Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 9 van de 12 [ 285 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

 
Profiel   

Ja, het klinkt heel goed! Ik hoop het nooit nodig te hebben, maar het zou een mooie ontwikkeling zijn als het echt zo gaat werken zoals ik begreep.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 12:35 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Ja, het klinkt heel goed! Ik hoop het nooit nodig te hebben, maar het zou een mooie ontwikkeling zijn als het echt zo gaat werken zoals ik begreep.


Nee ik ook niet, maar mijn paard is ingespoten in het SI, gaat nu super goed. Maar ik weet niet hoe dit op langer termijn gaat zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 13:18 



 
Profiel   

Ja, mijn vorige ook en voor si werkte dat ook goed hoor. Maar bij hem wisten we dat het aflopende zaak was, kwam door andere blessure en bot gezegd zou lijf steeds verder stuk gaan en was si dus een gevolg en niet hetgene waar het begon. Was dus meer een lapmiddel om te rekken dan dat we echt iets konden oplossen. Eerst 1 keer in bijna 2 jaar dacht ik, maar de tijd werd steeds korter en op het laatst geen verbetering erna. Dat was bij ons al bekend, vanwege alle dingen bij elkaar en dat is toch anders. Maar misschien voor vergelijkbare paarden dat stamcellen hij kraakbeen wel een oplossing worden.

1 keer in de 2 jaar of sowieso maar 1 bijvoorbeeld is al compleet anders als het om de zoveel tijd moeten herhalen. Maar toch hoop ik het met huidige nooit nodig ye hebben :') Ik vind het wel reuze boeiend en volg zulke ontwikkelingen graag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 13:24 



 
Profiel   

Even een update van mijn paard. Mijn paard is vandaag naar de dierenarts geweest voor verder onderzoek van het si gewricht. Het nieuws is ze heeft idd last van haar si er was wat artrose te zien via de echo. Met name rechts en ook bij de laatste lenden wervel een ruw randje.
Ze is behandeld heeft 1 week vakantie en ik mag haar wel longeren maar zonder bijzet en 20 min en over een week weer rijden en opbouwen waar we gebleven zijn. (ik deed alleen nog stap en draf onder het zadel niet langer dan 30 min.) en het moet ook vrij snel beter gaan. De prognose is gunstig dus dat is fijn.
Ik heb nog even nagevraagd van de osphos maar de dierenarts heeft hele goede ervaringen met de osphos bij rugklachten het werkt volgens hem ook op de pezen en aanhechtingen van de banden. En nu ik zeker weet dat ze ook wat beginnende artrose heeft was het een goede zet. Ik hoop dat ik snel weer een blij paard heb onder het zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 14:06 



 
Profiel   

Vraag hebben er hier ook mensen ervaring met revalidatie training of aanpassingen in de training? Om zo voor de toekomst klachten te voorkomen. Ik ben wel op Google aan het zoeken geweest maar vindt het lastig om iets te vinden dat het juiste is. Uiteraard wil ik straks met mijn eigen instructeur weer aan de gang.
Maar ik ben wat aan het zoeken geweest naar revalidatie training en misschien centerd riding.
Iemand ervaring of tips?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 17:54 



 
Profiel   

Welke regio zit je? Ik krijg eens in de zoveel tijd les hiervoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 18:35 



 
Profiel   

Ik woon in Rijssen Overijssel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 18:48 



 
Profiel   

Enige enige tip die ik van mijn DA kreeg was heel veel galopperen. En dan in het begin vooral een stevige handgalop rechtuit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 19:12 



 
Profiel   

Wat wel weer grappig is, want het advies van mijn DA was om juist níét te veel te galopperen. Een stukje kan wel, maar geen lange stukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 19:14 



 
Profiel   

Mijn dierenarts (bodegraven) zei ook galoptraining.
Nu heeft die van mij van zichzelf ook wel meer voorkeur voor galop dan draf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 19:18 



 
Profiel   

Ik liep bij de Lingehoeve. Wellicht dat het ook afhangt van de ernst? Kan me voorstellen dat het bij ver gevorderde artrose wellicht niet zo vriendelijk is om het in de galop te trainen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 19:42 



 
Profiel   

Rainer schreef
Ik liep bij de Lingehoeve. Wellicht dat het ook afhangt van de ernst? Kan me voorstellen dat het bij ver gevorderde artrose wellicht niet zo vriendelijk is om het in de galop te trainen.


Dat lijkt me zeker.

Het gemiddelde paard met zware SI problematiek, uit zich natuurlijk ook bij klachten in de galop. Gezien de bekken kanteling.

Mijn pony heeft nieuwbotvorming klasse 2, dus matig-tot mild.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 19:45 



 
Profiel   

Ik denk juist dat je gericht de bekkenkanteling en -rotatie moet trainen in stap en daarna in draf. Als dat steeds beter gaat en het paard gaat weer met wat meer kracht van achter gaat lopen, dan kan je de galop erbij pakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 19:50 



 
Profiel   

Het ligt ook echt aan het paard. Als die bijvoorbeeld makkelijker galopeert of makkelijker daarin los laat als in draf heeft het veel meer nut om de galop te trainen.

En de galop is juist de beweging waarbij die spieren het meest moeten werken en dus getraind worden. Ook bij zwaardere vormen wil je eigenlijk de spieren zo sterk mogelijk hebben en liefst ook zo snel mogelijk. Maar als dat heel lastig is voor paard is dat juist moeilijk want de kans dat het verkeerd belast en dus getraind wordt komt dan ook om de hoek kijken.

Maar goed, wij moesten ook juist galoperen en pas in draf moeilijkere dingen gaan vragen wanneer we verder opgebouwd waren. Wat Tessebess zegt klinkt veel makkelijker als dat het is en kan bij paarden ook juist averechts werken. Bekken correct kantelen in draf is niet echt het meest simpele, helemaal niet als je een paard hebt wat tijd niet in training is geweest. Dat vraagt al vrij veel van het hele lijf.

Wij namen ook achterwaarts mee, maar ook daar geldt; paard moet het wel correct doen...

Ik zou dus altijd advies van de da volgen. Niet van mensen op internet en zelfs niet van een fysio oid tenzij zij overlegd hebben met de da.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 20:11 



 
Profiel   

Ik kan me voorstellen dat dat inderdaad the way to go is op het moment dat je paard dermate pijnlijk is dat galopperen niet echt gaat. Gaat dat wel dan denk ik dat het effectiever is om galop juist wel in je training mee te pakken, aangezien dat nou juist de spieren zijn die het gebied moeten gaan stabiliseren. Maar er zijn vast mensen, zoals idd revalidatietrainers, die hier meer verstand van hebben dan ik en ik vind alle inzichten reuze interessant. Toen mijn paard vlak na het inspuiten zo pijnlijk was dat hij dus niet wilde galopperen heb ik veel balkjes gestapt, stretch oefeningen en achterwaarts geoefend. En daarna eerst de galop aan de longerlijn om weer wat vertrouwen terug te krijgen. Zodra dat er was, zo’n 4/5 weken later, heel veel gegaloppeerd en dat lijkt gelukkig goed uitgepakt te hebben.

Mijn paard heeft overigens ook milde tot matige artrose en had geen extreem duidelijke symptomen. Vooral in het bos galoppeerde hij altijd heel graag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 20:12 



 
Profiel   

Bij mijn paard is de oorzaak van diverse problemen een aangeboren afwijking; de laatste lendenwervel is vergroeid met het heiligbeen, daarom mist hij flexibiliteit in dat gebied, wat zorgt voor meer belasting van de structuren eromheen. Ik ben al blij dat ik hem nog kan en mag trainen, niet in de laatste plaats ook voor hem en z’n kuddegenoten. Zonder kleine traininkjes wordt ie vervelend :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 20:17 



 
Profiel   

Ja, dat is wel meteen een heel lastig verhaal zeg := maar ik herken de kleine trainingen om te zorgen dat ze gezond in het koppie blijven. Dan ga je ook niet meer aan het revalideren in jouw geval, maar onderhouden en idd voor zo lang mogelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 20:21 



 
Profiel   

Ja, klopt. Ik lees hier vooral mee om de ervaringen mee te krijgen. Het advies bij mij was infuus met Tildren, of iets soortgelijks. Maar ik ben benieuwd waar anderen ervaring mee hebben en hoe dat uitpakte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 20:34 



 
Profiel   

Mooie video over het SI gewricht....

https://youtu.be/YoLMaYvxQgM

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 21:06 



 
Profiel   

Als ik het bewegingsadvies van de dierenarts had gevolgd, had ik mijn merrie waarschijnlijk al in laten slapen. Ik moet er wel bij vermelden dat zij meerdere problemen in de bovenlijn heeft. Ik ben nu circa een half jaar verder na bifosfonaat. Ze is duidelijk haar lichaam beter gaan gebruiken en kan nu met redelijke sprong galopperen, waar ze voorheen alleen maar woest aan het bokken en overspringen was. We doen aan de hand voornamelijk zijgangen, achterwaarts met hals boven schoft, schakelen in draf, enz. Van de DA moest ik er heel snel weer op, maar daar was mijn paard echt niet aan toe. Heel veel spanning, staak- en vluchtgedrag of juist niet durven lopen. Het is gewoon per geval verschillend en ik ben blij dat er af en toe iemand met me meekijkt, die kijkt wat er nodig om de beweging te verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 21:38 



 
Profiel   

Ok het wordt er zeker niet makkelijker van . Ik ben dierenartsassistente en heb jaren bij een paardenkliniek gewerkt en de meeste dierenartsen zijn zelf geen ervaren ruiters. Dat gezegd hebbende wil ik wel het advies opvolgen om met haar aan het werk te gaan maar een wat meer gerichte strategie te volgen. Morgen ga ik bij iemand langs die revalidatie training doet even praten over de opties en als dat niet goed voelt heb ik nog mijn instructrice die wilde met buitenrijden mij gaan helpen. Ze geeft ook trainingen met buitenrijden en daar heb ik wel oren naar. Heuvel training en of recht uit is misschien wat ze nu nodig heeft. Komende week maar eerst rustig longeren en kijken hoe het gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 22:34 



 
Profiel   

Ik heb vorig jaar SI (en kogel) in laten spuiten, ik moest 4 weken aan de hand stappen, toen een week onder het zadel en toen controle.
Na die controle kreeg een opbouwschema met een aantal min draven per dag en pas een paar weken daarna galop erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 06:24 



 

Wat interessant om alle opbouwschema's te lezen! Mijn ruin is in juni 2020 ingespoten in het SI. Hij heeft een week rust gekregen en na een week mocht ik hem weer oppakken met rijden en aquatraining. Wij mogen alleen niet meer in de bak rijden en longeren, alleen buiten rechtuit en dan veel de draf en galop meepakken. Nu heeft mijn ruin ook ataxie dus dat heeft er natuurlijk ook mee te maken.
Afgelopen november ben ik terug geweest voor controle en toen zag het SI er prima uit. De artrose is stabiel en is gelukkig niet erger geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 06:38 



 
Profiel   

HeyLia schreef
Ok het wordt er zeker niet makkelijker van . Ik ben dierenartsassistente en heb jaren bij een paardenkliniek gewerkt en de meeste dierenartsen zijn zelf geen ervaren ruiters. Dat gezegd hebbende wil ik wel het advies opvolgen om met haar aan het werk te gaan maar een wat meer gerichte strategie te volgen. Morgen ga ik bij iemand langs die revalidatie training doet even praten over de opties en als dat niet goed voelt heb ik nog mijn instructrice die wilde met buitenrijden mij gaan helpen. Ze geeft ook trainingen met buitenrijden en daar heb ik wel oren naar. Heuvel training en of recht uit is misschien wat ze nu nodig heeft. Komende week maar eerst rustig longeren en kijken hoe het gaat.


Nee, rijtechnisch hoef je idd niet alleen naar de da te luisteren. Maar qua opbouw juist wel, vooral na een behandeling. Als je dan een andere professional erbij haalt zou ik sowieso overleggen met de da. Na die opbouw is het al heel anders, tenzij de da heeft gezegd dat je a niet meer moet doen en de instructie oid zegt dat je juist a moet doen.

Het kan altijd dat iets wat de da adviseert niet werkt. Hebben wij ook gehad en overleggen dan juist weer met de da. Misschien hebben wij het geluk dat zij sowieso samenwerken met oa fysio's die ervaring hebben met revalidatie bij diverse problemen, dus al breder advies en kijk. En altijd openstaan voor overleg en uitleg aan professionals die ik erbij haal thuis, hoefsmid kan bellen, maat ook instructie kan overleggen als dat nodig zou zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 08:54 



 
Profiel   

Mijn dierenarts had mij voor de opbouw wel gewaarschuwd, dat het pittige karakter van mijn merrie wel eens voor moeilijkheden in de revalidatie kon zorgen. Nee=nee en het is er niet één die je moet dwingen, want dat werkt averechts. Nou, als je da dat al zegt...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 17:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 9 van de 12 [ 285 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen