Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Terugkerende gas/verstoppingskoliek

 
Profiel   

Ik hoop dat het lukt om kort ons verhaal samen te vatten.

Oktober 2018 kocht ik een ex-manege pony.
Hij kwam samen te staan met mijn merrie.
In de winter zo'n 8 uur per dag buiten op gras. In de zomer 14 uur ongeveer op gras.
Snachts op stal.

Juli 19 begonnen de problemen.
De eerste keer verstoppingskoliek.
Van het stro afgedaan en toen ging het een maand goed.
Weer verstopt, ander hooi geprobeerd. Hielp niet.
Hij raakte een aantal keren verstopt.
Dec 19 naar Wolvega gegaan. Niet echt iets concreets kunnen vinden, ze zagen alleen dat zijn dikke darm onvoldoende doet.
Over op speciaal voer, maar ook dat hielp niet. Veearts twijfelden of het nu gas of verstoppingskoliek was. Wisselde elkaar wat af.

In januari naar een alternatief genezer geweest. Hij voelde een blokkade op de endeldarm en heeft dit weer goed gezet.
Het is een hele tijd goed gegaan, tot juli 20.

Weer mis, gaskoliek.
2x naar de alternatieve genezer geweest en die raadde aan: heel weinig goed hooi en voor de rest op gras. Geen krachtvoer!

Helaas heeft het maar even geholpen.
Hij heeft nu minstens 1x per week gaskoliek en er is geen peil op te trekken waar het door komt.
Vaak met Colosan en pijnstiller spuiten is het zo klaar, maar het is ontzettend vervelend.

Situatie nu :
Kaal land, strookbegrazing (iedere dag klein stukje)
Snachts op stal (houtvezel op de vloer)
Qua voer, 1 kg hooi per nacht.
Paar korrels pavo vital met appelazijn (op aanraden).
Hooi is uit pakjes zonder plastic, van licht bemest natuurland, 2e snee.
Pony staat met 2 anderen.
Qua beweging: staat soms een week stil, longeer en rij maar af en toe.

Veeartsen weten het niet meer.
Wolvega heeft verder geen opties, behalve losmaken en zien waar het schip strand.
En ik ben geen fan meer van Wolvega dus ga daar liever niet meer heen.
Veearts neemt nog contact op met Utrecht wat zij kunnen betekenen.

Tanden zijn vorige week nog gecheckt.
Ontworming is keurig op orde.
Zand in de mest is minimaal en geef hem zeer regelmatig zandkuurtje.
Eikels of esdoorns, niet van toepassing.

Uit bloedonderzoeken kwam niets.

Wie heeft er nog tips?
Ik kan er gewoon niet achter komen wat het is. M'n andere paarden hebben nergens last van.
Op de manege heeft hij 1x koliek gehad door eikels.

Het gaat om een ruin, D pony, 14 jaar, welsh/haflinger.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-20 16:25 



 
Profiel   

Ik zou toch eens gaan kijken of er echt geen zand in zit. Het komt er niet altijd uit om te kunnen vinden in mestonderzoek, dat is nu net de pest met zand..

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-20 16:27 



 
Profiel   

Ik zou het gras weghalen.
Nat gras kan voor gas zorgen.

Is je gras wel in orde? Geen schimmels oid? Zelfde voor het hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-20 16:40 



 
Profiel   

Zand was bij mijn merrie ook meermaals minimaal.
Maar elke x kwam de koliek terug.
Tot ze toevallig weer poepte toen we net aan kwamen op de kliniek en er voor de 5 de x maar getest werd en die keutel zat vol met zand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-20 19:01 



 
Profiel   

Ik ben gisteravond weer eens gestart met sandoil en vanmiddag kwam dit er af:

[ img ]

Is nu 3 weken sandoil voldoende?
Ik doe regelmatig kuurtje sandoil maar heb het zo erg nog nooit gezien...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-20 19:16 



