Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 149 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

 
Profiel   

Hi bokkers,
Ik zit een beetje met mijn handen in het haar en daarom begin ik nu toch maar een topic. Ik verwacht geen medisch advies van jullie, maar alle hulp (misschien heb je hetzelfde meegemaakt) en ook een kritische blik is welkom. Het is inmiddels namelijk niet alleen de blessure zelf, maar ook een principe kwestie inmiddels met de dierenarts/ het behandelplan.

De situatie:
• 24 maart 2020: de pony gekocht. Goedgekeurd röntgenologisch en klinisch
• April – juni: 3 a 4 x per week licht werk aan de longe. Geen bijzet e.d. Pony is groen, dus enige wat ik vroeg was niet als een hertje te lopen. Pony wel wat stijf. Tandarts + 2x osteo laten komen.
• Juli: ohz begonnen 1 a 2 x per week. Alleen onder begeleiding van.
• Augustus: pony begon vaker stijf te lopen. Niet onregelmatig, maar ook niet zuiver. Begonnen met vitamine E.

Bewegingen van de afgelopen tijd: https://www.youtube.com/watch?v=54IDtGpGDyI


Gezien ik van mening ben dat een jonge pony zonder zware belasting op zijn minst gewoon lekker moet kunnen bewegen, wilde ik een check bij de dierenarts. Gezien zijn klachten heb ik ook een pssm1 test gedaan. (deze kreeg ik afgelopen week na 2 maanden (!!) terug: n/p1)


In de tussentijd de volgende afspraken gehad bij de DA (periode 25 september tot 25 november)
Dierenartsafspraak 1: Uitverdoven vanaf beneden tot aan boven. Bij het uitverdoven van het kogelgebied liep ie iets (maar niet veel) beter. Naar huis gestuurd met rust houden + ontstekingsremmers + dagelijks stappen.
Dierenartsafspraak 2: wederom kreupelheidsonderzoek om te checken of er verbetering was. Dit was er, maar weinig. Na het specifiek inspuiten kogelgewricht linksvoor werd linksvoor goed, maar ging hij rechtsvoor slechter lopen.
Uitkomst: beide benen ingespoten met onstekingsremmers op het kogelgewricht. Wederom rust + dagelijks aan de hand stappen.
Dierenartsafspraak 3: wederom kreupelheidsonderzoek. Niet helemaal zuiver, maar een stuk meer verbetering. Foto’s gemaakt van de benen voor. Weinig op aan te merken. Wederom ingespoten.
Uitkomst: op dit moment dus 2x de beide benen behandeld.

Dierenarts afspraak 4:
Nu zitten we inmiddels in november. Eergisteren is de dierenarts weer geweest voor een laatste check. Gezien de verbetering die optrad per afspraak verwachtte we nu dat het helemaal zo goed als weg moest zijn, maar.. niet dus.
De DA wilde hem eerst onder het zadel zien. Hier liep hij goed (op het zachte) in alle gangen (vond de dierenarts). Hierna toch even een buigproef, zoals voorgaande keren. Deze viel gigantisch tegen: linksvoor heb ik hem persoonlijk nog niet zo slecht gezien.

Gezien hij onder het zadel wel prima leek/is, heeft de DA gezegd dat ik gewoon maar moet gaan opbouwen en dan zien wat er met het been linksvoor gebeurd/ hoe het gaat.
Gisteren wederom gestapt (Aan de lange lijnen. Geen oefeningen gedaan: alleen de hoefslag volgen) en volgens het opbouwschema 1 minuut gedraafd en direct de stap erna bingo. Gewoon zichtbaar niet goed op linksvoor.

Nu ben ik er wel een beetje klaar mee. Ik heb inmiddels € 1200 euro bij de DA uitgegeven aan van alles. Ik weet dat het ‘iets’ in het kogelgewricht is, maar geen keiharde diagnose, weinig verbetering en geen behandelplan. DA advies is namelijk beginnen met opbouwen en kijken of het been het aankan, maar een dag na dit advies gaat het al slecht. Ik zie het nu niet in om wederom in te spuiten (DA advies bij geen verbetering) gezien het nu ook blijkt niet te helpen.
Overigens wil ik benadrukken dat ik geld met liefde voor hem uitgeef en bijv. een jaar op rust maakt me ook niet uit, maar dan wel graag met een plan of idee en niet volledig tastend in het duister. En natuurlijk is het ook niet zo leuk dat ik nog geeneens 10 keer op mijn nieuwe paard heb kunnen rijden of überhaupt zorgeloos met hem bezig kan zijn..

Wat zou jullie vervolg stap nu zijn? Ik ben al druk bezig met het pssm1 dieet, maar dat staat weer haaks op het feit dat het 1 been is en dat er bij uitverdoven kogelgewricht verbetering optreed.
Advies van de DA op het moment dat Esio toch weer slecht werd, was wederom inspuiten, maar waarom zou ik dat nog doen als er 0 verbetering of zelfs achteruitgang is?

Bedankt voor het lezen van het lange verhaal. Ik hoop zo dat iemand mij iets kan brengen; positiviteit, kritische noot of een advies. Ik bel vandaag met de dierenarts, omdat ik nu ook niet weet of ik door moet gaan met opbouwen of weer op rust moet zetten, maar ik vraag me ook inmiddels af wat anderen in mijn situatie zouden doen.



Laatst bijgewerkt door Pistasche op 28-11-20 13:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Aangepast op verzoek TS

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 09:11 



 
Profiel   

Oei wat een vervelende situatie. Ik mis in de onderzoeken van de dierenarts compleet de echo/scan. Daar kun je uiteraard veel meer op zien dan op een röntgenfoto. Mijn advies zou dan ook zijn, inladen en naar een goede kliniek voor een scan/echo van de weke delen. Met een duidelijke diagnose kun je veel gerichter behandelplan opstellen. Jammer dat deze dierenarts gelijk begint met inspuiten zonder te weten wat er aan de hand is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 09:16 



 
Profiel   

Ik zou naar een kliniek gaan voor een 2nd opinion. Ik mis nogal wat dingen in dit verhaal, een echo of onderzoek of het ergens anders vandaan komt bijvoorbeeld.

Ik heb ooit ook door moeten gaan met pony die niet helemaal lekker liep en dat doe ik nooit meer. Ik wil gewoon weten wat er aan de hand is en niet zomaar gewoon iets behandelen. Ik vertrek dus ook bij DA 's die niet verder willen zoeken.

Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 09:17 



 
Profiel   

Wat vervelend!

Ik kan overigens jouw filmpje niet zien...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 09:22 



 
Profiel   

Het filmpje werkt inderdaad niet.
Ik zou ook gaan voor een uitgebreid onderzoek met echo/scan idd. Wat een mooi dier is het trouwens! Ik hoop dat het goed komt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 09:25 



 
Profiel   

KyaraMyBest schreef
Oei wat een vervelende situatie. Ik mis in de onderzoeken van de dierenarts compleet de echo/scan. Daar kun je uiteraard veel meer op zien dan op een röntgenfoto. Mijn advies zou dan ook zijn, inladen en naar een goede kliniek voor een scan/echo van de weke delen. Met een duidelijke diagnose kun je veel gerichter behandelplan opstellen. Jammer dat deze dierenarts gelijk begint met inspuiten zonder te weten wat er aan de hand is.


Er is geen echo gemaakt, omdat de DA de pezen gevoeld heeft en deze niet warm of dik waren. Hij is begonnen met inspuiten nadat Esio beter liep bij het verdoven van het kogelgewricht...

MyWishMax schreef
Ik zou naar een kliniek gaan voor een 2nd opinion. Ik mis nogal wat dingen in dit verhaal, een echo of onderzoek of het ergens anders vandaan komt bijvoorbeeld.

Ik heb ooit ook door moeten gaan met pony die niet helemaal lekker liep en dat doe ik nooit meer. Ik wil gewoon weten wat er aan de hand is en niet zomaar gewoon iets behandelen. Ik vertrek dus ook bij DA 's die niet verder willen zoeken.

Sterkte!

Bedankt voor je berichtje. Het is absoluut niet de bedoeling om de DA ook af te branden, maar ik vind het inderdaad wel lastig om zo gefocust op een ding te kijken. Dit topic is ook geschreven vanuit de dingen die ik meegekregen heb. Ik weet natuurlijk niet wat de dierenarts denkt en welke dingen hij dus wel gecheckt heeft, maar niet benoemd. Voorbeeld: ik begon over de echo ivm pezen. En hij zei toen dat hij de eerste keer de pezen al gevoeld had en hier niks aan kon ontdekken. Ik mis de kennis weer om andere diagnoses te opperen. Vandaar ook het topic.


Hevonen schreef
Wat vervelend!

Ik kan overigens jouw filmpje niet zien...

Als het goed is nu wel!


Earth schreef
Het filmpje werkt inderdaad niet.
Ik zou ook gaan voor een uitgebreid onderzoek met echo/scan idd. Wat een mooi dier is het trouwens! Ik hoop dat het goed komt :)

Ja hij is zo ontzettend leuk. Andere zeggen nu waarom ik heb niet wegdoe zodra hij goed is gezien het een pechpaard lijkt te zijn, maar dat verdiend hij gewoon niet.

Het is echt een leuk dapper leergierig dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 09:37 



 
Profiel   

ik weet dat de pony op de foto is gezet bij aankoop, maar ik mis tóch wel de rontgenfoto in dit verhaal.
Er kan natuurlijk iets gebeurt zijn na de keuring, een gewone misstap kan al een scheurtje/fractuurtje veroorzaken. En is de hals/nek ook op de foto gezet? Als daar iets mis is kán dat zich ook uiten in kreupelheden.
Of inderdaad een echo of scan maken....

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 09:48 



 
Profiel   

In het filmpje zie ik een pony die zijn hele lijf vasthoudt, vooral in draf. Het lijkt dan alsof de benen onafhankelijk van het lichaam bewegen met korte passen. Dit beeld kan passen bij kreupel aan meerdere benen, maar ook bij spierproblemen door PSSM.
Op enkele momenten zie ik echt een duidelijke kreupelheid links voor.

Ook ik mis in het onderzoek een scan van de voorbenen, daarop zie je mogelijk pees- en bandletsel.
Dat laten uitvoeren bij allebei de voorbenen zou de eerste stap zijn.

Ik heb zelf een paard gehad met een dergelijk beeld, die had in allebei de voorbenen een tussenpeesblessure op jonge leeftijd. Heeft lang gerevalideerd, een paar jaar goed gedaan onder het zadel en nu, na 5 jaar, alleen nog voor de fokkerij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 09:56 



 
Profiel   

ElCamino schreef
ik weet dat de pony op de foto is gezet bij aankoop, maar ik mis tóch wel de rontgenfoto in dit verhaal.
Er kan natuurlijk iets gebeurt zijn na de keuring, een gewone misstap kan al een scheurtje/fractuurtje veroorzaken. En is de hals/nek ook op de foto gezet? Als daar iets mis is kán dat zich ook uiten in kreupelheden.
Of inderdaad een echo of scan maken....

De röntgenfoto staat er als het goed is in. Is bij dierenarts bezoek 3 gemaakt. Geen bijzonderheden gezien

Hals/ nek rug. Alles is op de foto gezet
De echo mist inderdaad nog.


tiwi1969 schreef
In het filmpje zie ik een pony die zijn hele lijf vasthoudt, vooral in draf. Het lijkt dan alsof de benen onafhankelijk van het lichaam bewegen met korte passen. Dit beeld kan passen bij kreupel aan meerdere benen, maar ook bij spierproblemen door PSSM.
Op enkele momenten zie ik echt een duidelijke kreupelheid links voor.

Ook ik mis in het onderzoek een scan van de voorbenen, daarop zie je mogelijk pees- en bandletsel.
Dat laten uitvoeren bij allebei de voorbenen zou de eerste stap zijn.

Ik heb zelf een paard gehad met een dergelijk beeld, die had in allebei de voorbenen een tussenpeesblessure op jonge leeftijd. Heeft lang gerevalideerd, een paar jaar goed gedaan onder het zadel en nu, na 5 jaar, alleen nog voor de fokkerij.

Bedankt voor je bijdrage. Ik heb er heel veel aan. Ik wil nu wel een echo maken. Ik heb het overigens bij 2 verschillende bezoeken aangekaart, maar dit was niet perse nodig geZien het uitverdoven kogel dus liet zien dat ie daarop gevoelig was (niet mijn woorden)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 10:04 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Ik zou naar een kliniek gaan voor een 2nd opinion. Ik mis nogal wat dingen in dit verhaal, een echo of onderzoek of het ergens anders vandaan komt bijvoorbeeld.

Ik heb ooit ook door moeten gaan met pony die niet helemaal lekker liep en dat doe ik nooit meer. Ik wil gewoon weten wat er aan de hand is en niet zomaar gewoon iets behandelen. Ik vertrek dus ook bij DA 's die niet verder willen zoeken.

Sterkte!


Mijn idee ook. Ik vind het heel raar dat geen beeldvorming is gedaan en in een later stadium pas foto's.
Ik zou zeker direct bij de eerste x na de slechte buigproef al foto's en een echo hebben verwacht.
Een blessure van de collaterale bandjes zou heel goed kunnen. Dat zijn de bandjes waarin het hoefgewricht hangt. Die loopt een pony/paard vaak op bij stop en draai spetter acties in de paddock zoals jonge paarden ook vaak doen. Die blessure zie je niet op foto. Daarvoor moet je een echo maken.
Een advies om maar op te bouwen bij een slechte buigproef en zonder echte diagnose vind ik echt een mega slecht advies.
Dus ik zou ook zeggen een 2nd opinion en niet rijden of longeren voordat je een goede diagnose hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 10:12 



 
Profiel   

Ik ben denk ik wat tegendraads, ik zie namelijk een onregelmatigheid rechts achter.
Dat hij dan compenseerde op links voor is niet gek, dat zou best overbelast kunnen zijn. Hebben ze bij de buigproeven ook achter meegenomen of alleen voor? Mij lijkt het uit zijn heup te komen, het lijkt ook of hij het kruis laat zakken met draven en loopt erg kort achter, als hij moet keren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 10:23 



 
Profiel   

Sorry Elin, idd gemist bij het lezen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 10:28 



 
Profiel   

Babootje schreef
MyWishMax schreef
Ik zou naar een kliniek gaan voor een 2nd opinion. Ik mis nogal wat dingen in dit verhaal, een echo of onderzoek of het ergens anders vandaan komt bijvoorbeeld.

Ik heb ooit ook door moeten gaan met pony die niet helemaal lekker liep en dat doe ik nooit meer. Ik wil gewoon weten wat er aan de hand is en niet zomaar gewoon iets behandelen. Ik vertrek dus ook bij DA 's die niet verder willen zoeken.

Sterkte!


Mijn idee ook. Ik vind het heel raar dat geen beeldvorming is gedaan en in een later stadium pas foto's.
Ik zou zeker direct bij de eerste x na de slechte buigproef al foto's en een echo hebben verwacht.
Een blessure van de collaterale bandjes zou heel goed kunnen. Dat zijn de bandjes waarin het hoefgewricht hangt. Die loopt een pony/paard vaak op bij stop en draai spetter acties in de paddock zoals jonge paarden ook vaak doen. Die blessure zie je niet op foto. Daarvoor moet je een echo maken.
Een advies om maar op te bouwen bij een slechte buigproef en zonder echte diagnose vind ik echt een mega slecht advies.
Dus ik zou ook zeggen een 2nd opinion en niet rijden of longeren voordat je een goede diagnose hebt.



Denk je dat het inspuiten nu schade heeft gegeven? Dat begint nu aan mij te knagen :'(

Natuurlijk ga ik idd niet verder. Was gisteren vooral benieuwd hoe het ging, maar ben direct gestopt nadat hij niet lekker liep.

Zou die blessure waar jij het over hebt dan aansluiten op het uitverdoven kogel verhaal?


marion82 schreef
Ik ben denk ik wat tegendraads, ik zie namelijk een onregelmatigheid rechts achter.
Dat hij dan compenseerde op links voor is niet gek, dat zou best overbelast kunnen zijn. Hebben ze bij de buigproeven ook achter meegenomen of alleen voor? Mij lijkt het uit zijn heup te komen, het lijkt ook of hij het kruis laat zakken met draven en loopt erg kort achter, als hij moet keren.

Buigproeven achter komt hij goed door.. alle keren tot nu toe. Alleen eergisteren rechtsachter ging ie linksvoor weer wat moeilijk lopen.


ElCamino schreef
Sorry Elin, idd gemist bij het lezen!

Geeft niks! Ik ben echt al zo blij dat iedereen zo meedenkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 10:29 



 
Profiel   

Ik zie nu ook het filmpje, en ik ben het deels eens met Marion. Ik zie ook dat hij achter slecht beweegt. Hij sleept heel erg en lijkt heel stijf. Ik zie daar ook die onregelmatigheid, maar de filmpjes zijn niet goed genoeg om te zien of het voor of achter zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 10:30 



 
Profiel   

Zou sws even naar de kliniek gaan, zelf met gekke kreupelheden goede ervarinen met Bodegraven.
Ook; niet elke peesbeslessure hoef je te kunnen zien/voelen. Vaak genoeg mee gemaakt dat een stokkreupel paard waaraan je van buiten niets kon merken toch op de echo problemen liet zien

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 10:52 



 
Profiel   

Earth schreef
Ik zie nu ook het filmpje, en ik ben het deels eens met Marion. Ik zie ook dat hij achter slecht beweegt. Hij sleept heel erg en lijkt heel stijf. Ik zie daar ook die onregelmatigheid, maar de filmpjes zijn niet goed genoeg om te zien of het voor of achter zit.

Ja dat viel ons ookal op. Daar sluit de pssm natuurlijk wel op aan.


f4bjheu schreef
Zou sws even naar de kliniek gaan, zelf met gekke kreupelheden goede ervarinen met Bodegraven.
Ook; niet elke peesbeslessure hoef je te kunnen zien/voelen. Vaak genoeg mee gemaakt dat een stokkreupel paard waaraan je van buiten niets kon merken toch op de echo problemen liet zien

Utrecht is helaas erg ver weg. Als ik naar Utrecht ga dan ga ik naar Frank van Leeuwen. Hele goede ervaringen mee, maar helaas voor ons ongeveer 3 uur heen en 3 uur terug
Ik denk zelf dat ik Wolvega ga bellen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 10:57 



 
Profiel   

Droogte verminderd eiwit gehalte in het gras, en dat is problematisch voor jonge paarden en pssm.
Verder zal je er van uit moeten gaan dat wat ook de oorzaak van de kreupelheid is, de pssm stijfheid en spierproblemen altijd een onderliggende factor zullen zijn en wat voor blessure ook zullen verergeren omdat herstel van verkeerd lichaamsgebruik een stuk lastiger is (naast de trigger stress voor het verergeren van zulke problemen). Eigenlijk zou ik eerder de afweging gaan maken of je hier veel geld aan onderzoeken en klinieken tegenaan moet blijven gooien, aangezien de pssm1 niet te genezen is en hoe dan ook een rol zal blijven spelen in hoe dit paard zijn lichaam kan en wil gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 11:25 



 
Profiel   

Babootje schreef
Mijn idee ook. Ik vind het heel raar dat geen beeldvorming is gedaan en in een later stadium pas foto's.
Ik zou zeker direct bij de eerste x na de slechte buigproef al foto's en een echo hebben verwacht.
Een blessure van de collaterale bandjes zou heel goed kunnen. Dat zijn de bandjes waarin het hoefgewricht hangt. Die loopt een pony/paard vaak op bij stop en draai spetter acties in de paddock zoals jonge paarden ook vaak doen. Die blessure zie je niet op foto. Daarvoor moet je een echo maken.
Een advies om maar op te bouwen bij een slechte buigproef en zonder echte diagnose vind ik echt een mega slecht advies.
Dus ik zou ook zeggen een 2nd opinion en niet rijden of longeren voordat je een goede diagnose hebt.


Elin_ schreef
Denk je dat het inspuiten nu schade heeft gegeven? Dat begint nu aan mij te knagen :'(

Natuurlijk ga ik idd niet verder. Was gisteren vooral benieuwd hoe het ging, maar ben direct gestopt nadat hij niet lekker liep.

Zou die blessure waar jij het over hebt dan aansluiten op het uitverdoven kogel verhaal?


Je DA houdt er wel een vreemde werkwijze op na. Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de kreupelheid begint een DA normaal gesproken van onderaf uit te verdoven bij het hoefgewricht. Dat heeft hij overgeslagen en is begonnen met de kogel. Met het inspuiten van de kogel liep hij iets maar niet veel beter. dan lijkt mij dat je niet de juiste locatie hebt gevonden. En dat het nog steeds mogelijk is dat (omdat je DA het hoefgewricht met inspuiten heeft overgeslagen) de kreupelheid daar zit.
Vervolgens stuurt hij je weg met onstekingsremmers (mogelijk metacam) en rust d.m.v. stappen. Ja daar wordt ieder paard wel een stukje beter van. Vervolgens is hij gaan inspuiten, maar met grote kans op de verkeerde locatie.

De inspuitingen kunnen niet veel kwaad zij het dat je het niet te vaak moet doen. Op de verkeerde plek inspuiten heeft natuurlijk niet veel zin.

Mijn indruk uit je verhaal is dat je te maken hebt met een belastingskreupelheid. Op basis van de slechte buigproef in het onderbeen (kogel /hoefgewricht). Daardoor zal een paard ook korter bewegen omdat het zijn been doordat het pijn doet zo kort mogelijk zal willen belasten. Dat oogt als korter en stijver.
Een blessure van de weke delen in het hoefgewricht is niet zo goed zichtbaar, omdat dezen natuurlijk binnen in de hoef zit. Dus op basis van je verhaal zou ik een colleterale bandjes blessure niet uitsluiten.

Op basis van het filmpje zou ik het niet zo kunnen zeggen. Ik vindt hem daar ook achter absoluut niet zuiver lopen. Heb je ook een filmpje van voor hij kreupel werd?

Het is waardeloos natuurlijk maar ik denk toch echt dat je het beste af bent met een 2nd opinion.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 11:26 



 
Profiel   

Babootje schreef
Je DA houdt er wel een vreemde werkwijze op na. Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de kreupelheid begint een DA normaal gesproken van onderaf uit te verdoven bij het hoefgewricht. Dat heeft hij overgeslagen en is begonnen met de kogel. Met het inspuiten van de kogel liep hij iets maar niet veel beter. dan lijkt mij dat je niet de juiste locatie hebt gevonden. En dat het nog steeds mogelijk is dat (omdat je DA het hoefgewricht met inspuiten heeft overgeslagen) de kreupelheid daar zit.
Vervolgens stuurt hij je weg met onstekingsremmers (mogelijk metacam) en rust d.m.v. stappen. Ja daar wordt ieder paard wel een stukje beter van. Vervolgens is hij gaan inspuiten, maar met grote kans op de verkeerde locatie.

De inspuitingen kunnen niet veel kwaad zij het dat je het niet te vaak moet doen. Op de verkeerde plek inspuiten heeft natuurlijk niet veel zin.

Mijn indruk uit je verhaal is dat je te maken hebt met een belastingskreupelheid. Op basis van de slechte buigproef in het onderbeen (kogel /hoefgewricht). Daardoor zal een paard ook korter bewegen omdat het zijn been doordat het pijn doet zo kort mogelijk zal willen belasten. Dat oogt als korter en stijver.
Een blessure van de weke delen in het hoefgewricht is niet zo goed zichtbaar, omdat dezen natuurlijk binnen in de hoef zit. Dus op basis van je verhaal zou ik een colleterale bandjes blessure niet uitsluiten.

Op basis van het filmpje zou ik het niet zo kunnen zeggen. Ik vindt hem daar ook achter absoluut niet zuiver lopen. Heb je ook een filmpje van voor hij kreupel werd?

Het is waardeloos natuurlijk maar ik denk toch echt dat je het beste af bent met een 2nd opinion.


Ik heb even geteMd. Ik heb het stukje ingekort zie ik, maar bij het algemeen kreupelheidsonderzoek is wel onderaan begonnen. Hier kwam Verder geen reactie op als in hij ging niet beter lopen. Verder heb ik veel aan je post. Ik herken me ook wel in je tekst. Ik heb verder weinig beelden. Zal eens wat opzoeken.



tamary schreef
Droogte verminderd eiwit gehalte in het gras, en dat is problematisch voor jonge paarden en pssm.
Verder zal je er van uit moeten gaan dat wat ook de oorzaak van de kreupelheid is, de pssm stijfheid en spierproblemen altijd een onderliggende factor zullen zijn en wat voor blessure ook zullen verergeren omdat herstel van verkeerd lichaamsgebruik een stuk lastiger is (naast de trigger stress voor het verergeren van zulke problemen). Eigenlijk zou ik eerder de afweging gaan maken of je hier veel geld aan onderzoeken en klinieken tegenaan moet blijven gooien, aangezien de pssm1 niet te genezen is en hoe dan ook een rol zal blijven spelen in hoe dit paard zijn lichaam kan en wil gebruiken.

Absoluut mee eens, maar naast de pssm is dus een blessure op dit moment die ik graag wil oplossen gezien hij er last van ervaart. De pssm probeer ik dmv dieet onder controle te krijgen.

Algemene mededeling
Ik wil absoluut de DA niet slecht praten. Daar is het topic ook niet voor bedoeld. Maar ik heb wel het gevoel dat we ons blind staren op iets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 11:37 



 
Profiel   

Wat zegt bloedonderzoek trouwens qua mineralen? Seleniumtekort geeft ook zo'n beeld nl.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 11:49 



 
Profiel   

Ik zou naar Dierenkliniek Wolvega gaan, heb zeer goede ervaringen met hen. Hopelijk komt er iets uit waar je weer mee verder kunt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 11:51 



 
Profiel   

Jeetje TS wat verveld voor jou zeg. Heb je toevallig al bloedonderzoek laten uitvoeren voor ziekte van Lyme? Als ik je verhaal lees is dit namelijk enorm vergelijkbaar met de klachten en symptomen die mijn paard vertoonde. Bij haar leken de klachten ook uit de benen te komen en na veel gedokterd te hebben kwam er uiteindelijk via bloedonderzoek Lyme uit. In ieder geval heel veel sterkte voor jou en je paardje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 11:54 



 
Profiel   

Amber_Puck schreef
Jeetje TS wat verveld voor jou zeg. Heb je toevallig al bloedonderzoek laten uitvoeren voor ziekte van Lyme? Als ik je verhaal lees is dit namelijk enorm vergelijkbaar met de klachten en symptomen die mijn paard vertoonde. Bij haar leken de klachten ook uit de benen te komen en na veel gedokterd te hebben kwam er uiteindelijk via bloedonderzoek Lyme uit. In ieder geval heel veel sterkte voor jou en je paardje.


Ik vind bloed onderzoek er zeker ook bijhoren (bij dit beeld) en Lyme zou ik dan ook meenemen. Een vriendinnetje van mij is ook jarenlang bezig geweest met zoeken naar onverklaarbare kreupelheden bij haar pony en daar kwam uiteindelijk ook Lyme uit, dus dat zou ik ook in dit geval niet heel raar vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 11:58 



 
Profiel   

Kan het filmpje nu wel zien :)

Hij lijkt zich heel stijf te houden, vooral in het bekken zit veel te weinig 'schwung'. Hij oogt niet soepel. Dat kan natuurlijk een spierenkwestie zijn, maar als hij ergens pijn heeft kan het natuurlijk ook komen omdat hij zich a.h.w. schrap zet tegen de pijn.

Zelf denk ik dat zijn rug/bekken in elk geval niet zo soepel zijn als zou moeten, maar ben natuurlijk geen arts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 12:26 



 
Profiel   

Met pssm1 kan je paard de meest vreemde symptomen hebben. Het rotte nu is dat je met pssm eigenlijk veel gecontrolleerd zou moeten bewegen, maar niet op gras, en dan zit je met die kogelblessure.
Waardeloze situatie -O-
Zou Aquatraining wellicht een idee zijn?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 12:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 149 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen