Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Artrose

 
Profiel   

Hallo allemaal!

Ik zit heel erg met een ding..
3 jaar geleden heb ik mijn nu 13jarige fries gekocht(mijn eerste paard) vorig jaar maart heeft hij een pees blessure gekregen en in september zijn we weer op gaan pakken. In mei laatste check gedaan en alles was helemaal hersteld. Alleen helaas de diagnose artrose gekregen, wss daardoor ook de peesblessure. Sinds ik weet dat hij artrose heeft kan ik niet meer lekker rijden en heb ik elke keer het gevoel dat ik wat voel. Ik les 1 keer in de week en mijn instructrice zegt dat hij er helemaal niks is en dat hij super goed loopt.
Nu komt hij sinds een paar weken sochtends moeilijk zijn stal uit en zit ik daar weer mee.. wat moet ik nou doen en hoever kan ik nog gaan zijn mijn gedachttes elke dag. Hij gaat de hele dag de wei in en ik rijd hem om de dag, de andere dag wandelen we lekker.

Ik maak mij zorgen over de winter als ze straks de paddock in gaan, en ik word gek van het gevoel wat ik continu heb, het lukt mij niet om het naast mij te leggen en om lekker te genieten. Hebben jullie tips? Ik geef nu glucosamine en msm van pharmahorse en ik geef osteo druppels.

Ik hoor het graag van jullie!
Ik heb de fotos van de artrose bijgevoegd

Ps ik hoop dat ik het hier goed geplaatst heb, zit bijna nooit op bokt!
[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 20:34 



 
Profiel   

Ik heb altijd gehoord dat rust roest. Stukken rechtuit en geen korte bochten zijn het beste. Een paard met artrose wordt (in mijn beleving) altijd aangeraden 24/7 buiten te hebben zodat ze wat kunnen blijven bewegen.

Kurkuma en duivels klauw wordt ook veel gebruikt voor paarden met artrose.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 20:42 



 
Profiel   

aan de ene kant, inderdaad rust roest maar aan de andere kant, het blijft afslijten helaas.
weet niet hoe groot jouw budget is maar wellicht informeren bij equitom, hij bied een stamcel behandelingen aan voor onderander artrose.
https://www.equitom.be/nl/medical-services/stem-cells/

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 20:53 



 

Ik heb zelf een 6 jarige met atrose. Advies da was stappen 10-20 minuten elke dag (omdat ie er ook kreupel van was) daarnaast voer ik glucosamine msm en is ie ingespoten. Het lijkt wel echt allemaal te helpen. Bewegen is wel belangrijk, maar je moet heel erg opletten voor overbelasting. Mijne zal als hij 100% goed loopt b/l niveau aan kunnen, maar meer word het wss niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 21:01 



 
Profiel   

Marije_1997 schreef
Ik heb zelf een 6 jarige met atrose. Advies da was stappen 10-20 minuten elke dag (omdat ie er ook kreupel van was) daarnaast voer ik glucosamine msm en is ie ingespoten. Het lijkt wel echt allemaal te helpen. Bewegen is wel belangrijk, maar je moet heel erg opletten voor overbelasting. Mijne zal als hij 100% goed loopt b/l niveau aan kunnen, maar meer word het wss niet.


Ja mijn dierenarts had gezegd dat hij het nog niet nodig vond om hem in te spuiten omdat hij obder het zadel gewoon goed loopt.. maar weet niet of ik daar nu aan moet gaan beginnen omdat hij nu ineens sochtends toch moeilijk zijn stal uit komt de eerste paar passen.
Wij hebben ook b/l niveau maar heb gwen wedstrijd wensen, af en toe een proefje vind ik leuk maar that's it.. t is gewoon dat vervelende gevoel waar ik niet vanaf kom, continu bang dat hij pijn heeft bijvoorbeeld..

Aan wat voor kosten moet ik eigelijk denken bij dat inspuiten of is dat verschillend?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 21:05 



 
Profiel   

romyamb schreef
aan de ene kant, inderdaad rust roest maar aan de andere kant, het blijft afslijten helaas.
weet niet hoe groot jouw budget is maar wellicht informeren bij equitom, hij bied een stamcel behandelingen aan voor onderander artrose.
https://www.equitom.be/nl/medical-services/stem-cells/

Ja klopt.. ik ga eens kijken bedankt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 21:05 



 
Profiel   

Je zou eens kunnen kijken of er iemand in de buurt is met een High power laser. Zie ik goede resultaten mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 21:31 



 
Profiel   

Rust roest. Beweging is en blijft belangrijk, maar vermijd telang longeren en harde ondergrond.

Inspuiten is een tijdelijke oplossing, maar kijk zeker naar aanvullende supplementen zoals glucosamine/msm/duivelskruid. Ga ook eens even na bij je smid wat er gedaan kan worden qua beslag en bekappen om de gebrichten te ondersteunen, een goeie orthopedische smid onder de arm nemen is zeker een must imo :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 21:37 



 

Frysian90 schreef
Marije_1997 schreef
Ik heb zelf een 6 jarige met atrose. Advies da was stappen 10-20 minuten elke dag (omdat ie er ook kreupel van was) daarnaast voer ik glucosamine msm en is ie ingespoten. Het lijkt wel echt allemaal te helpen. Bewegen is wel belangrijk, maar je moet heel erg opletten voor overbelasting. Mijne zal als hij 100% goed loopt b/l niveau aan kunnen, maar meer word het wss niet.


Ja mijn dierenarts had gezegd dat hij het nog niet nodig vond om hem in te spuiten omdat hij obder het zadel gewoon goed loopt.. maar weet niet of ik daar nu aan moet gaan beginnen omdat hij nu ineens sochtends toch moeilijk zijn stal uit komt de eerste paar passen.
Wij hebben ook b/l niveau maar heb gwen wedstrijd wensen, af en toe een proefje vind ik leuk maar that's it.. t is gewoon dat vervelende gevoel waar ik niet vanaf kom, continu bang dat hij pijn heeft bijvoorbeeld..

Aan wat voor kosten moet ik eigelijk denken bij dat inspuiten of is dat verschillend?


Zolang hij niet gaat kreupelen of staken zal de pijn meevallen, een oma met atrose loopt eerst ook even moeilijk. Dat is helemaal niet gek.

Atrose is echt aankijken tot hoever je kunt gaan, zolang je goed blijft monitoren en opletten zal het niet snel "mis" gaan.

Kosten die ik had waren zo'n 600 euro, maar dat was incl kreupelheidsonderzoek foto's en echo (en de rest) ik kan voor je even kijken wat bij mijn da het inspuiten alleen heeft gekost. Als je dat graag wil weten stuur me maar even een pb.

Het is wel allemaal per paard verschillend. Mijne geeft pijn heel duidelijk aan, maar een ander paard hoeft dat niet te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 21:44 



 
Profiel   

Waar heeft hij artrose?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 21:46 



 
Profiel   

Moeilijk de stal uit komen duidt op dat hij dat lange stilstaan niet meer goed kan hebben. Ik zou hem dat niet meer aan willen doen en hem ergens zetten waar hij 24/7 buiten kan. 24/7 buiten kan je een ander paard geven. Heb mijn merrie met artrose sinds april 24/7 buiten staan en het is echt zo'n verbetering, ze is vrolijk, trekt weer sprintjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 22:30 



 
Profiel   

Jeetje, ik vind de foto er best heftig uit zien, of lijkt dat maar zo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 22:33 



 
Profiel   

Earth schreef
Jeetje, ik vind de foto er best heftig uit zien, of lijkt dat maar zo?

Geen idee.. de dierenarts zei ind dat hij t best een heftige vorm heeft maar zolang hij onder t zadel goed loopt dat ik mij niet zorgen hoefde te maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 22:39 



 
Profiel   

Goof schreef
Waar heeft hij artrose?

Zie fotos, voorbenen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 22:39 



 
Profiel   

November108 schreef
Moeilijk de stal uit komen duidt op dat hij dat lange stilstaan niet meer goed kan hebben. Ik zou hem dat niet meer aan willen doen en hem ergens zetten waar hij 24/7 buiten kan. 24/7 buiten kan je een ander paard geven. Heb mijn merrie met artrose sinds april 24/7 buiten staan en het is echt zo'n verbetering, ze is vrolijk, trekt weer sprintjes.

We hebben hier niks in de buurt staan waar hij de hele dag naar buiten kan :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 22:40 



 
Profiel   

Frysian90 schreef
Goof schreef
Waar heeft hij artrose?

Zie fotos, voorbenen!


Ja, en dan concreet: beide voorbenen? Onder de kogels?

Mijn paard had ook artrose in de kogels in beide voorbenen en het rotte daarvan is dat je minder goed ziet dat ze kreupel of slecht zijn.
Omdat allebei de benen slecht zijn kan hij niet compenseren en zal het minder opvallen als hij dus kreupel loopt.
Je kan hem eens longeren op kleinere volte op het harde om te zien hoe slecht hij eigenlijk loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-20 08:38 



 
Profiel   

eilleen333 schreef
Je zou eens kunnen kijken of er iemand in de buurt is met een High power laser. Zie ik goede resultaten mee.


Bij artrose of pees?
Hoor er graag meer over

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-20 08:44 



 
Profiel   

Hier ook een paard gehad met artrose.
Ondanks dat ik absoluut geen voorstander was\ben van ijzers, had hij aangepast beslag met zogenoemde wiggen en zooltjes met demping.
Daardoor rolde hij makkelijker af met zijn hoeven.

Ik heb met hem niet meer in de bak gereden, alleen maar rechtuit op buitenrit.
En inderdaad duivelsklauw, glucosamine en msm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-20 08:56 



 
Profiel   

Rust roest bij artrose, dus veel lichte en gedoseerde beweging is goed. Niet teveel voltes/ zware belasting.

Ja je zult altijd wat blijven voelen en dat is alleen maar goed want zo blijf je er voorzichtig mee omgaan en voel je waar de grenzen liggen. Duivelsklauw helpt als pijnbestrijding maar persoonlijk zou ik dat niet geven aan een paard die nog gereden wordt omdat je voor mijn gevoel dan makkelijk over grenzen gaat wat er weer voor kan zorgen dat het slijtageproces harder gaat.

Dus glucosamine en msm is fijn, soms helpt groenlipmossel ook goed of hylaronzuur. Beetje aftasten waar je paard het goed op doet en veel in lichte beweging houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-20 09:05 



 
Profiel   

Dus je DA ziet artrose en Thats it verder niks??
Beetje raar, die horen jou toch behandelingen voor te leggen Die je paard kunnen verlichten.
Ik zou het gebied laten inspuiten zoals vaak word gedaan bij artrose. Dit werkt beter dan alle supplementen die je oraal toe dient namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-20 09:13 



 
Profiel   

Het enige supplement wat bij mij werkte was harpagyl van Audevard. Inspuiten heb ik niet voor gekozen bij mijn 16-jarige omdat de dierenarts ook aangaf dat dit op die leeftijd een kans heeft maar vrij kort te werken en ik wilde niet elke keer hoeven slepen naar de dierenarts.
Maar goed ja ik heb helaas ook geen mogelijkheid tot 24/7 buiten in de buurt dus ze staat nu 50 min verderop. Geen supplement wat daar tegenop kan, want ze loopt echt soepel en vrolijk. Ik heb haar wel op pensioen gezet. Maar ik vind het zelf niet eerlijk een paard wat stijf wordt door op stal staan dan ook op stal te laten staan, dus dan rijd ik maar wat verder haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-20 10:12 



 
Profiel   

Las tijdje terug dat glucosamine weinig effect heeft, maar dat silicium beter is. Stond op fb van de hoefslag geloof ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-20 10:24 



 
Profiel   

Frysian90 schreef
romyamb schreef
aan de ene kant, inderdaad rust roest maar aan de andere kant, het blijft afslijten helaas.
weet niet hoe groot jouw budget is maar wellicht informeren bij equitom, hij bied een stamcel behandelingen aan voor onderander artrose.
https://www.equitom.be/nl/medical-services/stem-cells/

Ja klopt.. ik ga eens kijken bedankt


Het is niet helemaal correct dat artrose hier wordt aangeduid als slijtage en dat het veerder afslijt door beweging. Artrose zijn kristalvormige structuren die zich vormen rond het gewricht en waar tijdens beweging langs die kristalvorming pijn bij ontstaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-20 10:42 



 
Profiel   

Artrose is degeneratie van het kraakbeen. Wat er gebeurt is dat de suikers die in kraakbeen zitten niet meer worden vastgehouden waardoor de sponsfunctie van het kraakbeen vermindert, en het kraakbeen als geheel dunner wordt en tenslotte verdwijnt. Dát is artrose.
Het heeft niets met kristallen te maken - kristalarthropathie, bij mensen vooral bekend als jicht, komt bij paarden niet voor.

De reactie van het lichaam op de verhoogde druk in het gewricht omdat de sponsfunctie (en dus demping) afneemt is verdikking (sclerose) van het bot onder het kraakbeen (subchondrale bot) en vergroting/verbreding van de bottige gewrichtsvlakken door (onregelmatig) botgroei: het vormen van zgn synofyten.

Op foto's is het dunner worden van het kraakbeen af te leiden uit het smaller worden van de gewrichtsspleten - normaal zit daar synoviumvloeistof en kraakbeen, maar dat is op foto's niet zichtbaar.

Op de foto's van TS zie ik geen gewrichtsspleetvernauwing en geen synofyten, wel (veel) verkalking op andere plekken, oa bij de pees.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-20 12:29 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Artrose is degeneratie van het kraakbeen. Wat er gebeurt is dat de suikers die in kraakbeen zitten niet meer worden vastgehouden waardoor de sponsfunctie van het kraakbeen vermindert, en het kraakbeen als geheel dunner wordt en tenslotte verdwijnt. Dát is artrose.
Het heeft niets met kristallen te maken - kristalarthropathie, bij mensen vooral bekend als jicht, komt bij paarden niet voor.

De reactie van het lichaam op de verhoogde druk in het gewricht omdat de sponsfunctie (en dus demping) afneemt is verdikking (sclerose) van het bot onder het kraakbeen (subchondrale bot) en vergroting/verbreding van de bottige gewrichtsvlakken door (onregelmatig) botgroei: het vormen van zgn synofyten.

Op foto's is het dunner worden van het kraakbeen af te leiden uit het smaller worden van de gewrichtsspleten - normaal zit daar synoviumvloeistof en kraakbeen, maar dat is op foto's niet zichtbaar.

Op de foto's van TS zie ik geen gewrichtsspleetvernauwing en geen synofyten, wel (veel) verkalking op andere plekken, oa bij de pees.


Hoii, sorry vind je berichtje een beetje ingewikkeld haha kan je het wat duidelijker in 'mijn taal' uitleggen? zijn mn fotos dan al heel heftig of?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-20 18:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen