Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 01:38

little_birdy schreef:
Het gaat nog niet goed momenteel. Been was weer dik en kokend heet , weer terug naar alleen stappen telefonisch contact met da gehad . Rustig blijven stappen en na een week dun weer pasje aandraven proberen, ik heb even gekeken naar de aquatraining en zwembaden maar hoe graag ik dat ook zou doen dat is niet haalbaar vanaf hier met vervoer enz

Ik zou gewoon lasertherapie doen. Het is heel goed betaalbaar en de resultaten zijn heel goed en snel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 01:41

inaH schreef:
Bij mij zou laseren onderdeel van de nabehandeling zijn,
Eerst moeten de wondjes van de operatie goed genezen zijn natuurlijk.
Er stond hier op bokt toch ook ergens een verhaal van iemand waarbij het helemaal goed gekomen is alleen met laseren.
Maar het is toch moeilijk om zulke letsels te gaan vergelijken, het is altijd net iets anders waarschijnlijk.
Wel erg dan dat bij jouw paard niet gelaserd kan worden...
Ik hoop dat er toch nog wat reacties komen en het alsnog goed komt met jouw paard.!

Die wondjes genezen juist beter met laser.

Ben benieuwd waar die ontsteking bij het paard van TS dan zit en wie er gezegd heeft dat je daarom niet kunt laseren.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 02:29

Na een zoektocht met vage klachten van mn ruin, kwamen we er eindelijk achter dat hij aan beide achterbenen een peesblessure had en ook al artrose. Er werden een anatal behandelingen voorgesteld, maar wat voor het 1 goed was, zou slecht zijn voor het andere.
Hij was toen 14?15? zoiets, dus we hebben hem 24/7 buiten gezet en zijn gaan stappen aan de hand op het harde.

Door alles wel wat complicaties gehad, zoals overgewicht en hb en later luchtwegproblemen. Hij had ups and downs en heb echt wel willen stoppen, maar de keren dat ik daar de veearts voor belde rende hij rond alsof hij het wist. Zo goed zelfs dat de veearts het ook niet ethisch vond om op dat moment in te slapen.

Ik bekap hem zelf en ben dat ook gaan bekijken. Hij loopt zonder kreupelheden, is vrolijk en rent rond. Hij is nu 22 en benen zien er goed uit.

Hij had 4jr geleden helaas nog een lichte peesblessure aan 1 voorbeen. Toen een andere veearts en hij raadde rust aan met stappen. Maar hem alleen op stal was geen optie. Dan staat zo een pony rondjes te draaien op 3*3 en te hupsen. Dus een stuk afgezet voor hem en de shet, zodat hij niet alleen was en de andere ernaast.
Helaas heeft hij daar dus wel wat littekenweefsel ontwikkelt. Dat is nog wel iets dunner en soepeler geworden met de jaren en hij loopt er niet kreupel op, maar dat op een klein stukje staan, zal toch ook zijn nadelen hebben gehad.

Er zijn natuurlijk veel behandelingen, maar ik ben niet altijd enthousiast als mensen vertellen nar hoeveel maanden behandelen en x aantal behandelingen het eindelijk beter gaat. Het is ook de tijd die dan meespeelt. Veel blessures zullen ook uit zichzelf genezen met de tijd, dus je weet nooit wat nu heeft geholpen en je kan maar 1 weg tegelijk kiezen.

Ik zie teveel paarden weer terugvallen in de blessure. Misschien door het te snel willen behandelen, te snel willen opbouwen/ Niks veranderen na herstel aan bodem, training etc?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 09:53

superpony schreef:
Na een zoektocht met vage klachten van mn ruin, kwamen we er eindelijk achter dat hij aan beide achterbenen een peesblessure had en ook al artrose. Er werden een anatal behandelingen voorgesteld, maar wat voor het 1 goed was, zou slecht zijn voor het andere.
Hij was toen 14?15? zoiets, dus we hebben hem 24/7 buiten gezet en zijn gaan stappen aan de hand op het harde.

Door alles wel wat complicaties gehad, zoals overgewicht en hb en later luchtwegproblemen. Hij had ups and downs en heb echt wel willen stoppen, maar de keren dat ik daar de veearts voor belde rende hij rond alsof hij het wist. Zo goed zelfs dat de veearts het ook niet ethisch vond om op dat moment in te slapen.

Ik bekap hem zelf en ben dat ook gaan bekijken. Hij loopt zonder kreupelheden, is vrolijk en rent rond. Hij is nu 22 en benen zien er goed uit.

Hij had 4jr geleden helaas nog een lichte peesblessure aan 1 voorbeen. Toen een andere veearts en hij raadde rust aan met stappen. Maar hem alleen op stal was geen optie. Dan staat zo een pony rondjes te draaien op 3*3 en te hupsen. Dus een stuk afgezet voor hem en de shet, zodat hij niet alleen was en de andere ernaast.
Helaas heeft hij daar dus wel wat littekenweefsel ontwikkelt. Dat is nog wel iets dunner en soepeler geworden met de jaren en hij loopt er niet kreupel op, maar dat op een klein stukje staan, zal toch ook zijn nadelen hebben gehad.

Er zijn natuurlijk veel behandelingen, maar ik ben niet altijd enthousiast als mensen vertellen nar hoeveel maanden behandelen en x aantal behandelingen het eindelijk beter gaat. Het is ook de tijd die dan meespeelt. Veel blessures zullen ook uit zichzelf genezen met de tijd, dus je weet nooit wat nu heeft geholpen en je kan maar 1 weg tegelijk kiezen.

Ik zie teveel paarden weer terugvallen in de blessure. Misschien door het te snel willen behandelen, te snel willen opbouwen/ Niks veranderen na herstel aan bodem, training etc?

Ze vallen terug in de blessure omdat er bindweefsel ontwikkelt ipv peesweefsel. Bindweefsel wordt warm en kan niet rekken. Dus krijg je een leasie op een leasie.

Behalve als je een goede laser gebruikt. Dan reduceer je dat tot bijna nul. En oud bindweefsel verminderd.

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 10:36

Zefyra in met pensioen gegaan bij een bokker :o
Telkens als we ook maar een paar passen gingen draven onder belasting stond het been de volgende dag dik en warm .
Ik heb besloten dat ik haar niet langer wilde pesten met continu opnieuw opbouwen en ze staat nu bij iemand waar ze op pensioen staat en alleen nog stapritjes langs de weg hoeft te maken .

Win win situatie dus voor beide ,
Ik heb ze nog nooit zo gelukkig gezien als nu ze gewoon 24/7 zelf mag bepalen of ze binnen of buiten staat met een vast vriendje

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 10:40

janderegelaa schreef:
inaH schreef:
Bij mij zou laseren onderdeel van de nabehandeling zijn,
Eerst moeten de wondjes van de operatie goed genezen zijn natuurlijk.
Er stond hier op bokt toch ook ergens een verhaal van iemand waarbij het helemaal goed gekomen is alleen met laseren.
Maar het is toch moeilijk om zulke letsels te gaan vergelijken, het is altijd net iets anders waarschijnlijk.
Wel erg dan dat bij jouw paard niet gelaserd kan worden...
Ik hoop dat er toch nog wat reacties komen en het alsnog goed komt met jouw paard.!

Die wondjes genezen juist beter met laser.

Ben benieuwd waar die ontsteking bij het paard van TS dan zit en wie er gezegd heeft dat je daarom niet kunt laseren.



Dit is aardig mosterd na de maaltijd :j
Zoals je hebt gelezen heb ik continu onder toezicht en behandeling van mijn kliniek gehandeld en als die tegen mij zeggen dat op dat moment (ik zeg niet nooit ) laseren niet werkt vertrouw ik daar volledig op

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:11

Ik ben wel benieuwd welke kliniek dat dan is en of ze een laser hebben.

Dit is echt de allereerste keer dat ik een DA hoor zeggen dat je niet kunt laseren vanwege de plek van de ontsteking. Waar zit die dan?

En mosterd na de maaltijd, ik had het niet eerder gelezen. Sorry.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:15

Wat fijn dat je paard nu zo’n goed plekje heeft!

Het is zo’n enorme rotblessure, ik ga over 2 weken ook bespreken met de kliniek of ik eventueel zou kunnen gaan laseren.

