paard met koorts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:48

joyce83 schreef:
Temperatuur om 12.30 met dus vanaf 9.45 quadrisol erin is 37.5 mooie temperatuur dus.


Fijn!

Die van ons eet gelukkig ook nog goed.
Dat was de reden om bloedonderzoek nog heel even uit te stellen, hij staat er niet slecht bij, dunne benen, dunne klieren, eet goed...

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 08:11

Gisteren om 22 uur was de temperatuur 38.5 ik heb de gok genomen om hem zonder koortsverlager de nacht in te laten gaan. Vanmorgen 38.4 en hij vond de slobber nog steeds lekker.Afbeelding

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 16:46

12.40 was de temperatuur 38.9 toen quadrisol gegeven. Net gemeten en was het 36.6..... pffff echt leuke hobby een oud paard.

Zijn leeftijd maakt het voor mij extra lastig. Wanneer is het een virus of is het lichaam op. Maar het laatste vind ik ook weer niet echt.. hij oogt nog kwiek, eet goed, is niet stram. Ja hij staat de laatste maanden wat meer te hangen maar mag niet op het gras ivm cushing en hoefbevangenheid.

Befleur
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-01-21

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:09

Wat een zorg zo een oud paard,lastig die temperatuur schommeling.

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 18:29

Ik ben wel ontzettend blij dat hij aan huis staat. Vooral ook nu met thuiswerken kan ik hem goed in de gaten houden en tussendoor even kijken.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:35

Oh wat een gedoe he...
Hier ook vanmorgen vroeg voor mijn werk temp gemeten, stond toen ook te hoesten, maar door de novacam was de temp nog 37.9.
Thuis toch maar dierenarts gebeld, komt morgen.
Moest toch wel nieuwe novacam geven, dus onderweg naar mijn werk weer langs stal om de novacam te geven...

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 12:11

nou ik ga de dierenarts toch maar bellen. Vanmorgen 38,4. Heb niks gegeven. Net gemeten en zit op 39.9!!!

ik hoorde gisteren wel een keer zwaar hoesten, maar meer alsof hij zich verslikt had.

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 13:36

PPID staat voor pars pituitary dysfunction, of te wel een disfunctie van de hypofyse. De hypofyse is een klein kliertje dat hormonen produceert in de hersenen. De hypofyse wordt aangestuurd door de Hypothalamus, samen regelen ze de productie van een aantal belangrijke hormonen. Ze zijn onder andere verantwoordelijk voor de temperatuur regulatie, productie van groei hormoon en het aansturen van de geslachtshormonen.

Nog een optie

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:46

Cushing tumor kan inmiddels zo groot zijn dat niets meer helpt, klinkt hard want meestal kun je de gevolgen wel onderdrukken maar tumor groet door.

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 13:49

bigone schreef:
Cushing tumor kan inmiddels zo groot zijn dat niets meer helpt, klinkt hard want meestal kun je de gevolgen wel onderdrukken maar tumor groet door.


Dan hoort het ook op, hij hoeft niet te lijden natuurlijk. Zouden er dan meer symptomen moeten komen? of er een manier om erachter te komen of deze te groot is? of kun je alleen maar de waardes laten testen voor ppid en zeggen die niks over de grote van de tumor?

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:54

Mijn oude paard stond op een zaterdagmiddag ook opeens met hoge koorts: 40.4. Ik schrok me te pletter. Ze wilde ook niet eten. DA gebeld. Zij kon het niet vinden. Koorts was het enige symptoom en het niet willen eten. Dus AB erin , koortsverlager en nog het een en ander. De koorts zakte wel wat, maar ze heeft 3 dagen heel weinig gegeten. Uiteindelijk wilde ze wel een hapje dit en een hapje dat, bij stalgenootjes wat eten mogen pakken wat ze wilde eten. Ze mocht in haar eentje alvast op een weitje, gras smullen. De eerste dagen was dat ook een sprietje hier, sprietje daar. Ik heb echt gedacht dat het einde verhaal was ( ze was 28 jaar). Na een paar dagen ging ze beter eten, gelukkig maar. Wel elke dag Novocam erin en Ab spuiten. Maar wat het geweest is, is ons nog steeds een raadsel. Waarschijnlijk een virusinfectie van het een of ander. Ook mijn paard had Cushing.
Ik wens je veel sterkte en succes. Ik hoop dat het snel beter gaat.

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 13:59

Misty fijn dat die van jou dan weer erbovenop is gekomen.

Ik houd alle opties open. Wat ik dan wel apart kan vinden is dat hij bijna twee weken geen klachten heeft gehad zonder ondersteuning. Weet niet hoe lang antibiotica normaal door kan werken? Op zich ben ik blij dat hij wel goed eet, hij struint ook door de bak en als ik hem op gras zet dan eet hij ook goed. Ik laat hem dus soms maar eens een 10 minuten op het gras, mochten het zijn laatste dagen zijn dan heeft hij in elk geval nog even van de wei kunnen genieten.

Maar ben benieuwd wat de dierenarts wil gaan doen.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:38

PPID is al een aantal jaar van duidelijk dat het geen tumor is op de hypofyse maar meer een overproductie van allerlei hormonen. (even makkelijk uitgelegd).

Maar denk je nu dat hij PPID heeft omdat hij al zo lang met koorts staat ts?

Is in mijn geheugen niet echt een symptoom van PPID namelijk, met temperatuur regulatie wordt meer bedoelt dat ze zichzelf niet meer kunnen afkoelen als het warm is buiten of warm houden in de winter ondanks een dikke wintervacht (ook weer even simpel uitgelegd), dus ik zou eerst er maar eens voor zorgen dat je van die koorts afkomt, voordat je een bloedtest voor acth waarde bepaling = PPID gaat doen hoor.

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 14:58

Hij is bekend met PPID. Voor mij zou koorts idd niet gelijk het idee geven nu moet ik daarop laten testen. Maar hij is er al bekend mee en staat op een halve pil prascent per dag.

Test zou ik zelf nu idd niet perse willen omdat ik ook wel het idee heb dat als je nu gaat testen de waarden toch niet kloppen lijkt mij. Maar wellicht idd een andere interpretatie van temperatuur regeling.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:00

neetoch schreef:
PPID is al een aantal jaar van duidelijk dat het geen tumor is op de hypofyse maar meer een overproductie van allerlei hormonen. (even makkelijk uitgelegd).

Maar denk je nu dat hij PPID heeft omdat hij al zo lang met koorts staat ts?

Is in mijn geheugen niet echt een symptoom van PPID namelijk, met temperatuur regulatie wordt meer bedoelt dat ze zichzelf niet meer kunnen afkoelen als het warm is buiten of warm houden in de winter ondanks een dikke wintervacht (ook weer even simpel uitgelegd), dus ik zou eerst er maar eens voor zorgen dat je van die koorts afkomt, voordat je een bloedtest voor acth waarde bepaling = PPID gaat doen hoor.

Maar de hypofyse is wel degelijk vergroot en drukt daarbij op omliggende delen.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:00

Ooohh zo, ik begreep het al niet, sorry ts.

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 15:16

neetoch schreef:
Ooohh zo, ik begreep het al niet, sorry ts.


Maakt niet uit, je denkt mee en dat is al fijn :)

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 15:17

Bigone weet jij toevallig of AB invloed erop kan uitoefenen dat het minder vergroot is?

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 16:09

Er is in elk geval net weer bloed geprikt. Hij heeft nog eens naar de waardes gekeken van de vorige keer. Er sprong niks uit maar hij zit wel richting lever te denken. Dus benieuwd wat er nu uit komt, ik zou straks nog gebeld worden.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:49

Hier vandaag ook bloed geprikt en ventipulmin gekregen voor het hoesten.
Temp blijft omhoog schieten als de novacam is uitgewerkt.

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 18:44

Nouvel bij jullie al iets meer duidelijkheid?

Hier in elk geval niet.... bloedwaarden zijn normaal. Hij heeft nog met collega's overleg gehad maar die weten het ook niet. Nu gaat het vermoeden naar een tumor. Maar hij geeft aan hier dus verder geen onderzoek naar te kunnen doen. Dan zou hij al door een scan moeten.

Ik ga in elk geval de prascend verhogen. Mocht het door de cushing zijn dan zou het moeten zakken. Ik had gehoopt nog wat AB te krijgen, daar ging hij toen goed op.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:30

Oh wat lastig zeg...
En griezelig idee een tumor...
Sterkte, hopelijk snel meer zekerheid.

Hier tot nu toe geen hele schokkende dingen maar nog steeds geen fit paard, virus te zien in zijn bloed, iets verhoogde leverwaarden, maar dat kon door de hoge koorts komen en verhoogde ontstekingswaarden.

Moet zo Quadrisol ophalen en dat geven ipv novacam.
In de gaten houden hoe hij het doet, in nood voor maandag weer bellen en anders maandagochtend weer contact.
Zo nodig vanaf maandag antibiotica.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:11

Jeetje wat een ellende als je de oorzaak niet kan achterhalen. Kan daar verder ook niets zinnigs over zeggen helaas.

Wat ik deed toen mijn pony ooit keelontsteking had en daardoor niet goed wilde eten en drinken, was appelsap en roos roosvice geven. Zo los of door de slobber. Al eet je paard nu steeds de slobber wel op begrijp ik, maar mocht dat nog een zorgen puntje worden, het heeft mijn pony toen wel geholpen toch wat op te nemen

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: paard met koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 12:34

Nouvel hoe gaat het bij jullie?

Hier (afkloppen) goed. Heb wat advies opgevolgd van een dierenarts die hem niet eens gezien heeft.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:43

Hier nu 2x per dag Quadrisol en maandagochtend weer bellen.
Met de Quadrisol blijft de temp goed.
Ben benieuwd wat er gebeurt als we stoppen.
Fijn dat het bij jou goed gaat!
Wat heb je gedaan?