paard met koorts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 09:17

Gisteravond toch maar om 21,30 het laatste restje quadrisol gegeven. Halve dosis dus. Ik wilde niet dat hij met 40 de nacht in ging. Uur later temperatuur gezakt naar 38.4 en vanmorgen om half 7 was de temperatuur een mooie 37.6

Ik heb de dierenarts maar gevraagd of ik nog een spuit quadrisol mocht hebben ipv de metacam. Hij vond het wel raar dat het ene wel iets deed en de ander niet. Maar had ook zoiets we gaan maar luisteren naar wat de temperatuur doet.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:47

mijn pony had luchtwegproblemen na aankoop en stond met een paar dagen met hele hoge koorts.. ook gestart met antibiotica en metacam maar ook op de metacam zakte de koorts niet of nauwelijks. op de quadrisol wel.. ik ben toen kom arts van de metacam afgestapt en heb hem een aantal dagen quadrisol gegeven wat gewoon beter werkte dan de metacam. ik denk dat je er goed aan doet de metacam te vervangen....sterkte..

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:04

Verschilt soms echt wat werkt. Toen mijn drachtige merrie een virus had zakte de koorts niet met quadrisol, wel in combi met metacam.
Metacam hadden we bewust mee gewacht ivm haar dracht, maar uiteindelijk wat het kiezen uit 2 kwaden. Koorts is ook niet goed en kans dat ze het veulen eruit zou gooien of toch maar metacam erbij geven.

Ander paard op stal (die was als eerste ziek en stond met die van mij) had ook de combi van de quadrisol en metacam nodig. Al moest zij wel langer aan de quadrisol ( eerst 5 dagen en heeft uiteindelijk nog voor 3 dagen erbij gekregen).

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 13:06

Quadrisol in huis, maar nog niet hoeven te gebruiken. Heeft nu de antibiotica en temperatuur blijft netjes dus geen verhoging of koorts tot nu toe weer gezien. Hij blijft gelukkig goed eten, geef wel iets meer omdat ik merkte dat hij iets aan het inleveren was. Maar dat is natuurlijk ook wel logisch als het lichaam hard aan het werk is.

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 10:40

Tot nu toe blijft het goed gaan, nog 5 dagen AB geven en ben benieuwd wat er dan gaat gebeuren. Aangezien hij na de stop van iets weer terug verhoging kreeg wil ik wel met de dierenarts overleggen wat te doen ivm kerst. Koortsremmer heb ik nu in huis maar als hij AB nodig heeft wil ik er wel aan kunnen komen en niet dat er dan eerst weer een vreemde dierenarts komt.

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 17:56

Vandaag de laatste dag Antibiotica. Ben benieuwd, hopen dat hij nu klachten vrij blijft. In elk geval elke dag temperaturen zoals ik het nu ook gedaan heb dan voor de komende 2 weken denk ik. Dan zal het toch wel stabiel moeten zijn en geen terugval meer komen.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 08:17

Duim voor je dat hij nu koortsvrij blijft

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 18:18

-O- snotver. Ik heb een aantal dagen geen temperatuur gemeten. Tot 25 december heb ik in de lijst staan. Dus 12 dagen na laatste dag AB. Steeds goede temperatuur. Daarna ook wel gemeten niet genoteerd maar weet daardoor niet wanneer ik voor het laatst gemeten heb. Net zag ik hem staan en dacht meet nog eens 38.8...... _-:( Hij zat steeds tussen 37 en 37.5 soms 37.7 dus dit is ruim een graden hoger als normaal.

Hij eet gewoon, doet normaal. Gisteren nog door tussendraadje gegaan om stiekem gras te gaan eten.... straks nog eens meten en hopen dat het nu vanzelf stopt.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:23

Jeetje bizar zeg en waardeloos, sterkte!

Mijn oog viel op je topic omdat wij hier nu ook een paard hebben staan dat sinds een week op en af hoge koorts heeft, af en toe een kuch maar ziet er verder goed uit, eet redelijk normaal, toont ook niet heel ziek...
Echt eigenaardig...

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 19:35

Nouvel schreef:
Jeetje bizar zeg en waardeloos, sterkte!

Mijn oog viel op je topic omdat wij hier nu ook een paard hebben staan dat sinds een week op en af hoge koorts heeft, af en toe een kuch maar ziet er verder goed uit, eet redelijk normaal, toont ook niet heel ziek...
Echt eigenaardig...


Ja raar toch. Maar bij zoeken hier op bokt kwam ik er minimaal nog een tegen die met onverklaarbare koorts stond.

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 22:40

En bij deze controle 39.3 voor de zekerheid nog andere thermometer gepakt maar ook hoog met die. Voor de nacht maar colosan gegeven en kijken wat de temp morgen is of ik de dierenarts ga bellen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:51

Jeetje waardeloos...
die van ons zat vanmorgen op 40.2, novacam gegeven en de rest ven de dag rond de 37.5 gebleven.
Vrijdag was ‘ie 40.4, novacam gegeven en terug naar de 37.5.
Novacam uitgewerkt en hij schiet weer boven de 40...

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 22:56

Ik vind het zo raar dat hij zo lang goed blijft na de antibiotica en dan weer koorts heeft. De slobber werd net heel goed gegeten, mest is beter dan voor hij de AB gehad heeft. (Had eerst veel mestwater). Dit alles is een 2 weken na de enting begonnen, geen idee of die er iets mee te maken heeft. Nu alleen gisteren dan dat hij gras heeft gehad, ik weet niet hoeveel en hoe lang hij erop heeft gestaan.

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 23:03

Nouvel schreef:
Jeetje waardeloos...
die van ons zat vanmorgen op 40.2, novacam gegeven en de rest ven de dag rond de 37.5 gebleven.
Vrijdag was ‘ie 40.4, novacam gegeven en terug naar de 37.5.
Novacam uitgewerkt en hij schiet weer boven de 40...


Ik zet alles in de telefoon ook met tijd hoe laat ik temperatuur.

Doen jullie ook iets anders dan de novacam? Wat denkt dierenarts bij jullie?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 08:28

Ik heb hier thuis een lijstje liggen met alle temp per dag en of ik wel of geen novacam heb gegeven.
Ik ga zo weer tempen en dan de dierenarts bellen.
Vorige week gaven ze aan waarschijnlijk een virusje.
Maar hij heeft nu al bijna een week vrij hoge koorts, dus ik ben benieuwd wat ze nu gaan zeggen, ik laat het weten.

Die van ons is niet recent geënt trouwens.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:53

Hij was vanmorgen nog koortsvrij, maar de novacam zal nog niet helemaal uitgewerkt zijn.
Ik heb hem nog een keer gegeven, als hij daarna weer omhoog schiet gaan ze bloed prikken.

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 10:57

Nouvel succes met het weg krijgen van deze rare onzin. Hier is ook het vermoeden een virus, vooral ook door het bloedbeeld.

Vanmorgen om 7 uur 38.6 net ook nog. Dierenarts gebeld en zei boven de 38.5 quadrisol geven max 2x per dagdus omde 12 uur. Even aankijken wat hij doet.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:05

Ja jij ook!
Zakt de temp vlot na het geven van de quadrisol?

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 11:08

De andere keren wel en zakte het ergens tussen de 37 en 37.5 Ik denk dat ik rond 12 uur of half 1 nog even ga meten (ben zo blij met thuiswerk momenteel..). Vannacht heb ik niet meer gemeten maar vanmorgen dus weer voor het eerst na 21.30 uur en het geven van quadrisol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:16

Ik heb niet alles gelezen nu maar misschien hebben jullie iets aan mijn ervaring.
Ik heb een aantal jaar geleden eentje gehad die met onverklaarbare koorts stond, leek eerst wat onrustige darmen dus ontspanner erin, koortsremmer erin en het zou wel goed komen. Dat was het ook, 24u lang, toen de koortsremmer uitgewerkt was was het weer mis. DA gebeld, die zei het nog even aan te kijken omdat het weekend was, maar de temperatuur steeg elk half uur dus ik vond er niks aan. DA gekomen, weer koortsremmer gespoten, bloed getrokken en algemene antibiotica gestart want darmen klonken weer ok dus dat was het niet. Verder totaal geen symptomen, at ook nog gewoon, helemaal niks aan te zien.

Pony is toen ruim anderhalve dag koortsvrij geweest, totdat hij ineens met 41°C stond, zomaar uit het niets, onder antibiotica. DA weer gebeld, die kreeg onderweg net de bloeduitslagen binnen, pony was kerngezond :+ Hij had al wat opzoekwerk gedaan omdat koorts zijn enige symptoom was en kwam dan uit op een parasitaire infectie, richting lyme, leptospirose, ... Je had er zo een stuk of 8 denk ik, maar testen wat het precies was was enorm kostelijk en de behandeling voor alles was hetzelfde: 1 soort antibiotica, zeer zware antibiotica. Ben nu over de naam aan het denken, maar ik dacht Gentamycine (of een aanverwante). Maar wel echt een zware kuur, eerst 1 week elke dag inspuiten door de DA, daarna nog een maand een berg door zijn voer (was echt veel, dat hij dat opat verbaast mij nog altijd :') ). Toen is de koorts weggegaan en weggebleven en hij heeft er nooit meer last van gehad.

Dus ik weet niet welke antibiotica jij gegeven hebt, maar misschien dat eens nader bekijken? En misschien de kuur uitbreiden? Omdat het wel lijkt te helpen, alleen blijven er precies restjes over die later weer gaan opspelen.

De dieranarts had later trouwens in overleg met het labo nog een speciale test laten uitvoeren maar ik ben de naam kwijt en heb de uitslagen niet meteen bij de hand. In ieder geval zit die niet in het standaard panel, maar heeft wel met infectie te maken. Echter heb je er alleen iets aan in een bepaald tijdframe na de start van de infectie, omdat die ook snel weer verdwijnt in het bloed. Volgens mij mag de waarde iets van 15 zijn en had mijn pony 700 ofzo, iets in die richting :+ Zal even zien of ik het terug vind.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:28

Goed de koorts bijhouden en hij moet blijven eten en drinken, eten is ook hel belangrijk ivm leververvetting. Gelukkig waren de waarden weer goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:33

Ben nog even in de archieven gaan graven, het is van 2016 geleden dus mijn geheugen deed het niet meer 100% :+

De test waar ik het over had was Serum Amyloid-A.
Deze mag max. 7 zijn en was > 600 bij mijn pony (hoger meten ze niet).
Nu was deze na 14 dagen nog steeds zo, wat in theorie niet zou kunnen, maar de behandeling werkte wel dus DA stelde zich daar verder geen vragen bij. Ik denk dus bij een serieuze infectie dat het wel blijft tekenen in het bloed zolang het nog niet in orde is. De rest van zijn bloedonderzoek was bijna perfect, maar zeker niks wat een verklaring zou geven.

Daarnaast heeft hij 1 week Tetracycline ingespoten gekregen en is er daarna overgeschakeld naar Doxycycline als poeder.

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 12:57

bigone schreef:
Goed de koorts bijhouden en hij moet blijven eten en drinken, eten is ook hel belangrijk ivm leververvetting. Gelukkig waren de waarden weer goed.


Die van mij eet gelukkig goed, ik doe de slobber bewust meer als soep maken zodat ik zeker weet dat hij ook vocht binnen krijgt. Hij oogt gelukkig wel fit, mest is goed.

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 12:58

[***] schreef:
Ben nog even in de archieven gaan graven, het is van 2016 geleden dus mijn geheugen deed het niet meer 100% :+

De test waar ik het over had was Serum Amyloid-A.
Deze mag max. 7 zijn en was > 600 bij mijn pony (hoger meten ze niet).
Nu was deze na 14 dagen nog steeds zo, wat in theorie niet zou kunnen, maar de behandeling werkte wel dus DA stelde zich daar verder geen vragen bij. Ik denk dus bij een serieuze infectie dat het wel blijft tekenen in het bloed zolang het nog niet in orde is. De rest van zijn bloedonderzoek was bijna perfect, maar zeker niks wat een verklaring zou geven.

Daarnaast heeft hij 1 week Tetracycline ingespoten gekregen en is er daarna overgeschakeld naar Doxycycline als poeder.


Bedankt voor het hele verhaal, ik ga het wel in mijn hoofd houden.

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 13:46

Temperatuur om 12.30 met dus vanaf 9.45 quadrisol erin is 37.5 mooie temperatuur dus.