Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Kleine pony s vaker hoofdpijn?

 
Profiel   

Het is algemeen bekend dat kleine hondjes vaker hoofdpijn hebben zou dit ook gelden voor kleine pony s vroeg ik me af?

Kleine pony s zijn toch ook vaak wat humeurig en lastiger dan de grote pony s!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 08:55 



 
Profiel   

Dat lig niet perse aan klein denk ik bij de honden, maar de vorm van hun koppie. Soms is het zo, bij de chihuahua dat ze idd hoofdpijn hebben omdat hun koppies te klein zijn om de hersenen fatsoenlijk plek te geven, dat levert druk op. Geen idee of dat bij sommige pony's zo is, shetjes kunnen behoorlijk karakter hebben, maar die ik had (waren overigens wel lief hoor), hadden best grote koppies in vergelijking met de welsh a en b die we later voor de kinderen hadden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 09:18 



 
Profiel   

Bedankt voor je reactie de A en B pony s horen ook bij de kleine ponys :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 09:20 



 
Profiel   

Snap ik, maar even ter vergelijking!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 09:21 



 

Nee ik denk van niet. Dat klopt evolutionair namelijk niet. De natuur gaat geen dieren 'maken' met hoofdpijn door te kleine schedels.

Hondenrassen die jij noemt zijn door de mens zo (door)gefokt.

Rassen zoals de shet hebben een natuurlijke oorsprong. Mensen zijn die wel kleiner gaan fokken. Maar aangezien een paard qua volume ongeveer de helft van onze hersenen heeft zal daar niet snel te weinig ruimte voor zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 10:57 



 
Profiel   

Ik denk het ook niet, maar de natuur vind ik bij pony's ook niet meer op gaan, daar mengt de mens zich natuurlijk ook in wat betreft fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 10:59 



 
Profiel   

De kleinere pony's die jij noemt, bijvoorbeeld de shetlander staan een stuk dichter bij de natuur dan menig paard dus dit zal zo niet zijn.

Het enige wat ik mij zou kunnen voorstellen is dat dit zo bij dwergjes zou kunnen zijn maar dan nog hebben die eerder gebits/kaak problemen dan dat ze een klein hoofd omtrent hun hersenwerk hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 11:04 



 
Profiel   

Dat denk ik zeker wel, juist die fok is bijzonder, fokkers proberen steeds kleinere shetjes te fokken. 75 cm of nog kleiner is helemaal in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 11:06 



 
Profiel   

Bij de Welshjes zie je ook steeds vaker kleine hoofdjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 11:14 



 
Profiel   

Klopt, die doen me wel denken aan de chihuahua, haha, met van die sprekende, wat uitploppende oogjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 11:16 



 
Profiel   

En hoe zit het dan met NMRPSjes of Amerikaanse mini's? Die hebben wel echt super kleine hoofdjes soms, met veel dish en een groot oog.
Vind het wel een interessante vraag

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 11:20 



 
Profiel   

Het komt ook bij paarden voor, niet zo snel bij shets, maar bij arabieren, minipaarden en welsh pony's.
https://www.caringvets.nl/statements/fokken-extreme-uiterlijke-kenmerken-paard/

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 11:27 



 
Profiel   

lissisanne schreef
En hoe zit het dan met NMRPSjes of Amerikaanse mini's? Die hebben wel echt super kleine hoofdjes soms, met veel dish en een groot oog.
Vind het wel een interessante vraag


NMPRS paarden hebben deze dish veel al niet en, ook de Amerikaanse paardjes hebben dit extreme uiterlijk veel al niet meer. De extreme foto's die je vaak ziet zijn flink door Photoshop gegaan.
Ik denk dat men daar al veel goede slagen maakt, in vergelijking met 10 tot 15 jaar geleden. Ook als je kijkt naar het gebit/ beenwerk van die paardjes.

Ik denk als je naar een extreem ras gaat kijken je dit nog wel bij de Arabier ziet maar ook niet zozeer binnen de EU fokkerij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 11:32 



 

Esther schreef
Het komt ook bij paarden voor, niet zo snel bij shets, maar bij arabieren, minipaarden en welsh pony's.
https://www.caringvets.nl/statements/fokken-extreme-uiterlijke-kenmerken-paard/

Maar dit zijn excessen. Dat praat het natuurlijk niet goed maar is in mijn ogen niet te vergelijken met de overige 99,99% van de dieren binnen dat ras.

Bij de extreem gefokte paarden zijn er gezondheidsproblemen. Maar die aantallen zijn zo klein dat ze niet in verhouding staan tot de kapot gefokte hondenrassen waar 99,99% ziek is ipv gezond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 11:53 



 
Profiel   

Gloa schreef
Esther schreef
Het komt ook bij paarden voor, niet zo snel bij shets, maar bij arabieren, minipaarden en welsh pony's.
https://www.caringvets.nl/statements/fokken-extreme-uiterlijke-kenmerken-paard/

Maar dit zijn excessen. Dat praat het natuurlijk niet goed maar is in mijn ogen niet te vergelijken met de overige 99,99% van de dieren binnen dat ras.

Bij de extreem gefokte paarden zijn er gezondheidsproblemen. Maar die aantallen zijn zo klein dat ze niet in verhouding staan tot de kapot gefokte hondenrassen waar 99,99% ziek is ipv gezond.


Dat is zeker zo en, zo heeft ieder ras wel een gebrek..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 11:59 



 
Profiel   

Ik denk dat het bij de amerikaanse mini's wel een ding is misschien?
Ik heb zelf welsh ponys, die hebben ook kleine hoofdjes. Maar in de fok van mij en vrienden wordt er wel gekeken naar of het hoofd niet te klein is of te kort. En daar wordt zeker op geselecteerd bij het kiezen van een hengst.
Als een merrie een grote dish heeft gaat daar een hengst op met een meer recht hoofd. Zodat er geen problemen ontstaan in het gebit of luchtwegen.

Veulens worden ook wel geboren met meer heftige hoofden, maar bij veel ponys groeit dit uit. Mijn veulen had ook een diepe dish maar haar hoofd is nu zo goed als recht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 12:11 



 
Profiel   

shetjes hebben over het algemeen idd een breder hoofd! Het zal dan vooral zijn bij bv Welshjes met een beetje bal ogen

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 16:21 



 
Profiel   

Ik denk dat je -helaas- een terechte vraag stelt.
Bij nogal wat fokkerij op uiterlijk/raskenmerken wordt onvoldoende nagedacht over het (gebrek aan) comfort van de dieren, ook bij paarden.
Daarbij kunnen ze niet praten, wat veel alertheid van de mens vraagt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 17:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen