Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 08:35

meso therapie er inderdaad bij is ook erg fijn voor de stijve rug.
Je zou ook eerst alleen meso therapie kunnen proberen om te kijken of ze daar al door verbeterd.

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 08:37

Precies mijn idee, popstra :j Ik heb daar ook fijne ervaringen mee.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 08:50

Nee niet gehad. Ik zou ook echt even uit moeten zoek of zoiets wijs is voor een paard met pssm. Dat durf ik echt niet te zeggen…

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 21:09

Ook ik had plannen om even te overleggen met mijn DA. Helaas is terug bellen niet echt de sterkste kan van mijn DA,
Maar ik wil eens informeren of osphos zin heeft. Dat is een injectie in de borst maar doet iets met de botten mijn vorige pony met artrose ging er een jaar goed op...

MissyNr1
Berichten: 134
Geregistreerd: 29-04-20

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 21:52

Mijn paard is een aantal jaar geleden ook ingespoten, in de buurt van het rechter SI gewricht. Ze is ongeveer 3 jaar later onderzocht door een andere dierenarts en hij zag amper artrose aan beide gewrichten.. Dan ga ik als eigenaar ook erg twijfelen aan wat nou waar is.

Wat ik me ook afvraag: volgens mij kun je met een naald bijna niet in de buurt komen van de SI gewrichten, anatomisch gezien. De 1e dierenarts zei: ja maar we spuiten in de buurt.. Ik wil het allerbeste voor mn paardje maar ik vind het soms lastig te bepalen wat nu wel en niet zinvol is

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 23:43

MissyNr1 schreef:
Mijn paard is een aantal jaar geleden ook ingespoten, in de buurt van het rechter SI gewricht. Ze is ongeveer 3 jaar later onderzocht door een andere dierenarts en hij zag amper artrose aan beide gewrichten.. Dan ga ik als eigenaar ook erg twijfelen aan wat nou waar is.

Wat ik me ook afvraag: volgens mij kun je met een naald bijna niet in de buurt komen van de SI gewrichten, anatomisch gezien. De 1e dierenarts zei: ja maar we spuiten in de buurt.. Ik wil het allerbeste voor mn paardje maar ik vind het soms lastig te bepalen wat nu wel en niet zinvol is



Van wat ik hoorde is dat ze de naald krom maken bij de paarden waar ze er slecht bij kunnen. Over het algemeen zijn dat tuigers omdat hun bekken anders staan. Dit is dan ook de reden dat de prikken altijd onder begeleiding van echo moeten en het zonder doen onmogelijk is.

MissyNr1
Berichten: 134
Geregistreerd: 29-04-20

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 00:03

Naar mijn weten kun je het si gewricht aan de onderkant zichtbaar maken met een rectale echo. Van buitenaf krijg je het niet in beeld. Ik kan me niet meer herinneren of het destijds met echo begeleiding gedaan werd. Maar dat lijkt me dan niet zinvol. Ze plaatsten de naald wel vertikaal naar beneden. En dan zitten de bekkenvleugels in de weg lijkt mij. Ze liep toen erna wel wat beter maar ze had ook shockwave therapie gehad voor een peesprobleem. Dus vraag me af wat nou hetgene is geweest dat voor verbetering heeft gezorgd. Lastig..

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 07:28

Bij eilis ging het wel onder echo geleiding. De echo hielden ze boven op de billen denk om te zien waar de naald naar toe gaat of waar ze hem heen moeten sturen

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 09:23

MissyNr1 schreef:
Mijn paard is een aantal jaar geleden ook ingespoten, in de buurt van het rechter SI gewricht. Ze is ongeveer 3 jaar later onderzocht door een andere dierenarts en hij zag amper artrose aan beide gewrichten.. Dan ga ik als eigenaar ook erg twijfelen aan wat nou waar is.

Wat ik me ook afvraag: volgens mij kun je met een naald bijna niet in de buurt komen van de SI gewrichten, anatomisch gezien. De 1e dierenarts zei: ja maar we spuiten in de buurt.. Ik wil het allerbeste voor mn paardje maar ik vind het soms lastig te bepalen wat nu wel en niet zinvol is


https://youtu.be/FUs65yYTR-s

Je kan er dus prima bij komen. De naald komt niet verticaal van boven maar wat schuin.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:46

Rainer schreef:
https://youtu.be/FUs65yYTR-s

Je kan er dus prima bij komen. De naald komt niet verticaal van boven maar wat schuin.



Mijn da deed het toen net zo.

HeyLia

Berichten: 23
Geregistreerd: 15-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 20:56

Ik ben heel blij met dit topic. Ik ben al een tijdje aan het kwakkelen met mijn merrie van 10 Jr.
De b en de l1 zijn we door gevlogen maar nu kom ik maar niet verder met haar. (l2 +8)
Ze is al een tijd niet fijn voorwaarts en dat is in het verleden niet zo geweest. En heeft moeite met achterwaarts gaan. En sinds kort met galop aanspringen.
Het lastige is dat ze goede en slechte dagen / weken heeft. Dan gaat het goed loopt ze fantastisch en de andere x wil ze niet voorwaarts. O ja en dan gooit ze ook steeds de tong over het bit. Dit is ook opvallend.
Ik ben van trainer gewisseld omdat ik dacht dat het een rijtechnisch probleem is.
Tot dat het kwartje viel dat als haar rug gevoelig is ze deze klachten vertoond.
Zadel (dressuur) na laten kijken die zou goed moeten zijn.
Dus naar de dierenarts daar ben ik een jaar geleden al geweest ivm stijve rug maar niks geks gevonden. Ze was alleen te dik.
Nu ben ik 3 weken geleden weer geweest bij de dierenarts. Haar gebit gedaan, rug behandeld (chiropractor) en de lendenen ingespoten die waren heel stijf. Ze heeft ook een inj osphos gehad. Adv weekje rust dan weer rijden over 6 weken terug om si gewricht in te spuiten als klachten niet verbeteren.
Maar het gaat niet veel beter haar rug is niet meer pijnlijk ik heb ook nog een week gelongeerd voor ik erop ben gaan zitten. Ik rij nu met mijn andere zadel (vzh) omdat ik nog steeds denk dat het dressuurzadel mogelijk niet fijn ligt.
Maar aanspringen in galop wil ze niet. Ze begint dan te huppelen en staak gedrag te vertonen. Ik ben inmiddels best handig met haar dus uiteindelijk lukt het wel en galloppeerde ze wel ontspannen. Maar ik vraag me wel af of ik hier goed aan doe. Ik bel maandag de dierenarts om te overleggen over hoe verder met trainen. Maar heel fijn om hier ervaringen te lezen ik hou jullie wel op de hoogte hopelijk heeft iemand er wat aan.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 21:21

Klinkt alsof je paard inderdaad misschien wel las van de si-gewrichten kan hebben. Ik moet wel zeggen dat ik het een beetje vreemd vind dat jouw dierenarts zoveel aan het behandelen is zonder enige diagnostiek. Vanwaar de osphos? En het zomaar lukraak inspuiten? Dit zijn geen dingen die geheel risicovrij zijn en daarnaast ook een beetje jammer voor jouw portemonnee als dat helemaal niet zinvol is. (Excuses als ik je bericht verkeerd begrepen heb en er wel nodige beeldvorming is gedaan.)

Plausibel
Berichten: 118
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 21:29

Het SI gewricht is het 'gewricht' tussen het sacrum (5 met elkaar vergroeide spinozi) en het ilium (de vleugels van het bekken). Dit alles gebeurt aan de binnenkant van het bekken dus je kunt niet bij het SI gewricht komen vanaf de buite kant. Bovendien zit er een enorm plakaat met spieren en ligamenten bovenop.

Tussen het SI gewricht zit het facies Auricularis die het sacrum zeer stevig tegen het ilium aan plakt. Er zit bijna geen beweging in het SI of het sacrum. Het is een geheel, net als het bekken van het paard 1 bot is (dus bekkenscheefstand komt niet omdat het bekkenbot scheef is, maar vaak zit er dan verder naar voren in de rug een blokkade).
Voor heel veel klachten in of rond het SI/bekken/laatste lendenwervels geldt: kijk kritisch naar de rugwervels thoracaal of kijk naar eventuele maag/darmklachten omdat die regio door dezelfde zenuwen worden bezenuwd. Als een zenuw lang genoeg negatieve prikkels ontvangt, gaat de bijbehorende spier soms ook klachten geven.

HeyLia

Berichten: 23
Geregistreerd: 15-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 21:35

Rainer schreef:
Klinkt alsof je paard inderdaad misschien wel las van de si-gewrichten kan hebben. Ik moet wel zeggen dat ik het een beetje vreemd vind dat jouw dierenarts zoveel aan het behandelen is zonder enige diagnostiek. Vanwaar de osphos? En het zomaar lukraak inspuiten? Dit zijn geen dingen die geheel risicovrij zijn en daarnaast ook een beetje jammer voor jouw portemonnee als dat helemaal niet zinvol is. (Excuses als ik je bericht verkeerd begrepen heb en er wel nodige beeldvorming is gedaan.)



Nou ja het is al een heel verhaal. Het is niet zo dat mijn dierenarts zomaar iets gedaan heeft het was in goed overleg. Hij heeft wel een echo gedaan van de rug en omdat ik aangaf dat het lenden gebied vaak pijnlijk is eerst gekozen alleen dat te doen en si pas later indien nodig omdat hij niet alles in 1 x wilde doen (ze is weer wat aan de dikke kant) ivm risico hoefbevangenheid.
Maar er is wel onderzoek gedaan.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 00:11

Nouvel schreef:
Weten jullie of je SI ook vaker veilig in kunt laten spuiten en hoe veel tijd daartussen moet zitten?

Ik heb een aantal maanden echt een ander paard gehad na het inspuiten, zoveel makkelijker lopen, lichter in de hand, makkelijker op achter… en nu al even begint hij weer terug te vallen in zijn oude doen, oude manier van lopen, hangen op mijn hand, meer moeite om goed op achter te blijven, etc…

Ik vroeg me dus af of nog een keer inspuiten zin zou kunnen hebben en of dat veilig mogelijk is…


Mij is verteld dat je dit niet regelmatig kan doen. Dat je dit zelden maar kan herhalen..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 00:17

HeyLia schreef:
Ik ben heel blij met dit topic. Ik ben al een tijdje aan het kwakkelen met mijn merrie van 10 Jr.
De b en de l1 zijn we door gevlogen maar nu kom ik maar niet verder met haar. (l2 +8)
Ze is al een tijd niet fijn voorwaarts en dat is in het verleden niet zo geweest. En heeft moeite met achterwaarts gaan. En sinds kort met galop aanspringen.
Het lastige is dat ze goede en slechte dagen / weken heeft. Dan gaat het goed loopt ze fantastisch en de andere x wil ze niet voorwaarts. O ja en dan gooit ze ook steeds de tong over het bit. Dit is ook opvallend.
Ik ben van trainer gewisseld omdat ik dacht dat het een rijtechnisch probleem is.
Tot dat het kwartje viel dat als haar rug gevoelig is ze deze klachten vertoond.
Zadel (dressuur) na laten kijken die zou goed moeten zijn.
Dus naar de dierenarts daar ben ik een jaar geleden al geweest ivm stijve rug maar niks geks gevonden. Ze was alleen te dik.
Nu ben ik 3 weken geleden weer geweest bij de dierenarts. Haar gebit gedaan, rug behandeld (chiropractor) en de lendenen ingespoten die waren heel stijf. Ze heeft ook een inj osphos gehad. Adv weekje rust dan weer rijden over 6 weken terug om si gewricht in te spuiten als klachten niet verbeteren.
Maar het gaat niet veel beter haar rug is niet meer pijnlijk ik heb ook nog een week gelongeerd voor ik erop ben gaan zitten. Ik rij nu met mijn andere zadel (vzh) omdat ik nog steeds denk dat het dressuurzadel mogelijk niet fijn ligt.
Maar aanspringen in galop wil ze niet. Ze begint dan te huppelen en staak gedrag te vertonen. Ik ben inmiddels best handig met haar dus uiteindelijk lukt het wel en galloppeerde ze wel ontspannen. Maar ik vraag me wel af of ik hier goed aan doe. Ik bel maandag de dierenarts om te overleggen over hoe verder met trainen. Maar heel fijn om hier ervaringen te lezen ik hou jullie wel op de hoogte hopelijk heeft iemand er wat aan.


De klachten die jij omschrijft waren dezelfde dingen die ik ook had. Niet meer willen aanspringen, achterwaarts was helemaal een probleem. Flegmatiek was die van mij altijd al wel. Maar nu nog extremer. Het wisselde ook enorm, zeker als het kouder werd, dan werd hij slechter.

Ik denk dat het verschilt per paard wat er nodig is. Ik ben met een goede instructeur aan de slag gegaan. Normaal gesproken moest ik om de drie maanden de Chiro laten komen. Dit heb ik al een tijd niet hoeven doen, omdat mijn paard goed loopt. Bij mij is de graadmeter het struikelen (taktfout van achter). Ik geef hem ook een supplement bij heb ook wel het idee dat dat iets doet.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 09:36

Gizeppie schreef:
Nouvel schreef:
Weten jullie of je SI ook vaker veilig in kunt laten spuiten en hoe veel tijd daartussen moet zitten?

Ik heb een aantal maanden echt een ander paard gehad na het inspuiten, zoveel makkelijker lopen, lichter in de hand, makkelijker op achter… en nu al even begint hij weer terug te vallen in zijn oude doen, oude manier van lopen, hangen op mijn hand, meer moeite om goed op achter te blijven, etc…

Ik vroeg me dus af of nog een keer inspuiten zin zou kunnen hebben en of dat veilig mogelijk is…


Mij is verteld dat je dit niet regelmatig kan doen. Dat je dit zelden maar kan herhalen..


Ik ben wel voor onderzoeken gegaan, omdat ze op de kliniek zeiden dat het wel kon.
Uiteindelijk was het probleem van niet helemaal fijn lopen toch zijn kogel ipv zijn SI, dat was helemaal in orde…
Zijn kogel is ingespoten en na 5 weken op controle, was alles oke en zijn we we heel rustig gaan opbouwen.
Bij de 3e dag draf liep hij voor mijn gevoel niet helemaal goed, dus weer dierenarts erbij, en opnieuw naar de kliniek voor onderzoeken, bleek het nu een peesaanhechting te zijn… -O-
Heel vreemd, tijdens een rustperiode ontstaan, maar het is niet anders…
Wij zijn dus voorlopig nog weer uit de running…

Maar herhaling van SI inspuiten kan dus wel mocht het echt nodig blijken.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 10:33

Tegen mijn vriendin zeiden ze ook in de kliniek dat het inspuiten van het SI wel vaker kon.
Maar je moet wel een periode hebben dat het ook daadwerkelijk effect heeft.

In principe werkt het middel niet eens zo heel lang, maar veel paarden hebben er toch wel 6-12 maanden profijt van.
Hij zei wel, persoonlijk vind ik max 2x per acceptabel. Maar er zijn klinieken die het wel vaker doen.

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 10:41

Het kan idd zeker vaker, maar het moet wel nut hebben. Als je bijv elke 3 maanden moet inspuiten dan zit je wel op een punt dat het dus eigenlijk te weinig nut heeft. Dat is bij alles wat je in kan spuiten zo, je komt op een punt dat het zo weinig nut heeft dat je telkens een paard hebt dat niet fijn gaat en dat die periodes gaan overheersen. Ipv inspuiten en daarna een tijd geen last hebben.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 10:55

En dat het schadelijk is voor het kraakbeen zelf. Dus je krijgt een beetje korte termijn vs lange termijn discussie bij meermaals inspuiten.

Het verbaast me wel eigenlijk dat kennelijk dus door meerdere dierenartsen wordt ingespoten zonder dat er eerst een inwendige echo gedaan wordt. Baal jij daar achteraf niet van Nouvel?

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 11:18

Is er ervaring met stamceltheraie bij SI problemen?
Dat hoor/lees je steeds vaker als alternatief op inspuiten. Zeker bij pees/banden letsel. Het is alleen een heel stuk duurder. :+

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 12:51

MyWishMax schreef:
Het kan idd zeker vaker, maar het moet wel nut hebben. Als je bijv elke 3 maanden moet inspuiten dan zit je wel op een punt dat het dus eigenlijk te weinig nut heeft. Dat is bij alles wat je in kan spuiten zo, je komt op een punt dat het zo weinig nut heeft dat je telkens een paard hebt dat niet fijn gaat en dat die periodes gaan overheersen. Ipv inspuiten en daarna een tijd geen last hebben.

Dat was idd ook zijn mening, en ben het daar ook mee eens.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 13:17

Saaams schreef:
Is er ervaring met stamceltheraie bij SI problemen?
Dat hoor/lees je steeds vaker als alternatief op inspuiten. Zeker bij pees/banden letsel. Het is alleen een heel stuk duurder. :+


Is het niet zo dat stamcel therapie alleen kan bij pezen en banden? Of kan het ook als kraakbeen/gewrichtsproblemen?

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:20

Volgens mij zijn ze ook bezig met stamcellen bij kraakbeen, maar nog veel nieuwer. Geen ervaring mee dus, dat werd toen nog niet gebruikt.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 13:26

MyWishMax schreef:
Volgens mij zijn ze ook bezig met stamcellen bij kraakbeen, maar nog veel nieuwer. Geen ervaring mee dus, dat werd toen nog niet gebruikt.


Misschien is dat voor mij ook wel iets voor in de toekomst.