 
Profiel   

Misschien rare vraag:
Is zijn hoeveelheid beweging heel erg afwijkend van wat hij als manegepaard gewend was?
Heb het met mijn vorige nl gehad; paard ging van 4 a 5 x p w intensief rijden naar blessure en dus niets.
Verschillende keren koliek gekregen. Da gaf toen aan dat dit zou kunnen liggen aan feit dat paard in beweging ook intern alles in beweging houdt. In mijn paard zn geval viel dat plotsklaps weg waardoor hij dus langzamere darmen kreeg en dus sneller verstopping ed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-20 21:57 



 
Profiel   

Bewegen stimuleert idd de darmen dus dat zou ik oppakken.
Gras geeft meer risico op gas idd, zeker als het nat is.
Begrijp ik het nou goed dat je pony naast het gras 1 kg hooi per dag krijgt?
Geen wonder dat zijn darmen stilliggen.
Heb je al eens gekeken naar meer vezels, een probiotica, evt biergist?
Appelazijn is handig wanneer je pony te weinig maagzuur aanmaakt maar dit is dit onderzocht? Te weinig maagzuur zorgt voor een vertraagde maag lediging wat koliek kan veroorzaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-20 22:14 



 
Profiel   

Drinkt hij voldoende water? Te weinig water drinken geeft vaak droge mest en dat veroorzaakt weer verstoppingskoliek.Natte zemelen of slobber met wat lijnzaadolie helpt dan vaak ook goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 10:46 



 
Profiel   

Ben nu bezig met een zandkuur en hoop dat dat het is.

Schimmels in het gras, wat ik zo kan zien niet
Hooi is prima!

Ja, op de manege kreeg hij denk ik 4 a 5 dagen per week zo'n 2 a 3 uur per dag beweging.
Op moment rij ik vrijwel niet.
Toen ik hem net had reed ik 3 a 4 keer per week.
En toen hij voor het eerst last kreeg (Juli 19) was dat ook zoiets.
Ik heb ook wel eens een tijd bewust iedere dag gereden of gelongeerd, in de hoop dat de beweging inderdaad een ding was. Maar merkte hier geen verschil in.
Het gaat mij niet lukken om net zo vaak te rijden als dat hij op de manege deed...

Het hooi ben ik nu aan het opbouwen.
Zo weinig hooi was op aanraden van iemand, net als de appelazijn.
Probiotica heb ik geprobeerd maar geen verschil.
Net als darmbalans,ook geen verschil.
Lijnzaadolie eet hij helaas niet.

Drinken doet hij alleen buiten, niet op stal, hoe vers het water ook is, en het is hetzelfde water als buiten. Heel vervelend!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 10:58 



 
Profiel   

Maar hij eet dus 8 uur per dag gras (zonder voedingsstoffen) op een kaal land met strookbegrazing. En krijgt 1 kg hooi voor de andere 16 uur?


Schimmels in het gras zie je niet, dat merk je slechts aan de gezondheid van je dier.
Bij ons begonnen ze enorm te kwijlen bijv.

Gras bevat geen voedingsstoffen op het moment, zeker niet zoals jij het beschrijft.
Dat betekent dat je paard dus zowel zand binnenkrijgt als dat de darmen niks te doen hebben vanwege het gebrek aan voedsel.

Ik zou er een voedingsdeskundige bijhalen.
Er is te veel mis met je voerregime.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 11:14 



 
Profiel   

Ik doe m'n best maar de 1 zegt zus en de andere zegt zo.
Hij heeft niet altijd zo gestaan, we hebben al heel veel geprobeerd.
Als hij contstant eten voor z'n neus heeft vreet hij zich klem en raakt hij verstopt.

Mn veearts zegt dat 'een paard moet continu eten' echt een hype is. Hij kan rustig tot max 6 uur zonder voer staan.

Het hooi ben ik inmiddels weer aan het opbouwen, maar onbeperkt ga ik niet doen. Hij moet geremd worden.

Schimmels geloof ik niet zo eigenlijk, m'n andere 2 paarden hebben nergens last van gelukkig

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 11:21 



 
Profiel   

Zou idd meer hooi geven, liefst onbeperkt zodat zijn verteringsgestel niet stil staat. Strookbegrazing is niet voor alle paarden ideaal. Hier 1 lopen die het niet kan verdragen. Door ze 1x per dag een strook te geven vreten ze zich in korte tijd helemaal vol. Dit lijdt tot veel gas in de darmen en dus koliek bij haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 11:25 



 
Profiel   

Alsjeblieft, pak een keer echt goed door en laat hem binnenstebuiten keren.

Mijn paard had ook steeds vage koliekklachten. Uiteindelijk bleek na heel veel gastroscopieen dat haar maag niet meer functioneerde.

Zonder een goed werkend verteringsstelsel heb je geen paard.

Begin inderdaad met het uitsluiten van zand en het creëren van de juiste basisvoorwaarden wat betreft voeding, maar ga daarna wel verder zoeken als dit niet zorgt voor de oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 11:26 



 
Profiel   

Horzels in de buurt en eitjes daarvan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 11:29 



 
Profiel   

Mijn paard heeft ook meerdere keren gaskoliek gehad en dat kwam echt door te weinig te eten. Te weinig in de zin: aantal kilo's was te weinig en ze stond te lang zonder eten. Daarnaast is inderdaad beweging 1 van de belangrijkste dingen om gaskoliek nog beter onder controle te houden.

Ik lees met mijn ervaring meerdere "red flags" in je verhaal. Allereerst: 1 kilo hooi per nacht is echt echt echt te weinig. Als je paard te gauw dik wordt, geef dan alsjeblieft het hooi in een hooinet (maas van 3 cm doen ze echt langer mee). Ik heb geen idee hoe groot je pony is, maar ik denk dat hij 's nachts sowieso het dubbele kan gebruiken van wat hij nu krijgt. Omdat je paard ook geen stro kan knabbelen, staat hij gewoon te lang zonder eten, waardoor inderdaad de darmen stilvallen, kans op maagzweren toeneemt en je hebt kans dat je paard door het gebrek aan eten het eten wat hij wel krijgt in een te korte tijd naar binnen propt en daardoor ook de darmen over de flos raken.

Ik weet niet hoe je pony er nu uit ziet qua gewicht en hoe het land er precies uit ziet, maar het kan zijn dat je paard relatief veel suikers binnenkrijgt (kort gras) terwijl hij op zich relatief weinig kilo gras überhaupt eet. Ook dit is gewoon voor een paarden maag / darmen niet ideaal (uiteraard zijn er genoeg paarden die het hierop wel prima doen, maar een paard wat gevoelig is, is gewoon gevoelig voor van alles).

Als ik concreet advies mag geven:
- Reken uit hoeveel hooi je paard obv gewicht zou moeten eten. Hooi bevat ongeveer 85 % droge stof, kuil of voordroog minder, je kunt online wel vinden wat daarvan de gemiddelden zijn indien nodig, en een paard heeft 1 - 1.5 % van zijn lichaamsgewicht nodig in droge stof. Dus een pony van 300 kg heeft 3 tot 4.5 kg droge stof nodig per dag. Gemiddeld zou je dan 3.5 tot 5.2 kg hooi moeten voeren per dag. Als jouw paard 2/3 van zijn dag op stal staat, dan zie je al dat het mis gaat als hij 's nachts maar 1 kilo hooi krijgt. En: gras bevat uiteraard minder droge stof (want het is natter), maar t is vaak lastig om echt de grasinname te meten.
- Voer je hooi in een slowfeeder als hij er te rap doorheen gaat
- Vraag je evt af of hij in de wei ook wat extra nodig heeft (in een net).
- Geef je paard meer beweging. Mijn paard was echt bol na het eten van al haar middaghooi, dus ik ging elke avond wandelen, longeren of rijden om het gas een beetje los te bewegen (ze liet toen ook mega veel winden).
- Over de werkzaamheid van olie om zand af te drijven ben ik niet mega zeker. Ik zou psyllium brokjes geven (paardendrogist heeft ze, makana is ook een fijn merk). Psyllium heeft ook als voordeel dat de mest er in het geheel beter van wordt, ook steviger / soepeler. Dus misschien werkt dat ook fijn voor andere problemen.

Dan nog over wat je veearts zei over hooi voeren: Dat is echt raar dat je veearts dat zei. Paarden horen de hele dag door te eten (hapje, stapje). En hoe meer je daarvan afwijkt, hoe meer issues er ontstaan. De hele dag door hooi betekent niet: pleur een baal hooi van 500 kilo voor je paard zijn neus en laat hem de hele dag vreten, maar wel: laat je paard niet te lang zonder eten staan en limiteer hooi inname met een slowfeeder / graasmasker indien nodig of door meerdere keren per dag een pluk te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 11:50 



 
Profiel   

Lastig dat je van iedereen andere adviezen hebt gekregen, maar hier zitten de meesten toch wel op 1 lijn: meer hooi geven in de periode dat hij niet op het gras staat. En voor wat betreft je andere pony's: krijgen die meer hooi? Doe je daar meer mee? Zijn die ook manegepony geweest? Ieder paard/pony is weer anders, ook door een ander verleden vaak en dat maakt dat ook de behoeften van ieder paard weer anders zijn.

Als hij in die 16 uur niet drinkt is dat ook behoorlijk ongezond. Je kan eens beginnen met een appel in stukjes in het water, die vissen ze er dan uit en zo krijgen ze in elk geval wat water binnen. OP een gegeven moment hebben ze door dat ze gewoon kunnen drinken en dan is dat probleem getackeld.

Heb je getest op wormen of geef je hem zo een wormenkuur en welke kuren heeft hij dit jaar wanneer gehad?

Ik heb de psylliumvezels bij Pit en Pit besteld voor de mijne, die doe ik op het allerlaatste moment bij wat natte slobber. Die van mij eet dat graag en zo hoop ik bij haar het zand in de dikke darm onder controle te houden. Met testen had je nu dan wel heel wat zand erin, maar als je ooit weer test en je vindt geen zand: vijf dagen achterelkaar testen. Zand komt er met golven uit en daarom vind je soms niks, terwijl er wel veel zand in zit. Als er na de kuur nog steeds teveel zand in zit, op drie bollen mest maximaal een theelepel zand, zou ik sterk willen aandringen op laten spoelen met parafine door de dierenarts, dat een aantal dagen achter elkaar. Zandkoliek is heel verraderlijk heb ik met mijn vorige paard gemerkt, die is er op het nippertje aan geopereerd.

Wat ook nog een mogelijkheid is, is dat de darmen door allerlei omstandigheden niet zo goed meer werken, waardoor de mest niet snel genoeg getransporteerd kan worden.

Sterkte ermee hoor, koliek is naar en eens gaat het misschien echt mis, dat wil niemand natuurlijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 12:12 



 
Profiel   

Iedereen bedankt voor de tips!

Ik heb ze nu een flink stuk bijgegeven. Hij heeft graasmasker om dus vreet zich niet helemaal klem.

@Upendo, als 2 klinieken zeggen, meer dan dit kunnen we niet doen, behalve een kijkoperatie (a 5000€ met de vraag of je überhaupt je pony terugkrijgt) wat moet ik dan nog meer binnenstebuiten laten keren? Meer opties hebben ze niet en zo'n operatie ben ik echt geen fan van, want je creëert ook littekenweefsel.

Eitjes van horzels ben ik heel secuur op en hij wordt binnenkort weer ontwormd met de uitgebreide kuur.

Ik bouw hooi nu op.
Bewegen hebben we geprobeerd, er komt geen gas vrij en ik heb niet het idee dat het helpt.
Ik heb nu zwart psyllium zaad besteld en dat ga ik geven ipv desand oil.
Veearts heeft dat echt gezegd.
Als ik zie dat pony verstopt raakt van een slowfeeder vol hooi, dan is het toch niet zinvol om dat maar te blijven geven? Hij vreet zich gewoon klem, of je nu 1 kg, 10kg of 50 kg geeft. Het moet allemaal zsm op.
En ik heb een net met Maas 3 cm IN een slowfeeder met Maas 3 cm en nog eet hij zich te pletter...

Andere paarden krijgen inderdaad meer hooi, maar worden minder gereden.
Water krijg ik er op stal echt niet in, de truck met de appel heb ik ook al geprobeerd maar werkt helaas niet...
Waterige slobber voeren is misschien een optie maar de veearts waarschuwde dat dan juist de darmen lui worden omdat ze 'niets' hoeven te doen bij slobber.
Wormenkuren krijgt hij standaard omdat het een risicopaardje is. Heb wel eens getest maar dan komt er niets uit...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 12:22 



 
Profiel   

Ik zie wel dat je enorm je best doet hoor!

Vaak is het wel zo met hooi dat ze eerst heel veel eten, maar als ze eenmaal weten dat het er altijd is, stoppen ze wel als ze genoeg hebben, ik weet niet hoe lang je het destijds geprobeerd hebt, maar met een week of 2 moet dat over het algemeen wel gestabiliseerd zijn. En je kan het in elk geval wel verdubbelen of naar 3 kg. gaan, dat moet hij toch makkelijk kunnen hebben denk ik. Je kan ook nog naar graszaadhooi kijken, dat is wel buikvulling, maar er zit niet veel in en dat is mooi om de speekselproductie op gang te houden. Dat is ook nodig voor een goede vertering.

Ik ben ook niet zo'n voorstander van mest testen hoor, bij ons met zoveel paarden die nogal eens op elkaars weides lopen is dat ook geen doen. Hier wordt vier keer per jaar ontwormd, wel met verschillende werkzame stoffen.

Oudere paarden die helemaal geen hooi meer wegkrijgen krijgen senioren slobber, nu zullen die darmen wel al minder werken, maar ik heb er nog niet van gehoord dat die paarden echt luie darmen hebben. Zeker niet als ze er ook droog ruwvoer bij krijgen.

Ik hoop voor je dat er toch een goede oplossing komt, voor jou is het iedere keer stress als hij koliek heeft en voor je paard is het ook heel naar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 12:55 



 
Profiel   

Is er al een gastroscopie gedaan?

Ik sluit me verder aan qua ruwvoer hoor. Desnoods koop je arm hooi waar bijna niks in zit. Dan heeft hij genoeg te kauwen maar wordt hij er niet dik van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 13:19 



 
Profiel   

Dankje, klinkt misschien wat aanvallend allemaal maar ben nogal gefrustreerd (en verdrietig...) over dit probleem...

Hij heeft toen een half jaar op onbeperkt gestaan maar at toen ook zo driftig. Zit gewoon in hem denk ik, op de manege was hij vrij laag in de rangorde. Misschien heeft dat er mee te maken

Hij krijgt nu inmiddels 3 kg hooi verdeeld over 2 porties (1 zodra hij op stal komt en 1 savonds rond 11 uur)

Is graszaadhooi vergelijkbaar met tymothee hooi? Dat heeft hij namelijk 2 dagen gehad en zat direct weer verstopt. Is te stengelig

Hij krijgt 4x per jaar een kuur, ik geloof 2x dezelfde (equimectin?) en in voor en najaar iets anders, in najaar de pramox, voorjaar weet ik zo niet welke.

Gastroscopie is gedaan inderdaad, daar kwam op een enkele horzellarf in de maag niks uit
Is toen wel extra ontwormd

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 14:54 



 
Profiel   

Ik geloof ook niet in onbeperkt voeren. Die van mij eten zich dan helemaal klem. 6 uren zonder eten wat je veearts adviseert dat is wel weer echt het andere uiterste.
Wat ik hier doe is 5 of 6 keer per dag hooi voeren maar dan minder grote porties. Zo hebben ze wel regelmatig wat te eten maar eten ze zich niet helemaal klem.
Misschien ook s morgens nog een keer hooi geven voor ze het land op gaan. Een half plakje zodat er even wat droge stof in gaat voordat het natte koude gras op een lege maag terecht komt.
Moeilijk hoor als je je paard zo ziet last hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 15:05 



 
Profiel   

Ja ik denk ook absoluut dat je niet niks doet hoor. Integendeel, je doet ontzettend je best. Mijn advies was ook zeker niet aanvallend bedoeld.

Als je zelf denkt dat het niet zozeer gaskoliek is en meer verstopping (van te compact eten) zou je evt toch kunnen proberen iets te geven waardoor hij wel drinkt 's avonds. Je zou een slobber kunnen proberen die je wat wateriger maakt. Ik zou dan zelf voor iets gaan als fibrebeet of speedibeet en maak het eerst ietsje te nat (op 1 schep spul moet je volgens mij 3 scheppen water doen, doe eerst eens 4 scheppen water erbij) en bouw dit ietsje op tot 2 keer de hoeveelheid aanbevolen water. Het gaat hier niet zozeer om de hoeveelheid droge slobber die je geeft (kwart schepje misschien) maar om het water waarmee je het aanlengt.

Zo'n klein beetje slobber gaat echt geen grote impact hebben op dat de darmen dan ineens lui worden (desnoods doe je nog een handje muesli / luzerne erdoor zodat hij wel moet kauwen), maar kunnen hem wel helpen om water binnen te krijgen. Evt verstop je er ook nog wat lijnzaadolie in, dat laxeert ook. Als je paard erg wilt motiveren om slobber te eten, kan je een kleine verpakking nutrimash van Vitalbix uitproberen. Ik ken alleen maar paarden die echt gek zijn op dat spul. Dat eet je pony vast ook tamelijk nat. Speedibeet is niet mega smaakvol, volgens mij en sommige paarden eten dat minder als het niet opgeleukt wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 18:00 



 
Profiel   

Ik had van de zomer graszaadhooi voor mijn hoefbevangen paardje, dit was wel lang, maar niet stengelig, geen grof hooi dus.
Hier kan je het misschien wel op zien:

[ img ]

[ img ]

Het beste zou je die Pramox na de eerste vorst kunnen geven. Zoals ik het zie is de Equimax ivermectine, maar het heeft grotendeels dezelfde werking als de Equest Pramox. Die Equest werkt ook op ingekapselde bloedwormen en dat doet de Equimax niet.

Ik denk dat je er al heel veel aan doet en aan hebt gedaan, soms is het gewoonweg heel moeilijk om er achter te komen wat kan en niet kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 19:40 



 
Profiel   

Wanneer ik naar die handschoen met water en zand kijk, oei. Daar lijken meerdere lepels vol in te zitten en wat er uit komt is heel vaak het topje van de ijsberg. Dus dat zijn dikke darm het niet genoeg doet zou goed kunnen want misschien zit daar wel veel te veel zand in en dan heb je het niet over een kilo maar soms wel 20 a 30 kilo.Heeft een da hem nog op gevoeld? Anders eens een week achter elkaar testen of er zand uitkomt. Enkele mestballen in een emmer, roeren tot ze uit elkaar zijn gevallen en het water voorzichtig afgieten. Meer dan een theelepel zand betekend doorgaan met zandafvoer middelen in overleg met je da. Desnoods kun je overleggen of je da hem een aantal dagen op de kliniek parafine toe wil dienen. Hoeveel mestballen had je in die handschoen zitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-20 19:49 



 
Profiel   

Helaas weer gas (?) koliek
Mest ruikt zuur

Hij staat nu op 3 kg hooi per dag verdeeld over 3 porties
Ze hebben nu goed gras tot hun beschikking, hij heeft hele dag een graasmasker op
Maar toch koliek...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-20 20:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen