Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 12 [ 285 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

 
Profiel   

Afgelopen donderdag is er artrose vast gesteld in het SI gewricht van mijn paard, na vage klachten. Aan de longe in beweging op zowel harde als zachte grond loepzuiver, buigproeven verliepen heel goed, maar toch zat het mij niet lekker dat hij soms 2 of 3 keer struikelde in de draf tijdens de training.

Ik heb besloten hem aan beiden kanten te laten inspuiten. Chablis heeft nooit een pas onzuiver gelopen voor de behandeling, alleen het struikelen liet hij zien. Ik ben opzoek naar jullie verhalen. Hoelang duurde het voordat jullie resultaat zagen? Mijn paard mocht direct de weiden weer op, waarbij hij dus gek is gaan doen (ijzer lag er namelijk af. Ook is hij na 2 dagen rust uit zn plaat gegaan door de energie. Hoe zagen jullie schema’s eruit?

Bij mij is t zo verlopen:
- September behandeling Chiropractor. Zijn beweging werd ruimer, liep beter.
- Oktober behandeling tweede keer Chiropractor. Eerste week als een zonnetje, daarna werd hij enorm slecht;
- Echo gemaakt en in laten spuiten;
- Advies: twee dagen rust, drie dagen longeren en daarna weer rijden, rust roest. Liefst elke dag beweging geven.

Hoe zag jullie schema eruit? Hoelang duurde het voordat jullie verschil merkte? Ik merk vrij weinig verschil na 2 dagen rust en 2 dagen longeren. Ik hoor heel graag jullie ervaringen. Hoe hebben jullie bijvoorbeeld opgebouwd?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-20 23:14 



 
Profiel   

Is er niemand die hierin kan mee denken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-20 11:17 



 
Profiel   

Waarmee is je paard ingespoten? Zal waarschijnlijk corticosteroïden injectie zijn geweest? Wat is er op de echo vastgesteld in het SI gewricht?
Struikelen komt mij eigenlijk niet bekend voor bij SI problemen... Vaak lage voet problemen (HKO) of problemen in de bovenlijn. Is de bovenlijn ook gecheckt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-20 11:31 



 
Profiel   

Mijn paard heb ik bij zijn SI-gewricht laten inspuiten met volgens mij een ontstekingsremmer. Hij wilde niet aanspringen in de linkergalop. Daarvoor alles nagecheckt (zadel, bit, osteo, echt alles) en hem de tijd gegeven om eerst sterker te worden in draf. Toen ook naar de kliniek geweest waar ze hem hebben ingespoten bij zijn SI, het enige wat ze daar vonden was dat het iets zwakker was en ik kreeg mee naar huis "dit probleem moet je met training oplossen". Toen inderdaad een dag rust, dag longeren etc. maar geen resultaat. Hij heeft in training gestaan, ik heb van veel instructeurs les gehad, niks hielp. Tot ik met voerbeloning ging werken en hem bij 1 pas linkergalop hem beloonde, later bij 2 passen, 3 passen, een korte zijde, een lange zijde, een rondje en zo verder. Nu kan hij de linkergalop. Ik denk niet dat het inspuiten echt effect heeft gehad behalve op mijn portemonnee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-20 11:41 



 
Profiel   

horsiegek schreef
Waarmee is je paard ingespoten? Zal waarschijnlijk corticosteroïden injectie zijn geweest? Wat is er op de echo vastgesteld in het SI gewricht?
Struikelen komt mij eigenlijk niet bekend voor bij SI problemen... Vaak lage voet problemen (HKO) of problemen in de bovenlijn. Is de bovenlijn ook gecheckt?


Er is corticosteroïden ingespoten. Op de echo is vast gesteld dat mijn paard aan beiden kanten artrose heeft, linkerkant is erger als de rechterkant. Het struikelen komt echt vanuit het SI, want de overige delen zijn bekeken door zowel een chiropractor als de dierenarts. Ook heb ik een röntgenologisch rapport.. Voor de rest konden zij niets vinden, behalve de artrose bij het SI.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-20 15:21 



 
Profiel   

FennavanDam schreef
Mijn paard heb ik bij zijn SI-gewricht laten inspuiten met volgens mij een ontstekingsremmer. Hij wilde niet aanspringen in de linkergalop. Daarvoor alles nagecheckt (zadel, bit, osteo, echt alles) en hem de tijd gegeven om eerst sterker te worden in draf. Toen ook naar de kliniek geweest waar ze hem hebben ingespoten bij zijn SI, het enige wat ze daar vonden was dat het iets zwakker was en ik kreeg mee naar huis "dit probleem moet je met training oplossen". Toen inderdaad een dag rust, dag longeren etc. maar geen resultaat. Hij heeft in training gestaan, ik heb van veel instructeurs les gehad, niks hielp. Tot ik met voerbeloning ging werken en hem bij 1 pas linkergalop hem beloonde, later bij 2 passen, 3 passen, een korte zijde, een lange zijde, een rondje en zo verder. Nu kan hij de linkergalop. Ik denk niet dat het inspuiten echt effect heeft gehad behalve op mijn portemonnee.


Helaas is er bij jou geen artrose vast gesteld. Bij mij is het probleem niet op te lossen, want artrose is onherstelbare schade.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-20 15:22 



 
Profiel   

Hier ervaring met inspuiten en eigenlijk was dat effect wel meteen te merken. Niet dat het meteen helemaal goed was, maar het ging wel wat beter en met training steeds iets beter. Het niet helemaal perfect lag meer aan gewenning can het paard om op een bepaalde manier te bewegen en die moest weer leren om normaal te bewegen.

Sowieso mijn ervaring met inspuiten dat ik er meteen effect van merkte, zowel in si als rug als hals.

Edit: qua opbouwen was het eigenlijk wat langer longeren en daarna eerst alleen los werken met vrij veel galop omdat die van mij daar hey beste los van kwam. Maar die had ook telkens daarvoor wel minder gedaan omdat dat lastig ging dus moest ook weer kracht opbouwen. Na een aantal weken kon ik gewoon weer alles doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-20 15:29 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Hier ervaring met inspuiten en eigenlijk was dat effect wel meteen te merken. Niet dat het meteen helemaal goed was, maar het ging wel wat beter en met training steeds iets beter. Het niet helemaal perfect lag meer aan gewenning can het paard om op een bepaalde manier te bewegen en die moest weer leren om normaal te bewegen.

Sowieso mijn ervaring met inspuiten dat ik er meteen effect van merkte, zowel in si als rug als hals.

Edit: qua opbouwen was het eigenlijk wat langer longeren en daarna eerst alleen los werken met vrij veel galop omdat die van mij daar hey beste los van kwam. Maar die had ook telkens daarvoor wel minder gedaan omdat dat lastig ging dus moest ook weer kracht opbouwen. Na een aantal weken kon ik gewoon weer alles doen.


Bedankt voor het meedenken. Ik merk aan mijn paard weinig verschil, omdat hij altijd rad heeft gelopen. Alleen het struikelen is nog steeds niet voorbij. Dat had ik wel verwacht namelijk. Hij heeft wel gek gedaan in de weiden, want zn ijzer lag eraf en ook in de roundpen is hij ook even in rodeo gegaan. Misschien dat dat wel ervoor gezorgd heeft dat hij gister stijf was. Maar het struikelen is helaas niet voorbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-20 15:58 



 
Profiel   

Misschien is dat een kwestie van weer sterker worden, want hij kan natuurlijk altijd wat zijn gaan compenseren en daardoor struikelen omdat die beweging net niet lekker gaat.

Die van mij was ook niet kreupel van si hoor, maar wat kleine dingen. Die waren niet in 1 keer weg, moest ook met trainen opgelost worden maar werd wel steeds iets beter/makkelijker. Dus het struikelen meteen weg zou ik niet verwachten. Wel dat het de komende weken steeds beter gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-20 16:03 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Misschien is dat een kwestie van weer sterker worden, want hij kan natuurlijk altijd wat zijn gaan compenseren en daardoor struikelen omdat die beweging net niet lekker gaat.

Die van mij was ook niet kreupel van si hoor, maar wat kleine dingen. Die waren niet in 1 keer weg, moest ook met trainen opgelost worden maar werd wel steeds iets beter/makkelijker. Dus het struikelen meteen weg zou ik niet verwachten. Wel dat het de komende weken steeds beter gaat


Dankjewel voor je advies. Vandaag liep hij al ietsjes beter aan de longeer lijn.. Ben benieuwd naar morgen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-20 23:18 



 
Profiel   

Inspuiten is maar een tijdelijke optie die je moet blijven volhouden, dus iedere keer een dure spuit voor een klein beetje resultaat.
Mijn merrie heeft helaas ook artrose in haar si gewricht, dit is onherstelbaar, gaat niet beter worden hooguit slechter.
Enige wat ze bij ons wel krijgt is Naf superflex, mijn merrie loopt dan beter en is wat blijer. Daarbij blijf ik haar ook steeds los masseren, zodat de rest van haar lichaam ook lekker blijft voelen. Ze gaan toch steeds wat compenseren in de houding.
Mogelijk dat het jou paard ook een beetje kan ondersteunen.
Afhankelijk van je paard zn reactie, kun je nog trainen of niet. Mocht je meer info willen, stuur gerust een pb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-20 23:58 



 
Profiel   

Jills schreef
Inspuiten is maar een tijdelijke optie die je moet blijven volhouden, dus iedere keer een dure spuit voor een klein beetje resultaat.
Mijn merrie heeft helaas ook artrose in haar si gewricht, dit is onherstelbaar, gaat niet beter worden hooguit slechter.
Enige wat ze bij ons wel krijgt is Naf superflex, mijn merrie loopt dan beter en is wat blijer. Daarbij blijf ik haar ook steeds los masseren, zodat de rest van haar lichaam ook lekker blijft voelen. Ze gaan toch steeds wat compenseren in de houding.
Mogelijk dat het jou paard ook een beetje kan ondersteunen.
Afhankelijk van je paard zn reactie, kun je nog trainen of niet. Mocht je meer info willen, stuur gerust een pb.


Inspuiten met corticosteroïden heeft maar 1, hooguit 2x zin. Vaker inspuiten geeft alleen maar kans op schade.
Met de injectie probeer je een vicieuze cirkel te doorbreken. Als dat nu niet lukt, dan een 2e keer heel waarschijnlijk ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 09:18 



 
Profiel   

Ten eerste is het niet na alleen een spuitje opgelost.

Waarschijnlijk loopt je paard al een tijdje op een bepaalde manier "zelf ontlastend" hier worden ze niet onzuiver van en soms merk je het niet eens. Opnieuw correct lopen is ook nog iets wat moet gaan gebeuren

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 09:41 



 
Profiel   

Jills schreef
Inspuiten is maar een tijdelijke optie die je moet blijven volhouden, dus iedere keer een dure spuit voor een klein beetje resultaat.
Mijn merrie heeft helaas ook artrose in haar si gewricht, dit is onherstelbaar, gaat niet beter worden hooguit slechter.
Enige wat ze bij ons wel krijgt is Naf superflex, mijn merrie loopt dan beter en is wat blijer. Daarbij blijf ik haar ook steeds los masseren, zodat de rest van haar lichaam ook lekker blijft voelen. Ze gaan toch steeds wat compenseren in de houding.
Mogelijk dat het jou paard ook een beetje kan ondersteunen.
Afhankelijk van je paard zn reactie, kun je nog trainen of niet. Mocht je meer info willen, stuur gerust een pb.


Mijn paard loopt absoluut niet kreupel, maar struikelt af en toe met zijn linker achterbeen. Daarom dat ik hiernaar onderzoek heb laten doen. Hoe meer ik beweeg hoe beter hij wordt. Hij gaat jaarlijks minimaal een aantal keer naar de chiropractor vanuit de kliniek. Hij krijgt nu ook glucosamine en MSM. Wat is het verschil met NAF?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 16:15 



 
Profiel   

Ik lees even mee. Zelfde probleem hier..mij werd stamceltherapie aangeraden, maar ik weet er vrij weinig over

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 16:17 



 
Profiel   

Pas si gewricht ingespoten bij een paarden wat ik ken.

Deze mocht de eerste 2 dagen niet de paddock of wei in, rustig aan doen, erna weer langzaam na buiten en rustig bewegen.

Werd verteld dat het tot 6 weken nodig had voor het beste resultaat. Geen idee hoe of wat verder pony was niet meer te helpen en staat op de wei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 19:02 



 
Profiel   

Ik ben zelf ingespoten wegens artrose dus kan je uit eigen hand vertellen hoe het voelt. Na een week was het optimaal en was ik pijnvrij. Na een maand was het effect helaas weg. Nogmaals inspuiten zou weer een maand goed gaan en is dus niet gebeurd. Meer dan 2x word afgeraden omdat het het kraakbeen aantast. Ik wacht nu rustig af tot er betere technieken op de markt komen voor humaan gebruik en tot die tijd loop ik kreupel. Dat laatste heb jij helaas niets aan. Sterkte met je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 19:28 



 
Profiel   

Mijn pony wou niet meer galopperen. Alles op echo en foto, alles was perfect. Dus het enige wat overbleef was het si gewricht.
Dit is ingespoten en merkte na 6 weken echte verbetering. Wil weer lekker galopperen en weer goed gebruik van de rug.
Opbouwschema van longeren, en daarna rustig aan weer rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 20:02 



 
Profiel   

Avanti schreef
Mijn pony wou niet meer galopperen. Alles op echo en foto, alles was perfect. Dus het enige wat overbleef was het si gewricht.
Dit is ingespoten en merkte na 6 weken echte verbetering. Wil weer lekker galopperen en weer goed gebruik van de rug.
Opbouwschema van longeren, en daarna rustig aan weer rijden.



SI gewricht hoort voor inspuiten te worden bekeken met een inwendige echo, daarop is goed te zien hoe of wat er aan de hand is. Dat zomaar inspuiten zonder een goede diagnostiek is echt slecht.

Zie steeds vaker dierenartsen die maar ‘wat’ doen en maar inspuiten, om vervolgens met het desbetreffende paard bij een degelijke kliniek te komen en waar dan een werkelijk diagnose gesteld word en het inspuiten dan vaak helemaal geen zin gehad heeft of nog meer kwaad aangericht heeft!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 20:52 



 
Profiel   

Woody2015 schreef
Avanti schreef
Mijn pony wou niet meer galopperen. Alles op echo en foto, alles was perfect. Dus het enige wat overbleef was het si gewricht.
Dit is ingespoten en merkte na 6 weken echte verbetering. Wil weer lekker galopperen en weer goed gebruik van de rug.
Opbouwschema van longeren, en daarna rustig aan weer rijden.



SI gewricht hoort voor inspuiten te worden bekeken met een inwendige echo, daarop is goed te zien hoe of wat er aan de hand is. Dat zomaar inspuiten zonder een goede diagnostiek is echt slecht.

Zie steeds vaker dierenartsen die maar ‘wat’ doen en maar inspuiten, om vervolgens met het desbetreffende paard bij een degelijke kliniek te komen en waar dan een werkelijk diagnose gesteld word en het inspuiten dan vaak helemaal geen zin gehad heeft of nog meer kwaad aangericht heeft!



Hoe kan deze behandeling kwaad aanrichten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 21:09 



 
Profiel   

Ik heb enkel ervaring met het inspuiten van corticosteroiden in de hals bij acute artrose (actieve ontsteking).

Ik heb eerst röntgenfoto's laten maken en daarna een echo. Met behulp van de echo is er in de wrevel gespoten.

Eerste keer direct resultaat, 2 weken rustig aan doen en daarna controle echo.
Was toen voor 60% beter.
Dierenarts raadde aan om nogmaals in te spuiten, dit weer laten doen.
Na weer 2 weken rust opnieuw controle echo en hierbij was het in totaal 80% verbeterd.
Mijn ervaring is dus positief met actieve artrose.

Echter wordt het nu weer kouder en merk ik dat ze wel weer wat last krijgt.
Dierenarts weer laten controleren maar er zit geen actieve ontsteking, de artrose die er zit gaat ook nooit weg....

Ik geef van naf glucosamine en msm, ook geef ik omega olie en nu sinds kort vitamine ESL.

Hoop dat je er iets aan hebt, als je vragen hebt mag je me altijd een berichtje sturen. :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 21:20 



 
Profiel   

Alleen inspuiten werkt niet zoals eerder gezegd kan het helpen de visuele cirkel te doorbreken door het SI is je paard gaan compenseren in het lijf denk aan scheef vasthouden van de bovenlijn!

Ik zou aqua training aanbevelen om je te helpen met de training!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-20 09:22 



 
Profiel   

dresjoepie schreef
Alleen inspuiten werkt niet zoals eerder gezegd kan het helpen de visuele cirkel te doorbreken door het SI is je paard gaan compenseren in het lijf denk aan scheef vasthouden van de bovenlijn!

Ik zou aqua training aanbevelen om je te helpen met de training!


Het zit hem inderdaad in het trainen van de omliggende spieren waardoor hij (hopelijk) minder last zal hebben van de artrose. De spuiten kunnen daar denk ik ondersteunend in zijn.

Ik raad je echt aan te gaan kijken hoe je hem kan gaan trainen. Ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb een inmiddels oudje die op z'n twaalfde geblesseerd is geraakt en hier heb ik nooit meer een L proefje mee kunnen rijden. Nu denk ik dat het goed kan liggen aan het niet correct hebben kunnen trainen vanaf zijn blessure. Ik had daar toen de kennis en kunde niet naar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-20 09:35 



 
Profiel   

Woody2015 schreef
Avanti schreef
Mijn pony wou niet meer galopperen. Alles op echo en foto, alles was perfect. Dus het enige wat overbleef was het si gewricht.
Dit is ingespoten en merkte na 6 weken echte verbetering. Wil weer lekker galopperen en weer goed gebruik van de rug.
Opbouwschema van longeren, en daarna rustig aan weer rijden.



SI gewricht hoort voor inspuiten te worden bekeken met een inwendige echo, daarop is goed te zien hoe of wat er aan de hand is. Dat zomaar inspuiten zonder een goede diagnostiek is echt slecht.

Zie steeds vaker dierenartsen die maar ‘wat’ doen en maar inspuiten, om vervolgens met het desbetreffende paard bij een degelijke kliniek te komen en waar dan een werkelijk diagnose gesteld word en het inspuiten dan vaak helemaal geen zin gehad heeft of nog meer kwaad aangericht heeft!


Dit is bij mij niet t geval. Is een heel traject vooraf aan gegaan. Eerst een aantal behandelingen, daarna onderzoeken met echo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-20 21:07 



 
Profiel   

AnoukWelsh schreef
Ik heb enkel ervaring met het inspuiten van corticosteroiden in de hals bij acute artrose (actieve ontsteking).

Ik heb eerst röntgenfoto's laten maken en daarna een echo. Met behulp van de echo is er in de wrevel gespoten.

Eerste keer direct resultaat, 2 weken rustig aan doen en daarna controle echo.
Was toen voor 60% beter.
Dierenarts raadde aan om nogmaals in te spuiten, dit weer laten doen.
Na weer 2 weken rust opnieuw controle echo en hierbij was het in totaal 80% verbeterd.
Mijn ervaring is dus positief met actieve artrose.

Echter wordt het nu weer kouder en merk ik dat ze wel weer wat last krijgt.
Dierenarts weer laten controleren maar er zit geen actieve ontsteking, de artrose die er zit gaat ook nooit weg....

Ik geef van naf glucosamine en msm, ook geef ik omega olie en nu sinds kort vitamine ESL.

Hoop dat je er iets aan hebt, als je vragen hebt mag je me altijd een berichtje sturen. :knuffel:


Aw je kan dus meerdere keren in laten spuiten. Ik heb dus helemaal niets aan opbouw gekregen. Eerst 2 dagen rust, daarna longeren en dan weet gelijk rijden.. en dan over 2 weken weer laten behandelen door de chiroprakter. De eerste dagen liep hij slecht, daarna 2 dagen beter maar wel uit balans, daarna weer slecht en morgen ga ik opnieuw bellen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-20 21:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 12 [ 285 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen