoe meer zuurstof er naar de cellen getransporteerd wordt, des te beter is het uithoudingsvermogen. Volbloeden hebben in verhouding veel meer rode bloedcellen dan koudbloeden en daardoor hebben ze een groter uithoudingsvermogen en een pittiger temperament.


Bron; paardentips.com

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:01

janouk schreef:
Ik heb hetzelfde wel eens vaker gelezen.


Toch is er wel degelijk verschil tussen het bloed van een koudbloed en een volbloed. Het heeft te maken met het aantal rode bloedcellen in het bloed. Rode bloedcellen hebben als functie het transporteren van zuurstof naar de cellen. Hoe meer zuurstof er naar de cellen getransporteerd wordt, des te beter is het uithoudingsvermogen. Volbloeden hebben in verhouding veel meer rode bloedcellen dan koudbloeden en daardoor hebben ze een groter uithoudingsvermogen en een pittiger temperament.


Bron; paardentips.com


Dat zou kunnen inderdaad. Volgens mij hebben ze ook een grotere longcapaciteit dan koudbloeden.

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:04

Nee, dan waren er wel aparte normaalwaarden voor verschillende types paard.
De aantallen worden altijd per ml gegeven, en de verhoudingen van de verschillende soorten bloedcellen zijn ook - binnen de normale verdeling - hetzelfde voor verschillende rassen.
Een klein paard heeft wel minder liters bloed dan een groot paard, dus in absolute aantallen zijn er natuurlijk wel verschillen. En dan zou een Belgisch Trekpaard van 1000 kg wel eens 2x zoveel rode bloedcellen kunnen hebben dan een ranke Arabier ;)

Een Engels volbloed heeft in verhouding het grootste hart - dáárom heeft-ie meer snelheid en meer uithoudingsvermogen. Hij kan het bloed makkelijker rondpompen dus.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 23-10-20 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 20:04

Suzanne F. schreef:
janouk schreef:
Ik heb hetzelfde wel eens vaker gelezen.


Toch is er wel degelijk verschil tussen het bloed van een koudbloed en een volbloed. Het heeft te maken met het aantal rode bloedcellen in het bloed. Rode bloedcellen hebben als functie het transporteren van zuurstof naar de cellen. Hoe meer zuurstof er naar de cellen getransporteerd wordt, des te beter is het uithoudingsvermogen. Volbloeden hebben in verhouding veel meer rode bloedcellen dan koudbloeden en daardoor hebben ze een groter uithoudingsvermogen en een pittiger temperament.


Bron; paardentips.com


Dat zou kunnen inderdaad. Volgens mij hebben ze ook een grotere longcapaciteit dan koudbloeden.


Duidelijk tekst.

Suzanne F. gefeliciteerd met je verjaardag Y)(^)

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:08

https://maken.wikiwijs.nl/127016/Traini ... ge-4485891

Ze hebben ook een grotere milt
Na training worden de rode bloedcellen weer opgeslagen in de milt en daalt de PCV binnen 10 minuten terug naar het rustniveau. De hoeveelheid rode bloedlichaampjes die vrijkomen tijdens het samenknijpen van de milt staat in relatie met de leeftijd. Jonge paarden kunnen in verhouding tot andere paarden minder rode bloedlichaampjes opslaan in de milt. Dit verklaart voor een deel waarom oudere paarden een hogere aerobe capaciteit hebben. Daarnaast hebben volbloeden en Arabieren een grotere milt in verhouding met hun lichaamsgewicht dan warmbloeden en koudbloeden. Door de opslagcapaciteit van de milt is bloeddoping bij paarden waarschijnlijk niet erg zinvol