Kan dit een blessure zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Kan dit een blessure zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 13:22

Mijn vader vindt het onzin, maar ik heb al wekenlang het onderbuikgevoel dat er iets niet helemaal lekker zit bij mijn pony.

Ik heb hem nu bijna 3 jaar, maar het eerste jaar heb ik eigenlijk niet zo "goed" gereden omdat ik dat zelf nooit zo geleerd had. Maar daarna heb ik veel kennis opgedaan en ben ik flink aan de slag gegaan om mijn pony nageeflijk te laten lopen. Echter is dit altijd al een heel gevecht geweest. Hij is zeer sterk als ik hem naar beneden vraag en ontspant lastig. Het begon met kleine stukjes in stap tijdens de manegeles. Een tijd daarna ben ik overgestapt naar privélessen en door die instructrice heb ik mijn pony vaak met kracht in de houding getrokken (hier baal ik ontzettend van, ik wist er toen nog niet zo veel van af). Maar nu sinds een halfjaar kan hij eindelijk een deel van de draf ontspannen lopen. Hij is wel continu aan het zoeken en heeft dus geen constante aanleuning. Soms ontspant hij wel helemaal en dan is hij best fijn te rijden, maar het gros van de keren dat ik rijd, is het gewoon nèt niet. Ik heb het idee dat hij zichzelf die 'houding' (krul) aangeleerd heeft zodat hij met rust gelaten wordt. Op zo'n moment gaat het goed zolang ik een volte rijd/een bocht maak, maar ga ik weer rechtuit dan zet hij zich weer vast en komt sterk tegen mijn hand.

Op de linkerhand is het al enkele maanden een drama. Hij valt als het ware naar binnen, maar ik kan nauwelijks linkerstelling vragen en met mijn binnenbeen drijven om hem naar buiten te rijden. Dat doet hij gewoon niet. Hier ben ik al maanden mee bezig maar het wordt niet echt beter. Zodra ik linkerstelling vraag dan gaat hij naar binnen lopen ipv netjes zijn kaak te buigen. Hij wordt dan heel sterk en zet zijn kaak vast.

Het nageeflijk en ontspannen galopperen gaat ook niet van het leien dakje. Sinds een paar weken heeft hij namelijk moeite met ontspannen aangalopperen, zowel onder het zadel als aan de longe. Onder het zadel begin ik eerst met hem nageeflijk rijden in draf, zodat zijn hoofdhouding netjes is als ik de overgang wil maken. In het begin deed hij gewoon zijn hoofd omhoog bij de overgang, maar daar ben ik hard aan gaan trainen en dat gebeurt nu ook niet zo vaak meer. Maar wat nu het probleem is, is dat hij heel lang doet over de overgang. Ik moet heel vaak drijven (en kleine tikjes geven als 'let op mijn hulp') en dan gaat hij vooral harder draven maar niet galopperen. Als hij wel aanspringt, loopt hij super traag. Vraag ik meer tempo, dan wordt hij weer sterk en drukt zijn hoofd uit de goede houding (tijdens het aanspringen laat hij vaak wel een paar seconden los). Tijdens het longeren gebeurt dus precies hetzelfde. Ik longeer met zo'n elastieken longeerhulp omdat hij anders compleet verkeerd loopt, uit zichzelf is dat hals omhoog en gebruikt hij zijn rug niet. Sinds een paar weken moet ik serieus achter hem aan hollen wil ik hem in galop krijgen. Door de bijzet moet hij zijn hoofd/hals enigszins laag houden dus dit lijkt hetzelfde probleem als bij het rijden.

Lang verhaal, maar ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. Is het gebrek aan kracht en moet ik gewoon nog een aantal maanden trainen op deze dingen en wordt het dan beter? Of is het een onderliggend probleem in zijn lichaam, wat ik steeds meer kapot maak door stom verder te rijden? Heeft iemand ervaring met deze klachten?

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:46

Ik denk dat dit vooral rijtechnisch is als ik het zo hoor. Hij loopt wel zuiver? Lang doen over een overgang is vaker een kwestie van een inconsequente of onduidelijke ruiter/longeur dan van een blessure. Zou je dus zeker aanraden om op zoek te gaan naar een nieuwe instructrice en ook iemand die je kan helpen met longeren.

Met mijn paard heb ik ook wel eens een periode gehad van heel hard te zijn aan 1 kant. Dat bleek toen omdat het zadel niet goed meer paste en was na de passessie ook opgelost (wij laten 2x per jaar checken).

Het zoeken met het hoofd naar een goede houding lijkt me vrij normaal. Jij en je paard moeten het beiden nog leren en moeten je draai er nog in vinden. Dat betert vast wel met wat training. (Ik weet niet wat je ‘met kracht’ noemt. Zelf heb ik ook wel eens wat gewicht in mijn handen, maar nu ook niet dat je er half aan hangt zeg maar. Daar probeer ik dan op te reageren met voltes, verkleinen/verruimen, sb en overgangen. Het wordt ook steeds minder.).

Ik gok dat je een heleboel reacties zal krijgen om rondom op de foto te zetten, maar aan deze kosten zou ik nu nog niet beginnen. Wat me wel nuttiger lijkt is om eens een keertje een osteopaat te laten komen ter controle (zit hij ergens vast?) en eventueel even te laten rijden door een wat handigere ruiter. Zij zouden na een paar maal rijden wel verbetering moeten zien of kunnen je beter adviseren als ze aan een pijnreactie of onzuiverheid denken.

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 19:33

Ook ik denk dat een rijtechnisch iets is. En dat is niet erg, maar ik denk dat je ook goed naar jezelf moet kijken. Je hebt nog een boel te leren, en je pony ook. Ik zou als eerste investeren in goed les, waarin je leert vanaf de basis je pony correct te rijden.
Een goede instructie ziet ook of de pony iets mankeert of niet. Maar als je een tijd je pony 'verkeerd' rijdt, dan kan hij ook last krijgen van zijn lichaam.
Mocht je toch een mening willen, dan zou ik zeggen, laat eens een filmpje aan ons zien. Misschien kunnen wij er nog iets zinnigs van zeggen.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Kan dit een blessure zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 13:48

Het zou inderdaad een rijtechnisch probleem kunnen zijn. Ik heb zelf nooit een wedstrijd op B niveau gereden dus echt kundig ben ik ook niet (met een andere pony zou ik het wel kunnen hoor maar de combinatie van ik + mijn pony is nog lang niet B waardig).

De instructrice die ik had paste niet bij de rijstijl die ik wilde. Zij geeft vrij hardhandig les en van haar moet ik mijn pony dus ook echt in de krul trekken als hij sterk wordt en niet vanzelf naar beneden gaat. Dit heb ik een tijdlang opgevolgd, maar ik wil van die manier af. Ik wil mijn pony leren dat lang & laag op de loodlijn ook een optie is, niet alleen "perfect in de krul" wat hij nu lijkt te doen. Deze instructrice was tot vorige week met zwangerschapsverlof dus ik heb een tijdje geen les gehad. Ik zou heel graag les willen hebben van iemand anders die meer op mijn mening aansluit, maar les van derden mag op het terrein niet en er zit ook niks dichtbij... Daar moet ik dus nog even over dubben.

Dat het probleem bij het zadel ligt is vrij onwaarschijnlijk. Ik rijd namelijk 1x per week zonder zadel en dan lopen we tegen dezelfde problemen aan. Hij ontspant wel sneller zonder zadel.

Osteopaat is begin maart geweest. Zij had wel wat dingetjes los gemaakt in zijn lijf, maar na 1 à 2 weken voelde hij tijdens het rijden precies hetzelfde als eerst. De aanleiding was toen ook al dat linksom zo slecht ging. Dat is nu dus langer dan een half jaar. :n

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:53

Als een zadel rugpijn geeft en voor opgespannen spieren of drukkingen zorgt, dan kan je daar nog steeds effect van zien als je die plekken daarna belast zonder zadel. Dus tenzij dat eens echt nagekeken is, zou ik dat niet uitsluiten.

Merkte je bij de osteopaat van de eerste week wel verschil? Dan gok ik dat hij zich vastzet door een rijstijl die niet bij hem past.

Ook de osteopaat vond hem niet kreupel?
En heeft er al eens een tijdje een goede ruiter mee gereden?

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 13:58

Poekkie schreef:
Als een zadel rugpijn geeft en voor opgespannen spieren of drukkingen zorgt, dan kan je daar nog steeds effect van zien als je die plekken daarna belast zonder zadel.

Ohja daar heb je ook wel gelijk in. Ik zal eens vragen wanneer het voor het laatst gecheckt is en of dat binnenkort weer zal kunnen.

Poekkie schreef:
Merkte je bij de osteopaat van de eerste week wel verschil? Dan gok ik dat hij zich vastzet door een rijstijl die niet bij hem past.

Ja van wat ik me herinner was hij de eerste week fijner te rijden. Maar ik weet niet meer precies hoe het verschil voelde. Het is dan denk ik wel een goed idee om een vervolgafspraak in te plannen.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Kan dit een blessure zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:11

Ik denk hier ook eerder aan rijtechnische problemen dan aan een blessure.

Hopelijk kun je een instructrice vinden die wel bij jullie past, zodat jullie dit probleem kunnen oplossen. Wat ook nog een optie zou kunnen zijn, is om je pony een paar weekjes in training te zetten bij een goede, kundige ruiter. Dan kan je pony misschien een zetje in de goede richting krijgen om zijn lichaam goed te gebruiken. En het zou al helemaal ideaal zijn als jij tegelijkertijd om een goed opgeleid paard kunt rijden om ook zelf het gevoel te ontwikkelen waar je naar toe moet werken met je eigen pony.
Het is lastig om als combi die op het gebied van nageeflijkheid op het verkeerde pad hebben gezeten, wel weer die ontspanning te vinden.
Het zou denk ik voor jullie beiden fijn zijn om een beetje met een schone lei te kunnen beginnen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Kan dit een blessure zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:26

Waar woon je? Soms zitten er bokkers in de buurt die ook instructeur zijn.

Hierboven al paar goede tips.

Als je zelf niet zo handig bent is longeren met een bijzetteugel een goed begin. Zo heeft het paard even geen storing van de ruiter maar wel begeleiding om de goede spieren te trainen. Ikzelf zou kiezen voor de touwtjes van Lammert Haanstra. Google maar!

Ik zou gerust nu eerst eens 3 weken om de dag longeren en tussendoor bijvoorbeeld grondwerk of buitenritten. Even niet rijden. Als je dit fanatiek doet wordt je paardje alvast leniger, sterker en kan je dat voelen als je gaat rijden daarna. De ervaren ruiter erbij halen is ook een goede tip, maar echt goede ruiters zijn niet gratis.

Nageeflijk is eigenlijk het gevolg van goed rijden en een fijne aanleuning vanuit de ruiter. En het is niet 1 houding, het hangt allemaal af van het moment, het paard etc.
Dat vergt gewoon wat ervaring en gevoel als ruiter, en je bent gewoon al een beetje op weg om het jezelf aan te leren.

Goede les helpt dus in deze fase heel veel!

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 15:09

@Kelly_ann mijn pony staat in het dorpje De Vecht, omgeving Apeldoorn.

Het is wel lastig dat ik studeer dus ma t/m do ben ik in Utrecht. Ik heb daarom twee bijrijdsters. Eén daarvan rijdt met halsverlenger (persoonlijke reden) en krijgt op dinsdag les van diezelfde instructrice. De ander is wat minder serieus met rijden, maar zij verzorgt al vanaf het begin af en toe mijn pony. Op donderdag rijdt zij meestal maar dan niet zo intensief en wel ontspannen.
In het weekend kan ik dus zelf doen wat ik wil. Ik zal jullie tips meenemen! Ik hoop idd weer vaker naar buiten te kunnen, wel balen dat de omgeving niet zo fijn is om in te rijden. Even mijn vader smeken of hij met de trailer naar het bos wil rijden :P

Geen idee of het me ooit gaat lukken om écht fijn te rijden op deze pony (zie mijn oudere topics voor meer problemen). Ik word er zo hopeloos van en zou zo graag een pony willen waar ik daadwerkelijk mijn eventingdroom mee kan rijden. Maar een nieuwe pony kopen terwijl ik studeer is niet zo handig, dus dat wordt nog even een paar jaartjes deze pony houden en ervan leren!

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Kan dit een blessure zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 15:28

Ik vind het ook klinken als rijtechnisch probleem, pony die geleerd heeft zich vast te houden en vermoedelijk ook schever is geworden in de loop der tijd, wat het geheel nog lastiger maakt om op te lossen. Ik denk dat je vooral goed moet nadenken over wat je wilt. Dit oplossen met 3 verschillende ruiters in een week is een zo goed als onmogelijke opgave en ook niet echt eerlijk naar de pony. Je zou kunnen kiezen om gewoon fijn recreatief te rijden, eens een buitenritje en tussendoor de pony correct longeren om hem wat soepel te houden. In het rijden niet teveel focus op nageeflijk rijden.