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 11:19

Had je inderdaad ook niet kunnen weten want het het inderdaad net las vermeld excuses voor die opmerking

Maar ik denk niet dat ik hoef te melden aan jou welke kliniek het was aangezien dat soort dingen privé zijn .
Ik weet ook niet of de kliniek zelf een laser had en dat maakt ook niet uit want op het moment dat ze onder behandeling stond daar was het niet aan de orde .

Mocht het wel aangeraden zijn in de tijd had ik uiteraard echt wel iemand opgezocht met een laser .
Had er echt alles voor over gehad om ze zo goed te krijgen dat we nog een paar jaar samen verder konden alleen soms is gewoon niet alles meer te genezen


Ja ik krijg zulke fijne foto’s telkens en zie echt een mega gelukkig paard <3

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:36

little_birdy schreef:
Had je inderdaad ook niet kunnen weten want het het inderdaad net las vermeld excuses voor die opmerking

Maar ik denk niet dat ik hoef te melden aan jou welke kliniek het was aangezien dat soort dingen privé zijn .
Ik weet ook niet of de kliniek zelf een laser had en dat maakt ook niet uit want op het moment dat ze onder behandeling stond daar was het niet aan de orde .

Mocht het wel aangeraden zijn in de tijd had ik uiteraard echt wel iemand opgezocht met een laser .
Had er echt alles voor over gehad om ze zo goed te krijgen dat we nog een paar jaar samen verder konden alleen soms is gewoon niet alles meer te genezen


Ja ik krijg zulke fijne foto’s telkens en zie echt een mega gelukkig paard <3


Ik zit natuurlijk een klein beetje in de lasers en mijn ervaring is gewoon dat als een kliniek zegt dat laseren geen zin heeft, ze zelf geen laser hebben. Niet iedereen denkt in het belang van het paard hoor. Maar ik wens je veel succes!

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:51

Bij mij is er ook niet over laseren gesproken hoor en volgens mij heeft deze wel een laser staan. Ik denk niet dat laseren altijd de meest efficiënte behandeling is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:05

Laura_ schreef:
Bij mij is er ook niet over laseren gesproken hoor en volgens mij heeft deze wel een laser staan. Ik denk niet dat laseren altijd de meest efficiënte behandeling is.

Meestal wordt laser juist als laatste behandelmiddel ingezet want "want baat het niet dan schaadt het ook niet". En ironisch genoeg krijgen we de meesten er goed mee. Het zou juist als eerste behandelmethode aangeboden moeten worden. Gelukkig raken steeds meer dierenartsen daarvan nu ook overtuigd.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:33

janderegelaa schreef:
Behalve als je een goede laser gebruikt. Dan reduceer je dat tot bijna nul. En oud bindweefsel verminderd.


Wij hebben geen laser behandeling gedaan en bij de achterbenen ziet het er behoorlijk goed uit voor peesblessures die laat gevonden zijn. Hij stond toen 24/7 buiten.

Alleen bij het voorbeen, waar we toen zijn ruimte en beweging hebben beperkt heeft hij littekenweefsel. Maar ik denk dat we dat ook op tijd zagen ontwikkelen, want hij heeft daar geen last van en het been is helemaal goed geworden alsnog.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:44

Hier werd laseren ook afgeraden na de operatie, maar dit vanwege de verklevingen die waren ontstaan. Heb bij meerdere mensen die laseren advies gevraagd en daar kreeg ik hetzelfde antwoord.

Voor die van mij gaf alleen de aquatraining een dag en nacht verschil en zou ik zeker aanraden bij paarden met dezelfde problemen.

1x een 10 rittenkaart afgenomen en sindsdien is het been dun en doet het goed. Is nu volgens mij al een jaar geleden dat ze is geweest, dus niet iets wat herhaald moest worden.

Ze loopt nu 3x per week onder het zadel en heeft zelden nog een mindere dag. Terwijl voor de aquatraining ze al 2 jaar (na de operatie) aan het kwakkelen was en been heel dik bleef icm een actieve ontstekingsreactie.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 22-12-20 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:08

janderegelaa schreef:
Ik zit natuurlijk een klein beetje in de lasers en mijn ervaring is gewoon dat als een kliniek zegt dat laseren geen zin heeft, ze zelf geen laser hebben. Niet iedereen denkt in het belang van het paard hoor. Maar ik wens je veel succes!


Onze veearts die de echo maakte had toen nog niet zelf de mogelijkheden om te laseren of stalcel therapie te doen etc.
Wel begon hij over die behandelingen en waar we dan moesten zijn.

Omdat er artrose zat dichtbij de peesblessures, is het ons afgeraden na een overleg met de 2 dichtsbijzijnde klinieken die dat konden doen. Het kon, maar wat voor de pees goed kon zijn, kon voor de artrose nadelig zijn.
Ook was het de vraag hoelang herstel zou duren en wat het effect zou zijn.

Daarom dus gekozen om niks te doen, hem 24/7 vrij te laten bewegen en de tijd te geven.

Hij herstelde binnen dezelfde tijd als MET een behandeling, dus tijd is zeker wel belangrijk daarin.

Heel veel behandelingen versnellen het proces waar paarden met tijd en bewegen dat zelf kunnen herstellen. Maar door het kort draaien op stal, stuiteren vanwege teveel energie, alleen staan etc, gaat het vaak veel langzamer en met obstakels.

Ik denk ook dat veel peesblessures gemist worden of dat ze minimaal zijn en men vooral te snel start. Paarden staan met dik been, dus mensen koelen en stappen wat, geven boxrust en als been weer slank is, bouwen ze vrij snel weer op.

Wij hebben echt overal aangeklopt en lang gezocht naar de oorzaak van het niet rad lopen, wat overigens minimaal was. Elke keer moest ik hem maar weer trainen en sterker maken. Waar de ruin verder oersterk is en goede bespiering had.

Ik ben steeds niet verder gegaan als ik het voelde en zag. Elke keer weer gaan stappen en vooral rechtuit.
De veearts en fysio die de peesblessure ontdekte zeiden ook, dat we daarmee erger hebben voorkomen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:36

Cardy schreef:
Hier werd laseren ook afgeraden na de operatie, maar dit vanwege de verklevingen die waren ontstaan. Heb bij meerdere mensen die laseren advies gevraagd en daar kreeg ik hetzelfde antwoord.

Voor die van mij gaf alleen de aquatraining een dag en nacht verschil en zou ik zeker aanraden bij paarden met dezelfde problemen.

1x een 10 rittenkaart afgenomen en sindsdien is het been dun en doet het goed. Is nu volgens mij al een jaar geleden dat ze is geweest, dus niet iets wat herhaald moest worden.

Ze loopt nu 3x per week onder het zadel en heeft zelden nog een mindere dag. Terwijl voor de aquatraining ze al 2 jaar (na de operatie) aan het kwakkelen was en been heel dik bleef icm een actieve ontstekingsreactie.

Dat is toch raar verklevingen gaan juist los met een laser. Zelfs instant, dus bijna direct.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:52

Als je had gelezen waar dit topic over ging dan wist je dus dat het niet gaat om een bericht over peesbeschermers. Los daarvan even ingaande op je opmerking; er is niets mis met beenbeschermers, sommige paarden hebben dit juist nodig zelfs. Als je peesbeschermer los schiet is dat natuurlijk heel vervelend maar hier zijn verschillende oorzaken voor waar je zelf veel invloed in hebt. Gebeurd het toch door een invloed van buitenaf dan tja; oliebol happens, struikelen kunnen ze ook op de weide of tijdens een andere handeling ;). Ik vind het jammer om te zien dat je in dit topic en tevens ook in andere topics zoveel aandacht vraagt, verkeerde informatie geeft en het denkt allemaal zo goed te weten. Het lijkt mij dat er ook genoeg andere dingen zijn waar je je tijd beter aan kan besteden ipv aandacht vragen op een forum. Als 25 jarige vrouw zijnde met een dochter van 13 lijkt mij dat je dit ook wel doorhebt... maar goed.

Surferbabe schreef:
Biet aan beginenn men dochter had ook peesbeschermers maar die kunen los raken en dan stuikelt het paard

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 00:37

Ik ga morgen beginnen met laseren bij de peesschede ontsteking van mijn paard. Heel benieuwd naar de effecten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 01:11

Linsey1998 schreef:
Ik ga morgen beginnen met laseren bij de peesschede ontsteking van mijn paard. Heel benieuwd naar de effecten.

Succes!

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 19:53

Bedankt! Ik heb woensdag voor het eerst gelaserd. Donderdag was het been mooi koel, gisteren weer heel warm, en vanochtend weer mooi koel. Ben benieuwd waar we staan als wr een aantal keer hebben gelaserd.

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 22:35

Oh spannend zeg !
Ik hoop echt daar het helemaal goed komt met je paard !

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:27

Hier gaat het totaal niet lekker. Been was de afgelopen weken al iets dikker, maar niet echt zorgelijk dik. Maar sinds dinsdag is die echt weer fors dikker en ook behoorlijk warm. Ik hoop dat het een reactie is geweest op de groene klei. daar ben ik nu mee gestopt en ik hoop dat de zwelling weer wat kan afnemen. Kijk even vanavond aan hoe het eruit ziet en voelt en anders ga ik toch de dierenarts maar bellen denk ik. We gingen echt lekker. Hij was zo mooi dun, tenminste nog een kleine zwelling, maar ik denk dat ik het dunner dan dat niet meer ging krijgen... zijn nog geen eens aan het opbouwen..

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 12:06

O nee laura wat ontzettend klote voor je !
Hoop ontzettend dat het alleen een huis reactie is .

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:59

Laura_ schreef:
Hier gaat het totaal niet lekker. Been was de afgelopen weken al iets dikker, maar niet echt zorgelijk dik. Maar sinds dinsdag is die echt weer fors dikker en ook behoorlijk warm. Ik hoop dat het een reactie is geweest op de groene klei. daar ben ik nu mee gestopt en ik hoop dat de zwelling weer wat kan afnemen. Kijk even vanavond aan hoe het eruit ziet en voelt en anders ga ik toch de dierenarts maar bellen denk ik. We gingen echt lekker. Hij was zo mooi dun, tenminste nog een kleine zwelling, maar ik denk dat ik het dunner dan dat niet meer ging krijgen... zijn nog geen eens aan het opbouwen..

Die groene klei doet ook alleen maar wat aan het vocht en niet aan de peesblessure. En als het vocht weg is dan heeft hij minder last van de pees en zal hem ook zwaarder belasten. En dan kun je meer schade krijgen dan je had.

Laser doet meer voor dat been. Dat weet ik heel zeker.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:46

janderegelaa schreef:
Laura_ schreef:
Hier gaat het totaal niet lekker. Been was de afgelopen weken al iets dikker, maar niet echt zorgelijk dik. Maar sinds dinsdag is die echt weer fors dikker en ook behoorlijk warm. Ik hoop dat het een reactie is geweest op de groene klei. daar ben ik nu mee gestopt en ik hoop dat de zwelling weer wat kan afnemen. Kijk even vanavond aan hoe het eruit ziet en voelt en anders ga ik toch de dierenarts maar bellen denk ik. We gingen echt lekker. Hij was zo mooi dun, tenminste nog een kleine zwelling, maar ik denk dat ik het dunner dan dat niet meer ging krijgen... zijn nog geen eens aan het opbouwen..

Die groene klei doet ook alleen maar wat aan het vocht en niet aan de peesblessure. En als het vocht weg is dan heeft hij minder last van de pees en zal hem ook zwaarder belasten. En dan kun je meer schade krijgen dan je had.

Laser doet meer voor dat been. Dat weet ik heel zeker.

Klopt, dat weet ik dat het niks voor de pees doet. Ik deed het voornamelijk voor de afvalstoffen en het vocht dat er nog zat. Maar daarvan lijkt het alleen maar dikker te zijn geworden.

Wat betreft het meer belasten doordat die dunner was zou kunnen...

Ik kijk even aan hoe het nu gaat zonder klei en of de zwelling weer af gaat nemen.

Laser wil ik eerst voor nieuwe scan maken en overleggen of dat iets zou doen. Dat is nooit ter sprake gekomen, maar misschien als de rust niet voldoende heeft gewerkt het een redmiddel is.