Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Terugkerende gas/verstoppingskoliek

 
Profiel   

Heb je mijn post over het zand gelezen? Want wanneer dat het geval is kom je er dus niet vanaf met anders voeren, dikke darm kan door het zand zijn werk niet goed doen= gasvorming en bij zandophoping of te veel eten = verstopping . Wanneer er nu echt sprake is van gaskoliek dan bewegen , lopen tot je een ons weegt in de hoop dat de dikke darm nog iets doet. En eventueel colossi tegen de krampen erbij geven
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-20 21:31 



 
Profiel   

Zand wordt aan gewerkt. Hij is al een flink aantal keren gesondeerd met paraffine.
Maar ga denk ik wel vd week röntgenfoto maken, maar voor mijn gevoel heeft dat niet veel toegevoegde waarde want ik denk niet dat dat het is.
Het is vorig jaar al begonnen en toen had hij nooit zand in de mest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-20 22:23 



 
Profiel   

Wanneer het zand is kan het inderdaad goed zijn om een foto te maken , dan weet je het zeker. Sterkte ermee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-20 22:27 



 
Profiel   

Hi Amy ik kwam met het zoeken je topic tegen en was benieuwd hoe het ondertussen gaat?

Het lijkt er op dat mijn paard een soortgelijk probleem heeft, ook terugkerende verstoppingskoliek...
Hier ook al veel gedaan qua stal-en voermanagement. Bloed was goed, buikecho goed,maagscopie goed, geen zand (rx)

Staat op vlas, krijgt goede kwaliteit ruwvoer in meerdere porties, vitaminekorrel, waterige slobber, lijnzaadolie èn ongekookte lijnzaad. Vlozaad in kuurvorm...Rustige stal waar paard ècht heel relaxed en gelukkig is. Op het moment halve dagen op de wei (strookbegrazing) en dat wordt komende dagen hele dagen buiten op inmiddels gemaaid stuk. Althans als ze weer volop naar buiten mag. Nu staat ze nl weer op de kliniek met 5e x verstopping in iets meer dan 2 jaar. Voor het eerst sinds ze al op het gras staat overigens.

Ik herken je frustraties en verdriet, maar ook het machteloze gevoel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 22:16 



 
Profiel   

Mijn paard is na in 3 maanden meerdere keren (gas)koliek gehad te hebben 3 weken geleden helemaal binnenstebuiten gekeerd op de kliniek. Hier kwam onder andere uit dat haar maag vergroot is en om de spijsvertering te helpen heb ik het advies gekregen om seniores priors met zemelen te geven. Zemelen moet ik 1 kilo van geven per dag, dat werkt dan laxerend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 22:40 



 
Profiel   

Hoi Charmaine!

De pony staat nu onder behandeling bij Eric Laarakker.

Hij is behandeld voor schimmels in de darmen en het bleek dat hij een gluten allergie en maagzweren heeft.
Hij krijgt nu een glutenvrij dieet en doet het daar eigenlijk best goed op. Wel af en toe nog last van de maagzweren. Maar gelukkig *afkloppen* al 2,5 maand geen kolieken meer.

Achteraf had ik eerder naar Eric toe moeten gaan... Ik zou dat in jouw geval ook zeker aanraden. Ik begrijp je heel goed, zo frusterend en verdrietig...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 23:11 



 
Profiel   

9 uit 10 keer zijn koliekklachten terug te voeren naar onze manier van voeren, en in het bijzonder de gevoeligheid van de maag.

5/6 uur zonder eten is helaas een fabel, zodra het ruwvoer in de maag komt en naar de darmen gaat duurt het misschien maar een kwartier voordat het maagzuur weer oploopt. Dat weet een paard.
Door de stress van het 'willen' eten om pijn te voorkomen maken ze teveel cortisol aan, en komen in een soort cirkel van maagpijn, stress, slechte mest, gas door prikkeling van overmatig maagzuur, maagpijn, stress, etc... terecht.

Ik heb hier ook eindeloos mee geworsteld. En de meeste dierenartsen weten gewoon weinig over voeding. Bij een holistisch dierenarts zit je vaak al vlot een stuk beter.

Bij mij is DE oplossing dit apparaat:
https://www.vhproducts.eu/feedingmaster

Ik heb daar omheen ook wel veel andere dingen gedaan, ik geef bijvoorbeeld een supplement voor de maag. Maar dit apparaat heeft echt alles opgelost. Ik ben die man zo dankbaar dat ie zo'n apparaat verzonnen heeft!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 08:39 



 
Profiel   

Zorgen dat de pony in stal ook drinkt ?Water in een emmer geven bijv en/of lekkere natte slobber?
Meer hooi en geen grasmasker? Bij rijder zoeken zodat de pony meer beweegt ?
Tenminste daar zou ik aan denken als het mijn pony was.Succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 09:36 



 
Profiel   

office schreef
Zorgen dat de pony in stal ook drinkt ?Water in een emmer geven bijv en/of lekkere natte slobber?
Meer hooi en geen grasmasker? Bij rijder zoeken zodat de pony meer beweegt ?
Tenminste daar zou ik aan denken als het mijn pony was.Succes


Graasmasker is juist wel belangrijk.... het is goed dat een paard steeds hele kleine beetjes kan eten. Dikke kans dat een paard bij een nieuwe strook gras gaat schrokken, juist dat wil je voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 09:45 



 
Profiel   

Lees dit maar eens:
https://www.vhproducts.eu/feedingmaster ... -de-wei-op

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 15:27 



 
Profiel   

Amy223 schreef
Hoi Charmaine!

De pony staat nu onder behandeling bij Eric Laarakker.

Hij is behandeld voor schimmels in de darmen en het bleek dat hij een gluten allergie en maagzweren heeft.
Hij krijgt nu een glutenvrij dieet en doet het daar eigenlijk best goed op. Wel af en toe nog last van de maagzweren. Maar gelukkig *afkloppen* al 2,5 maand geen kolieken meer.

Achteraf had ik eerder naar Eric toe moeten gaan... Ik zou dat in jouw geval ook zeker aanraden. Ik begrijp je heel goed, zo frusterend en verdrietig...


Goed bericht zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 16:05 



 
Profiel   

Wat goed dat het met jouw pony zoveel beter gaat Amy!
Hier lijkt het nu toch een kwestie van overvoeren te zijn geweest. Even na zitten rekenen hoeveel ruwvoer ze heeft gekregen sinds ik daar op stal sta. En we zijn echt geschrokken want ze blijkt ongeveer 3 a 4 keer zoveel te krijgen als wat ze nodig heeft op een dag...Hoe dat zo is gekomen, tsja iets met het advies om nagenoeg onbeperkt te voeren, een paard wat vreselijk snel eet ondanks slowfeeders en een hele fijne voerder die conform mijn verzoek bleef bijvullen als het net leeg was...
En ik trof geregeld een net wat dan blijkbaar net leeg was of net gevuld, dus niet in de gaten gehad hoeveel ze daadwerkelijk kreeg.

Ninx ik heb je reviews gezien, hier op bokt en online. En toevallig hadden we het er vanmiddagover want staleigenaresse had er ook naar zitten kijken. Het is idd een mooie uitvinding maar best duur...alhoewel als je het afzet tegen een weekje op de kliniek het nog wel meevalt...

We gaan eerst maar weer terug naar een normalere hoeveelheid ruwvoer, en dan kijken wat het doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 21:40 



 
Profiel   

Ninx schreef


https://www.bitmagazine.nl/voeding/graa ... len/55803/

Lees dit maar eens *D
Zo veel mensen zo veel meningen.Stress moet je niet willen ,loszittende tanden ook niet .En het lijkt mij ook beter als een paard van de grond eet ipv uit een hoge hooi bak.Ook oa om het juiste gebruik van de (kauw )spieren en tand slijtage .

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 21:59 



 
Profiel   

office schreef
Ninx schreef


https://www.bitmagazine.nl/voeding/graa ... len/55803/

Lees dit maar eens *D
Zo veel mensen zo veel meningen.Stress moet je niet willen ,loszittende tanden ook niet .En het lijkt mij ook beter als een paard van de grond eet ipv uit een hoge hooi bak.Ook oa om het juiste gebruik van de (kauw )spieren en tand slijtage .


Maar er pleit in dat stuk niemand tegen een masker, maar wel verstandig gebruik ervan.
Eigenlijk hoe ik het ook toepas.

Een paard eet in het wild niet uitsluitend van de grond.
Een paard is een dier dat van nature op veel verschillende hoogten eet. Takken, struiken, grassen.
Je kunt niet alles nabootsen uiteraard. Maar deze bak (welke netjes op boeghoogte is) combineren met wat netjes die je heel hoog ophangt, takken die je op de grond legt en wat laten grazen is het meest verstandig.
Zoek maar eens op passive fysio.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 22:39 



 
Profiel   

Amy223 schreef
Wel af en toe nog last van de maagzweren. Maar gelukkig *afkloppen* al 2,5 maand geen kolieken meer.



Dat je dat eerste zo kan accepteren is mij een raadsel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 23:02 



 
Profiel   

Want jij weet hoe zich dat uit en hoe vaak?
Alsjeblieft zegt, schei toch uit, betweter... :r

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 23:07 



 
Profiel   

Charmaine schreef
Ninx ik heb je reviews gezien, hier op bokt en online. En toevallig hadden we het er vanmiddagover want staleigenaresse had er ook naar zitten kijken. Het is idd een mooie uitvinding maar best duur...alhoewel als je het afzet tegen een weekje op de kliniek het nog wel meevalt...

We gaan eerst maar weer terug naar een normalere hoeveelheid ruwvoer, en dan kijken wat het doet.


Tja, van alle kosten die ik heb gemaakt had ik inmiddels 3 nieuwe paarden kunnen kopen ;-)
Maar het is vooral ook het ongemak dat het haar dus altijd gegeven heeft, echt heel sneu. Nu het beeld zo op mijn netvlies staat van een paard met pijnlijke buik, zie ik het dus steeds overal.... paarden wiens bovenlijn niet mooi zacht is, gezwollen buik, opgetrokken buiken, gespannen monden.... slecht mest, stinkende mest, teveel gas, slecht humeur, tegen het been, sloom, etc.....

Had ik dit maar eerder geweten denk ik steeds, maar goed... dat ding bestaat nu eenmaal nog niet zo lang.
Ik gun nu dus ieder paard zo'n bak. Mijn ruin, die geen spijsverteringsproblemen had maar die ik nooit slank kreeg, is ook enorm opgeknapt.

Het is me echt elke cent waard..... het is echt het behoud van mijn paarden gebleken. Dit had ik zelf ook niet zo extreem verwacht hoor....

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 13:29 



 
Profiel   

Amy223 schreef
De pony staat nu onder behandeling bij Eric Laarakker.

Hij is behandeld voor schimmels in de darmen en het bleek dat hij een gluten allergie en maagzweren heeft.
Hij krijgt nu een glutenvrij dieet en doet het daar eigenlijk best goed op. Wel af en toe nog last van de maagzweren. Maar gelukkig *afkloppen* al 2,5 maand geen kolieken meer.

Achteraf had ik eerder naar Eric toe moeten gaan... Ik zou dat in jouw geval ook zeker aanraden. Ik begrijp je heel goed, zo frusterend en verdrietig...

Zwijg me over Laarakker.
Het grote opperhoofd van alle Nederlandse kwakzalvers.
Behandeld voor schimmels in de darmen ? Ieder paard heeft schimmels in de dikke en de blinde darm. Dat hoort bij de normale darmflora.
Een gluten allergie ? Dat kan natuurlijk, maar waarom had hij daar al die jaren op de manège dan geen last van ?
Maar goed, jouw pony, jouw beslissingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 17:04 



 
Profiel   

Amy223 schreef
Want jij weet hoe zich dat uit en hoe vaak?
Alsjeblieft zegt, schei toch uit, betweter... :r


Excuus.ik heb zelf een maagzweer gehad, dat is echt niet niks. Vermoed dat koliek daarvan de overtreffende trap is.
Het doet echt heel veel pijn.. Y;(
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 20:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen