paard met koorts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 13:41

vorige week zaterdag 14 november had ik het idee dat mijn pony niet fit was. Wat sloom, hangerig, steeds wisselen van achterbeen op rust, slechter eten etc. Maar niet veel liggen of rollen. Hij is bekend met cushing, krijgt hiervoor medicatie. Pony is 27 jaar.

Bij het temperaturen kwam een temperatuur naar boven van 40.4 dus te hoog en heb de dierenarts gebeld. Aangezien het weekend was kwam er een voor ons vreemde dierenarts. Ook bij de dierenarts een temperatuur wat te hoog was 40.4 Bij het luisteren met stethoscoop kwam eruit dat hij wat geluid op de longen hoorde. (was al bekend, hiervoor ook op vlas gezet en niet meer horen hoesten). Heeft verder niet aan de hoeven gevoeld of iets dergelijks. Heb wel aangegeven dat hij met cushing bekend is. Zelf vond ik de hoeven wel iets warm maar of dat met de koorts te maken had of de koorts met eventueel hoefbevangen weet ik niet. Hij kreeg in elk geval 2 spuiten. 1 koortsremmer en de naam voor de ander ben ik vergeten, gok antibiotica? Ook een potje antibiotica poeder (equidox 200 gram) gekregen en dit een paar dagen gevoerd.

Nadat de dierenarts weg was ongeveer 1 uur later gok ik begon hij te zweten en flink zwaar ademhalen. Oke dacht ik zal met de longen te maken hebben en het trok ook weer weg. Temperatuur was 2,5 uur later gezakt naar 37.6. Later in de avond nog even 36,7 maar de ochtend erna weer netjes naar 37,6. In de loop van zondag is die wel nog iets omhoog gegaan naar max 39,1 maar de dagen erna was het steeds netjes tussen de 37,5 en 38 in.

Gisteren woensdag 25-11 dacht ik mmmm hij is weer niet fit. Weet eten wat laten staan, weer wat hangen. Weer hoeven warm welke de dagen ervoor niet warm waren. Temperatuur 39.9. Hij heeft echter niet de duidelijke hoefbevangenheid symptomen van bijna niet kunnen lopen of meer op de achterhand hangen. Gisteren dus ook gelijk dierenarts gebeld, deze gaf aan dat het normaal was dat ze een terugval even kunnen krijgen en heeft metacam voorgeschreven welke ik opgehaald heb. Gisteren om 14 uur de eerste keer metacam gegeven. om 23.45 had hij nog 40.3 koorts. Oke dacht ik het zal wel in moeten werken?

Vandaag om 7 uur had hij 40.6 dus nog te hoog en heb ik ook de metacam gegeven voor vandaag. om 9 uur was de temperatuur met een halve graad gezakt maar net weer op 40.6.

Vanmorgen dus wel de dierenarts gebeld. Assistente geeft aan dat het tijd nodig heeft om in te werken. Mocht de temperatuur op het eind van de dag nog niet goed zijn dan moest ik even bellen. Ik ga dus om 15 uur meten en als dat weer te hoog is dus weer bellen. Dat hij dan maar nog langskomt of morgen.

Omdat hij de laatste tijd wat minder happy leek heb ik dinsdag wel de prascend verhoogd van een halve tablet naar een hele. Dit ook met hoefbevangenheid in mijn gedachte en om te kijken of het verschil zou maken. Wat mij wel is opgevallen is dat hij al maanden vanaf diagnose cushing watermest heeft gehad en dat deze nu weg is.

Wat wil ik met het topic. Eventueel mee denken, mijn ei kwijt ik weet het niet. Hij is op leeftijd en dat maakt het natuurlijk ook eng voor mij. Dierenarts is betrokken maar andere invalshoeken zijn ook mee genomen natuurlijk.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:20

Toen die van mij in het voorjaar een virus had opgelopen en de da was geweest, met idd 1 spuit met buut erin, begon die van mij na 20 minuten ook zo te zweten. Ik had het geluk dat mijn da er nog was, want ik schrok mij rot ook. De temperatuur was idd gelijk goed gezakt erna. Steeg ook weer de komende dagen.

Ik heb paardlief bijna 2 weken op de buut gehad, zonder buut ging de temp. omhoog en met buut, de zakjes gewoon, bleef die keurig onder controle. Ik vermoed dat de metacam misschien niet zo geweldig werkt voor je pony?

Mijn inmiddels overleden shet met ppid, deed niets op metacam en ging goed op buut en zo heb ik ook een paard gehad waar het precies andersom bij was.

Even eraan toevoegen, dat ik ook lees dat je dus dinsdag de prascend verdubbeld hebt en dat hij woensdag niet meer wilde eten en hangerig was. Dit kan dus ook heel goed met de verhoging van de prascend te maken hebben.

Die van mij vraten met koorts namelijk altijd wel door eigenlijk. Zegt niet per definitie iets, maar wel iets om in je achterhoofd te houden.
Laatst bijgewerkt door neetoch op 26-11-20 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:21

Vreselijk deze zorgen. Ik heb geen goed advies, volgensmij ben je goed bezig. Dit klinkt gek inderdaad en ik zou me ook zorgen maken. Hoop dat de temperatuur daalt en hij snel opknapt. :knuffel:

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:27

Ik laat altijd koortsverlager spuiten door de DA of geef zelf Finadyne pasta tot de koorts niet meer boven de 38 gaat.
Door hoge koorts gedurende langere tijd, veranderen de eiwitten van structuur en dit brengt schade toe aan het lichaam.
Vandaar ook waarschijnlijk dat hij geen watermest meer heeft. De darmen gaan ook trager werken door die koortspieken.
Metacam wordt hier bij ons niet gegeven om de koorts te verlagen.

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 14:29

neetoch schreef:
Even eraan toevoegen, dat ik ook lees dat je dus dinsdag de prascend verdubbeld hebt en dat hij woensdag niet meer wilde eten en hangerig was. Dit kan dus ook heel goed met de verhoging van de prascend te maken hebben.

Die van mij vraten met koorts namelijk altijd wel door eigenlijk. Zegt niet per definitie iets, maar wel iets om in je achterhoofd te houden.


Hij is al iets langer slechter aan het eten, maar nog niet broodmager. Is altijd wat kieskeurig geweest op hooi, liefst niet te grof als het aan hem ligt. In de ochtend krijgt hij senioris prioris en in de avond pulp. Beide laat hij gedeeltelijk staan.

Eerder op 1 tablet prascend (advies dierenarts om dat gelijk te geven vorig jaar...) at hij wel.

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 14:32

Rangeela schreef:
Vreselijk deze zorgen. Ik heb geen goed advies, volgensmij ben je goed bezig. Dit klinkt gek inderdaad en ik zou me ook zorgen maken. Hoop dat de temperatuur daalt en hij snel opknapt. :knuffel:


Ja is het ook. Stomme is dat ik dan nu ook wel denk van en nu? Kijk als hij met koliek ligt heel erg veel pijn heeft etc. Dan maak je voor mijn gevoel sneller een keuze van het is klaar de pijn moet weg. Ik heb niet het idee dat hij pijn heeft nu, maar fit is hij ook niet....

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 14:33

Pandora2 schreef:
Ik laat altijd koortsverlager spuiten door de DA of geef zelf Finadyne pasta tot de koorts niet meer boven de 38 gaat.
Door hoge koorts gedurende langere tijd, veranderen de eiwitten van structuur en dit brengt schade toe aan het lichaam.
Vandaar ook waarschijnlijk dat hij geen watermest meer heeft. De darmen gaan ook trager werken door die koortspieken.
Metacam wordt hier bij ons niet gegeven om de koorts te verlagen.


Watermest ging weg bij AB en bij geen koorts ook nog in orde. Ik ga het wel in de gaten houden natuurlijk en wil hem zeker niet zo een paar dagen laten staan.

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 16:58

Nou om 15 uur weer temperatuur gemeten. 40.9!! snotverdorie. Dus kliniek gebeld waar we bij zitten. Ow nee dan is het niet gezakt... Ja de paardenarts die is er vandaag en morgen niet dan moet ik u even een nummer geven van diegene die dan invalt. Als ze dat nu gewoon vanmorgen al hadden aangegeven dan had ik bij het meten van de temperatuur om 12 uur al gelijk op zoek kunnen gaan naar een ander....

Dacht oke ik bel eerst wat dierenartsen uit de buurt.. eerste helaas ik lig een paar weken uit de running, nr 2 was twijfelgeval maar ze werkt niet meer voor kliniek maar alleen als osteopaat en kleine dieren als arts... oke dan maar die een stuk verder weg zit en hun mij hebben doorgegeven. Hij zou terug bellen dus ik hoop dat hij dat snel doet.

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:19

Oei, wat een nare situatie, advies kan ik je niet geven, wil je wel veel sterkte wensen, en ben benieuwd hoe dit afloopt. Hopelijk heb je snel een goede dierenarts gevonden

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:25

Ellende dit :7
Als die laatste ook niet belt, kan je misschien zelf een paar tubes Finadyne ophalen in een kliniek of bij een praktijk. Na een uur zou de koorts dan moeten zakken en het spul werkt gemiddeld 8 uur.
Dus dan ben je toch al even gedepaneerd.

Wel even vragen of dat geen kwaad kan nu met die Metacam die hij gekregen heeft.

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 17:51

Nou ik heb zelf maar even op zijn mobiel nr gebeld. Hij komt er wel aan. Maar is wel boos over de gang van zaken. Hij geeft terecht de opmerking waarom hebben ze mij vanmorgen niet gebeld. En dat vind ik ook. Als ik vanmorgen had geweten dat mijn eigen dierenarts er niet zou zijn had ik veel eerder kunnen overleggen met een andere dierenarts. Ze hadden mij eigenlijk later willen laten terug bellen en ik heb er toen maar zelf 15 uur van gemaakt ik dacht dan zorgen hun maar dat hij nog kan komen dezelfde dag....

Wel heel lief. Die dierenarts wat ook osteopaat is belde mij zelf terug. Had haar ook mobiel gebeld. Ze heeft mee gedacht, vragen gesteld, tips gegeven. En ik denk dat ik morgen dus ook een andere kliniek ga bellen. Natuurlijk even navragen bij diegene die rond 18 uur nog komt of dat wel zin heeft. Maar ze denkt dat er nu echt wel bovenop gezeten moet worden om het aan te pakken.

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 07:57

Dierenarts is geweest. Hij heeft gekeken, ruisje op longen was niet alarmerend gezien leeftijd en bekendheid met hoesten. Zo hoge koorts nog steeds oplopend dus wel. Hoge hartslag van 60 in combinatie met de koorts ook verklaarbaar. Warme hoeven waren ook door koorts, geen pulsatie voor hoefbevangenheid dus dat viel ook af. Hij heeft koortsremmer en een flinke scheut vitamine?

Hij is gaan opvoelen omdat de koorts of door viraal of door tumor zou komen was zijn redenatie. Tumor is hij voor gaan opvoelen. Hierbij voelde hij een gestuwde milt, geen rare bulten maar wel een veel te volle blaas. Tja heeft hij wel of niet geplast? dat soort dingen zie ik niet elke dag of hij dat wel doet. Mest is wat makkelijker te zien. De mest die eruit kwam was te droog. Dat klopt met mijn gevoel dat hij minder deed drinken. Hij krijgt slobber met best wel wat water maar dat liet hij ook veel staan.

Op stal gezet en nog wat extra vlas erop gegooid in de hoop dat hij zou gaan plassen. Dus niet. Hij heeft middels katherisatie de urine eruit laten lopen. Welke echt behoorlijk donker was en stonk. De vraag is nu of hij zelfstandig kan plassen. Er staat dus nu een camera bij de stal. Om 20.50 heb ik hem zien plassen. Ik stommerik heb gisteravond echter geen temperatuur meer gemeten. Maar vanmorgen om half 7 was die 39.8 dus ook nog niet mooi laag. Wel een dosis quadrisol erin gedaan. Hij moet vocht binnen krijgen maar moet echt gaan kijken hoe ik hem aan het eten krijg. Een worteltje ging er net wel in dus misschien een zak voor halen. Nu maar eens de beelden nakijken wat hij vannacht gedaan heeft.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 08:36

Paar jaar terug maatje waar mijn pony toen mee stond.
Zelfde symptomen als wat jij beschrijft, alleen had deze geen cushing.
Temp op opgemeten, 40.6
DA gebeld, deze meten ook haar temp 40.9 ,na onderzoek kwamen ze ook op virus.
Koortsverlagers gespoten en voor de komende dagen quadrisol
Moesten de andere paarden op stal goed in de gaten houden, want konden er meer zijn.
Toen wel even een sh*t momentje, mijn merrie was drachtig.
Helaas kreeg mijn paardje ook koorts en de da was bang voor haar ongeboren veulen. Maar is gelukkig goed gegaan.

Maar hebben beide een terug val gehad dat de koorts weer terug kwam. Beide hebben 5 dagen quadrisol gehad, 2x koortsremmer gespoten en nadat ze terug koorts kregen Metacam erbij.
Maar mijn paardje heeft niet hoger gezeten dan 39.7 en haar maatje 40.9

cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 08:42

Wil je veel sterkte wensen

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 10:08

Ik heb er een slecht gevoel over. Tot nu toe volgens mij niet geplast. Hij drinkt wel af en toe en af en toe neemt hij een hapje te eten. Wel schacht hij iets uit, maar weet niet of het door ongemak is of omdat hij moet plassen maar het niet lukt.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:13

Door de koorts zal hij ook niet of veel te weinig eten en drinken. En gezien zijn leeftijd, is dit dubbelop.

Ik zie dat hier ook als mijn PRE van die onverklaarbare koortsopstoten had.
Daarom laat ik de DA koortsverlager spuiten tot alles onder controle te houden is met Finadyne.
Ik laat 'm desnoods 5 dagen 2x per dag komen :+

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 10:34

Ik heb er geen probleem mee als hij een aantal dagen koortsverlager moet hebben. Hij moet echter wel gaan plassen dat is nu het belangrijkste en dat heb ik niet meer gezien na 20.50 uur.

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 12:27

Eigen dierenarts komt vanmiddag. Wat ik wil navragen is wat kunnen de oorzaken zijn van niet plassen. Kan het ook door de koorts en het lamlendig voelen? Of is het dan bijna zeker dat er een blokkade moet zitten. In geval dat het van beide kan zijn weet ik nog niet wat te doen. Echo om te kijken of er iets zit wat blokkeert? Als er iets blokkerends is dan is het klaar maar zit nog in de twijfel of ik dit moet laten onderzoeken of niet. Als het ook door de lamlendigheid kan komen dan moeten we echt de lamlendigheid aanpakken maar hoe lang ga je hiermee door....

Grote dingen wil ik niet meer doen. Hem ergens doorheen trekken voor een paar dagen is nog te overzien, maar niet langer als een week.

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 15:10

Na het terugkijken van de beelden kwam ik erachter dat hij om 8.45 een flinke plas heeft gedaan. Was net in het half uur dat ik niet kon kijken op de camera. Om 12.30 heeft hij ook weer geplast en een klein plasje erachteraan. Mijn opluchting was dus groot.

De dierenarts is geweest. temperatuur in orde, hartslag in orde, hij was een beetje nukkig naar de dierenarts en het gevrot aan zijn lijf zat. (goed teken dus). Hij is weer opgevoeld en blaas was netjes leeg, voelde geen rare dingen, wel iets melanomen binnenin maar niet benoemenswaardig. Hij heeft wat bloed afgenomen voor controle maar denkt vooral aan een virus. We blijven dus duimen dat het hierbij blijft.

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:42

Hoe gaat het nu met hem?

Frederik1517
Berichten: 44
Geregistreerd: 06-12-20

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:28

Is hijg weergoed hersteld?

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 21:34

Sorry berichtjes gemist zie ik. Tot nu toe gaat het goed, temperatuur is normaal gebleven en weer eetlust. Weer wat grijze haren rijker maar hij loopt nog steeds rond gelukkig.

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 18:48

Ahum..... soms moet je gewoon niet zeggen dat het goed gaat. Ik ben nu om de dag aan het temperaturen en net was hij 38,5. Ik zal dalijk na het eten nog eens doen en mocht het weer te hoog zijn krijgt hij een halve dosis van de koortsverlager (restje wat nog over is) en ga ik morgenvroeg de dierenarts weer bellen. (Of hetmoet richting de 40 gaan dan natuurlijk eerder). Hij eet goed, niet loom of hangerig.

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 11:13

Nou vanmorgen zat hij op 39,1 dus dierenarts natuurlijk gelijk gebeld. Deze is net geweest. Heeft koortsverlager gekregen en heeft bloed getrokken om de leverwaarden nog eens goed te bekijken wat die in de afgelopen dagen heeft gedaan. Die was wel iets aan de hogere kant de vorige keer maar niet verontrustend.

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 22:11

Dierenarts heeft gebeld. In de bloedwaardes was eigenlijk niet veel geks te vinden. De twee waarden van de lever waren de eerste keer minimaal verhoogd, hiervan was nu eentje gezakt. Vorige keer geen ontstekingswaarden nu een lichte verhoging. Het bloedbeeld geeft eigenlijk niet echt een duidelijke reden waarom hij die koorts heeft.

Hij krijgt nu voor 10 dagen een antibioticakuur in de hoop dat deze iets gaat doen.

Ik mocht hem bij een temperatuur boven de 38 metacam geven. Vanmiddag zat hij op 38.3 en heb ik voor 400 kg metacam gegeven. Nu vanavond om 20.30 was zijn temperatuur boven de 39. Metacam doet voor mijn gevoel dus niks. Hij heeft vanmorgen namelijk ook een spuit met metacam gekregen als ik het goed begrepen heb. Morgenvroeg dus weer aan de telefoon dat ik graag weer die andere medicatie als koortsverlager wil hebben.